Τους τελευταίους μήνες, η πολιτική επιθυμία για μια ταχεία μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση έχει επιβραδυνθεί. Και υπάρχουν αρκετές δεύτερες σκέψεις στην αγορά για τα αρχικά χρονοδιαγράμματα που επιβλήθηκαν. Ακόμα και στη δημοφιλέστατη κατηγορία των B-SUV.
Η βιασύνη αυτή όμως, μας έκανε για ακόμα μια φορά μάρτυρες στην ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας να ανταποκρίνεται άμεσα στις επιταγές της εποχής. Και είδαμε την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αναπτύσσεται ραγδαία, με τους κατασκευαστές να λανσάρουν ολοένα και περισσότερα νέα EV σε κάθε κατηγορία της αγοράς.
Κοιτώντας τον τιμοκατάλογο των δύο εταιρειών, το πρώτο συμπέρασμα είναι πως η αρχική τιμή των 50.000+ ευρώ για B-SUV είναι πλασματική
Βέβαια δεν ακολούθησαν όλοι οι κατασκευαστές τον ίδιο βηματισμό. Η Hyundai είδε εμπρός της μια ευκαιρία, λανσάροντας μέσα σε λίγα χρόνια πλήθος ηλεκτρικών θέλησε να πρωτοστατήσει στα EV. Η Honda από την πλευρά της, έχει αποδείξει στο πέρασμα του χρόνου ότι δεν παρασύρεται εύκολα από τις τάσεις κάθε εποχής. Έτσι, παραμένει πιστή σε μια φιλοσοφία που έχει τη βάση της στην άρτια μηχανολογία και στο όραμα των ανθρώπων της. Φιλοσοφία που την έκανε να επενδύσει από νωρίς στην υβριδική τεχνολογία, αλλά να μπει με πιο προσεκτικά βήματα στον πλήρη εξηλεκτρισμό.
Ύστερα από το χαριτωμένο, αλλά ικανό μόνο σε αστικό περιβάλλον και ακριβό Honda e, το e:Ny1 -όνομα που παραπέμπει περισσότερο με κωδικό πρόσβασης στον τραπεζικό σου λογαριασμό, παρά σε αυτοκίνητο- είναι το δεύτερο μόλις 100% ηλεκτρικό μοντέλο της φίρμας. Και ήρθε πιο διαβασμένο και ουσιαστικό. Χωρίς τα εντυπωσιακά ψηφιακά γκάτζετ που ανέβαζαν την τιμή του e και χρηστικότερη αυτονομία. Για να πρωταγωνιστήσει στη δημοφιλέστερη κατηγορία της ευρωπαϊκής, τα κόμπακτ SUV.
Με μήκος 4,39 m, το Honda e:Ny1 ακροβατεί μεταξύ του B και C segment και έρχεται σε ευθεία αντιπαράθεση με το Hyundai Kona Electric τόσο απ’ άποψη μεγέθους (4,35 m) όσο και φιλοσοφίας. To κορεατικό EV βρίσκεται ήδη στη δεύτερη γενιά. Πέρα από τις μεγαλύτερες διαστάσεις, βασίζεται πλέον σε μια πλατφόρμα που εξελίχθηκε πρώτα για χρήση σε ηλεκτρικά και δευτερεύοντας για να υποστηρίξει τις θερμικές εκδόσεις του δημοφιλούς SUV. Σε «ηλεκτρικό» πάτωμα βασίζεται και το SUV της Honda, το e:N Architecture F, πάνω στο οποίο θα βασιστούν μελλοντικά και άλλα ηλεκτρικά μοντέλα της ιαπωνικής φίρμας.
Σε επίπεδο εξωτερικής σχεδίασης, τα δυο μοντέλα δεν διαφέρουν από τις συγγενικές θερμικές εκδόσεις. Το Kona μάλιστα μοιράζεται και το ίδιο όνομα, αποτελώντας ουσιαστικά μέρος της πλούσιας γκάμας ενός SUV με βενζινοκίνητη, υβριδική και 100% ηλεκτρική εκδοχή.
Το e:Ny1 από την πλευρά του, μπορεί να πολιτογραφήθηκε με ένα πιο ιντριγκαδόρικο όνομα, επί της ουσίας όμως αποτελεί την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του HR-V. Του υβριδικού SUV της Honda. Του οποίου υιοθετεί πλήρως την εξωτερική εμφάνιση με ελάχιστες και πολύ συγκεκριμένες αλλαγές: Φιμωμένη γρίλια στη μάσκα όπου βρίσκονται οι θύρες για τη φόρτιση και φωτεινή λωρίδα στην πίσω πόρτα που ενώνει τα φανάρια. Παρουσιάζοντας συνολικά μια πιο ισορροπημένη και κλασική εμφάνιση απέναντι στο πιο φουτουριστικό Kona που στη δεύτερη γενιά του απέκτησε πιο ιδιαίτερη σχεδίαση. Στιλ ορμώμενο κυρίως από τα ακροβολισμένες στις τέσσερις άκρες του αυτοκινήτου φωτιστικές μονάδες και τους λεπτεπίλεπτους εμπρός προβολείς.
Αφήνοντας τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ομορφιάς στην κρίση σας, τα δύο ηλεκτρικά B-SUV σκοράρουν ψηλά στον τομέα των χώρων και της πρακτικότητας. Απόρροια όχι μόνο των διαστάσεών τους, αλλά της έξυπνης κυρίως χωροταξίας. Το μεταξόνιο των 2,61 m εξασφαλίζει στο e:Ny1 πολύ ευρύχωρο καμπίνα με άφθονο χώρο για να βολέψουν οι πίσω επιβάτες τα πόδια και το κεφάλι. Με 5 cm μεγαλύτερο μεταξόνιο (2,66 m), το Kona αποδεικνύεται και πιο ευρύχωρο σε εσωτερικό πλάτος της καμπίνας, με τους επιβάτες να έχουν στη διάθεσή τους εφάμιλλο χώρο με του e:Ny1 για τα πόδια και αρκετό αέρα πάνω από το κεφάλι τους. Μεγαλύτερες και πιο πρακτικές σε χρήση είναι οι διάσπαρτες θήκες στην καμπίνα, ειδικά αυτές της κονσόλας δαπέδου ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Στο Honda, οι αποθηκευτικοί χώροι για μικροπράγματα είναι λιγότεροι, ενώ και το ντουλαπάκι συνοδηγού στερείται βάθους.
Ωστόσο, ο τομέας όπου πραγματικά ξεχωρίζει το Kona Electric είναι η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ. Με 466 lt -και άλλα 27 lt κάτω από το καπό για την φύλαξη των καλωδίων- είναι σχεδόν 100 lt μεγαλύτερο από του Honda και με πιο πρακτικό σχήμα. Συγκρινόμενο με το κορεατικό SUV, το πορτμπαγκάζ του e:Ny1 έχει μικρότερο ύψος και πλάτος με τη συνολική του χωρητικότητα να είναι μόλις 361 lt.
Παραμερίζοντας τους χώρους, οφείλουμε να τονίσουμε ότι το εσωτερικό του e:Ny1 δείχνει ποιοτικότερο στην όψη, με πιο σκούρα πλαστικά και συναρμογή που δείχνει ότι θα αντέξει στο χρόνο. Το Kona είναι επίσης καλοφτιαγμένο και με πιο ευήλια καμπίνα, μα τα σκληρότερα υλικά δεν έχουν την ίδια ευχάριστη αφή. Και είναι λιγότερο ανθεκτικά στις γρατζουνιές που μπορεί να προκύψουν σε μια στιγμή απροσεξίας στην καθημερινή χρήση.
Όσον αφορά το ψηφιακό περιβάλλον, το Kona υιοθετεί το πάνελ των δύο έγχρωμων οθονών, με διαγώνιο 12,3” εκάστη, που πρωτοείδαμε ως εφαρμογή από τη Hyundai στο IONIQ 5. Το μέγεθος και τα πολύ ευκρινή γραφικά, τόσο στην πλευρά του ψηφιακού πίνακα οργάνων όσο και σε αυτή του infotainment, δίνουν high-tech τόνο. Πέρα από την εμφάνιση και τις δυνατότητες παραμετροποίησης στον πληρέστατο ψηφιακό πίνακα οργάνων, το infotainment έχει εύκολο στη λειτουργία του μενού, άμεση απόκριση στις απτικές εντολές, πολλές επιλογές συνδεσιμότητας και δυνατότητα ασύρματων ενημερώσεων λογισμικού.
Στα θετικά του Kona, ότι η περαιτέρω ψηφιοποίηση αλλά και η γενικότερη μίνιμαλ αισθητική της καμπίνας, δεν οδήγησε στον αφανισμό τον φυσικών διακοπτών. Κάτι που αν συνέβαινε θα λειτουργούσε αρνητικά για την εργονομία. Έτσι, πέρα από τους πρακτικούς διακόπτες στο τιμόνι, ένα πάνελ διακοπτών κάτω από την οθόνη του infotainment προσφέρει άμεση πρόσβαση σε διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Το e:Ny1 με τη σειρά του προβάλει τη λύση δυο διαφορετικών οθονών. Η πρώτη με διαγώνιο 10,25” εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων, ενώ μια δεύτερη με κάθετο προσανατολισμό 15,1” φιλοξενεί το σύστημα πολυμέσων. Αυτή η οθόνη χωρίζεται με βάση τα συστήματα που υποστηρίζει σε τρία μέρη: Στην κορυφή της απεικονίζεται το GPS, η κάμερα οπισθοπορείας και η συνδεσιμότητα Android Auto (ενσύρματη) και Apple CarPlay. Στο κέντρο, εμφανίζονται οι πιο τετριμμένες πληροφορίες, όπως το on-board computer, η διαχείριση της πηγής ήχου και οι ρυθμίσεις του αυτοκινήτου. Και το κάτω μέρος της ανήκει στις ρυθμίσεις του κλιματισμού. Τα γραφικά είναι ευκρινή και το ιντερφέις έξυπνα δομημένο αφού σου επιτρέπει να χειρίζεσαι διάφορες παραμέτρους παράλληλα. Π.χ., δεν θα βγεις από το περιβάλλον του Android Auto σε περίπτωση που θες να ρυθμίσεις τον κλιματισμό.
Περνώντας στο ηλεκτρικό hardware, τα δύο SUV είναι παραπλήσια. Αμφότερα εφοδιάζονται με εφάμιλλης χωρητικότητας μπαταρία και έναν ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους εμπρός τροχούς. Σε επίπεδο λεπτομερειών ωστόσο, έχουν να επιδείξουν αρκετές μεταξύ τους διαφορές, με τα νούμερα να μην αποδίδουν πάντα την πραγματικότητα.
Πάρτε για παράδειγμα αυτά της ισχύος. Με 204 ίππους, το e:Ny1 υπολείπεται σε ισχύ από το Kona των 218 ίππων. Με 310 Nm ροπής (έναντι 255 του Kona) άμεσα διαθέσιμα όμως, στο δρόμο δείχνει πιο δυνατό και νευρικό. Αίσθηση που αποτυπώνεται και στα νούμερα επιτάχυνσης με το ιαπωνικό μοντέλο να πιάνει τα 100 km/h από στάση σε μόλις 7,6” -δύο δέκατα του δευτερολέπτου ταχύτερα από το ηλεκτρικό Kona.
Το τελευταίο, αν και δείχνει λίγο «φιμωμένο» συγκριτικά με το πιο εκρηκτικό στις δυνατές επιταχύνσεις e:Ny1, είναι εξίσου ικανό σε επιδόσεις. Μάλιστα, το πιο στρωτό άπλωμα της ροπής του είναι πιο ευπρόσδεκτο σε καθημερινή χρήση και στους γλιστερούς ελληνικούς δρόμους. Εκεί που το ιαπωνικό SUV θα σπινάρει αν είσαι λίγο πιο απότομος στο δεξί πεντάλ, το Kona Electric θα βάλει τη δύναμη κάτω χωρίς περιττά γλιστρήματα.
Αυτή η στιβαρότητα βγαίνει και στην υπόλοιπη οδική συμπεριφορά, με το κορεατικό SUV να βγάζει στον δρόμο μια συνολικά πιο ισορροπημένη εικόνα. Είναι ήσυχο και άνετο σε αστικό περιβάλλον, ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε περιαστικές διαδρομές και ξεκούραστο αν αποφασίσεις να γράψεις χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο.
Το e:Ny1 χωρίς να υστερεί σε άνεση και ποιότητα κύλισης έχει λίγο πιο «πιπεράτη» οδική συμπεριφορά. Η οποία δεν απορρέει τόσο από το στήσιμό του όσο από τις πιο εκρηκτικές αντιδράσεις στο πάτημα του δεξιού πεντάλ, την πιο σφιχτή ανάρτηση και το πιο ακριβέστερο τιμόνι. Αυτό το τελευταίο έχει και το πλεονέκτημα ότι μεταφέρει περισσότερη πληροφορία στα χέρια του οδηγού συγκριτικά με του Kona.
Όσον αφορά τις κιλοβατώρες που χρειάζονται για να κινηθούν, το Kona Electric αποδεικνύεται πιο οικονομικό, ιδίως στις αστικές μετακινήσεις, με τη μέση κατανάλωση να φτάνει στις 18,3 kWh/100 km. Αποδοτικότητα που έχει να κάνει εν μέρει με το καλύτερο σύστημα ανάκτησης που σου επιτρέπει μέχρι και λειτουργία one-Pedal. Με την μπαταρία των 65,4 kWh, αυτό μεταφράζεται σε αυτονομία που ξεπερνά άνετα τα 350 km.
To e:Ny1 από την πλευρά του είναι πιο ενεργοβόρο και με μέση κατανάλωση 19,5 kWh/100 km, Οπότε, η αυτονομία κυμαίνεται σε καμιά 50αριά χιλιόμετρα λιγότερα σε πραγματικές συνθήκες, παρόλο τη λίγο μεγαλύτερη μπαταρία των 68,8 kWh.
Όσον αφορά τη φόρτιση, σε οικιακό ή δημόσιο wallbox ο εσωτερικός φορτιστής και των δύο επιτρέπει ισχύ μέχρι 11 kW. Έτσι μια πλήρης φόρτιση διαρκεί περίπου έξι ώρες στο ιαπωνικό SUV και περίπου 20 λεπτά λιγότερα στο κορεατικό. Το τελευταίο υπερτερεί και στον χρόνο ταχυφόρτισης σε DC, επιτρέποντας ισχύ 100 kW, έναντι 78 kW του e:Ny1. Γεγονός που μεταφράζεται σε λίγο λιγότερο χρόνο αναμονής για φόρτιση όταν αποφασίσεις να ταξιδέψεις.
Στα πλεονεκτήματα του ηλεκτρικού Kona θα πρέπει να συμπεριλάβουμε επίσης την ύπαρξη εργοστασιακού προγραμματιστή ταξιδιού. Route planner που δεν διαθέτει το e:Ny1. Οπότε θα χρειαστεί για τον προγραμματισμό της φόρτισης του Honda σε ένα ταξίδι και με τι ενέργεια θα φτάσεις στον προγραμματισμό σου να καταφύγεις σε κάποια ελεύθερη εφαρμογή στο web.
Κοιτώντας τον τιμοκατάλογο των δύο εταιρειών, το πρώτο συμπέρασμα είναι πως η αρχική τιμή των 50.000+ ευρώ είναι πλασματική. Με τη σημερινή τιμή του e:Ny1 να είναι αρκετές χιλιάδες ευρώ χαμηλότερη από του αρχικού του λανσαρίσματος στην ελληνική αγορά πριν από περίπου ένα χρόνο.
Οι €53.900 που κόστιζε η βασική έκδοση Elegance, χωρίς τον υπολογισμό της επιδότησης του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ανήκει στο παρελθόν. Πλέον, με μια επίσκεψη στον διαμορφωτή του επίσημου site της Honda θα ανακαλύψετε ότι η τιμή για την ίδια έκδοση του e:Ny1 έχει πέσει στα €39.900, χάρη στις προωθητικές ενέργειες της ελληνικής αντιπροσωπείας. Και πέφτει στα €30.900 αν υπολογιστεί η επιδότηση των €9.000 του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Καθόλου άσχημα!
Το Kona Electric είναι επίσης διαθέσιμο με σημαντική έκπτωση €5.000 από την ελληνική αντιπροσωπεία. Που, σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση, κατεβάζει την αρχική τιμή αγοράς στις €37.990 -πάντα για τη βασική έκδοση εξοπλισμού Distinctive. Και τα δύο ηλεκτρικά SUV έρχονται πλούσια εξοπλισμένα και χωρίς ελλείψεις στα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας.
Συμπερασματικά, το Kona Electric προσφέρει ένα πιο ολοκληρωμένο πακέτο σε όρους επιδόσεων, πρακτικότητας, χωροταξίας και ενεργειακής διαχείρισης, προσφέροντας μεγαλύτερη αυτονομία και λίγο ταχύτερους χρόνους φόρτισης. Το οικονομικό πλεονέκτημα των €7.000 που προσφέρει αυτή την περίοδο το Honda e:Ny1 δύσκολα προσπερνιέται από τη στιγμή που το ιαπωνικό ηλεκτρικό SUV δεν έχει να επιδείξει σημαντικά μειονεκτήματα απέναντι στον Κορεάτη αντίπαλό του.
Honda e:Ny1 | Hyundai Kona Electric | |
---|---|---|
Τιμή | Από €53.900 (€30.900 με πρoωθητική ενέργεια και κρατική επιδότηση) | Από €51.990 (€37.990 με πρoωθητική ενέργεια και κρατική επιδότηση) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||
Τεχνολογία | ΒEV, ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 68,8 kWh (61,9 kWh ωφέλιμες), κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης | ΒEV, ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 68,5 kWh (65,4 kWh ωφέλιμες), κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης |
Απόδοση | 204 PS, 310 Nm | 218 PS, 255 Nm |
Διαστάσεις | 4.387 x 1.790 x 1.584 mm | 4.355 x 1.825 x 1.580 mm |
Χώρος αποσκευών | 361-1.176 lt | 466-1.300 lt |
Βάρος | 1.730 kg | 1.773 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||
0-100 km/h | 7,6" | 7,8" |
Τελική ταχύτητα | 160 km/h | 172 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 19,5 kWh/100 km | 18,3 kWh/100 km |
Αυτονομία | 320 km | 350 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||
DC 78 kW, 0%-80% | 45' | - |
DC 100 kW, 10%-80% | - | 41' |
AC 11 kW, 0-100% | 6 ώρες | 5 ώρες 40' |
*Μετρήσεις DRIVE | ||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |