Με τέσσερα χρόνια στην πλάτη του, το Škoda Kamiq μέχρι σήμερα σημαιώνει μια καλή εμπορική επίδοση, με το κλασικό πλέον ενδιάμεσο restyling να παραμένει συμβολικό. Διαδικασία που ακούει τόσο στην παράδοση του Ομίλου VW όσον αφορά το φρεσκάρισμα όσο και στην αποδοχή του μοντέλου από την αγορά.
Έτσι, το φέισλιφτ κινήθηκε στους άξονες του ελαφρού ανασχεδιασμού του εμπρός μέρους, της ενίσχυσης του εξοπλισμού και της απλοποίησης της γκάμας. Καθώς, όταν τα πράγματα πηγαίνουν καλά, δεν χρειάζεται να κάνεις μεγάλες αλλαγές. Αρκούσε λοιπόν ένα φρεσκάρισμα για να ξαναέρθει το Škoda Kamiq ανέξοδα και ακίνδυνα στην επικοινωνιακή επικαιρότητα.
Χωρίς να κάνει ντόρο, το 1.000άρι Škoda Kamiq τελειοποιεί τα επιχειρήματά του, τραβώντας δικαίως την προσοχή των φαν των SUV για αστική κυρίως χρήση
Το τσεχικό B-SUV αποτελεί παράδειγμα αθόρυβης επιτυχίας. Βέβαια για να πούμε του στραβού το δίκιο, δεν καταφέρνει στην κατηγορία να πλασάρεται ανάμεσα στα best-seller της ελληνικής αγοράς. Αλλά η επίδοσή του το φέρνει στη μέση του πλατό, σταθερά πάνω από το 1.000 αυτοκίνητα ετησίως.
Στα λεγόμενα «αστικά» SUV, Toyota Yaris Cross, Peugeot 2008 και Suzuki Vitara είναι τα μοντέλα που κυριαρχούν στις πωλήσεις από το 2022. Με το Škoda Kamiq να υποδύεται έναν από τους ισχυρούς δεύτερους ρόλους κι εφέτος. Παρά δε τα χρόνια του, τα βάζει στα ίσα με μεγάλα ονόματα όπως τα Volkswagen T-Roc και T-Cross, τα Hyundai Kona και Bayon ή το Kia Stonic. Κι εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι το Kamiq εξακολουθεί να είναι το δεύτερο μοντέλο της Škoda με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως.
Όσον αφορά την εμφάνιση, το στιλ που γνωρίζαμε παραμένει: Ευχάριστο στο μάτι, στιβαρό και από όλες τις γωνίες του να δείχνει πως ανήκει στην οικογένεια της Škoda, το Kamiq εξελίχτηκε αισθητικά με φειδώ. Η κύρια αλλαγή αφορά τη μάσκα και τα εμπρός φανάρια που έχουν γίνει λίγο πιο μασίφ, θυμίζοντας τα νέα Octavia και Superb. Ακόμα πιο ελαφρύ φρεσκάρισμα υπέστη το πίσω μέρος, όπου η μόνη πραγματική αλλαγή αφορά τον εσωτερικό γραφισμό των φώτων. Μαζί και δύο πινελιές στους προφυλακτήρες, και αυτό ήταν...
Στην καμπίνα δεν μπορούμε να πούμε ότι το Kamiq ξεχωρίζει για την κομψότητά του. Ακριβώς όπως ο εξωτερικός σχεδιασμός, το εσωτερικό είναι σοβαρό, χωρίς φανφάρες και φιοριτούρες. Μια διάταξη κλασική, ρεαλιστική, σχεδόν μοναστική, με έμφαση στις πρακτικές πτυχές και στη χωροταξία.
Ειδικά για τους πίσω, ο χώρος είναι αναπάντεχα αρκετός. Και πάντως περισσότερος απ’ ό,τι θα περίμενες από ένα αυτοκίνητο 4,24 m, ούτε μισό πόντο παραπάνω δηλαδή από ένα T-Roc αλλά και 11 cm πιο κοντό από ένα Kona.
Έτσι, ο χώρος για τα πόδια των πίσω είναι μπόλικος, με τα ευθεία περιγράμματα της γραμμής οροφής ή το μεγάλο άνοιγμα των θυρών να επιτρέπουν σε δύο ενήλικες να μπαίνουν να βγαίνουν και να ταξιδεύουν άνετα. Βέβαια, πάντα κάτι κερδίζεις και κάτι χάνεις, κι εδώ ο χαμένος είναι το πορτμπαγκάζ. Με χωρητικότητα χωρίς ρεζέρβα 400 lt και 1.395 lt με τα καθίσματα ριγμένα (368-1.363 lt με ρεζέρβα) είναι το πιο μικρό από τα μοντέλα του ομίλου που πατούν πάνω στην πλατφόρμα MQB-A0: 445 lt το T-Cross, 440 lt το Taigo και ισοφαρίζοντας τα λίτρα του SEAT Arona που είναι όμως και δέκα πόντους πιο κοντό.
Φυσικά τα 400 lt δεν αντιστοιχούν σε μια στοιχειώδη τιμή, αλλά είναι αυτό που θα λέγαμε «μέτρια». Από την άλλη όμως, η τετράγωνη χωροταξία του διευκολύνει την εκμετάλλευση του όγκου. Κατά τα λοιπά, η πολυχρηστικότητα του πορτμπαγκάζ πέρα από το διπλό πάτωμα και το διαιρούμενο κάθισμα 60:40 είναι απολύτως βασική –όχι συρόμενο πίσω κάθισμα.
Οι νεωτερισμοί στην καμπίνα είναι επίσης περιορισμένοι. Ένας «κάδος» αποθήκευσης στο κεντρικό τούνελ, νέος έλεγχος κλιματισμού και ψηφιακά όργανα.
Ελαφρά ανανέωση υπέστησαν επίσης τα σχέδια της ταπετσαρίας και ορισμένες γαρνιτούρες, μερικές από τις οποίες από ανακυκλωμένα υλικά -σημεία των καιρών. Που στην έκδοση Selection που δοκιμάζουμε, το ταμπλό και τα καθίσματα φορούν ένα αρκετά πρωτότυπο γκρι ύφασμα.
Η συναρμογή των διαφόρων υλικών στην καμπίνα είναι καλή, χωρίς κάποια διακριτή διαφοροποίηση ποιότητας από το προ ανανέωσης Kamiq. Καλό είναι και το φινίρισμα των πολυάριθμων σκληρών πλαστικών -μόνο στο πάνω μέρος του ταμπλό και στα πάνελ των θυρών έχουν αφρώδες γέμισμα.
Από το πρώτο επίπεδο εξοπλισμού Essence, το ανανεωμένο Kamiq διαθέτει δύο ψηφιακές οθόνες, μια για τα όργανα και τη δεύτερη για το infotainment. Με διαγώνιο 8” και 8,25” ως στάνταρ, που μπορούν να αυξηθούν αντίστοιχα σε 10,25 και 9,2 ίντσες είτε περνώντας σε επόμενο επίπεδο εξοπλισμού (Selection το μεσαίο και Monte Carlo το τοπ) είτε από τον κατάλογο των έξτρα..
Σημειώστε ότι η οθόνη που είναι για τα όργανα μπορεί να εξατομικευτεί από το τιμόνι, επιτρέποντάς σου να απεικονίζεις όλες τις πληροφορίες του αυτοκινήτου. Από την πλευρά της, η κεντρική οθόνη είναι ικανοποιητικής ποιότητας, σχετικά απλή στην κατανόηση, με καλή απόκριση και διαθέτει συντομεύσεις και στις δύο πλευρές της. Από την άλλη, η πλοήγηση δεν είναι και η ακριβέστερη, οπότε είναι καλύτερο να χρησιμοποιείς Coogle Maps μέσω των συνδέσεων (ασύρματων) Apple Carplay και Android Auto. Ή Waze.
Σε αυτό το σημείο θα εξάρουμε την επιλογή της Škoda να μην ακολουθήσει την παγκόσμια τάση για ψηφιακά ή χειριστήρια αφής για τον κλιματισμό. Επιπλέον και χωρίς να φαίνεται υπερφορτωμένο, το ταμπλό διατηρεί έναν ορισμένο αριθμό πρακτικών φυσικών κουμπιών.
Όπως για παράδειγμα αυτά στο κάτω μέρος του λεβιέ ταχυτήτων που σου επιτρέπουν να θέτεις on/off τα βοηθήματα στάθμευσης ή να απενεργοποιείς το stop/start.
Διότι ξέρετε, η φιλοσοφία «Simply Clever» είναι και αυτά κι όχι μόνο η ξύστρα πάγου με μετρητή φθοράς στα πορτάκι του ρεζερβουάρ ή η θέση στήριξης του smartphone στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων ή η ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού…
Κι αυτά και άλλα, όπως το ηλεκτρικό άνοιγμα της πόρτας του πορτμπαγκάζ με μια απλή κίνηση του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα. Αυτό το τελευταίο, αν και έξτρα, είναι σπάνιο στοιχείο στην κατηγορία.
Το ανανεωμένο Kamiq θα το βρεις στον κατάλογο μόνο σε εκδόσεις βενζίνης. Μπορεί ο εξυβριδισμός να είναι της μόδας, το τσεχικό B-SUV όμως επιμένει με μια γκάμα από τρία κλασικά μοτέρ χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση -δύο αυτά που εισάγονται στην Ελλάδα. Έτσι, προσπερνάμε το Kamiq με τα 95 άλογα και το αποκλειστικά χειροκίνητο σασμάν και έχουμε να επιλέξουμε ανάμεσα στο 1.000άρι μοτέρ TSI Evo 2 με τα 116 άλογα, 6άρι χειροκίνητο ή 7άρι DSG. Ή το 1.500άρι TSI με τα 150 άλογα.
Κάτω από το καπό του δικού μας αυτοκινήτου υπήρχε η μικρή 3κύλινδρη μονάδα βενζίνης, διακριτική στη λειτουργία εξαιρουμένων κάποιων μεταλλικών θορύβων και κραδασμών στο ραλαντί. Ομαλότητα που επιβεβαιώνεται από τα πρώτα κιόλας μέτρα. Σε συνδυασμό μάλιστα με το διπλοσύμπλεκτο σασμάν με τις σχεδόν ανεπαίσθητες αλλαγές.
Τόσο το μοτέρ όσο και το Kamiq, χωρίς αθλητικές αξιώσεις, συνταιριάζονται μια χαρά για άνετη μετακίνηση. Ακόμα και σε κατσαρό δρόμο, το φιλτράρισμα από την ανάρτηση είναι σωστό παρά τις 17άρες, με καλή διαχείριση του βάρους και των κινήσεων του αυτοκινήτου. Η ανάρτηση δείχνει τον προσανατολισμό της μόλις πιέσεις στις στροφές. Το Kamiq είναι μαλακό και σουστάρει παραπάνω από αυτό που θα ήθελες για να νιώθεις αμετακίνητο το αποτύπωμα του αυτοκινήτου στον δρόμο. Ωστόσο, οι αντιδράσεις παραμένουν προοδευτικές και καθησυχαστικές.
Εξάλλου, ο κινητήρας δεν σε ενθαρρύνει να τον κυνηγήσεις ψάχνοντας τη μεγάλη συγκίνηση. Η Škoda επέλεξε και ρύθμισε με τέτοιο τρόπο το μοτέρ για να είναι οικονομικό και λιγότερο ρυπογόνο με βελτιωμένη διαχείριση κινητήρα και νέο καταλύτη.
Πάντως μην νομίζετε ότι επειδή δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο ή επειδή του λείπουν οι αιχμηρές ρεπρίζ, αυτό το Kamiq είναι αναιμικό. Τα 116 άλογα, έξι παραπάνω από το προηγούμενο μοτέρ, σπρώχνουν το σχετικά ελαφρύ SUV (1.233 kg) δυνατά και χωρίς δισταγμούς. Και τα 200 Nm σε βγάζουν ασπροπρόσωπο σε ορεινές περιοχές, όπου τα paddles στο τιμόνι και η λειτουργία Sport μέσω του σασμάν φροντίζουν να μην αισθανθείς ποτέ κρεμασμένος. Τόσο όσο, για να βρίσκεσαι πάνω από τις 2.000 rpm, διότι κάτω από αυτό το όριο δεν γίνονται και σπουδαία πράγματα. Φυσικά, με το γκάζι υπό συνεχή πίεση, νιώθεις την έλλειψη έκτασης του μοτέρ, σύνηθες φαινόμενο στους 3κύλινδρους μικρής χωρητικότητας.
Εκείνο που δεν είναι το Kamiq, είναι παράδειγμα ηχομόνωσης. Εκτός από το βουητό με το μοτέρ υπό πλήρες φορτίο, υπάρχουν αεροδυναμικοί θόρυβοι και κύλισης που είναι αρκετά παρόντες πάνω από τα 120 km/h.
Τέλος να πούμε ότι το τιμόνι διαθέτει καλό ζύγισμα και ακρίβεια αν και ανειλικρινές στην αίσθηση. Και ότι τα φρένα είναι καλά, δυνατά και με ανάλογη λειτουργία στο πεντάλ.
Σήμερα είναι αδύνατον να μιλήσεις για ένα αυτοκίνητο χωρίς να αναφέρεις τα βοηθήματα οδήγησης. Κατά την πάγια πρακτική της, η Škoda έχει εξοπλίσει σοβαρά το Kamiq με ADAS που περιλαμβάνουν σύστημα ανάγνωσης σημάτων KOK, διατήρηση λωρίδας, προειδοποίηση σύγκρουσης, προσαρμοζόμενο (αλλά περίπλοκο) cruise control κ.λπ. Πάντως υπάρχει ένα κουμπί στο τιμόνι που σου επιτρέπει να απενεργοποιήσεις το Lane Assist ή την ειδοποίηση υπέρβασης ταχύτητας με δύο «κλικ». Εδώ, λαμπρά!
Όσον αφορά την κατανάλωση, χρειάζεται κόπο για να κρατήσεις τη λαιμαργία του μοτέρ κάτω από τα 7 lt/100 km. Αν πιέσεις, η όρεξη του κινητήρα ανοίγει εκθετικά, πάντως πάνω από τα 10 lt πρέπει να είσαι κανίβαλος για να ανέβεις.
Όχι ιδιαίτερα φθηνό, το ανανεωμένο Kamiq 1.0 TSI ξεκινά από τις €21.900 στο βασική έκδοση Essence με χειροκίνητο 6άρι σασμάν. Ο εξοπλισμός είναι πλήρης με 16άρες ζάντες αλουμινίου, φώτα LED εμπρός πίσω, a/c, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, virtual cockpit, σύνδεση Smart Link, ραδιόφωνο DAB, ηλεκτρικά χειριστήρια παντού, ρεζέρβα ανάγκης και με ADAS τα Front Assist και Lane Assist.
Το ενδιάμεσο επίπεδο επιλογής Selection, όπως το δικό μας, με αυτόματο DSG7 (€2.600) ξεκινά από τις €24.900 και κατά την άποψή μας αντιπροσωπεύει τον καλύτερο συμβιβασμό: Προσθέτει στον εξοπλισμό αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, infotainment με οθόνη αφής 8,25", Keyless Go και κάμποσα ακόμη πραγματάκια μαζί με στοιχεία Simply Clever.
Στην κορυφή της γκάμας, η πληθωρική έκδοση Monte Carlo ξεφεύγει για B-SUV, καθώς ξεκινά από τις 32.900 και είναι διαθέσιμη μόνο με το μοτέρ 1.5 TSI των 150 ίππων (υπάρχει και Selection με €27.900). Σε αυτή την τιμή, το Kamiq διαθέτει προσαρμοζόμενο cruise control, τη μεγάλη οθόνη πολυμέσων, μεγαλύτερη οθόνη (10,2”) για τα ψηφιακά όργανα, πανοραμική οροφή και επιπλέον ADAS την ειδοποίηση τυφλού σημείου και τη διατήρηση λωρίδας.
Σημειώστε ότι η διαφορά τιμής μεταξύ του Kamiq 1.0 TSI και 1.5 TSI στην έκδοση Selection είναι €3.000. Κόστος που θεωρούμε ότι αξίζει τον κόπο για όποιον θέλει το Kamiq για κύριο αυτοκίνητο. Ένα σαφώς πιο ορεξάτο μοτέρ στην εθνική και στα βουνά.
Στο ανανεωμένο Škoda Kamiq ο παρονομαστής δεν έχει αλλάξει. Με το τσεχικό B-SUV να διατηρεί τα πλεονεκτήματά του έναντι του ανταγωνισμού: Άνετο αυτοκίνητο, με ευρύχωρη και καλά κατασκευασμένη καμπίνα, επίκαιρα ηλεκτρονικά και ενδιαφέροντα λόγο τιμής/αξίας.
Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG7 | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Χωρίς να κάνει ντόρο, το 1.000άρι Škoda Kamiq τελειοποιεί τα επιχειρήματά του, τραβώντας δικαίως την προσοχή των φαν των SUV για αστική κυρίως χρήση. | ||
Τιμή | Από €23.700 (Essence) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | Κινητήρας βενζίνης, 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ιντερκούλερ, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, κίνηση εμπρός | ||
Απόδοση | 116 PS/5.500 rpm, 200 Nm/2.000-3.500 rpm | ||
Διαστάσεις | 4.241 x 1.793 x 1.531 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 400-1.395 lt | ||
Βάρος | 1.254 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 10,2" | ||
Τελική ταχύτητα | 195 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 7,2 lt/100 km* | ||
Εκπομπές CO2 | 128 g/km | ||
Τιμές κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE. | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |