Κοιτάς τις ημερομηνίες και δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι έχουν περάσει 20 χρόνια από την απόφαση της γερμανικής φίρμας να «ψηλώσει» και να εισέλθει με την Porsche Cayenne στα SUV.
Δύο δεκαετίες αργότερα, το ερώτημα αν έπραξε σωστά που αναρωτιόταν ψιθυριστά τότε ο αυτοκινητικός Τύπος και πολλοί φίλοι της μάρκας, έχει απαντηθεί με τον πιο εμφατικό τρόπο: Από τα νούμερα πωλήσεων που την έχρισαν γρήγορα σε best-seller της γκάμας.
H τελευταία εκτέλεση της επαναφορτιζόμενης Porsche Cayenne E-Hybrid εξακολουθεί να δείχνει τον δρόμο στον ανταγωνισμό σε όλα τα επίπεδα
Θέση που διατηρεί ανελλιπώς τα τελευταία χρόνια και ετοιμάζεται να παραδώσει σε αυτά που ακολουθούν σε ένα ακόμα SUV της Porsche, τη μικρότερη Macan. Ωστόσο, ακόμα και όταν χάσει τα πρωτεία στις συνολικές πωλήσεις της φίρμας, η Cayenne θα συνεχίσει να μνημονεύεται ως το μοντέλο που ηγήθηκε της μετάβασης της Porsche από μια μάρκα αμιγώς σπορ αυτοκίνητων -για δύο ως επί το πλείστον επιβάτες, στη μάρκα με την ευρύτερη γκάμα αυτοκινήτων που είναι σήμερα.
Στην τρίτη γενιά της πλέον, η Porsche Cayenne δέχθηκε την περασμένη χρονιά το καθιερωμένο φρεσκάρισμα του μέσου κύκλου ζωής και βελτιώθηκε σφαιρικά τόσο μέσα όσο κι απ’ έξω. Διατηρώντας παράλληλα τα δύο σουλούπια της, Cayenne και Cayenne Coupé, και την τεχνολογία αιχμής σε όλα τα πεδία. Αλλά και την ευρεία γκάμα που ξεκινά από την «ταπεινή» 3λιτρη με τα 354 άλογα και που εκτείνεται μέχρι την εξωφρενική Turbo E-Hybrid με τα 740 άλογα και τα 950 Nm.
Στα χέρια μας βρέθηκε η πιο ορθολογική για την ελληνική αγορά έκδοση που συνδυάζει τον υπερτροφοδοτούμενο 3λιτρο κινητήρα V6 της «βασικής» με plug-in hybrid σύστημα. Που πέρα από την καλύτερη αναλογία επιδόσεων/οικονομίας την απαλλάσσει και από το 50% του προβλεπόμενου τέλους ταξινόμησης. Κάνοντάς την έτσι, την πιο συμφέρουσα επιλογή από κάθε άποψη ακόμα και για τους ιδιώτες.
Πριν περάσουμε στα ειδικά χαρακτηριστικά της Cayenne E-Hybrid που δοκιμάσαμε, ας ρίξουμε μια ματιά στις αλλαγές που έφερε η ανανέωση και αφορούν όλη την γκάμα. Σε επίπεδο εμφάνισης, το redesign περιλαμβάνει νέα μάσκα με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, νέο καπό, ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα, νέα φανάρια και πιο μυώδεις θόλους σε σύγκριση με το απερχόμενο μοντέλο. Στοιχεία που σε συνδυασμό με τα τρισδιάστατα φώτα και τις λοιπές μικρές επεμβάσεις στο πίσω μέρος έχουν δώσει στη νέα Cayenne ακόμη πιο σπορ και επιβλητική παρουσία. Σε επίπεδο τεχνολογίας, σημειώνουμε πως όλες οι εκδόσεις προσφέρονται τώρα με φώτα LED Matrix, τα οποία μπορούν να αναβαθμιστούν μέσα από τη μακρά λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού σε HD LED Matrix.
Περνώντας στην καμπίνα, πέρα από την εικόνα και τις ανέσεις, η Porsche ασχολήθηκε πολύ σοβαρά με την ποιότητα αέρα που εισπνέουν οι επιβάτες. Εξόπλισε λοιπόν τη νέα Cayenne με ενεργό σύστημα που φροντίζει για τη διατήρηση της ποιότητας του αέρα στην καμπίνα στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Είναι τόσο προηγμένο δε, που συνεργάζεται με το σύστημα πλοήγησης και ενεργοποιεί την ανακύκλωση όταν, π.χ., το αυτοκίνητο ετοιμάζεται να μπει σε τούνελ. Προαιρετικά μάλιστα, ένας ειδικός αισθητήρας εντοπίζει τα σωματίδια σκόνης στον αέρα και τα φιλτράρει όσες φορές χρειάζεται, ενώ ταυτόχρονα ένας ιονιστής αφαιρεί τα μικρόβια και τους ρύπους, προστατεύοντας τους επιβάτες με αλλεργίες.
Από εκεί και πέρα, η απτή ποιότητα και η πολύ προσεγμένη συναρμογή ικανοποιεί απόλυτα το προσδοκώμενο επίπεδο που πρέπει να φτάνει ένα αυτοκίνητο με εξαψήφια τιμή. Με τον συνολικό ανασχεδιασμό να φέρνει το ταμπλό και τα λοιπά μέρη που περιβάλλουν οδηγό και συνοδηγό πιο κοντά στην Taycan. Από την τελευταία είναι εμπνευσμένη και η μετακίνηση του επιλογέα του κιβωτίου δεξιά από το τιμόνι, στο πάνω μέρος του ταμπλό. Απελευθερώνοντας έτσι χώρο στην κεντρική κονσόλα που τώρα φιλοξενεί μια σειρά από διακόπτες, φυσικούς και αφής, για τον έλεγχο του κλιματισμού, αλλά κι ένα περιστροφικό χειριστήριο.
Βολεμένος στο κάθισμα που του προσφέρει πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα και άνετη θέση οδήγησης, ο οδηγός έχει εμπρός του ένα νέο τιμόνι προερχόμενο από την 911. Με ένα πιεζοπεριστροφικό μπουτόν για την επιλογή ενός από τα πέντε προγράμματα οδήγησης: E-Power, Hybrid, Sport, Sport Plus και Off Road. Επιπλέον, πατώντας το δίνει ένα έξτρα boost ισχύος για περίπου 20 δευτερόλεπτα.
Εμπρός από τον οδηγό απλώνεται επίσης το Porsche Driver Experience, το σύστημα πολυμέσων της γερμανικής φίρμας. Αποτελείται από τον ψηφιακό πίνακα 12,6” -με πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης και πληροφόρησης- και την οθόνη αφής 12,3” του infotainment. Σύστημα με εύχρηστο μενού, εξαιρετική ευκρίνεια και άμεση απόκριση στις εντολές.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας διέθετε και την προαιρετική οθόνη στην πλευρά του συνοδηγού. Από την οποία ο τελευταίος έχει πρόσβαση μεταξύ άλλων στο σύστημα πολυμέσων ή μπορεί κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού να παρακολουθήσει μια ταινία. Η ειδική επίστρωση της μειώνει σημαντικά τη γωνία θέασης, με τον οδηγό κυριολεκτικά να μην μπορεί να διακρίνει αν είναι σε λειτουργία ή όχι ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του.
Στις πίσω θέσεις δύο επιβάτες θα φιλοξενηθούν με περίσσια άνεση, με το ογκώδες κεντρικό τούνελ όμως να περιορίζει τον χώρο για τα πόδια ενός τρίτου. Ικανοποιητικός για το μέγεθος και την plug-in hybrid φύση της συγκεκριμένης Cayenne είναι και ο χώρος αποσκευών των 627 lt. Με μόνο αρνητικό το σχετικά ψηλό κατώφλι φόρτωσης, επιβεβλημένη διαμόρφωση για να φιλοξενηθεί η μπαταρία και το ρεζερβουάρ των 75 lt.
Περνώντας στα πιο ουσιαστικά χαρακτηριστικά του SUV από το Weissach, το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα έχει δεχθεί σημαντική αναβάθμιση. Που ξεκινά από τον ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα και φθάνει μέχρι τη σημαντικά μεγαλύτερη μπαταρία, η ωφέλιμη χωρητικότητα της οποίας ανέβηκε στις 21,8 kWh. Σημειώστε επίσης πως ο onboard φορτιστής είναι πλέον 11 kW, με την πλήρη φόρτιση να διαρκεί λιγότερο από δυόμιση ώρες σε ένα ανάλογης ισχύος wallbox.
Το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα εξακολουθεί να συνδυάζεται με τον 3λιτρο V6 που για την περίσταση αποδίδει 305 ίππους, με την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα όμως να έχει ανέβει από τα 100 στα 130 kW και 460 Nm. Έτσι, η συνδυαστική απόδοση φθάνει πλέον τους 470 ίππους και τα 650 Nm. Πώς μεταφράζονται αυτά στον δρόμο; Με τρόπο που σε αφήνει με το στόμα ανοικτό. Και το σχόλιο αυτό δεν αφορά τις ανακοινωθείσες από το εργοστάσιο επιδόσεις των 4,9” για το 0-100 km/h και τα 254 km/h της τελικής ταχύτητας. Αλλά αυτά που δεν περιγράφουν τα νούμερα και εισπράττεις στον δρόμο, είτε αφορά την κατανάλωση είτε την οδική συμπεριφορά.
Ξεκινώντας από την κατανάλωση, η μπαταρία των 21,8 kWh σύμφωνα με την Porsche επαρκεί για ηλεκτρική αυτονομία έως 90 km εντός πόλης. Στην πράξη, με το πρόγραμμα E-Power είναι σίγουρο ότι θα κινηθείς ηλεκτρικά για περισσότερα από 60, αλλά χρειάζεται αρκετή αυτοσυγκράτηση σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας για να περάσεις τα 70 km. Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι πολύ εύκολο να καλύψεις το μεγαλύτερο μέρος των καθημερινών σου χιλιομέτρων ηλεκτρικά.
Όπως σε κάθε plug-in hybrid βέβαια, η μέση κατανάλωση καθορίζεται από το πόσο συχνά το συνδέεις στην πρίζα. Με καθημερινή φόρτιση, η κατανάλωση βενζίνης μπορεί να είναι από μηδέν έως περίπου 5,5 lt/100 km, αν δεν ξεπερνάς τα 100 km ημερησίως. Και φυσικά μπορεί φτάσει ψηλότερα από τα 15 lt/100 km, αν αδιαφορείς για τη φόρτιση και ξεζουμίζεις τη δύναμη των δύο μοτέρ που έχουν να κινήσουν ένα αυτοκίνητο 2,5 τόνων.
Στον δρόμο, είτε κινείσαι αμιγώς ηλεκτρικά είτε με τον V6 να γουργουρίζει απολαυστικά, η απόκριση είναι άμεση. Και βελτιώνεται κι άλλο όταν επιλέξεις τα προγράμματα Sport και Sport Plus, όπου νιώθεις ότι έχεις στα χέρια σου ένα πραγματικά σπορ σύνολο. Σε αυτά τα προγράμματα άλλωστε, το υβριδικό σύστημα φροντίζει να διατηρεί στην μπαταρία μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας, έτσι ώστε το ηλεκτρικό μοτέρ να μπορεί να προσφέρει τη μέγιστη δύναμή του ανά πάσα στιγμή. Στο αυτόματο κιβώτιο οι αλλαγές γίνονται αστραπιαία, είτε ο οδηγός αποφασίσει να πάρει τον έλεγχο μέσω των paddles πίσω από τη στεφάνη του τιμονιού είτε αφήσει την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου να αποφασίζει γι’ αυτόν.
Το επίπεδο άνεσης είναι κορυφαίο και οι περισσότερες κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων ισοπεδώνονται χωρίς θόρυβο ή κραδασμούς, ακόμα και όταν έχεις επιλέξει ένα από τα δυο πιο σπορ προγράμματα της Cayenne. Ο λόγος γι’ αυτό είναι ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, πέρα από τα στάνταρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ PASM ήταν εφοδιασμένο και με την προαιρετική αερανάρτηση. Με τον βαθμό της απόσβεσης να ρυθμίζεται μέσω δύο θαλάμων αέρα που μπορούν να συνδεθούν ή να αποσυνδεθούν από μια βαλβίδα. Ρυθμίζοντας κάθε φορά κατάλληλα και την απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος -από κίνηση με υψηλές ταχύτητες στην άσφαλτο μέχρι κακοτράχαλα μονοπάτια.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι παρόλο που οι περισσότεροι αντιλαμβάνονται την Cayenne μόνο ως ένα σπορ και premium SUV, η Porsche εφοδιάζει το μοντέλο της με προγράμματα off road, τα οποία ρυθμίζουν κατάλληλα την τετρακίνηση, τον έλεγχο πρόσφυσης και την ανάρτηση. Σε συνδυασμό δε με το ψήλωμα της ανάρτησης στους σχεδόν 25 πόντους, της επιτρέπουν να κινηθεί σε μέρη και μονοπάτια που η πλειονότητα των χρηστών της δεν θα ανακαλύψουν ποτέ.
Επιστρέφοντας στην άσφαλτο, η πρόσφυση που εξασφαλίζει η τετρακίνηση είναι εξαιρετική ακόμα και με τα χειμερινά λάστιχα της Pirelli που φορούσε η εικονιζόμενη Cayenne. H ανάρτηση ελέγχει άψογα τους 2,5 τόνους της κατασκευής με την κλίση στις στροφές να είναι περιορισμένη ακόμα κι αν δεν έχεις επιλέξει κάποιο από τα σπορ προγράμματα οδήγησης. Με αυτά, η κλίση σχεδόν εκμηδενίζεται και δύσκολα θα προσεγγίζεις το όριο της πρόσφυσης. Τα φρένα με τη σειρά τους, είναι ανάλογα των εξαιρετικών επιδόσεων, με τα αεριζόμενα δισκόφρενα των 390 και 358 mm εμπρός και πίσω αντίστοιχα, να αποδεικνύονται πολύ αποτελεσματικά και ανθεκτικά ακόμα και σε σκληρή χρήση.
Συμπερασματικά, στην τελευταία της εκτέλεση η επαναφορτιζόμενη Porsche Cayenne E-Hybrid εξακολουθεί να δείχνει τον δρόμο στον ανταγωνισμό σε όλα τα επίπεδα. Οικονομική, άνετη και ευρύχωρη, αλλά συνάμα σπορ και απολαυστική στον δρόμο. Παντρεύει με μοναδικό τρόπο την καθημερινή χρηστικότητα με την απόλαυση που περιμένεις οδηγώντας ένα αυτοκίνητο με τα σήματα της Porsche. Κι όλα αυτά, περιτριγυρισμένος από ένα περιβάλλον που ξεχειλίζει από ποιότητα και πολυτέλεια.
Ως σύνολο είναι πιο ραφιναρισμένο από το παρελθόν και ακόμα πιο ικανό. Και όσον αφορά την ελληνική πραγματικότητα, όπως σημειώσαμε και αρχικά, αποτελεί δίχως δεύτερη σκέψη την καλύτερη επιλογή της γκάμας. Καθώς με κόστος αγοράς που ξεκινά από τις €121.150, είναι περίπου €18.000 φθηνότερη από τη βασική και μη υβριδική έκδοση της Cayenne. Αφήνοντάς σου το περιθώριο να επενδύσεις στη μακριά λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού.
Porsche Cayenne E-Hybrid | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Η νέα Porsche Cayenne E-Hybrid έρχεται χωρίς ψεγάδια σε μια πολύ απαιτητική κατηγορία. Είναι γρήγορη, με σπορ οδική συμπεριφορά και ταυτόχρονα πολύ φιλική προς το περιβάλλον για τον χαρακτήρα και τα κιλά της. Είναι επίσης καλοφτιαγμένη τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά, ευρύχωρη και -χάρη στην ελληνική φορολογία- πιο προσιτή από την βασική Cayenne των 353 PS. | ||
Τιμή | Από €121.150 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | PHEV, κινητήρας βενζίνης 2.995 cc, V6, 24v, 4 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, VarioCam Plus, twin-scroll τούρμπο, 304 PS/5.400-6.400 rpm, 420 Nm/1.400-4.800 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 176 PS (130 kW), 460 Nm, μπαταρία 25,9 kWh, τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων | ||
Συνδυαστική απόδοση | 470 PS, 650 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.930 x 1.983 x 1.696 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 627-1.563 lt | ||
Βάρος | 2.500 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 4,9” | ||
Τελική ταχύτητα | 254 km/h | ||
Μέση κατανάλωση | 5,5 lt/100 km* | ||
Εκπομπές CO2 | 33-42 g/km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
AC έως 11 kW, 0-100% | Από 2,2 ώρες | ||
*Μέτρηση DRIVE για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία φορτισμένη | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |