Εννέα ερωτήσεις και απαντήσεις για την «υπόθεση VW»

Εννέα ερωτήσεις και απαντήσεις για την «υπόθεση VW»

Τί γράφει η γερμανική Bild για το σκάνδαλο που συγκλονίζει την κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία.

«Ένας παγκόσμιος παίκτης σε αναταραχή» σημειώνει η γερμανική Bild για την υπόθεση της VW. To σκάνδαλο, σημειώνει η εφημερίδα, κλονίζει τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη και μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.
 
Στη συνέχεια η εφημερίδα, προσπαθεί μέσα από εννέα ερωτήσεις και απαντήσεις να ρίξει φως στην υπόθεση.

1. Πώς η VW «έκλεψε» στις μετρήσεις ρύπων;
Σύμφωνα με την αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος η VW έχει δημιουργήσει ένα ειδικό λογισμικό με το οποίο μπορούσε να παρεμβαίνει όποτε αυτό κρινόταν απαραίτητο και να βγάζει στη διάρκεια μετρήσεων την κατανάλωση (και άρα και τους ρύπους) που αυτή ήθελε. Σύμφωνα με την ίδια υπηρεσία, σε κανονική οδήγηση τα όρια των ρύπων έφταναν να είναι και 40 φορές περισσότερα από αυτά που επισήμως ανακοινώνονταν. Η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος είχε ήδη κρούσει των «κώδωνα του κινδύνου» από τις αρχές του 2014.
 
2. Ποια μοντέλα αφορά το σκάνδαλο;
Πρόκειται για 482.000 αυτοκίνητα συνολικά που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ που χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο κινητήρα και είναι τα: Beetle, Golf, Jetta και Passat, αλλά και το Audi A3 που φορά τον ίδιο κινητήρα. 
 
3. Υπάρχουν διαφορές στις δοκιμές σε ΗΠΑ και Γερμανία;
Ναι! Η δοκιμές εκπομπών ρύπων των ΗΠΑ ("FTP-75") της κρατικής υπηρεσίας προβλέπει σαφώς πιο αυστηρά όρια για τα οξείδια του αζώτου σε σχέση με αυτά που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις στη Γερμανία. 

4. Έχουν κάνει ανάλογη απάτη και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες;
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις υποψιάζονται ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να είχε γίνει κάτι τέτοιο, ωστόσο δεν υπάρχει ακόμη καμία απόδειξη! Η BMW για παράδειγμα έσπευσε να διευκρινίσει πως οι δοκιμές που έγιναν στα αυτοκίνητά της στις ΗΠΑ δεν έδειξαν κάτι παράτυπο.
 
5. Ποιες κυρώσεις απειλούν τη VW;
Ως μέγιστη ποινή λέγεται πως θα είναι αυτή του χρηματικού προστίμου των 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων (€ 16 δισ)! Ωστόσο, συγκρίνοντας με άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν βλέπουμε πως υπήρχαν πολύ χαμηλότερες χρηματικές ποινές. Για παράδειγμα, η GM είχε πληρώσει 900 εκατ. δολάρια για προβλήματα στην ανάφλεξη που είχαν κοστίσει συνολικά πάνω από 120.000 θανάτους. 
 
Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ξεκίνησε ήδη έρευνα για διερεύνιση τυχόν ποινικών ευθυνών. Οι υπέρμαχοι του σεναρίου των ποινικών ευθυνών, ένα δικηγορικό γραφείο στο Σιάτλ, κατέθεσε ήδη αγωγή κατά της VW.
 
6. Ποια ήταν τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της αυτοκινητοβιομηχανίας;
Σύμφωνα με τη Bild, τα δύο μεγαλύτερα σκάνδαλα είναι αυτο της Mercedes-Benz A-Class (1997) με την αποτυχία του μοντέλου στο περίφημο πλέον «τεστ αποφυγής ταράνδου» που οδήγησε τη Mercedes να επαναλανσάρει στην ουσία το μοντέλο με σημαντικές βελτιώσεις.
 
Το δεύτερο αφορά στην ιαπωνική εταιρεία κατασκευής αερόσακων, την Takata (άνοιγαν ξαφνικά χωρίς λόγο οι αερόσακοι), που οδήγησε στην ανάκληση περισσότερων από 50 εκατομμυρίων αυτοκινήτων. 
 
7. Πόσο «επίφοβη» είναι πλεόν η θέση του Winterkorn, Διευθύνοντος Συμβούλου της VW; 
Σαφώς και δεν υπάρχει ένδειξη πως ο Winterkorn ήξερε για κάτι για το θέμα. Πρόλα αυτά και μετά την αποκάλυψη δέχεται μεγάλες πιέσεις. Ενδεικτική είναι η δήλωση του υπουργού οικονομίας Sigmar Gabriel που μίλησε για «σοβαρό συμβάν». Την ίδια ώρα ο Stephan Weilπρόεδρος της Κάτω Σαξωνίας και μέλος του εποπτικού συμβουλίου της VW  δήλωνε πως η VW πρέπει άμεσα να συμμορφωθεί με τις διατάξεις του νόμου. 
 
Στη σύνοδο πάντως της Εκτελεστικής Επιτροπής της VW με αποκλειστικό αντικείμενο το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται να είναι καθοριστική η παρουσία του «πατριάρχη» της εταιρείας, του Ferdinand Piëch.
 
8. Γιατί το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε τώρα;
Δεν είναι ακόμα σαφές - αλλά υπάρχουν πολλές εικασίες. Η VW είναι στα πρόθυρα να υπερκεράσει την Toyota σαν τον υπ' αριθμόν ένα κατασκευαστή στον κόσμο και αυτό ίσως να αποτελεί μια αιτία, γράφει η Bild «σημαδεύοντας» προς την πλευρά των Ιαπώνων.
 
Ωστόσο η εφημερίδα σημειώνει πως δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πολλοί είναι αυτοί που θα ήθελαν να πλήξουν την εικόνα του Winterkorn, του οποίου το συμβόλαιό επρόκειτο να ανανεωθεί έως το 2018...
 
9. Πόσο μεγάλη είναι η απειλή για τη γερμανική οικονομία;
Για τον 53χρονο καθηγητή Michael Hüther του ινστιτούτου IW Köln, το σκάνδαλο σαφώς και είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη VW, την ώρα που ο Marcel Fratzscher, πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών ερευνών (DIW - Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung), προειδοποιεί για παράπλευρες απώλεις που μπορούν να φτάσουν έως και χάσιμο πολλών θέσεων εργασίας στη VW, όπως και για σοβαρότατες οικονομικές επιπτώσεις σε προμηθευτές της εταιρείας. 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube