Tι είναι το Volvo EX30; Δύσκολο να το περιγράψεις. Με δύο-τρεις λέξεις μπορούμε να πούμε πως είναι το πιο προσιτό, το πιο γρήγορο αλλά και το πιο προηγμένο τεχνολογικά μικρό SUV που έχει παρουσιάσει ποτέ η εταιρεία.
Ας προσπαθήσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε όλα τα παραπάνω: H απόφαση της Volvo να ενισχύσει την παρουσία της στην κατηγορία που εκπροσωπεί το 50% των ταξινομήσεων της ΕΕ ήταν παραπάνω από επιτακτική, καθώς μέχρι σήμερα απουσίαζε από το συγκεκριμένο segment. Η τελευταία της προσπάθεια ήταν το 2007 με το Volvo C30. Τώρα, στο πλαίσιο του εξηλεκτρισμού της γκάμας, το EX30 έρχεται να δώσει μια νέα πνοή, όντας το τέταρτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της σουηδικής φίρμας.
H γκάμα του Volvo ΕΧ 30 περιλαμβάνει τρεις επιλογές: Με έναν ηλεκτροκινητήρα και στάνταρ ή μεγάλη μπαταρία, και με δύο ηλεκτροκινητήρες και μεγάλη μπαταρία
Την ίδια στιγμή είναι και το πιο προσιτό οικονομικά καθώς με τιμή εκκίνησης στις €37.572 πέφτει κάτω από το ψυχολογικό όριο των €30.000 αν αφαιρέσεις τα €8.000 της κρατικής επιδότησης. Αυτό σημαίνει πως το EΧ30 είναι φθηνότερο από αντίστοιχα SUV με θερμικούς κινητήρες και σαφώς πολύ πιο φθηνό από άλλα ηλεκτρικά.
Οι εκπλήξεις ξεκινούν από τον τρόπο που ξεκλειδώνει το αυτοκίνητο. Μια κάρτα στο μέγεθος πιστωτικής βγαίνει από το πορτοφόλι σου, την ακουμπάς στην κολόνα της πόρτας όπου υπάρχει το ειδικό «ματάκι» και το αυτοκίνητο ανοίγει. Στη συνέχεια την τοποθετείς σε ειδική θέση στην κονσόλα για να ενεργοποιηθούν οι λειτουργίες του ΕΧ30. Nα κάνουμε εδώ μια παρένθεση και να πούμε πως η επιλογή μπορεί να εντυπωσιάζει εκ πρώτης όψεως αλλά είναι λίγο δύσχρηστη. Όμως μην ανησυχείτε. Σε λίγο καιρό, το αυτοκίνητο θα αναγνωρίζει τον ιδιοκτήτη του μέσα από το app του ΕΧ30 στο smartphone και θα ξεκλειδώνει μόλις πλησιάσεις.
Η δεύτερη έκπληξη είναι η απουσία πίνακα οργάνων. Ο οδηγός έχει εμπρός του μόνο το ελαφρά «τετραγωνισμένο» τιμόνι και όλες οι ενδείξεις και οι λειτουργίες του αυτοκινήτου ελέγχονται από την οθόνη αφής του infotainment που βρίσκεται πάνω από την κεντρική κονσόλα, έχει κάθετο προσανατολισμό και διαγώνιο 12,3”.
Ακόμη και το άνοιγμα για το παραδοσιακό ντουλαπάκι γίνεται μέσω της οθόνης αφής, καθώς δεν υπάρχει ούτε ένας παραδοσιακός διακόπτης. Μόνον ένας μικρός αισθητήρας βρίσκεται πάνω από το τιμόνι που έχει τον ρόλο να ελέγχει τα μάτια του οδηγού και να «φωνάζει» αν αποσπαστεί η προσοχή του από τον δρόμο.
Σε κάθε περίπτωση, η παραπάνω επιλογή θα ήταν τέλεια αν περιελάμβανε και ένα head-up display που θα βοηθούσε να μην αναζητάς συχνά πυκνά κάποιες ενδείξεις στην οθόνη.
Το πάνω μέρος του ταμπλό καλύπτεται από μια ηχόμπαρα που φέρει την υπογραφή της Harman Kardon και καταργεί τα παραδοσιακά ηχεία στις εμπρός και πίσω πόρτες. Δημιουργώντας έτσι περισσότερο χώρο για μικροαντικείμενα και παράλληλα εξασφαλίζει πολύ καλύτερη ποιότητα στον ήχο, τουλάχιστον για τους εμπρός επιβάτες.
Στο πνεύμα της μίνιμαλ αισθητικής, οι διακόπτες για τα παράθυρα βρίσκονται στο υποβραχιόνιο. Είναι δύο και ελέγχουν τόσο τα εμπρός όσο και τα πίσω, την ώρα που μια πτυσσόμενη θήκη εκτείνεται μέσα από το υποβραχιόνιο και προς τα εμπρός: Μπορεί να μετατραπεί σε διπλή ποτηροθήκη αλλά και η θήκη από κάτω, με το κάλυμμα που καθιστά το πάτωμά της διπλό.
Κατά τα λοιπά έχουμε μια αψεγάδιαστη συναρμογή αλλά και ένα πλήρως οικολογικό προφίλ, καθώς βιώσιμα και ανακυκλώσιμα υλικά έχουν την τιμητική τους.
Για το σύστημα πολυμέσων, η Volvo συνεργάστηκε στενά με τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Google και η Qualcomm για να προσφέρει την καλύτερη δυνατή εμπειρία στο χρήστη. Έτσι ο οδηγός βρίσκει ένα φιλικό περιβάλλον και μπορεί να πλοηγηθεί στο infotainment και να αξιοποιήσει τις πολλές δυνατότητες της συνδεσιμότητας.
Τέλος να πούμε πως τα ADΑS της Volvo είναι εμπλουτισμένα με μια νέα λειτουργία που ειδοποιεί τον οδηγό για ποδήλατα, πεζούς ή οχήματα που πλησιάζουν όταν κινείσαι ή σε περίπτωση που θελήσει κάποιος από τους επιβάτες να ανοίξει πόρτα του αυτοκινήτου.
Με μήκος 4,23 m, πλάτος 1,84 m, ύψος 1,55 m και μεταξόνιο 2,65 m είναι σαφές πως έχουμε να κάνουμε με ένα Β-SUV. Το πλαίσιο του EX30 έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε να εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις διαστάσεις του αυτοκινήτου.
Όσον αφορά τον πραγματικά διαθέσιμο χώρο για επιβάτες και αποσκευές, το EX30 δεν κάνει θαύματα. Στο εμπρός μέρος, κανένα πρόβλημα, δεν υπάρχει έλλειψη χώρου.
Πίσω ωστόσο, είναι πιο δύσκολα τα πράγματα με περιορισμένο χώρο για τα πόδια και κοντό έδρανο. Το κάθισμα μπορεί να αναδιπλωθεί σε δύο ασύμμετρα τμήματα, αυξάνοντας τον όγκο φορτίου από τα μέτρια 318 lt στα 904 lt. Περιλαμβάνoντας 61 λίτρα αποθηκευτικού χώρου κάτω από το δάπεδο.
Το frunk είναι μικρό, μόλις 7 lt, αλλά αρκεί για να αποθηκεύσεις τα καλώδια φόρτισης.
Σε επίπεδο εμφάνισης, το μικρό ηλεκτρικό SUV ακολουθεί το νέο σχεδιαστικό στιλ της φίρμας, όπως αυτό εκφράστηκε στο μεγαλύτερο EX90. Πρόκειται για μια άκρως ενδιαφέρουσα προσέγγιση, με λιτές γραμμές, ισορροπημένες αναλογίες και βέβαια το επιβεβλημένο πρεστίζ που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο της Volvo.
H παντελής απουσία υπερβολών με στόχο τον οπτικό εντυπωσιασμό κλέβει την παράσταση. Και ταυτόχρονα αναδεικνύει λεπτομέρειες ουσιαστικές, όπως οι φωτιστικές μονάδες εμπρός και πίσω και τις καλαίσθητες ζάντες των 19 ιντσών. Το σύνολο παρά την απλότητά του τελικά εντυπωσιάζει, δείχνοντας μεγαλύτερο απ’ ό,τι είναι χάρη και στα σχεδόν 18 cm που το χωρίζουν από το έδαφος.
Το Volvo ΕΧ 30 προσφέρεται με τρεις επιλογές στα συστήματα κίνησης. Δύο με έναν ηλεκτροκινητήρα που η Volvo ονομάζει «Single Motor» και μια με δύο ηλεκτροκινητήρες, την «Twin Motor Performance». Για την κίνηση της βασικής Single Motor φροντίζει ένας ηλεκτροκινητήρας τοποθετημένος στον πίσω άξονα που αποδίδει 272 PS και 343 Nm. Αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία LFP, ωφέλιμης χωρητικότητας 49 kWh, που του προσφέρει αυτονομία WLTP 344 km.
Η ίδια έκδοση είναι διαθέσιμη και με μπαταρία 69 kWh (ωφέλιμη 64 kWh) που ακούει στο όνομα Single Motor Extended Range, πιο κλασικής τεχνολογίας, NMC. Που σύμφωνα με το πρότυπο WLTP του επιτρέπει να διανύσει απόσταση 462 με 476 km. Αυτή είναι και η έκδοση της δοκιμής, καθώς την Twin Motor Performance με τους 428 PS την έχουμε ήδη δοκιμάσει.
Εδώ έρχεται να επιβεβαιωθεί και η αρχική μας τοποθέτηση για το «πιο γρήγορο» Β-SUV της Volvo καθώς οι 272 PS και τα 343 Nm εκτοξεύουν το πισωκίνητο EX30 με απίστευτο ρυθμό. Τα 100 km/h έρχονται από στάση σε 5,3” με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 180 km/h για λόγους πολιτικής ασφάλειας που η Volvo εφαρμόζει σε όλα τα τελευταία μοντέλα της.
Αυτό που εντυπωσιάζει πάντως, δεν είναι τόσο η δύναμη (άλλωστε την έχουμε συναντήσει και σε άλλα ηλεκτρικά) όσο ο τρόπος που αυτή περνά στον δρόμο. Το EX30 είναι εντυπωσιακά ευκολοδήγητο, ξέρει να κρύβει τα 1.830 kg του και το κυριότερο έχει καλό τιμόνι που σε ξαφνιάζει ευχάριστα με την αμεσότητα και την ακρίβειά του. Το τελευταίο έχει τρεις επιλογές στη ρύθμισή του που όμως δεν προσφέρουν αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ τους.
Στις στροφές, η ανάρτηση (γόνατα McPherson εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω), κρατά το αυτοκίνητο σχεδόν σε οριζόντια θέση (θα γύρει λίγο αλλά δεν θα σε τρομάξει), την ώρα που η άνεση κερδίζει σχόλια θαυμασμού από οδηγό και επιβάτες. Η λειτουργία one pedal ειδικά μέσα στην πόλη τείνει να καταργήσει το πεντάλ των φρένων που πάντως έχουν εξαιρετική αίσθηση, αναλογικότητα και αποτελεσματικότητα. Οπότε στον ανοιχτό δρόμο, η συμβουλή μας είναι να απενεργοποιήσεις το one pedal και να ελέγχεις εσύ τις επιβραδύνσεις, με το φρενάρισμα να ρυθμίζεται τέλεια με το πεντάλ του φρένου.
Όσο πιο πολύ ζεις με το Volvo ΕΧ30 τόσο περισσότερο εκτιμάς το γεγονός πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με ξεχωριστό χαρακτήρα που ξεφεύγει από την πεπατημένη των ηλεκτρικών που λίγο πολύ μοιάζουν μεταξύ τους. Και είναι αυτός ο χαρακτήρας που συμπληρώνει τέλεια το εξαιρετικό τεχνολογικό υπόβαθρο με την πλήρη ψηφιοποίηση που καθιστά το μικρό SUV της Volvο ένα από τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει τον τελευταίο καιρό.
Η Volvo υπόσχεται 470 km αυτονομίας, που είναι προφανές ότι πρόκειται για επίδοση «εργαστηρίου». Εμείς στη διάρκεια της δοκιμής μας μετρήσαμε μέση κατανάλωση στην πόλη 13,6 kWh/100 km (χωρίς αστικό αυτοκινητόδρομο) που μεταφράζεται στην αυτονομία που αναφέρει η σουηδική φίρμα. Στη εθνική και με τα νόμιμα όρια, η κατανάλωση ανεβαίνει στις 20,6 kWh και η αυτονομία κατεβαίνει στα 310 km. Και διατηρώντας για ασφάλεια το 20% της χωρητικότητας, γίνεται 250 km. Έτσι σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE που θέλει 70% πόλη και 30% αυτοκινητόδρομο, η μέση κατανάλωση διαμορφώνεται στις 15,7 kWh/100 km και η αυτονομία στα 407 km.
Να σημειώσουμε εδώ πως ο onboard φορτιστής του αυτοκινήτου επιτρέπει ισχύ έως και 22 kW. Οπότε, το ΕΧ30 χρειάζεται περίπου 3,5 ώρες σε 22άρι wallbox και σε 11άρι περίπου 7,5 ώρες για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας.
Σε ταχυφόρτιση DC, το BMS της μπαταρίας επιτρέπει ισχύ μέχρι 153 kW. Διαμορφώνοντας τον χρόνο σε ταχυφορτιστή τέτοιας ισχύος σε 26 λεπτά για το 10%-80%.
Είναι το χρώμα του χρήματος αρχικά που καθιστά το συγκεκριμένο EX30 δελεαστικό. Η επιταγή που θα δώσεις στη Volvo, αν αφαιρέσεις την κρατική επιδότηση, δεν έχει μπροστά το «3», ενώ παίρνεις και δώρο το Wallbox! Η τιμή αφορά στην έκδοση Single Motor Core, ενώ η έκδοση Extended Range ξεκινά από τις €42.966 -μείον €8.000 της κρατικής επιδότησης.
Στη συνέχεια έρχεται ο χαρακτήρας, η οδική συμπεριφορά και η τεχνολογία που ενσωματώνει το αυτοκίνητο. Που μολονότι εκφράζονται σε πολλές περιπτώσεις στον υπερθετικό βαθμό, καταφέρνουν να χωρέσουν μέσα στα 4,23 μέτρα ενός B-SUV που –κακά τα ψέματα– μας δείχνει τον δρόμο για το μέλλον της αυτοκίνησης.
Ναι, γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε, το Volvo EX30 είναι ίσως το πιο ολοκληρωμένo ηλεκτρικό (και όχι μόνο) που οδηγήσαμε τον τελευταίο καιρό στην κατηγορία του.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Με λίγα μειονεκτήματα, το μεσαίο μοντέλο της γκάμας του EX30 αποδεικνύεται ένα εξαιρετικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα δυνατά σημεία του, όπως ο σχεδιασμός, ο εξοπλισμός ασφαλείας, η ηχόμπαρα, η άνεση, τα φινιρίσματα και η συνολική απόδοση και αποδοτικότητα, το τοποθετούν ως ισχυρό ανταγωνιστή. | ||
Τιμή | Από €42.966 χωρίς επιδότηση | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV ,ηλεκτροκινητήρας πίσω , 272 PS, 343 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου (NMC) 69 kWh (ωφέλιμο 64 kWh), κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης | ||
Απόδοση | 272 PS, 343 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.233 x 1.837 x 1.549 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 318-904 lt | ||
Βάρος | 1.830 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 5,3" | ||
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 15,7 kWh /100 km | ||
Αυτονομία* | 407 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 150 kW, 10-80% | 26' | ||
AC 22 kW, 0-100% | 3,5 ώρες | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |