Opel: Αναμένοντας το σχέδιο αναδιάρθρωσης υπό την PSA

Opel: Αναμένοντας το σχέδιο αναδιάρθρωσης υπό την PSA

Το νέο στρατηγικό πλάνο αναδιάρθρωσης της Opel, που θα το μάθουμε αύριο, στοχεύει να θέσει τέλος στις απώλειες πολλών ετών.

Το πρώτο επιχειρηματικό σχέδιο της Opel υπό τους νέους Γάλλους ιδιοκτήτες της θα καθορίσει πώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα φτάσει στην κερδοφορία που έχει να δει ως πρώην βραχίονας της General Motors από το 1999.

Μεγάλη εξοικονόμηση κόστους στην παραγωγή και στις προμήθειες, και η κατάργηση ορισμένων μοντέλων προκειμένου να εστιαστεί σε άλλα με υψηλό περιθώριο κέρδους είναι τα κύρια συστατικά που αναμένονται στα προσεχή χρόνια στην Opel. Κινήσεις που προφανώς θα επιφέρουν περικοπή στο προσωπικό των Blitz, αν και η έκταση του αριθμού των θέσεων εργασίας που θα μπορούσαν να χαθούν μεταξύ του ευρωπαϊκού εργατικού δυναμικού της Opel με τα 38.200 άτομα δεν αναμένεται να είναι προς το παρόν αναλυτική.

Βλέποντας τα πράγματα από τη θετική πλευρά, η Opel θα αναπτύξει την ηλεκτρική τεχνογνωσία για το νέο μητρικό όμιλο, το Groupe PSA. Θα μπορεί επίσης να αναπτύξει εμπορική δραστηριότητα σε αγορές εκτός της Ευρώπης, από τις οποίες είχε παλιότερα αποκλειστεί, προκειμένου να μην ανταγωνίζεται άλλες φίρμες της GM. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Opel, Michael Lohscheller, έχει ονομάσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης PACE. Ένα ακρωνύμιο για την κερδοφορία και την απόδοση, την ευελιξία και τη λογοδοσία, τη συνεργασία και την εστίαση στον πελάτη, καθώς και την ενεργοποίηση και την ενδυνάμωση. Αναδιάρθρωση που μιμείται πιστά τα δύο αντίστοιχα σχέδια του Tavares για την PSA, «Back in the Race» και «Push to Pass».

Στο στόχαστρο οι θέσεις εργασίας;
Η εξαγορά της Opel από την PSA θα μπορούσε να κοστίσει χιλιάδες γερμανικές και βρετανικές θέσεις εργασίας μεσοπρόθεσμα, σε μια αναδιάρθρωση με βάση την επιτυχή ανάκαμψη της PSA του Tavares. Η PSA έχει ήδη πει ότι θα μειώσει κατά το ένα τέταρτο το εργατικό δυναμικό στο εργοστάσιο του Ellesmere Port στη βορειοδυτική Αγγλία που κατασκευάζει Opel και Vauxhall Astra.

Ο Tavares επέκρινε την έλλειψη αποτελεσματικότητας της Opel. «Τα συμπεράσματα πρέπει ασφαλώς να εξαχθούν όταν βλέπουμε ότι το κόστος παραγωγής στην Opel είναι τουλάχιστον 50% υψηλότερο από εκείνο των γαλλικών εργοστασίων μας», είχε δηλώσει πρόσφατα, προσθέτοντας ότι η PSA άνοιξε τα κιτάπια της και μοιράζεται τις βέλτιστες πρακτικές για να δείξει πού μπορεί να κοπεί λίπος στην οργάνωσή της.

Η ανάγκη για περικοπές είναι αδιαμφισβήτητη. Μαζί με τη θυγατρική Vauxhall, η Opel ανακοίνωσε μια προσαρμοσμένη ζημία εκμετάλλευσης ύψους $257 εκατ. πέρυσι επί πωλήσεων 1,16 εκατ. αυτοκινήτων, λόγω κυρίως των ανοιγμάτων που προήλθαν από την ασθενέστερη στερλίνα. Παρά τη βελτίωση με πάνω από $550 εκατ. κατά την προηγούμενη περίοδο, η GM αναγκάστηκε να εγκαταλείψει για ακόμα μια χρονιά την προσδοκία της να φέρει την Opel ίσα βάρκα ίσα νερά.

Η PSA δήλωσε τον Μάρτιο ότι αναμένει από την Opel να επιτύχει ένα λειτουργικό περιθώριο κέρδους 2% το 2020, το πρώτο έτος που η τελευταία γραμμή του ισολογισμού της δεν θα είναι με κόκκινο χρώμα. Μέχρι τότε, η Opel θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να στηρίζεται οικονομικά από μόνη της και να είναι ικανή να χρηματοδοτήσει την επιχείρηση μέσω των δικών της εσωτερικά παραγόμενων μετρητών αντί να βασίζεται σε χρηματοδότηση από τη μητρική εταιρεία.

Συνδυασμός πόρων
Η γκάμα της Opel θα μετατοπιστεί από τις πλατφόρμες GM σε αρχιτεκτονικές της PSA, επιτρέποντας έτσι στις εταιρείες του ομίλου να συνδυάζουν τις προμήθειες και να επιτυγχάνουν εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και να βοηθήσουν την Opel να επιτύχει αποδοτικότητα και μείωση εκπομπών CO2. Δύο από τα νεότερα μοντέλα της Opel, το Grandland X και το Crossland X, χρησιμοποιούν ήδη πλατφόρμες PSA βάσει προηγούμενης συμφωνίας ανταλλαγής τεχνολογίας μεταξύ PSA και GM. Η PSA πιστεύει ότι με το συνδυασμό των λειτουργιών, όπως οι προμήθειες και η εξέλιξη μπορεί να επιτευχθεί ετήσια συνδυασμένη εξοικονόμηση €1,7 δισ. μέχρι το 2026, επιτρέποντας στην Opel να αυξήσει το περιθώριο κέρδους σε 6% εκείνο το έτος.

Η εξάλειψη της επικάλυψης μοντέλων σε όλο το γκρουπ θα μπορούσε να σημαίνει ότι μερικές από τις συνδυασμένες 6.200 θέσεις εργασίας στη γραμμή συναρμολόγησης του Ruesselsheim και το κοντινό τμήμα της στο Kaiserslautern βρίσκονται σε κίνδυνο. Αλλά ο πραγματικός κίνδυνος βρίσκεται αλλού. Το εργοστάσιο στο Eisenach στη Γερμανία προγραμματίζεται να αρχίσει να κατασκευάζει το δημοφιλές μικρό crossover Mokka X το 2019. Ωστόσο, ο Tavares συμφώνησε μόνο να τιμήσει παρά να επεκτείνει τις υφιστάμενες εγγυήσεις εργασίας για τους τοπικούς εργαζομένους που λήγουν στο τέλος του 2018. Εάν η παραγωγή μετατοπιστεί σε άλλο εργοστάσιο, θα μπορούσε να εγκαταλείψει το Eisenach χωρίς προϊόν και να το κάνει προφανές υποψήφιο για κλείσιμο.

Πλεονάζοντες μηχανικοί;
Ένα ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, θα μπορούσε να είναι το κέντρο τεχνολογικής ανάπτυξης του Ruesselsheim, όπου απασχολούνται περίπου 7.700 μηχανολόγοι. Αριθμός που αποτελεί το ένα πέμπτο του συνολικού εργατικού δυναμικού της Opel, ένα λείψανο των ημερών της υπό την GM. Μια στρεβλότητα υπέρ-πλεονάζοντος προσωπικού για το κέντρο, καθώς η GM επικεντρώθηκε στο λανσάρισμα SUV και pick-up στις ΗΠΑ, και άφησε τη Γερμανία να είναι υπεύθυνη για τις παγκόσμιες πλατφόρμες των κόμπακτ και μεσαίων μοντέλων.

Ο Tavares έχει ήδη τη δυνατότητα να σχεδιάζει αυτοκίνητα για να ικανοποιήσει τις ευρωπαϊκές προτιμήσεις των καταναλωτών, αφήνοντας άφθονο χώρο για εξοικονόμηση χρημάτων από τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων στη Γερμανία.

«Η PSA δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει, όταν πρόκειται για την Opel, γι’ αυτό φοβάμαι ότι θα είναι πιο αυστηρή στην εκτέλεση των σχεδίων απ’ ό,τι η GM. Αυτό πιθανότατα θα σήμαινε σημαντική υποχώρηση στο μηχανολογικό τομέα, καθώς η εξέλιξη κουνάει το μαντήλι στο Ruesselsheim», δήλωσε ο Hanover Frank Schwope από την Norddeutsche Landesbank. «Δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει ένα πιθανό κλείσιμο εργοστασίου σε χώρες υψηλών αποδοχών όπως η Γερμανία, η Βρετανία ή η Αυστρία».

Ωστόσο, υπάρχει μια πτυχή που μπορούμε να αποκλείσουμε. Ο Tavares έχει κάθε συμφέρον να διατηρήσει την Opel ως εμπορικό σήμα, αναγνωρίζοντας ότι πολλοί πελάτες, εξακολουθούν να προτιμούν τα γερμανικά από τα γαλλικά αυτοκίνητα. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Opel έχει σοβαρές προϋποθέσεις και πιθανότητες να διαδραματίσει βασικό ρόλο στις προσπάθειες επέκτασης της PSA στο εξωτερικό.

Από την άλλη, δεν περιμένουν όλοι οι αναλυτές βαθιές περικοπές, επειδή ο Tavares είναι γνωστός για την εξάλειψη της σπατάλης σε έναν οργανισμό παρά για τη μείωση του κόστους με οποιοδήποτε τίμημα. Ενώ οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης λένε λοιπόν ότι η Opel δεν θα πληρώνει πλέον για να υπάρχουν τσάμπα μπισκότα στις συνελεύσεις των εργαζομένων, αυτό είναι απλώς άβολο σε σύγκριση με τις μειώσεις του προσωπικού.

«Ο Tavares θέλει να επιτύχει την εξοικονόμηση μέσω των προμηθειών, της διανομής στις πλατφόρμες και της εξαγωγής αυτοκινήτων σε νέες αγορές. Οπότε δεν περιμένω κανένα κλείσιμο εργοστασίων ή απολύσεις, εφόσον η Opel ικανοποιεί το στόχο του περιθωρίου κέρδους του 2% για το 2020», δήλωσε ο Juergen Pieper της Metzler Bank.

Θα λέγαμε κοντός ψαλμός αλληλούια, περιμένοντας μέχρι αύριο για να ακούσουμε τι ακριβώς περιλαμβάνει το σχέδιο αναδιάρθρωσης PACE. Αν και γνωρίζουμε ότι θα βρίσκεται πολύ κοντά σε ό,τι αναφερθήκαμε.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube