Τι χρειάζεσαι από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Βασικά τα ζητούμενα είναι δύο: Όσο το δυνατό μεγαλύτερη αυτονομία, όσο το δυνατόν μικρότερος χρόνος φόρτισης. Και βέβαια χαμηλή κατανάλωση. Η Peugeot φαίνεται να πήρε το μήνυμα και προχώρησε στη συνολική αναβάθμιση της ηλεκτρικής διάταξης, τόσο στο μικρό e-208 όσο και στο best-seller στην κατηγορία των B-SUV, το e-2008.
Οι επιλογές που υιοθέτησε είναι κοινές και για τα δύο μοντέλα. Οπότε ας αρχίσουμε από αυτές για να επεκταθούμε στη συνέχεια στο καθένα από τα δύο μοντέλα χωριστά. Αρχικά φόρεσε στα αυτοκίνητα μια μπαταρία μεγαλύτερης χωρητικότητας, 54 από 50 kWh που ήταν πριν, με την ωφέλιμη χωρητικότητα να φτάνει τις 48,1 kWh. Η νέα μπαταρία με τα 17 αντί των προηγούμενων 18 στοιχείων ελάφρυνε πέντε κιλά κατεβαίνοντας στα 340 kg. Να σημειώσουμε εδώ πως η μπαταρία συνοδεύεται με 8ετή εγγύηση ή 160.000 km.
Με μπαταρία 54 kWh και +20 PS, τα Peugeot e-208 και e-2008 αναβαθμίστηκαν σε επιδόσεις και αυτονομία
O νέος συσσωρευτής της CATL όμως, τροφοδοτεί με ενέργεια κι ένα ισχυρότερο κατά 20 PS ηλεκτρομοτέρ. Που με τη γλώσσα των αριθμών, τα παραπάνω μεταφράζονται σε μια απόδοση ισχύος που φτάνει πλέον τους 156 PS, με τη ροπή να παραμένει στα 260 Nm. Βελτίωση είχαμε όμως και στον χρόνο φόρτισης που είναι ένα ακόμη σημαντικό ζητούμενο από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Peugeot προσφέρει δύο επιλογές για τη φόρτιση με AC: Μία με μονοφασικό εσωτερικό φορτιστή 7,4 kW ή προαιρετικά έναντι €1.600 με τριφασικό 11 kW. Σε αυτή τη δεύτερη περίπτωση, με το ανάλογο wallbox, χρειάζονται 3,17 ώρες για να ανέβεις από το 20% στο 80%.
Σε ταχυφορτιστή DC, η διαχείριση της μπαταρίας επιτρέπει φόρτιση με ισχύ μέχρι 100 kW. Που σε χρόνο μεταφράζεται σε 30’ για να «γεμίσεις» από το 20% στο 80%. Η αύξηση της ισχύος του ηλεκτρομοτέρ είχε προφανώς θετικό αντίκτυπο στις επιδόσεις. Στο e-2008, τα 100 km/h έρχονται από στάση σε 9,1” έναντι 9,9” του μοντέλου προ της ανανέωσης. Με την τελική ταχύτητα να παραμένει ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 150 km/h.
Αντίστοιχα στο e-208, τo 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 8,2” έναντι 9” με το ταχύμετρο και εδώ να σταματά στα 150 km/h. Και στα δύο αυτοκίνητα ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα λειτουργίας: Eco (82 PS), Normal (109 PS) και Sport. Με το πρώτο να προσφέρει το μέγιστο δυνατό επίπεδο εξοικονόμησης ενέργειας και στο Sport να ξεδιπλώνονται όλες οι δυνατότητες του ηλεκτρομοτέρ.
Η ηλεκτρική έκδοση του 208 αποδεικνύεται ιδανική για τις αστικές μετακινήσεις. Άνετο, ξεκούραστο, κόμπακτ σε διαστάσεις, κυκλοφορεί κάθε μέρα στον Δακτύλιο και προσφέρει εξοπλισμό και αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου. Ο ανασχεδιασμός του μοντέλου χαρακτηρίζεται από τη νέα μάσκα, από το νέο σήμα του Sochaux και από τη νέα φωτεινή υπογραφή εμπρός: Τα φωτεινά «νύχια» LED έγιναν από ένα τρία, κάνοντας το 208 να δείχνει πιο φαρδύ και πιο σπορ. Νέα είναι και τα πίσω φώτα με τις τρεις φωτεινές γραμμές να είναι πλέον οριζόντιες. Επιπλέον, νέα σχέδια στις 17άρες ζάντες του e-208 GT ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη σπορ εικόνα του.
Στο εσωτερικό παραμένει στο επίκεντρο η γνώριμη εικόνα με το i-Cockpit, όπου πλέον η οθόνη αφής είναι 10 ιντσών για όλες τις εκδόσεις. Τα γραφικά είναι αναβαθμισμένα, την ώρα που η ύπαρξη φυσικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες και επιλογές κάνει τη ζωή του οδηγού πιο εύκολη. Ο τελευταίος δεν θα δυσκολευτεί να βρει τη θέση που τον βολεύει, αν και το μικρό τιμόνι προσωπικά μου κόβει μέρος του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Που στην έκδοση GT διατίθεται με στάνταρ τρισδιάστατη απεικόνιση. Πρόκειται για ένα διαχρονικό πρόβλημα που με ταλαιπωρεί στο 208 -άλλους συναδέλφους όχι, σε αντίθεση με το 2008 που για κάποιον λόγο δεν το υφίσταμαι.
Τέλος να πούμε πως ο χώρος αποσκευών έχει κανονικό σχήμα και μέτρια χωρητικότητα με 309 lt με τα καθίσματα και την εταζέρα στη θέση τους. Και μπορεί να επεκταθεί με αναδίπλωση των καθισμάτων έως 779 lt στο ύψος της εταζέρας και 1.118 lt για φόρτωση μέχρι την οροφή.
H συμπεριφορά του e-208 δεν διαφέρει από αυτή που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Με ισορροπημένο set-up στην ανάρτηση, του αρέσει να τα βάζει με τις στροφές. Παρά την μπαταρία μεγαλύτερης χωρητικότητας, το βάρος των 1.455 kg παραμένει επίσης αμετάβλητο. Και παρότι η δυναμική αξιολόγηση δεν αλλάζει σχεδόν καθόλου, το Peugeot e-208 εξακολουθεί να είναι εξίσου ευχάριστο στην οδήγηση μέσα κι έξω από την πόλη. Ο κινητήρας, πλέον πολύ πιο αθόρυβος, σου επιτρέπει να απολαμβάνεις το παραπάνω γκάζι με την κατανάλωση να μην ανεβαίνει ανάλογα.
Αντίθετα, η συνοχή του πεντάλ του φρένου εξακολουθεί να υφίσταται, διστάζοντας πάντα μεταξύ ανακτητικού και θερμικού φρεναρίσματος. Ειδικά, καθώς η λειτουργία Β, που ενεργοποιείται από ένα κουμπί που πρέπει να το κοιτάξεις για να το... πετύχεις με το δάχτυλό σου, παραμένει αδύναμη. Αν σου αρέσει δε, να παίζεις με τις βαθμίδες ανάκτησης ή θέλεις λειτουργία One-Pedal, το e-208 δεν υποστηρίζει κάτι τέτοιο.
Μέσα στην πόλη, με τον νέο κινητήρα στο Eco και χρήση B στο σασμάν η κατανάλωση κινείται στην περιοχή των 14 kWh/100 km. Με τη μέση τιμή στην πόλη και γύρω από αυτήν, ανάλογα αν το πεδίο κίνησης είναι πλεονεκτικό ή όχι, να κυμαίνεται από 14,5-15,1 kWh/100 km. Στον αυτοκινητόδρομο και με τις νόμιμες ταχύτητες, η κατανάλωση ανεβαίνει στις 20 kWh.
Το ηλεκτρικό 208 αναβαθμίστηκε σημαντικά, αν και παραμένει στην αγορά χωρίς άμεσο ανταγωνιστή πλην του Opel Corsa-e και του αναμενόμενα πολύ ακριβότερου MINI Cooper E. Για τα οποία δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει την τιμή τους οι ελληνικές αντιπροσωπείες. Για να πάρει σοβαρή υπόσταση η κατηγορία πάντως, θα χρειαστεί να περιμένουμε κάμποσο μέχρι να δούμε στην αγορά τα Citroen -C3, Renault 5 Ε-Tech και Volkswagen ID.2.
Με την αλμυρή τιμή των €37.800 (με τον φορτιστή των 11 kW και χωρίς επιδότηση), το ανανεωμένο Peugeot e-208 έρχεται λοιπόν αντιμέτωπο προσώρας μόνο με το μεγαλύτερο, φθηνότερο και πιο πολυχρηστικό MG4.
Όπως και στο 208 έτσι και στο 2008, οι εξωτερικές αλλαγές εντοπίζονται στις φωτιστικές μονάδες εμπρός και πίσω, στη μάσκα και στο νέο σήμα της εταιρείας. Στο εσωτερικό και εδώ έχουμε το νέο i-Cockpit, με τη μεγαλύτερη οθόνη αφής του infotainment στις 10 ίντσες και καλύτερη ευκρίνεια και γραφικά.
Σε αντίθεση με το 208, το μικρό τιμόνι δεν με ενόχλησε εδώ σε ό,τι αφορά στην οπτική πρόσβαση στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Η ποιότητα των υλικών είναι πολύ καλή με μαλακά υλικά την ώρα που ο ατμοσφαιρικός φωτισμός δημιουργεί premium εικόνα. Οι χώροι είναι άνετοι για τέσσερις επιβάτες, με τον τρίτο πίσω να βολεύεται αλλά όχι και για μεγάλες διαδρομές. Ο χώρος των αποσκευών με τα 434 λίτρα είναι στον άνω τμήμα του μέσου όρου των B-SUV.
Μπόλικοι και άκρως βολικοί στην πρόσβαση χώροι για μικροαντικείμενα στο εσωτερικό συμπληρώνουν τη χρηστική εικόνα του αυτοκινήτου. Εικόνα που το καθιέρωσε εμπορικά ως ένα από τα κορυφαία αυτοκίνητα στην κατηγορία του, καθώς παντρεύεται ιδανικά με την avant-garde εικόνα της γαλλικής φίρμας.
Στη συμβίωση, αρχικά θα εκτιμήσεις ότι το 2008 είναι ένα ευρύχωρο B-SUV, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στη συνέχεια θα χαρείς με το επίπεδο άνεσης αλλά και δυναμικής ασφάλειας. Δεν θα λέγαμε βέβαια ότι το e-2008 είναι υπόδειγμα δυναμικής απόκρισης (και δεν προορίζεται για τέτοιο), αλλά η ακρίβεια του τιμονιού το αποζημιώνει. Σε γενικές γραμμές συμπεριφέρεται ζωντανά στον δρόμο και το γκάζι του σε ωθεί να θέλεις να διασκεδάσεις περισσότερο απ’ ό,τι επιτρέπει το σασί.
Μπορεί να μην είναι αυτό που λέμε «σπορ», αλλά ακόμα και υπό πίεση παραμένει ακριβές, με περιορισμένες κινήσεις του αμαξώματος. Μόνο το φρενάρισμα είναι κάποιες φορές ασυνεπές, με όχι πάντα αναλογική αίσθηση στο πεντάλ. Επίσης να σημειώσουμε το ευαίσθητο ABS, ειδικά στις κατηφοριές, και όπως στο e-208, το όχι και τόσο διαφανές όριο μεταξύ πέδησης και ανάκτησης ενέργειας.
Η ανάρτηση σε συνδυασμό με τα 60άρια λάστιχα είναι αυτή που εξασφαλίζει άνετα ταξίδια. Ακόμη και σε πατημένους χωματόδρομους, όπου το ικανό ύψος από το έδαφος θα σε βοηθήσει να φτάσεις εκεί που δεν θα έφτανες με ένα συμβατικό αυτοκίνητο.
Με μέση κατανάλωση της τάξης των 15,4 kWh/100 km, το ηλεκτρικό 2008 μπορεί να φτάσει 320 km μακριά έναντι των 406 που δίνει η Peugeot στα χαρτιά. Στην πόλη με λειτουργία Eco και Β στο κιβώτιο, καταναλώσαμε περίπου 14,4 kWh/100 km. Που αντιστοιχούν σε αυτονομία 340 km… αλλά χρειάζεται συμμετοχή και υπομονή. Όσο για την εθνική, με 20,5 kWh/100 km θα φτάσεις θεωρητικά στα 235 km.
Με τιμή που ξεκινά από €42.000 (€34.000 με την κρατική επιδότηση) με τον 11άρη φορτιστή, το e-2008 έρχεται αντιμέτωπο με αρκετούς ανταγωνιστές και σε παραπλήσια τιμή. Τα μικρότερα Jeep Avenger, Opel Mokka e και Volvo EX30 και τα μεγαλύτερα Hyundai Kona, Kia Niro και MG ZS EV.
Peugeot e-208 & Peugeot e-2008 | ||||
---|---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Οι βελτιστοποιήσεις και διορθώσεις του e-208 θα του επιτρέψουν να απολαύσει ήρεμο το δεύτερο μισό της καριέρας του. | Το restyling του e-2008 εστιάστηκε στις ελλείψεις του, φέροντάς το γαλλικό B-SUV στο προσκήνιο. Με αλμυρό το τίμημα. | ||
Τιμή | Από €37.8001 | Από €42.0001 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||||
Τεχνολογία | BEV, σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, 156 PS, 260 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 54 kWh (48,1 kWh ωφέλιμες), κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης | |||
Απόδοση | 156 PS, 260 Nm | |||
Διαστάσεις | 4.055 x 1.745 x 1.430 mm | 4.304 x 1.775 x 1.550 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 309-1.163 lt | 434 - 1.467 lt | ||
Βάρος | 1.530 kg | 1.623 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||||
0-100 km/h | 8,2" | 9,1" | ||
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | |||
Μέση κατανάλωση* | 14,8 kWh/100 km | 15,4 kWh/100 km | ||
Αυτονομία* | 330 km | 320 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||||
DC 100 kW, 20%-80% | 30 λεπτά | |||
AC 11 kW, 20-80% | 3 ώρες και 10 λεπτά | |||
*Μετρήσεις DRIVE, 1Χωρίς κρατική επιδότηση | ||||
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης |