Με την ταχεία έλευση του πλήρους εξηλεκτρισμού, οι κατασκευαστές έχουν βαλθεί να επανεφεύρουν τον εαυτό τους. Ταυτόχρονα δε, να διατηρήσουν την ταυτότητά τους (και τις πωλήσεις) σε μια αγορά που βρίσκεται σε πλήρη αναταραχή.
Υπό αυτές τις συνθήκες, οι ομάδες εργασίας της τσεχικής φίρμας εργάστηκαν πάνω στο Škoda Enyaq, το πρώτο 100% ηλεκτρικό μοντέλο του Mladá Boleslav. Και, παρόλο που ο Τσέχος κατασκευαστής επωφελείται από τον ηλεκτρικό διασκελισμό και την τράπεζα οργάνων του Ομίλου VW, εδώ κατά την κρίση μας έχουμε να κάνουμε με ένα 100% μοντέλο Škoda. Όπως εξάλλου είχαμε διαπιστώσει και στη δοκιμή του Škoda Enyaq με τη μικρότερη χωρητικότητα μπαταρίας, το iV60.
Για του λόγου το ασφαλές, μόλις αντικρίσεις το Škoda Enyaq, δεν έχεις καμία αμφιβολία για την προέλευσή του. Με η μάσκα, παρότι χωρίς γρίλια, να επιβεβαιώνει την ταυτότητα «Škoda».
Το Škoda Enyaq εκμεταλλεύεται την ηλεκτρική αρχιτεκτονική του, με ακτίνα στροφής και ευελιξία στην πόλη αντάξια ενός μίνι αλλά με μέγεθος μεγάλου MPV
Τέσσερα εκατοστά πιο κοντό από το θερμικό αντίστοιχό του, το Kodiaq, το Škoda Enyaq εντυπωσιάζει με τα 4,65 m του μήκους και τη μάσκα με την έντονη περιμετρική αυλάκωση. Ωστόσο, με πλάτος 1,88 m και ύψος 1,62 m, δεν μιλάμε για ένα αυτοκίνητο-γίγαντα. Αλλά για διαστάσεις που βολεύονται μέσα στην πόλη.
Ξεκινώντας από μέσα προς τα έξω, το ταμπλό καλύπτεται από μια μεγάλη οθόνη 13 ιντσών που υποστηρίζει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Infotainment συμβατό με Android Auto και Apple Carplay ασύρματα που υποστηρίζει και την εργοστασιακή πλοήγηση. Τα γραφικά όμως δεν είναι HD και η ευαισθησία της οθόνης μέτρια. Θα θέλαμε επίσης ένα φυσικό κουμπί για να επιστρέφεις στην πλοήγηση με μια κίνηση, όταν μπεις σε ένα υπομενού. Τα Volkswagen έχουν τέτοιο κουμπί, και η Škoda θα έπρεπε να το αντιγράψει.
Στο Škoda Enyaq, οι Τσέχοι επέλεξαν έναν μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων με διαγώνιο 5,3 ιντσών, όπως και στο ενδοομιλικό VW ID.4. Όλες οι ενδείξεις-κλειδιά όμως προβάλλονται μέσω μιας προσαρμόσιμης στις ατομικές προτιμήσεις head-up display: Ταχύτητα, πινακίδες ΚΟΚ, πλοήγηση κ.λπ.
Ο ψηφιακός πίνακας πάντως είναι μικρός για τα γούστα μας. Θα θέλαμε επίσης να δείχνει πιο μεγάλη την ένδειξη ισχύος, όπως και την ένδειξη για το ποσοστό της εναπομείνασας μπαταρίας.
Το δερμάτινο τιμόνι που ενσωματώνει πολλαπλές λειτουργίες είναι στο ίδιο πνεύμα με το υπόλοιπο εσωτερικό, φίνο και έξυπνο, με αντίστοιχα χειριστήρια και φυσικά κουμπιά υψηλής ακριβείας.
Παρόλο που με τα i-toggle χειρίζεσαι τις πιο σημαντικές λειτουργίες της κεντρικής οθόνης, κατά ένα παράδοξο τρόπο ο χειρισμός του κλιματισμού επαφίεται εξ ολοκλήρου στην οθόνη αφής. Με το ιντερφέις του μάλιστα να μην είναι απαραιτήτως κατανοητό -τουλάχιστον στην αρχή. Όσον αφορά τον κλιματισμό καθαυτό, λειτουργεί με αντλία θερμότητας που είναι θετικό. Όπως θετικό είναι ότι διαθέτει ξεχωριστές ρυθμίσεις για οδηγό, συνοδηγό και πίσω -διζωνικός γαρ. Με τις ρυθμίσεις όμως να μην έχουν αναλογικό εύρος.
Ο μικρός λεβιές ταχυτήτων είναι ταιριαστός με το υπόλοιπο εσωτερικό από το οποίο αναδύεται ένα πραγματικά high-end επίπεδο.
Οι περιοχές αφής, όπως τα πάνελ των θυρών ή το ταμπλό έχουν ωραίο φινίρισμα και -ευτυχώς- οι επιφάνειες piano black απουσιάζουν από αυτή τη βασική έκδοση εξοπλισμού του Škoda Enyaq.
Στο πίσω μέρος, προσφέρεται η ίδια συνταγή αλά Škoda, με πολύ χώρο για τα πόδια και μια σειρά από μικρές πρακτικές λεπτομέρειες. Όπως η καταπακτή για τα σκι ή τα επενδεδυμένα υποβραχιόνια που σου επιτρέπουν να αφήσεις ένα smartphone χωρίς μετά να το ψάχνεις στο πάτωμα. Ωστόσο, οφείλουμε να σημειώσουμε πως η κεντρική κονσόλα δαπέδου εκτείνεται λίγο πιο πίσω απ’ ό,τι θα έπρεπε για να μην περιορίζει τον χώρο για τα πόδια του κεντρικού επιβάτη.
Οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους δύο θύρες USB-C, όπως και οι εμπρός. Τέσσερις θύρες και επαγωγικός φορτιστής για smartphone εμπρός δεν είναι κι άσχημα για τις πέντε θέσεις του Škoda Enyaq.
Το πίσω κάθισμα, αναδιπλώνεται σε αναλογία 40:20:40, προσφέροντας τρεις βολικές θέσεις κατά πλάτος. Και, χάρη στον σχεδιασμό της καμπίνας, οι ψηλοί επωφελούνται από μπόλικο αέρα για το κεφάλι τους.
Ένα άλλο παράπονο, τελικά όχι πολύ σημαντικό, είναι ότι οι πλάτες του πίσω καθίσματος δεν αναδιπλώνονται πρόσωπο. Ωστόσο, το πορτμπαγκάζ με χωρητικότητα 585 lt (1.710 με αναδιπλωμένα τα καθίσματα) ικανοποιεί για οποιαδήποτε οικογενειακή χρήση. Είναι φαρδύ με χαμηλό κατώφλι φόρτωσης για SUV και πραγματικά πολύ ευρύχωρο. Το βάθος του δε, σου επιτρέπει επίσης να τοποθετείς βαλίτσες μεγάλου μεγέθους χωρίς δυσκολία.
Παραδόξως, το product management της ελληνικής αντιπροσωπείας δεν περιέλαβε ηλεκτρική πέμπτη πόρτα, οπότε αρκείσαι στη μυϊκή σου δύναμη για να την ανοίξει και να της κλείσεις. Τέλος, βολικός και ο διπλός πάτος με το εξωτερικό του διαμέρισμα να βολεύει τα καλώδια φόρτισης που για την περίπτωση είναι στάνταρ δύο: Ένα οικιακό Μode 2, 10A για πρίζα σούκο κι ένα Μode 3, type 2/3 16A για wallbox.
Και στην περίπτωση του iV80 φυσικά δεν μπορείς να μην παρατηρήσεις τον μεγάλο αριθμό πρακτικών πτυχών που αποτελεί ειδικότητα της Škoda, με 30 σημεία «simply clever». Όπως ο αριθμός και το μέγεθος των αποθηκευτικών χώρων, το ντουλαπάκι XXL, η πάντα παρούσα ομπρέλα κρυμμένη στην πόρτα του οδηγού…
Διά ταύτα λοιπόν, στο Škoda Enyaq έχουμε να κάνουμε με μια κομψή και έξυπνη καμπίνα που φιλοξενεί με άνεση σε ένα μακρύ ταξίδι μια 5μελή οικογένεια και τις αποσκευές της.
Στον δρόμο, το Škoda Enyaq iV80 βασίζεται στον ηλεκτροκινητήρα των 204 PS που είναι τοποθετημένος πίσω και που κινεί μόνο τους αντίστοιχους τροχούς. Τα άλογα ακούγονται (και είναι) λίγα για να μετακινήσουν τους 2,1 τόνους που ζυγίζει κενό το Enyaq.
Αν οι επιδόσεις δεν είναι το επίμεμπτο δυναμικό σημείο του αυτοκινήτου, αυτό οφείλεται κυρίως χάρη στη ροπή των 310 Nm. Που αποδίδονται ακαριαία και σε όλο το εύρος στροφών του ηλεκτρομοτέρ. Σε καθημερινή βάση λοιπόν, περιλαμβανομένων των δρόμων υψηλής ταχύτητας, έχεις πάντα επάρκεια ροπής για να αντεπεξέλθεις σε κάθε περίπτωση με μεστές ρεπρίζ.
Για την Ιστορία να πούμε ότι το σπριντ των 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 8,7 δευτερόλεπτα και η τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h για την προφύλαξη της αυτονομίας. Οπότε, το Škoda Enyaq δέον να οδηγείται ως ένα οικογενειακό αυτοκίνητο (που είναι). Ισχύς, μάζα και όγκος, όλα τους κατατείνουν στο να αποφεύγεις την όποια «αθλητική» δραστηριότητα.
Χωρίς να το έχουμε οδηγήσει, θεωρούμε ότι το Škoda Enyaq iV80x θα πρόκειται για πολύ καλύτερη περίπτωση. Τα 61 παραπάνω άλογα που ανεβάζουν την ισχύ στους 265 PS (και 465 Nm), και η τετρακίνηση είναι στοιχεία που ακούγονται φθηνά για μόλις €2.300 παραπάνω.
Από την άλλη, το Škoda Enyaq εκμεταλλεύεται πλήρως την ηλεκτρική αρχιτεκτονική του, προσφέροντας ακτίνα στροφής και ευελιξία στην πόλη αντάξια ενός μίνι αλλά με μέγεθος μεγάλου MPV. Αυτή εξάλλου θα ήταν η ακριβέστερη περιγραφή του. Δηλαδή η μεγάλη του ικανότητα να προσαρμόζεται σε κάθε είδους δρόμο, παρέχοντας ταυτόχρονα απολύτως στρωτή οδηγική εμπειρία.
Κατά τα ειωθότα των BEV όσον αφορά την κατανομή της μάζας, δηλαδή χαμηλό κέντρο βάρους χάρη στην τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από το δάπεδο, το Škoda Enyaq στρίβει σχεδόν επίπεδο. Ακόμη και σε κλειστές στροφές. Τηρουμένων βέβαια κάποιων αναλογιών, καθώς το μεγάλο βάρος θα περιορίσει γρήγορα τον ενθουσιασμό σου. Μάζα που την αντιλαμβάνεσαι και στα πιεσμένα φρεναρίσματα. Οπότε, έχεις να διαχειριστείς ένα SUV που θα το εκτιμήσεις στις νόμιμες ταχύτητες.
Η πρόταση της Škoda, που βασίζεται σε μία από τις ηλεκτρικές πλατφόρμες του Ομίλου VW, προσφέρει μια πολύ διαφορετική εμπειρία από αυτή ενός Audi Q4 e-tron, για παράδειγμα, που είναι πιο σφιχτό, συμμετοχικό και άμεσο από το τσεχικό μοντέλο.
Παρόλα αυτά, το Mladá Boleslav δεν δίστασε να προικίσει το Škoda Enyaq με ρυθμιζόμενη ανάρτηση και τέσσερις οδηγικές διαμορφώσεις. Κι αν γι’ αυτές τις τελευταίες, η Sport ακούγεται ανακόλουθη, υπάρχουν ακόμη η Eco, η Comfort και η εξατομικεύσιμη Ιndividual για ακόμη περισσότερη άνεση και ομαλότητα για όλους τους επιβάτες.
Αρκετά διακριτικό και αντίστοιχα αποτελεσματικό, αξιολογούμε και το σύστημα ανακτητικού φρεναρίσματος που επεμβαίνει με το που σηκώνεις το πόδι από το γκάζι. Προσαρμόζει την έντασή του ανάλογα με την κυκλοφορία (μέσω της κάμερας) ή με την οδική σήμανση. Δεν πρόκειται για σύστημα one pedal, αλλά μπορείς να εκμεταλλευτείς την υποβοηθούμενη επιβράδυνση που καθυστερεί τη χρήση των φρένων. Και που σε ορισμένες περιπτώσεις σε απαλλάσσει από τη χρήση τους.
Όπως καταλάβατε απ’ όλα τα παραπάνω, τα χιλιόμετρα με το Škoda Enyaq τρέχουν νεράκι στις μεγάλες αποστάσεις. Βοηθούμενα μάλιστα από αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 που μπορείς να της αφήσεις τον σχετικό έλεγχο στην εθνική. Σε συνδυασμό δε με την πλοήγηση, είναι ο καλύτερος τρόπος για να ελέγξεις την κατανάλωση και να σχεδιάσεις τη διαδρομή σου όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Η κατανάλωση και η αυτονομία των ηλεκτρικών παραμένει ο βασικός βραχνάς μέχρι σήμερα, τόσο για τους κατασκευαστές όσο και για τους χρήστες στην πορεία ταχείας υιοθέτησης των EV.
Μπορεί το οικονομικό συμφέρον να γίνεται όλο και πιο εμφανές, ειδικά με τη βενζίνη που φλερτάρει όλο και πιο συχνά με €2 το λίτρο, οι περιορισμοί και το άγνωστο που συνδέονται με το ηλεκτρικό εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο για πολλούς χρήστες.
Το 80άρι Škoda Enyaq που είχαμε στα χέρια μας φορούσε τη μεγαλύτερη μπαταρία του καταλόγου. Με ονομαστική χωρητικότητα 82 kWh, από τις οποίες οι 77 kWh είναι οι ωφέλιμες. Έτσι, κατά πώς έλεγε και ο υπολογιστής του αυτοκινήτου, με γεμάτη την μπαταρία φτάνεις 534 km μακριά κατά WLTP, με μέση κατανάλωση 15,2 kWh/100 km. Αυτά στα χαρτιά…
Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται να δεις κάτω από 18,5 kWh/100 km σε αστική και περιαστική χρήση -420 km. Ενώ στην εθνική και στα δευτερεύοντα δίκτυα να υπολογίζεις μέσο όρο 22 kWh/100 km -350 km αυτονομία. Εάν δε, κινηθείς αποκλειστικά σε εθνική, ανεβαίνοντας μέχρι το όριο των 130 km/h, η κατανάλωση φεύγει πάνω από τις 25 kWh. Έτσι κατεβαίνει σε πραγματική αυτάρκεια στα 300 km.
H αυτονομία λοιπόν είναι το αδύνατο σημείο και αυτού του Enyaq που αποδεικνύεται με κοντά ποδάρια στον αυτοκινητόδρομο. Παράδοξο για ταξιδιάρικο αυτοκίνητο, ακόμα κι αν παραβλέψεις το πενιχρό δίκτυο φορτιστών στις εθνικές που θα ήταν αρκετό για να ξεπεράσεις το πρόβλημα. Πάντως, με δυνατότητα επαναφόρτισης με συνεχές ρεύμα σε ισχύ 135 kW, το Škoda Enyaq φορτίζει από το 5% στο 80% σε λιγότερο από 40 λεπτά. Ανεκτός χρόνος για να πιείς ένα καφέ και να ξεπιαστείς.
Ωστόσο, για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, βάζοντάς τα σε μια ρεαλιστική προοπτική, στην πόλη ξεπερνάς τα 400 km. Και σε μικτές διαδρομές, με 50% αυτοκινητόδρομο κι άλλα τόσα πόλη και περιαστικές διαδρομές, 330+. Επιδόσεις που μπορούν να κατατάξουν το Škoda Enyaq iV80 στο κύριο αυτοκίνητο μιας οικογένειας.
Όσον αφορά τη σχέση τιμής εξοπλισμού, το βασικό Škoda Enyaq iV80 ξεκινά από τις 54.095 με το κλειδί στο χέρι. Αν και η πλειονότητα των αυτοκινήτων του είδους απευθύνεται σε εταιρικούς χρήστες. Με αυτά τα χρήματα λοιπόν, τα βασικά σημεία του εξωτερικού περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, τα παντός είδους και θέσης φωτιστικά σε LED και αλουμινένιες 19άρες ζάντες και ράγες οροφής.
Στην καμπίνα, Virtual Cockpit 5,3”, infotainment με 13άρα οθόνη με εργοστασιακό σύστημα πλοήγησης, Mirror Link και DAB με ηχοσύστημα που υποστηρίζεται από οκτώ ηχεία, διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες βροχής και φώτων.
Όσον αφορά τα ADAS, το βασικό πακέτο περιλαμβάνει τα συστήματα προειδοποίησης κινδύνου με αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών, αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων και διατήρησης λωρίδας αναγνώριση σημάτων ΚΟΚ, cruise control με περιοριστή ταχύτητας
Στο αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε υπήρχαν ακόμη πολλά έξτρα, που μεταξύ άλλων περιελάμβαναν αυτόματο παρκάρισμα, προβολείς Led Matrix και σύστημα οδηγικών ρυθμίσεων.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, χρειάζεται να είσαι προσεκτικός με τα έξτρα, καθώς για να εξοπλίσεις ένα Enyaq iV με στοιχεία άνεσης και πρακτικά χαρακτηριστικά, θα χρειαστεί να προσθέσεις έναν αριθμό προαιρετικών πακέτων -ανεβάζοντας το κόστος: Πακέτο Clever, Transport, Plus, Advanced, Sportline, αλλά και μεμονωμένα έξτρα. Εμείς πάντως, για ένα φορτωμένο αυτοκίνητο είδαμε στον configurator €70 χιλιάδες.
Škoda Enyaq iV80 | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Η μεγάλη μπαταρία αμβλύνει εν μέρει τη μικρή αυτονομία του iV60. Σαφώς καλύτερο σε όλους τους τομείς από το τεχνικό αντίστοιχό του και παραπλήσιας τιμής Volkswagen ID.4. Τα βρίσκει όμως δύσκολα με τα φθηνότερα Huyndai Ioniq 5 και Kia EV6 που διαθέτουν και πιο προηγμένη ηλεκτρική τεχνολογία από την πλατφόρμα MEB της VW. | ||
Τιμή | Από €54.095 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | EV, ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 82 kWh (77 ωφέλιμη), αρχιτεκτονική 400V, κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 204 PS, 310 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.649 x 1.879 x 1.616 mm | ||
Πορτμπαγκάζ | 585 lt | ||
Βάρος | 2.090 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 8,7" | ||
Τελική ταχύτητα | 160 km/h | ||
Κατανάλωση* | 21,5 kWh/100 km | ||
Αυτονομία | 360 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 125 kW, 5%-80% | 38 λεπτά | ||
AC 11 kW, 0-100% | 7,5 ώρες | ||
* Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |