To ημερολόγιο έγραφε 1994 όταν η Toyota παρουσίασε ένα περίεργο μοντέλο με το εξίσου περίεργο όνομα RAV4. Κανείς τότε δεν μπορούσε να υποθέσει πως θα χάρασσε μια τομή βάθους 10 εκατ. πωλήσεων στα εκτός δρόμου μοντέλα. Κι εάν κάποιος ήταν αρκετά διορατικός για να κάνει αυτή την υπόθεση, δεν υπήρχε σχεδόν καμία πιθανότητα να μαντέψει πως η πέμπτη γενιά θα διέθετε έκδοση με 306 ίππους…
Εάν τώρα έλεγε και πως θα καίει κάτω από 3 lt αμόλυβδης/100 km, τότε όλοι θα λέγαμε ότι είναι για δέσιμο. Όμως ποτέ μην λες «ποτέ», αφού κάπως έτσι εν τέλει συνοψίζεται η εξέλιξη των αυτοκινήτων τα τελευταία 30 χρόνια.
Συμπλήρωμα
H πέμπτη γενιά του RAV4 δεν είναι νέα. Όμως η αρκετά πρόσφατη επαναφορτιζόμενη έκδοση έρχεται να συμπληρώσει την γκάμα.
Το μοντέλο παρουσιάστηκε το 2018 και κυκλοφόρησε το 2019, βασιζόμενο στην ολοκαίνουργια τότε πλατφόρμα GA-K. Αρχιτεκτονική που εξασφαλίζει τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό στιβαρότητας (+57% από την προηγούμενη γενιά) και βάρους. Μαζί δε με σωστό ζύγισμα της μάζας μεταξύ του εμπρός και του πίσω μέρους και χαμηλό κέντρο βάρους παρέχει επίσης την ανεκτίμητη για τους σχεδιαστές δυνατότητα να σχεδιάσουν ένα αμάξωμα με κοντούς προβόλους και συγκριτικά χαμηλό ύψος. Το RAV4 βρίσκεται στην καρδιά των D-SUV, με συνολικό μήκος 4,6 m, πλάτος 1,86, ύψος 1,69 και μεταξόνιο στα 2,69 m.
Η σχεδίαση με τις έντονες ακμές και τις δυναμικές αναλογίες το κάνει να φαίνεται μικρότερο από όσο είναι, χωρίς να χάνει σε εντυπωσιασμό. Σε ό,τι έχει να κάνει με την έκδοση PHEV συγκεκριμένα, έχει μικρές μόνο διαφορές από τις υπόλοιπες. Οι ενθέσεις βαμμένες στο χρώμα του αλουμινίου είναι που το μαρτυρούν και εντοπίζονται στον εμπρός προφυλακτήρα και στην πόρτα του χώρου αποσκευών, πάνω από την πινακίδα.
Υπάρχει ακόμα σκούρο γυαλιστερό φινίρισμα στα εμπρός φώτα και πιο σκούρα γρίλια και μαύρη προστατευτική ποδιά στο πίσω μέρος. Το κερασάκι αποτελεί η δεύτερη τάπα «ανεφοδιασμού» που βρίσκεται στο πίσω δεξί φτερό και κρύβει την υποδοχή για το βύσμα φόρτισης της μπαταρίας ιόντων λιθίου.
Η τελευταία αποτελεί και τη βασική διαφορά από τις συμβατικές υβριδικές εκδόσεις, αφού τα 96 στοιχεία που λειτουργούν υπό ονομαστική τάση 355,2 V αποθηκεύουν 18,1 kWh (1,6 το Hybrid) και φορτίζουν από πρίζα με έως και 6,6 kW. Σε χρόνο, αυτό σημαίνει πως αρκούν 2,5 ώρες σε σύνδεση με οικιακή παροχή και 32A ασφάλεια. Η μπαταρία βρίσκεται στο πάτωμα του αυτοκινήτου και δροσίζεται από το ψυκτικό του κλιματιστικού.
Σε σχέση με την απλή υβριδική έκδοση, χάρη σε έναν νέο μετατροπέα DC-DC η μπαταρία μπορεί να δώσει περισσότερο ρεύμα. Ο ίδιος ο μετατροπέας που βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα είναι μικρότερος, πιο αθόρυβος και αποδοτικός. Όλες αυτές οι αναβαθμίσεις έχουν γίνει για να επιτρέψουν έναν ισχυρότερο ηλεκτρικό κινητήρα (σύγχρονου, μόνιμου μαγνήτη), με 182 PS και 270 Nm αντί για 120 PS με 202 Nm.
Έτσι, η μέγιστη συνδυαστική ισχύς ανέβηκε στους 306 PS. Κάτι που καθιστά το RAV4 PHEV αφενός 38% πιο ισχυρό από το αυτοφορτιζόμενο υβριδικό -και με 50% περισσότερη ισχύ στα 60 km/h- αφετέρου το δεύτερο πιο ισχυρό Toyota μετά την GR Supra.
Για το σύστημα τετρακίνησης χρησιμοποιείται ακριβώς το ίδιο σύστημα με το συμβατικό Hybrid, με ξεχωριστό ηλεκτρικό μοτέρ 54 Nm και 121 Nm σε απευθείας σύνδεση με τους πίσω τροχούς. Όσο για το θερμικό μοτέρ, είναι το γνωστό 4κύλινδρο των 2,5 lt και τους 185 PS, το οποίο λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και συνολικά χρησιμοποιεί ό,τι πιο εξελιγμένο διαθέτει η Toyota σε επίπεδο θερμικής διαχείρισης και ποιότητας καύσης.
Στο γνωστό δρόμο
Από κάθε μεσαίο SUV περιμένεις κατά βάση δύο πράγματα: Χώρους και πρακτικότητα. Το RAV4 PHEV τα δίνει και τα δύο απλόχερα. Στο πίσω κάθισμα που έχει πλάτη με ρυθμιζόμενη κλίση ακόμα και τρεις θα βολευτούν, με το μπες βγες είναι πολύ εύκολο παρότι οι πόρτες δεν ανοίγουν σε πολύ μεγάλη γωνία ως προς το αμάξωμα.
Η μεγαλύτερη μπαταρία δεν φαίνεται να έχει κάνει διαφορά στους χώρους, παρά μόνο σε εκείνο για τις αποσκευές. Η συνολική χωρητικότητα είναι 520 lt μαζί με τον υποδαπέδιο χώρο των 30 lt, τη στιγμή που το συμβατικό υβριδικό χωράει 580 lt. Οπότε ο χώρος παραμένει αντικειμενικά μεγάλος, με μια πολύ εύχρηστη εταζέρα-ρολό και πανεύκολη φόρτωση, αφήνοντας ως παράπονα μόνο το ότι δεν διαθέτει γάντζους και ότι η ηλεκτρική πόρτα λειτουργεί πολύ αργά.
Επαρκέστατοι είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι παρότι το ντουλαπάκι του συνοδηγού δεν είναι μεγάλο. Ενώ όλοι θα συμφωνήσουν ότι η θέση οδήγησης είναι αναπαυτική και τα εμπρός καθίσματα, τουλάχιστον στην έκδοση Black Edition της δοκιμής, άριστα.
Αυτό που δείχνει αναχρονιστικό είναι κάτι όχι ουσιαστικό αλλά που απασχολεί πλέον σχεδόν όλους τους αγοραστές: Η ψηφιακή εικόνα της καμπίνας. Ναι μεν υπάρχει μια μεγάλη οθόνη 9” στο ταμπλό, μια ακόμα στον -αναλογικό και με αρκετές αντανακλάσεις- πίνακα οργάνων και head-up display με μπόλικη πληροφορία. Ωστόσο τα γραφικά τους δείχνουν και είναι παλιότερης γενιάς. Από την άλλη, τίποτα δεν λείπει ούτε από δυνατότητες ούτε από εξοπλισμό. O τελευταίος μπορεί να περιλαμβάνει από ασύρματη φόρτιση κινητού μέχρι μια τεράστια ανοιγόμενη ηλιοροφή με πολύ αποτελεσματικό ηλεκτρικό σκιάδιο.
Όλες οι βασικές λειτουργίες γίνονται πανεύκολα και ο κλιματισμός έχει δύο χορταστικά περιστροφικά χειριστήρια. Μόνο οι διακόπτες για τους αυτόματους προβολείς (που εκ των πραγμάτων δεν χρησιμοποιείς συχνά), για τις κάμερες και για την ηλεκτρική πόρτα των αποσκευών είναι τοποθετημένοι άβολα, εμπρός από το αριστερό γόνατο. Είναι πάντως πιο σημαντικό ότι οι διακόπτες για τους ηλεκτρικούς καθρέφτες στην πόρτα και τα σποτάκια ανάγνωσης στην οροφή δεν φωτίζονται.
Σε επίπεδο απτής ποιότητας, το RAV4 τα πηγαίνει πολύ καλά τόσο στα υλικά όσο και στο φινίρισμα. Ένα μεγάλο κομμάτι του ταμπλό είναι από μαλακό πλαστικό με ευχάριστη υφή, ενώ τα υπόλοιπα αν και σκληρά δεν δείχνουν ιδιαίτερα ευαίσθητα. Τουλάχιστον στο αυτοκίνητο της δοκιμής πάντως, η συναρμολόγηση της κεντρικής κονσόλας θα μπορούσε να είναι λίγο καλύτερη, ωστόσο άλλες ατέλειες δεν εντοπίσαμε. Και παρότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε μπόλικα δημοσιογραφικά χιλιόμετρα στην πλάτη του, σημάδια φθοράς δεν υπήρχαν.
Γκάζι απροσδόκητο
Η συγκεκριμένη έκδοση του RAV4 φτιάχτηκε με σκοπό να εντυπωσιάζει με την οικονομία αλλά και με τις επιδόσεις. Και το κατάφερε απόλυτα. Για το πρώτο σκέλος, οι 306 ίπποι που αποδίδονται συνεργατικά από τους κινητήρες σημαίνουν 0-100 km/h σε 6,2”, 50-80 km/h σε 2,1”, 80-110 σε 2,7 και 110-140 km/h σε 3,8”.
Νούμερα που δείχνουν ένα αυτοκίνητο που επιταχύνει πραγματικά γρήγορα. Ακόμα ισχύει ακόμα και στο οικονομικό προφίλ λειτουργίας, ενώ με το Norman και το Sport ακόμα περισσότερο. Όχι κι αδιάφορες επιδόσεις για ένα SUV σχεδόν δύο τόνων και σαφώς σε ανώτερο επίπεδο από της αυτοφορτιζόμενης έκδοσης των 222 PS.
Για την ενεργειακή διαχείριση, το σύστημα δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέγει την αμιγώς ηλεκτρική ή την υβριδική λειτουργία (HV/EV) αλλά μπορεί να το κάνει και μόνο του (Auto HV/EV). Υπάρχει τέλος και η δυνατότητα της φόρτισης με το θερμικό μοτέρ (CRG), κάτι που γίνεται εντυπωσιακά γρήγορα.
Να σημειώσουμε επίσης ότι ακόμα και στην υβριδική λειτουργία, με την μπαταρία άδεια, όταν πατάς τέρμα το γκάζι στο πόδι σου φτάνει η μέγιστη ισχύς του συστήματος. Το οποίο έχει ιδιαίτερα πολιτισμένη λειτουργία, με την εναλλαγή ή τη συνεργασία των κινητήρων να συνοδεύεται από έναν ανεπαίσθητο κραδασμό. Προφανώς η ησυχία στην ηλεκτρική λειτουργία είναι απόλυτη, οπότε η συμμετοχή του θερμικού κάνει μια διαφορά, συνήθως όμως όχι σε υπερβολικό επίπεδο.
Το «συνήθως» αφορά στην περίπτωση που πατάς πολύ βαθιά το γκάζι, οπότε παίρνεις και την ανάλογη επιτάχυνση βέβαια. Για την ακρίβεια, η σχέση του πόσο γκάζι πατάς με το πόσο επιταχύνει τελικά το αυτοκίνητο παραμένει αναλογική ακόμα και στην υψηλή ταχύτητα, κάτι που δεν συμβαίνει εξίσου στο αυτοφορτιζόμενo μοντέλο.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την κατανάλωση, το κορυφαίο RAV4 είναι εξίσου εντυπωσιακό. Η κατανάλωση ως αμιγώς ηλεκτρικό είναι από 22 έως 25 kWh/100 km, οπότε η μπαταρία μπορεί να εξασφαλίσει από 60 κατά μέσο όρο έως και λίγο πάνω από 80 km αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης μέσα στην πόλη. Άρα μπορείς άνετα να κλείσεις ένα θεωρητικό κύκλο 100 km έχοντας καταναλώσει μόλις 2,5 lt βενζίνης, ίσως και ακόμα λιγότερα εάν κινηθείς αποκλειστικά στην πόλη.
Για τον ανοιχτό δρόμο τώρα κι έχοντας αδειάσει την μπαταρία, το σύστημα καίει λίγο κάτω από 8 lt/100 km εάν ταξιδεύεις με ανθρώπινο ρυθμό, ενώ σε καθημερινές συνθήκες σχεδόν επτά λίτρα. Δε θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε όμως ότι όλο αυτό έχει νόημα μόνο όταν εκμεταλλεύεσαι την ηλεκτρική αυτονομία του συστήματος με φόρτιση από την πρίζα.
Ισορροπία
Με τη μεγάλη μπαταρία να κάνει το RAV4 PHEV 260 kg βαρύτερο από το συμβατικό Hybrid, δεν θα ήταν περίεργο η συμπεριφορά των δύο τους να είναι διαφορετική. Κάτι τέτοιο όμως, δεν συμβαίνει.
Χωρίς να είναι ιδιαίτερα σφιχτή, η ρύθμιση της ανάρτησης που αποτελείται από γόνατα MacPherson στο εμπρός και από διπλά ψαλίδια στο πίσω σύστημα, διαχειρίζεται άριστα το επιπλέον βάρος. Χωρίς δηλαδή ούτε το αυτοκίνητο να πλέει και να ταλαντώνεται αλλά ούτε και οι ανωμαλίες του δρόμου να περνούν αφιλτράριστες στην καμπίνα.
Συνολικά η κύλιση είναι πολύ ποιοτική, με μοναδική παραδοχή να μην ξεζουμίζεις το γκάζι και αυξάνεται πολύ ο θόρυβος από τον θερμικό κινητήρα. Πάντως, ειδικά με την πιο ορμητική απόκριση στο γκάζι που σημαίνει η ρύθμιση Sport, δεν είναι σπάνιο το εμπρός σύστημα να αποσυντονίζεται λίγο όταν πατάς το γκάζι απότομα. Οπότε αυτές τις λίγες στιγμές μέχρι να ενεργοποιηθεί ο πίσω ηλεκτροκινητήρας, η μουσούδα ανοίγει λίγο την τροχιά της. Η ισορροπία πάντως επανέρχεται γρήγορα και υποστηρίζεται από μεγάλο περιθώριο πρόσφυσης και σωστή επικοινωνία μεταξύ αυτοκινήτου-οδηγού.
Το τιμόνι είναι σβέλτο και κατευθύνει ένα ακριβές εμπρός μέρος, ενώ το μεγάλο μεταξόνιο δίνει σταθερό πάτημα. Τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης δίνουν το «παρών» και είναι αποτελεσματικά. Ωστόσο από τον έλεγχο της πρόσφυσης και της ευστάθειας θα μπορούσαμε να ζητήσουμε λιγότερο απότομη ενεργοποίηση.
Τα φρένα αποτελούνται από τέσσερις μεγάλους και αεριζόμενους δίσκους που δεν κουράζονται από το μεγάλο βάρος. Από την άλλη, το πεντάλ έχει τεχνητή αίσθηση χωρίς πάντως να είναι ενοχλητικό. Οι αποστάσεις ακινητοποίησης δεν εντυπωσιάζουν. Αυτό όμως έχει να κάνει περισσότερο με τα λάστιχα και λιγότερο με τη δύναμη του συστήματος.
Αναφορικά με τις εκτός ασφάλτου βλέψεις, χρήσιμο είναι να αναφέρουμε πως η τετρακίνηση λειτουργεί μέσω του πίσω ηλεκτροκινητήρα των 54 PS. Για την απροβλημάτιστη τροφοδοσία του μοτέρ αυτού με ρεύμα, όταν αδειάσει η μπαταρία, φροντίζει ο θερμικός κινητήρας. Η απόσταση από το έδαφος είναι 18 cm με ζάντες 18” και 19 cm με τις 19άρες, με τις γωνίες προσέγγισης και αποχώρησης στις 17,5 και 20 μοίρες αντίστοιχα. Όσο και στη συμβατική υβριδική έκδοση, δηλαδή. Να αναφέρουμε ωστόσο πως ρεζέρβα -ανάγκης- έχουν μόνο οι εκδόσεις Active Plus και Style ενώ οι άλλες δύο έχουν κιτ επισκευής.
Επίσης, το RAV4 PHEV μπορεί να ρυμουλκήσει έως 1.500 kg σε τρέιλερ με φρένα (1.650 kg το συμβατικό υβριδικό) με την ενδιαφέρουσα υποσημείωση πως ο έλεγχος της ευστάθειας λαμβάνει υπ’ όψη του και το ρυμουλκούμενο.
Συμπέρασμα
Η έκδοση PHEV του RAV4 είναι διαθέσιμη σε τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού, τα οποία ξεκινούν από το Active Plus των €50.950 για να καταλήξουν το Black Edition των €59.800. Όλες τους έχουν ως κοινό παρονομαστή τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, την 6ετή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη και την 11ετή για την μπαταρία του υβριδικού συστήματος.
Αν και το κορυφαίο Black Edition έχει πραγματικά χορταστικό εξοπλισμό που αναβαθμίζει σημαντικά τη συνολική αίσθηση πολυτέλειας, οφείλουμε να παραδεχτούμε πως ακόμα και από το Active Plus δεν λείπει τίποτα σε επίπεδο ασφάλειας ή άνεσης. Με εξαίρεση το σύστημα πλοήγησης, το οποίο όμως υπάρχει έτσι κι αλλιώς από τα Android Auto & Apple CarPlay που είναι στάνταρ παντού. Το ίδιο και στοιχεία όπως μεταξύ άλλων τα θερμαινόμενα πίσω καθίσματα (!), οι αυτόματοι προβολείς, το ενεργό cruise control και οι προβολείς Bi-LED.
Τι λέει το DRIVE
Μελετημένο σωστά σε κάθε του βήμα, το RAV4 Plug-in Hybrid είναι πολύ γρήγορο, πολύ οικονομικό, με κορυφαία ηλεκτρική αυτονομία και την εγγύηση της Toyota. Η καμπίνα του δείχνει παραπλανητικά ξεπερασμένη σε ψηφιακή εικόνα ενώ έχει άφθονο χώρο και πρακτικότητα.
Τιμή Από €50.950
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 2.487 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, VVT-i (εξαγωγή), VVT-iE (εισαγωγή), 185 PS/6.000 rpm, 227 Nm/3.200-3.700 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ Ι 182 PS, 270 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ ΙΙ 54,4 PS, 121 Nm, μπαταρία 18,1 kWh (μικτή), κίνηση e-AWD, κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 306 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,2”
0-160 km/h 14,6”
0-400 m 14,4” @ 159,2 km/h
0-1.000 m 26,4” @ 188,7 km/h
60-160 km/h 11,5”
50-80 km/h 2,1”
80-110 km/h 2,7”
110-140 km/h 3,8”
Φρένα 100-0 km/h 41 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση* 2,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 22 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.600 x 1.855 x 1.685 mm
Χώρος αποσκευών 520 lt
Βάρος 1.930 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία, για τα πρώτα 100 km ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης