Τα αστικά SUV και crossover κερδίζουν ολοένα και περισσότερο την προσοχή και το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού. Κάτι απόλυτα λογικό, αφού σε σχέση με τα σουπερμίνι προσφέρουν τους καλύτερους χώρους και τον πιο πρακτικό χαρακτήρα που αναζητά κάποιος από το καθημερινό του αυτοκίνητο. Η κατηγορία αυτή συνεχώς μεγαλώνει και θα συνεχίσει να το κάνει, έχοντας ήδη πολλά ενδιαφέροντα μοντέλα. Όπως και την προσφορά σε διαφορετικά καύσιμα, εν προκειμένω LPG vs βενζίνη.
Δύο από τους κύριους εκφραστές της, για τους οποίους μάλιστα δεν χρειάζεται να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη, είναι το νέο Dacia Sandero στην έκδοση Stepway και το επίσης νέο Hyundai Bayon. To πρώτο είναι το αστικό crossover της Dacia που κατά κάποιο τρόπο προσφέρει υπό κλίμακα ό,τι και το πιο καθαρόαιμο SUV Duster. Το δεύτερο αποτελεί το crossover αδελφάκι του Hyundai i20, το οποίο ήρθε πολύ έξυπνα να δημιουργήσει ακόμα μια «θέση εργασίας» στην γκάμα της εταιρείας μέχρι το Kona που έχει πιο SUV χαρακτήρα.
LPG vs Βενζίνη... Ο Όμιλος Renault είναι ο μόνος που εισφέρει στην αγορά αυτοκινήτου εργοστασιακά μοντέλα που καίνε υγραέριο.
Η αρχική τιμή και των δύο αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα χαμηλή για όσα προσφέρουν. Και αυτό έχει πάντα μεγάλη σημασία, αλλά ακόμα μεγαλύτερη αν πρόκειται για μικρά μοντέλα. Στα χρήματα που κοστίζει ένα συμβατικό σουπερμίνι, η Dacia και η Hyundai δίνουν την crossover επιλογή και μάλιστα χωρίς να της λείπει ουσιαστικά τίποτα.
Κόστος | Sandero Stepway 1.0 TCe LPG | Bayon 1.2 MPi |
---|---|---|
Βασική τιμή | €15.380 (Life LPG) | €16.190 (Exclusive)1 |
Δοκιμής | €16.480 (Style LPG) | €17.190 (Premium)1 |
Τ. Κ. | €83,2-€86,4 | €79,36-€82,56 |
Εγγύηση* | 5 χρόνια2 | 5 χρόνια3 |
Χρηματοδότηση | Ανάλογα με τον ντίλερ | Ανάλογα με τον ντίλερ |
* Αφορά τα μηχανικά μέρη, 1με έκπτωση €500, 2με όριο 100.000 km, 3χωρίς όριο χιλιομέτρων
Το αντίθετο θα λέγαμε, αφού στις €16.480 το Dacia Sandero Stepway αθροίζει και την προστιθέμενη αξία που προκύπτει από την οικονομία στη χρήση, μέσω της δυνατότητάς του να καίει και υγραέριο εκτός από βενζίνη χωρίς επιβάρυνση στην τιμή αγοράς.
Αντίστοιχα, το μεσαίο επίπεδο εξοπλισμού Premium του Bayon με €17.190 ξεφεύγει από τον κανόνα της αγοράς και δίνει εξοπλισμό μεγαλύτερου και ακριβότερου αυτοκινήτου.
Εξοπλισμός | Sandero Stepway | Bayon |
---|---|---|
Έκδοση | Style LPG | Premium |
Αερόσακοι | 6 | 6 |
Cruise control/ενεργό | S/Ε | S/Ε |
LDW/LKA* | S/S | S/S |
CEB/BSD* | S/E | S/Ε |
Ζάντες αλουμινίου | E/16" | S/16" |
Αισθητήρες φωτός/βροχής | S/S | S/S |
Προβολείς ομίχλης/LED | -/S | S/Ε |
Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός | E/E | S/E |
Ψηφιακά όργανα/Infotainment/πλοήγηση | -/8"/S | 12,5"/8"/S |
Αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω | E/S | E/S |
Κάμερα οπισθοπορείας | Ε | S |
Δερμάτινο σαλόνι | Ε | Ε |
Μεταλλικό χρώμα | €450 | €490 |
S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection
Αφήνοντας βέβαια κατά μέρος τον κοινό παρονομαστή της χαμηλής τιμής, οι διαφορές στη λογική των δύο μοντέλων σαφώς και έχει νόημα να αναλυθούν, δείχνοντας τον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν το κοινό. Οι διαφορές ξεκινούν από το αισθητικό κομμάτι.
To νέο Dacia Sandero Stepway δείχνει πιο έντονα τον crossover προσανατολισμό με τις διαφορές στη σχεδίαση να του προσδίδουν ένα πιο σύγχρονο και καλαίσθητο προφίλ. Τα νέα εμπρός φώτα LED με το χαρακτηριστικό φωτεινό αποτύπωμα σε σχήμα «Υ», τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά, οι ράγες οροφής και η απόσταση των 20,1 cm από το έδαφος, είναι τα κύρια στοιχεία διαμόρφωσης του περιπετειώδη χαρακτήρα του. Και μπορεί να λογίζεται περισσότερο ως crossover, ωστόσο οι αισθητικοί δεσμοί με το Duster χαρίζουν επιπλέον πόντους.
Από την άλλη, το Hyundai Bayon δεν έχει εξίσου ξεκάθαρο crossover παρουσιαστικό, τουλάχιστον αν το δεις δίπλα στο Sandero, γι’ αυτό και δεν είναι απίθανο να το χαρακτηρίσεις MPV. Μόνον η απόσταση των 16,5 cm από το έδαφος και η αισθητική των εμπρός φώτων που παραπέμπουν σε αυτά του Kona, δίνουν αύρα crossover. Η σχεδίαση πάντως είναι σαφώς ιδιαίτερη, καθιστώντας το ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και ξεχωριστά σχήματα της κατηγορίας σήμερα παρά το αμφιλεγόμενο πίσω μέρος. Στο εμπρός πάντως, η σχεδιαστική ταυτότητα «Sensuous Sportiness» που εκφράζεται από τις δυναμικές γραμμές και τις έντονες ακμές, προκαλεί ξεκάθαρα θετικά σχόλια.
Μεγέθη | Sandero Stepway | Bayon |
---|---|---|
Μήκος | 4.099 mm | 4.180 mm |
Πλάτος | 1.848 mm | 1.775 mm |
Ύψος | 1.535 mm | 1.490 mm |
Μεταξόνιο | 2.604 mm | 2.580 mm |
Πορτμπαγκάζ | 328-1.108 lt | 411-1.205 lt |
Ρεζερβουάρ | 50 lt/40 lt LPG | 40 lt |
Κύκλος στροφής | 10,39 m | 10,4 m |
Στροφές τιμονιού | 3,25 | 2,7 |
Φρένα εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 258 mm | Αεριζόμενοι δίσκοι 280 mm |
Φρένα πίσω | Ταμπούρα 203 mm | Δίσκοι 262 mm |
Βάρος | 1.180 kg1 | 1.045 kg2 |
1Μέτρηση DRIVE, 2μέτρηση κατασκευαστή
Οι διαφορές συνεχίζονται και στον εσωτερικό διάκοσμο των δύο μοντέλων, με το Sandero να κερδίζει σε εικόνα, αλλά το Bayon σε ουσία. Ξεκινώντας από το πρώτο, θα σε κερδίσουν ο ευχάριστος διάκοσμος και η πιο νεανική λογική στη σχεδίαση. Οι νέες υφασμάτινες επενδύσεις στο ταμπλό και οι ανασχεδιασμένοι διακόπτες και αεραγωγοί αναβαθμίζουν την εικόνα σε σχέση με το παρελθόν.
Ωστόσο, αν και δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό πρόβλημα, το επίπεδο της απτής ποιότητας σε υλικά και φινίρισμα συνεχίζει να εκφράζει τον low-budget χαρακτήρα. Το Bayon από την άλλη αν και δείχνει πιο λιτό, είναι πιο πλούσιο σε εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, διαθέτοντας μεταξύ άλλων και τα 19 υποσυστήματα του πακέτου Smart Sense της Hyundai.
Ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,5” στο συγκεκριμένο επίπεδο εξοπλισμού και το infotainment χαρίζουν πιο high-tech πινελιά στο κατά τα άλλα συντηρητικό εσωτερικό. Η ποιότητα κατασκευής και η συναρμολόγηση βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, παρότι και εδώ τα πλαστικά είναι όλα σκληρά, με το προσεγμένο φινίρισμα να συμπληρώνει την εικόνα.
Το Sandero Stepway κάνει ρελάνς πάντως όσον αφορά στους διαθέσιμους χώρους. Μπορεί και το Bayon να ικανοποιεί απόλυτα προσφέροντας επάρκεια για έως και τέσσερις ενηλίκους, το Sandero όμως θα τους φιλοξενήσει ακόμα πιο άνετα. Και δίνει τη δυνατότητα να φιλοξενηθεί με κάποιες παραχωρήσεις κι ένας ακόμα στο πίσω κάθισμα με το μεγαλύτερο πλάτος του.
Εκεί που αναμενόμενα προηγείται σαφώς το Bayon είναι στον χώρο για τις αποσκευές: Το Sandero λοιπόν διαθέτει πορτμπαγκάζ 328 lt και το Bayon 411 lt, με το δεύτερο να διακρίνεται και για το πιο εκμεταλλεύσιμο σχήμα του. Ευχάριστη νότα πρακτικότητας του χαρίζει μάλιστα η αποσπώμενη εταζέρα που αποθηκεύεται στην πλάτη των πίσω καθισμάτων.
Το Sandero διαθέτει ένα μοναδικό χαρακτηριστικό σε αυτή την τιμή που είναι ο 3κύλινδρος 1.000άρης κινητήρας διπλού καυσίμου TCe, ο οποίος μπορεί να καίει βενζίνη ή υγραέριο. Αναμενόμενα αποδεικνύεται ισχυρότερος καίγοντας LPG που έχει μεγαλύτερη θερμοδυναμική απόδοση από τη βενζίνη, κάτι που αποτυπώνεται όχι μόνο στα νούμερα επιδόσεων αλλά και στην αίσθηση που κερδίζει τις εντυπώσεις.
Επιδόσεις | Sandero Stepway1 | Bayon |
---|---|---|
0-100 km/h | 11,4" | 13,8" |
0-140 km/h | 23,2" | 31,7" |
0-400 m | 18,1" @ 125,9 km/h | 18,9" @ 118,1 km/h |
0-1.000 m | 33,0" @ 157,0 | 35,2" @ 145,7 km/h |
50-80 km/h 3η | 4,2" | 6,2" |
80-110 km/h 3η | 5,7" | 7,5" |
80-110 km/h 4η | - | 9,6" |
50-110 km/h2 | 9,7" | 11,7" |
100-0 km/h | 37,4 m | 38,2 m |
110-0 km/h | 47,1 m | 46,8 m |
Τελική | 177 km/h | 165 km/h |
Μετρήσεις DRIVE, 1οι μετρήσεις του Sandero Stepway είναι με LPG, 2με αλλαγές
Η σφιχτή κλιμάκωση στο 6τάχυτο κιβώτιο και το τούρμπο χαρίζουν θετικό τράβηγμα που αποτυπώνεται σε 0-100 km/h σε 11,4” και 80-110 km/h με 4η σε 7,1” -καίγοντας υγραέριο. Μόνο ένα κόμπιασμα σε πολύ χαμηλές στροφές υπάρχει ως παρατήρηση, ωστόσο από τις 2.000 rpm και πάνω, η συνολική ελαστικότητα είναι πολύ καλή.
Με 50 lt βενζίνης και 40 lt για LPG που εναλλάσσονται κατά βούληση από έναν διακόπτη στα αριστερά της κολόνας του τιμονιού, το Sandero προσφέρει αυτονομία της τάξης των 1.145 km με γεμάτα τα δύο ρεζερβουάρ: Σε μεικτές συνθήκες η κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 7,4 lt/100 για τη βενζίνη και τα 8,5 lt/100 km για το υγραέριο.
Από την άλλη, το Hyundai Bayon στη βασική έκδοση κινητήρα δεν διεκδικεί δάφνες για τις επιδόσεις ή την οικονομία καυσίμου, αφού ο 1.200άρης MPi αποδίδει 84 PS και συνδυάζεται με ένα αραιό σε κλιμάκωση 5τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Οι μετρήσεις μας έδειξαν 0-100 km/h σε 13,8” και 80-110 km/h με 4η σε 9,6”.
Ωστόσο είναι πολιτισμένος ως 4κύλινδρος και ανταποκρίνεται πλήρως στις αστικές συνθήκες κίνησης. Εκτός πόλης πάντως αναγκάζεσαι να τον πιέσεις για να κινηθείς κανονικά, με αποτέλεσμα να αυξάνεται και η κατανάλωση η οποία πάντως δύσκολα ξεπερνά τα 7,0 lt/100 km με πιο συχνά τιμή μεταξύ 6,2 και 6,7 lt/100 km.
Αποδοτικότητα | Sandero Stepway1 | Bayon |
---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 7,4 ή 8,5 lt/100 km | 6,6 lt/100 km |
Min κατανάλωση | 5,1 ή 6,0 lt/100 km | 4,5 lt/100 km |
Max κατανάλωση | 10,1 ή 11,2 lt/100 km | 8,1 lt/100 km |
Αυτονομία | 675+470=1.145 km | 597-645 km |
Ρύποι CO2 | 130-135 g/km ή 114-119 g/km | 124-129 g/km |
Μετρήσεις DRIVE, 1Η πρώτη τιμή αφορά τη βενζίνη και η δεύτερη το LPG
Συμπερασματικά, οποιαδήποτε επιθυμία για καλύτερες επιδόσεις και πιο διευρυμένο πεδίο δράσης, σε στρέφει σε μια από τις εκδόσεις με τον τούρμπο 3κύλινδρο 1.000άρη με τους 100 ή 120 PS, οι οποίες έχουν τιμή εκκίνησης τις €17.590 ευρώ και όφελος απόσυρσης €500.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την οδήγηση, η άνεση είναι ο βασικός στόχος των δύο μοντέλων αν και ο τρόπος που το καθένα τον πετυχαίνει διαφέρει. Το Dacia Sandero είναι αισθητά πιο μαλακό και έχει μεγαλύτερη διαδρομή ανάρτησης, δίνοντας εντονότερα crossover χαρακτήρα. Στην πράξη φιλτράρει ακόμα πιο αποτελεσματικά όλες τις ανωμαλίες του δρόμου από το Bayon, είτε αυτός είναι ασφάλτινος είτε χωμάτινος.
Από την άλλη όμως, η ρύθμιση αφήνει το αυτοκίνητο να γέρνει στις στροφές υπό πίεση, αίσθηση και ουσία που επιτείνεται υπό πίεση από το αργό και μέτριο σε πληροφόρηση τιμόνι. Επιπλέον υπάρχει αισθητός θόρυβος κύλισης, στοιχείο που οφείλεται στην ηχομόνωση της καμπίνας και που τελικά μετριάζει την πολύ καλή κατά τα άλλα άνεση των επιβατών.
Θόρυβος dB (A) | Sandero Stepway | Ηyundai Bayon |
---|---|---|
Ραλαντί | 43 | 39 |
140 km/h | 72 | 69 |
Όριο στροφών 3ης | 76 | 75 |
Μετρήσεις DRIVE
Πάντως σε καθημερινό ρυθμό κίνησης, το Sandero Stepway διακρίνεται για την ευκολία στη χρήση και την υψηλή άνεση που προσφέρει, με τον ελαστικό κινητήρα να του χαρίζει ζωντάνια που εκτιμάται παντού: Εντός και εκτός πόλης, εντός και εκτός ασφάλτου.
Αυτή η ζωντάνια λείπει από τη βασική έκδοση κινητήρα του Bayon. Είναι σαφής η υπεροχή του Hyundai στον έλεγχο του βάρους του αυτοκινήτου, στην ποιότητα κύλισης και στο περιθώριο πρόσφυσης. Το Bayon που πατάει πάνω στην πλατφόρμα του i20, έχει όπως κι εκείνο ένα πολύ σοβαρό και μετρημένο οδηγικό προφίλ. Ουσιαστικά μεταφέρει την αίσθηση ενός αυτοκινήτου μεγαλύτερης κατηγορίας και αυτό είναι το κύριο χαρακτηριστικό αλλά και το προσόν του.
Μπορεί λοιπόν το μοτέρ να μη θέτει τις βάσεις για να εκμεταλλευθείς τις αρετές του αυτοκινήτου, αυτό δεν σημαίνει όμως πως δεν τις αναγνωρίζεις. Η ανάρτηση αποσβένει ιδιαίτερα αποδοτικά τις ανωμαλίες και σπάνια θα ενοχλήσει με αναπήδηση από το πίσω μέρος. Την ίδια στιγμή απομονώνει εντυπωσιακά τον θόρυβο κύλισης παρά τις προαιρετικές 17” ζάντες του αυτοκινήτου της δοκιμής.
Προφανώς με τις βασικές 15άρες ζάντες, τόσο η άνεση όσο και οι επιδόσεις με την οικονομία θα είναι σε ακόμα καλύτερο επίπεδο, θυσιάζοντας όμως κάτι από την πολύ θετική οδηγική αίσθηση. Στο πεδίο των φρένων η απόδοση και η αίσθηση στο πεντάλ ικανοποιεί και στα δύο μοντέλα, με το Bayon να χρειάζεται 38,2 m για την ακινητοποίησή του από τα 100 km/h έναντι 37,4 m για το Sandero. Το τελευταίο διαθέτει ταμπούρα στον πίσω άξονα, αν και δεν είδαμε αυτό να έχει κάποια αρνητική επίδραση στην αντοχή τους.
Συμπερασματικά, τόσο το Dacia Sandero Stepway όσο και το Hyundai Bayon προσφέρουν πολλά περισσότερα από όσα αναζητά κάποιος από ένα σουπερμίνι σε χώρους και πρακτικότητα. Όμως σε αυτό το επίπεδο τιμής, θα ξεχωρίσουμε ακόμα περισσότερο το Sandero χάρη κυρίως στον σημαντικά ισχυρότερο κινητήρα που, χάρη στο διπλό καύσιμο, δίνει ένα μοναδικό συνδυασμό αυτονομίας και οικονομίας.
Τεχνικό φύλλο | Sandero Stepway | Ηyundai Bayon |
---|---|---|
Έκδοση | 1.0 TCe LPG | 1.2 MPi |
Κυβισμός | 999 cc | 1.197 cc |
Τροφοδοσία | Έμμεσος ψεκασμός | Έμμεσος ψεκασμός |
Τούρμπο | Ναι | Όχι |
Κύλινδροι | i3 | i4 |
Ισχύς1 | 100 PS @ 4.600-5.000 rpm | |
Ισχύς2 | 91 PS @ 4.800-5.000 rpm | 84 PS @ 6.000 rpm |
Ροπή1 | 170 Nm @ 2.000-3.500 rpm | |
Ροπή2 | 160 Nm @ 2.100-3.750 rpm | 120 Nm @ 4.000 rpm |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6άρι | Χειροκίνητο 5άρι |
Κίνηση | Εμπρός | Εμπρός |
Ανάρτηση εμπρός | ΜcPherson, αντιστρεπτική | ΜcPherson, αντιστρεπτική |
Ανάρτηση πίσω | Ημιάκαμπτος, αντιστρεπτική | Ημιάκαμπτος, αντιστρεπτική |
1Αφορά την απόδοση του Sandero Stepway με LPG, 2αφορά την απόδοση του Sandero Stepway με βενζίνη
Dacia Sandero Stepway ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 2/5 (2021) Τεστ επιβατών #70% Τεστ παιδιών #72% Τεστ πεζών #41% Βοηθήματα #42%
Hyundai Bayon ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 4/5 (2021) Τεστ επιβατών #76% Τεστ παιδιών #82% Τεστ πεζών #76% Βοηθήματα #67%
Tα αρχικά LPG αφορούν το Liquified Petroleum Gas, που είναι ευρέως γνωστό ως υγραέριο κίνησης ή Autogas. Πρόκειται για ένα µείγµα υδρογονανθράκων που αποτελείται κυρίως από προπάνιο και βουτάνιο, µε υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια -περίπου 110. Σε ατµοσφαιρικές συνθήκες, το LPG βρίσκεται σε αέρια µορφή, όµως υγροποιείται µε αύξηση της πίεσης για ευκολότερη µεταφορά και αποθήκευση σε δεξαµενές. Το κόστος του είναι χαµηλό και κυµαίνεται στο 50% του αντίστοιχου κόστους της βενζίνης.