Εν προκειμένω, την απάντηση επιχειρεί να δώσει η Skoda, με το νέο -και πρώτο- της αμιγώς ηλεκτρικό SUV. Το Enyaq βασίζεται στην καινούρια πλατφόρμα ΜΕΒ του ομίλου Volkswagen. Και για όσους σκεφτούν πως μία πρώτη γεύση έχουμε ήδη πάρει από το αδερφό Volkswagen ID.4, θα απαντήσουμε πως αυτό δεν ισχύει, καθώς οι Τσέχοι φρόντισαν να κάνουν τα πράγματα με το δικό τους τρόπο.
Ξεκινώντας αρχικά από την ονομασία, το Enyaq προέρχεται από το Ιρλανδικό Enya, το οποίο με τη σειρά του προκύπτει από τη Γαελική λέξη «eithne», που σημαίνει «ουσία, πνεύμα ή αρχή». Σηματοδοτεί, δε, μία νέα λογική ονοματοδοσίας για τη φίρμα, όπου όλα τα BEV θα ξεκινούν από «Ε». Σαν διαστάσεις, με 4,65 m μήκος, 1,88 πλάτος και 1,62 ύψος, κατατάσσεται στην καρδιά των C-SUV. Το απολύτως επίπεδο πάτωμα του χαρίζει μία εντυπωσιακά ευρύχωρη καμπίνα, ενώ ένα ακόμα πλεονέκτημα έχει να κάνει με τη σχεδίαση, όπου πέρα από το μοντέρνο παρουσιαστικό επιτυγχάνει πολύ χαμηλό συντελεστή αεροδυναμικής οπισθέλκουσας, Cd=0,262.
Εδώ, έχουμε στα χέρια μας το Enyaq iV 60, που σημαίνει πως μιλάμε για ηλεκτρικό κινητήρα 180 PS και 310 Nm, τοποθετημένο στον πίσω άξονα. Η ισχύς παρέχεται μέσω ενός συσσωρευτή ιόντων λιθίου, με χωρητικότητα 58 kWh, που επαρκεί για μία ρεαλιστική αυτονομία άνω των 350 km (413 km κατά WLTP). Όσο για τη φόρτιση, μπορεί να δεχτεί εναλλασσόμενο ρεύμα έως 11 kW, φορτίζοντας πλήρως σε 6,75 ώρες ή, εναλλακτικά συνεχές ρεύμα, ισχύος 100 kW. Στη δεύτερη περίπτωση αρκούν 35 λεπτά για να γεμίσει μέχρι το 80%, ώστε να συνεχίσει κανείς το ταξίδι του.
Η τεχνολογία και η καθημερινότητα
Έχοντας μία πρότερη εμπειρία με οτιδήποτε άλλο μπορεί να μπει στην πρίζα, το πρώτο πράγμα που προδιαθέτει θετικά εδώ, έχει να κάνει με τη φιλοσοφία της χρήσης. Ενώ οι περισσότεροι κατασκευαστές επιχειρούν να δώσουν στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μία μεταμοντέρνα διάσταση στο εσωτερικό, οι σχεδιαστές της Skoda αποφάσισαν να προσεγγίσουν πολύ πιο ώριμα το όλο θέμα.
Επένδυσαν -και σωστά έπραξαν- στην ποιότητα κατασκευής και στην τεχνολογία. Παράλληλα όμως δεν επέτρεψαν αυτή να βαίνει εις βάρος της εργονομίας και την πρακτικότητας. Διατήρησαν τους φυσικούς διακόπτες όπου χρειάζεται, εξασφάλισαν επαρκείς χώρους για μικροαντικείμενα και, επιπροσθέτως, έχουν φροντίσει να υλοποιήσουν ένα αρκετά (και με Ελληνικό μενού) user interface για το Infotainment.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μία χορταστική οθόνη αφής 13 ιντσών, που περιλαμβάνει όλα όσα θα μπορούσε να ζητήσει κανείς. Από σύστημα πλοήγησης και πληροφορίες για τη φόρτιση, μέχρι ρύθμιση του εσωτερικού φωτισμού και παραμετροποίηση του συστήματος κλιματισμού. Παράλληλα, τα πάντα ελέγχονται και μέσω φωνητικών εντολών, οι οποίες όμως θέλουν ακόμα βελτίωση ώστε να χαρακτηριστούν πλήρως λειτουργικές στην πράξη. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων παραμένει στις 5,3 ίντσες, όπως και στο Volkswagen ID.4. Ο όγκος των πληροφοριών που προσφέρει είναι εξίσου περιορισμένος, σχεδιαστικά όμως δείχνει καλύτερα ενσωματωμένος στο ταμπλό.
Αναφορικά με τους προσφερόμενους χώρους, το μεταξόνιο των 2.765 mm και η έλλειψη του τούνελ μετάδοσης χαρίζουν ένα πραγματικά άνετο σαλόνι. Πόσο μάλλον αν συνυπολογίσει κανείς και την αίσθηση του ποιοτικού, καφέ δέρματος, που αναβαθμίζει περαιτέρω την όλη εμπειρία. Αυτό το τελευταίο, βέβαια, προσφέρεται ως έξτρα. Όπως και αρκετά ακόμη στοιχεία εξοπλισμού, που κάνουν τη σχετική λίστα να θυμίζει μοντέλο των premium γερμανών κατασκευαστών, με το μήκος της… Θα πρέπει πάντως να αναγνωρίσουμε πως από τη βασική έκδοση το αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται υπέρπληρες, οπότε δεν είναι απαραίτητο να βάλει κανείς πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, αν δεν επιθυμεί.
Στο δρόμο
Εδώ το Enyaq θα αφήσει εξίσου καλές εντυπώσεις. Ένα από τα πρώτα στοιχεία που θα εκτιμήσει όποιος βρεθεί πίσω από το τιμόνι του, έχει να κάνει με τον κύκλο στροφής. Με μόλις 9,3 μέτρα (ενδεικτικά, το ίδιου μεγέθους Kodiaq έχει 12,2 m), είναι εκπληκτικό το πόσο εύκολα μπορεί να στρίψει και να ελιχθεί σε στενούς χώρους. Αυτό, σε συνδυασμό με την καλή περιμετρική ορατότητα, τη σχετικά υπερυψωμένη θέση οδήγησης και το αναπαυτικό κάθισμα, θα καλύψουν απόλυτα τα γούστα του μέσου οδηγού.
Παρά το υψηλό βάρος των δύο τόνων, η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα είναι επαρκής για να χαρίσει επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h σε 8,7 sec (τιμή κατασκευαστή) και τελική ταχύτητα 160 km/h. Μάλιστα, πέρα από τις δύο βασικές επιλογές, D και B στο κιβώτιο, προσφέρει τρία επιπλέον επίπεδα ανάκτησης της ενέργειας, μέσω paddles πίσω από το τιμόνι.
Όσο για την οδική συμπεριφορά, μπορεί κανείς να επιλέξει ένα εκ των διαθέσιμων προγραμμάτων Eco/ Normal/ Sport και Individual. Σημειωτέον πως το αυτοκίνητο διαθέτει ρυθμιζόμενα αμορτισέρ και σύστημα διεύθυνσης ενώ παραμετροποιεί αντίστοιχα τον κινητήρα και τα ηλεκτρονικά του, με βάση τα γούστα του οδηγού. Δομικά, δε, ένα ρόλο παίζει και η φροντίδα των μηχανικών του ομίλου, να διατηρήσουν το κέντρο βάρους όσο το δυνατό πιο χαμηλά, μοιράζοντας παράλληλα την αναλογία στο εμπρός και το πίσω μέρος σε 50:50.
Το σύστημα διεύθυνσης κρίνεται απλά ικανοποιητικό, από άποψης πληροφόρησης. Είναι όμως αρκετά άμεσο στις αντιδράσεις του και, όπως προείπαμε, εξαιρετικό, από άποψης κύκλου στροφής. Τα φρένα, με τη σειρά τους, δείχνουν καλά σε αίσθηση και απόκριση. Εδώ ανοίγουμε μία παρένθεση για να αναφερθούμε -μία ακόμη φορά- στην επιλογή του ομίλου Volkswagen να τοποθετεί ταμπούρα στον πίσω άξονα. Όχι για λόγους μείωσης του κόστους αλλά γιατί με την ανάκτηση της ενέργειας που πραγματοποιεί ο εδραζόμενος πίσω κινητήρας, είναι περιττό οτιδήποτε περισσότερο. Θα μπορούσε φυσικά κανείς να χαρακτηρίσει παράταιρο το θέαμα ενός ταμπούρου που ξεπροβάλλει πίσω από ένα θηριώδη τροχό ελαφρού κράματος 20 ιντσών, αυτή όμως τη συζήτηση δεν θα την ανοίξουμε εδώ…
Κατά τα άλλα, οι αναρτήσεις του αυτοκινήτου είναι ρυθμισμένες με γνώμονα την άνεση. Θα φιλτράρουν αποτελεσματικά τις μικρές ανωμαλίες του οδοστρώματος, μόνο που στις πιο μεγάλες αισθάνεσαι ότι θα χρειαζόταν λίγο περισσότερη διαδρομή. Επιχειρώντας μία μικρή σύγκριση, εδώ το μοντέλο της Skoda βρίσκεται ένα κλικ πίσω, σε άνεση και κύλιση δηλαδή, από το Volkswagen ID.4. Και πάλι όμως, κανένας δεν θα βρει κάτι ουσιαστικό να πιαστεί για να σχολιάσει.
Στο διά ταύτα, το πρώτο ηλεκτρικό SUV των Τσέχων διακρίνεται για την πληρότητα και την ισορροπία που χαρακτηρίζει τις επί μέρους πτυχές του. Είναι ένα μοντέλο που έχουμε μόνο καλά να πούμε για τον τρόπο που επιτρέπει στην τεχνολογία να αλληλοεπιδράσει με τον άνθρωπο. Και αντίστοιχα, αναγνωρίζουμε την προσπάθειά για βελτιστοποίηση του ηλεκτρικού κυκλώματος και, κατ’ επέκταση, της αυτονομίας. Με λίγα λόγια, είναι ένα από τα μοντέλα που θα δεχόμασταν να κάνουμε τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, σήμερα.
Διαμορφώστε το δικό σας Enyaq στον configurator της Skoda.
Τι λέει το DRIVE
Αποτελεί ένα από τα καλύτερα και πιο ισορροπημένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουμε δοκιμάσει μέχρι στιγμής. Η ισχύς του είναι επαρκέστατη, το ηλεκτρονικό υπόβαθρο υπέρπληρες, ενώ το κόστος κτήσης απόλυτα ανταγωνιστικό. Όποιος θέλει μεγαλύτερη αυτονομία, θα τη βρει στη μεγαλύτερη έκδοση «80».
Τιμή Από €39.700
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη,
κίνηση πίσω, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 180 PS, 310 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,7”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση* 17,6 kWh/100 km*
Αυτονομία* 325 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.649 x 1.879 x 1.616 mm
Χώρος αποσκευών 585 lt
Βάρος 1.965 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Μέτρηση Drive
Φωτογραφίες: ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ