Η Σερβία θα δίνει λίθιο στην EE για 1,1 εκατ. ηλεκτρικά ετησίως!
Η Σερβία και η Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψαν συμφωνία για το λίθιο και την εκμετάλλευση στη χώρα. Η Γερμανία τάχθηκε υπέρ της συμφωνίας παρά τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει γύρω από αυτήν.
Ύστερα από έντονη αναβλητικότητα, η σερβική δικαιοσύνη αποφάσισε την επανέναρξη του πρότζεκτ «Rio Tinto» που αφορούσε το λίθιο και την εξόρυξή του στην περιοχή του Jadar.
Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριξε αυτό το πρότζεκτ μέσω του αντιπροέδρου της, Maroš Šefčovič, ο οποίος επιβεβαίωσε έτσι ένα «μνημόνιο κατανόησης για τις πρώτες ύλες καθώς και την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων».
Η περιοχή Jadar θα μπορούσε να παράγει λίθιο για τις ανάγκες μέχρι και 1,1 εκατ. ηλεκτρικών ετησίως
Ο πρόεδρος της Σερβίας Aleksandar Vučić επιβεβαίωσε ότι περίμενε εγγυήσεις γι’ αυτό το πρότζεκτ. «Δεν θα υπάρξει πρότζεκτ χωρίς πλήρη προστασία», είχε πει. «Και γνωρίζουμε ότι αυτό θα συμβεί διότι φέρνουμε τους καλύτερους ειδικούς από την Ευρώπη στη Σερβία».
«Ο καγκελάριος Scholz πρόσφερε γερμανική υποστήριξη στη Σερβία για την ανάπτυξη μιας αλυσίδας μεγαλύτερης αξίας για την παραγωγή λιθίου. Αυτό θα μας φέρει δισεκατομμύρια επενδύσεις και απίστευτη πρόοδο για τη χώρα, ιδιαίτερα στη δυτική Σερβία».
Ο Vučić επιβεβαίωσε ότι το λίθιο που εξορύσσεται στη Σερβία θα κατευθυνθεί κυρίως προς την Ευρώπη. Οπότε η Κίνα δεν θα αποτελεί προτεραιότητα για αυτές τις εξαγωγές: «Το υποσχεθήκαμε αυτό στους εκπροσώπους της ΕΕ. Έχουμε άριστες σχέσεις με τους Κινέζους, αλλά αυτοί δεν έχει καμία σχέση το πρότζεκτ».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τα EV στην Ευρώπη θα φέρουν διαβατήριο μπαταρίας από το '27
Το γραφείο του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Maroš Šefčovič, ενός από τους συμμετέχοντες στη σύνοδο κορυφής, είχε προαναγγείλει την υπογραφή «μνημονίου κατανόησης για τις πρώτες ύλες, καθώς και για την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων».
Στο σημείο αυτό να πούμε ότι στη δυτική Σερβία βρίσκεται μια από τις μεγαλύτερες δεξαμενές λιθίου στην Ευρώπη. Η περιοχή Jadar θα μπορούσε να παράγει μέχρι και 58.000 τόνους ανθρακικού λιθίου ετησίως. Ποσότητα που αντιπροσωπεύει τις ανάγκες για περίπου 1,1 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα.