
Η κινεζική BYD δραστηριοποιείται εμπορικά στην ελληνική αγορά υπό τη σκέπη του Ομίλου Σφακιανάκη με φιλόδοξα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με μοντέλο εισόδου στην γκάμα το BYD Dolphin και τιμή κάτω από τις 30.000 ευρώ, χωρίς μπόνους και 19.998 με την επιδότηση.
Σχεδόν οκτώ χιλιάρικα φθηνότερο από τον εθνικό ανταγωνιστή του το MG4 με την 64άρα μπαταρία (€28.750) και σχεδόν δέκα χιλιάρικα από το VW ID.3 με την 59άρα μπαταρία (€30.900).
Το δίχως άλλο, η εικόνα του μικρού BYD είναι πρωτότυπη, με το πίσω μέρος πιο ευρωπαϊκού γούστου από το εμπρός. Όσον αφορά στην ποιότητα, τα ταιριάσματα στα πάνελ της καροσερί είναι φροντισμένα και χωρίς ανισομέρειες στους αρμούς. Ειδική μνεία θα κάνουμε στη βαφή του αυτοκινήτου που είναι λεία και στιλπνή. Και την κάνουμε, καθώς το καλό βάψιμο στους «μαζικούς» κατασκευαστές γίνεται όλο και σπανιότερο, από κοντά βέβαια και οι λεγόμενοι «premium».
Η γκάμα του BYD Dolphin περιορίζεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού: Comfort και Design. Με την πρώτη να ξεκινά από τις €19.998

Το Dolphin με μήκος 4,29 m έρχεται να καθίσει μεταξύ των σουπερμίνι και των κόμπακτ οικογενειακών, ταυτόσημο σε αυτή τη διάσταση με το MG4 και ελάχιστα πιο κοντό από το VW ID.3 (4,26 m). Με τις άλλες διαστάσεις να είναι 1,77 σε πλάτος και 1,57 m σε ύψος.
Οι διαστάσεις αυτές αντανακλώνται και στη χωροταξία του BYD Dolphin. Με την καμπίνα που παίζει το χαρτί του μοντερνισμού, πολύ πιο έντονα από το εξωτερικό, και να αποτελεί ένα από τα δυνατά σημεία του αυτοκινήτου. Και με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες να φωτίζουν ανάλογα την καμπίνα.
Το εσωτερικό είναι διαθέσιμο μόνο σε αποχρώσεις του μαύρου και του σκούρου γκρι. Σαφώς, οπτικά πιο ενισχυτικό από άλλα πιο φωτεινά χρώματα, αλλά σκουραίνει μια κατά τα άλλα φωτεινή καμπίνα.
Κι αν νομίζετε ότι το όνομα «Dolphin» έχει δοθεί εν κενώ, κάνετε λάθος. Η BYD ενσωματώνει την υδατική μεταφορά στο σχήμα των χειρολαβών στις πόρτες, με ένα πράγματι πολύ ωραίο σχέδιο. Το ταμπλό και οι αεραγωγοί κάνουν περίπου το ίδιο, με επίσης ελκυστικά σχήματα. Η ποιότητα κατασκευής γενικά είναι αρκετά καλή, περισσότερο λόγω της παρουσίας μη κολακευτικών υλικών (σκληρά πλαστικά, φυτικό «δέρμα» ταπετσαρίας…) παρά για την ανακριβή συναρμογή, ειδικά στα χαμηλά σημεία.
Η ταπετσαρία είναι όμορφα δουλεμένη και τα εμπρός καθίσματα με ωραία σπορτίβ εμφάνιση χάρη στα προσκέφαλα που είναι ενσωματωμένα στην πλάτη τους. Όσον αφορά τις επενδύσεις, δεν υπάρχει διαθέσιμο ύφασμα, αλλά μια «βίγκαν» δερματίνη. Καλό πλαστικό κατασκευασμένο από πετρέλαιο, αλλά τίποτα το πολύ οικολογικό στην πραγματικότητα.
Ας μην ξεχνάμε όμως την πραγματική προστιθέμενη αξία του προϊόντος, και στα δύο επίπεδα εξοπλισμού που διατίθενται στην Ελλάδα, με τα εμπρός καθίσματα να είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα (και θερμαινόμενα). Κάτι που καθιστά πολύ εύκολο να βρεις μια ιδανική θέση οδήγησης.
Στα πίσω καθίσματα, ο χώρος για τα γόνατα είναι σωστός, αλλά η BYD θα μπορούσε και λίγο καλύτερα για μεταξόνιο 2,70 μέτρων. Σημειώστε την παρουσία δύο θυρών USB-C και κεντρικού υποβραχιονίου για τους επιβάτες, στοιχεία που δεν έχουν ακόμη αποκτήσει απαραίτητα όλα τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά στην κατηγορία.
Στην καμπίνα υπάρχουν επίσης περίπου είκοσι αποθηκευτικοί χώροι, κάτι που είναι επίσης ένα καλό σημείο για το Dolphin σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό που είναι μάλλον τσιγκούνης σε αυτό το θέμα. Δεν είναι όλοι πρακτικοί, όπως αυτός κάτω από την αιωρούμενη κεντρική κονσόλα, αλλά τουλάχιστον είναι πολλοί.

Το πορτμπαγκάζ ανακοινώνεται με χωρητικότητα από 345 (κάτω από την εταζέρα) έως 1.310 lt στη διθέσια διάταξη. Η πλάτη στο πίσω κάθισμα ανακλίνεται στο τυπικό 60:40, δημιουργώντας επιφάνεια φόρτωσης χωρίς σκαλοπάτι. Ο διπλός πάτος του πορτμπαγκάζ είναι μάλιστα μεγάλου ύψους και χωρά τα καλώδια φόρτισης με άνεση.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Ασιάτες κατασκευαστές, ειδικά οι Κινέζοι, τα πηγαίνουν καλά τα τελευταία χρόνια με τα εξελιγμένα συστήματα infotainment. Ακριβώς όπως το Atto 3, το Dolphin επιδεικνύει με περηφάνια την αποκλειστικότητα της BYD: Περιστρεφόμενη κεντρική οθόνη 12,8 ιντσών που προσφέρει επιλογή οριζόντιας ή κάθετης διάταξης. Που σε αυτή τη δεύτερη είναι λιγότερο πρακτική λόγω του μεγάλου ύψους της. Αλλά τελικά είναι θέμα γούστου και βολής. Η εργονομία της δεν είναι εξαιρετική, σε αντίθεση με τα γραφικά που μας γοήτευσαν. Ιδιαίτερα αυτά του GPS που είναι πολύ κοντά στους Google Maps, παρόλο που αυτό το μέρος παρείχε η Here.
Στην οργάνωση των μενού από την άλλη, τα οποία φαίνονται εμπνευσμένα από την Tesla, έχει γίνει προσπάθεια απλοποίησης. Ωστόσο, ο χειρισμός τους δεν είναι ιδιαίτερα διαισθητικός, αλλά έχουμε δει πολύ χειρότερους. Η βάση τους πάντως είναι πολύ καλή, καθώς πρόκειται για ιντερφέις Android με ένα πολύ μικρό άγγιγμα από την BYD.
Όσον αφορά το περιεχόμενο, αυτό είναι επίσης καλό, με ενσωματωμένο το Spotify και το ενσύρματο Apple CarPlay και το ασύρματο Android Auto να αποτελούν μέρος του βασικού εξοπλισμού. Από την άλλη πλευρά, λείπει ένας route planer. Με την κατασκευάστρια εταιρεία να διαβεβαιώνει ότι αυτή η λειτουργία θα είναι διαθέσιμη λίαν συντόμως, αλλά όχι από το αυτοκίνητο. Θα ενσωματώνεται στο mobile app του κατασκευαστή, με δυνατότητα αναμετάδοσης μέσω κατοπτρισμού στην κεντρική οθόνη.
Εκείνο που δεν μας άρεσε είναι η μικρή οθόνη ψηφιακών οργάνων πίσω από το τιμόνι. Δίνει μεν όλες τις πληροφορίες για την οδήγηση, με ταχύτητα, κατανάλωση, αυτονομία και ποσοστό μπαταρίας, τον επιλεγμένο τρόπο οδήγησης, την ώρα, τη θερμοκρασία και τις φωτεινές προειδοποιήσεις. Αλλά σε μια δυσανάγνωστη, χαοτική διάταξη δε, και με τα κουμπιά επιλογής στο τιμόνι να αποδεικνύονται δύσχρηστα.
Το BYD Dolphin διαθέτει επαγωγικό φορτιστή για smartphone, αλλά όχι στη δική μας έκδοση, Comfort. O οποίος βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα, στη θέση πάνω από το κύλινδρο με το χειριστήριο του σασμάν, τα φώτα αλάρμ, το επίπεδο ανακτητικής πέδησης, το απενεργοποιούμενο TCS, τα φυσικά κουμπιά του κλιματισμού, ένα από τα volume του ηχοσυστήματος… και το μαγικό κουμπί που απενεργοποιεί τα ADAS που επιτρέπεται να απενεργοποιηθούν.
Ο ανιχνευτής των σημάτων ΚΟΚ δεν επηρεάζεται από το κουμπί αυτό, οπότε όταν τον απενεργοποιείς επί τούτου, μπαίνει και πάλι on κάθε φορά που βάζεις εμπρός. Στα συν και η κυρία «ΒYD» των φωνητικών εντολών που καταλαβαίνει ακόμη και αγγλικούλια με δίπλωμα από τον Στρατηγάκη, κάτι όχι δεδομένο στις φωνητικές εντολές.
Κάτω από τη βάση του κινητού τηλεφώνου στην κεντρική κονσόλα βρίσκονται δύο θύρες USB-C, αόρατες και δύσκολες στην πρόσβαση, με ισχύ φόρτισης 18W και 60W, η μία με μετάδοση δεδομένων. Και μια 12βολτη πρίζα που ολοκληρώνει το πακέτο.
Οδηγώντας το BYD Dolphin, με το μοτέρ και την κίνηση εμπρός, σε έχει και στο κρύο και στη ζέστη. Από την πλευρά της άνεσης είναι αξιοπρεπές, με καλή απόσβεση των ανισομερειών, αλλά με δεδομένο το set-up θα μπορούσε να τα πήγαινε ακόμα καλύτερα από αυτή την άποψη. Το ίδιο set-up είναι αυτό που αποτελεί την κύρια αιτία της δυσανεξίας του Dolphin στην πιο δυναμική οδήγηση.
Οι κινήσεις του αμαξώματος είναι παραπάνω από αυτό που θα ήθελες στις διαδοχικές εναλλαγές κατεύθυνσης, παρά την παρουσία πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Επιπλέον, το τιμόνι δεν σε ανατροφοδοτεί με πληροφορία και παρουσιάζει έντονες παρασιτικές αντιδράσεις από τη ροπή, πατώντας μέτρια/δυνατά το γκάζι. Γενικά δεν γνωρίζεις πού είναι τοποθετημένοι οι τροχοί σου και από το σασί λείπει το «κλείδωμα» του εμπρός άξονα στον δρόμο που θα σε γέμιζε με αυτοπεποίθηση.
Και δεν είναι το μόνο που χρειάζεται επανεξέταση. Το αμέσως επόμενο θέμα αφορά τα λάστιχα πρώτης τοποθέτησης. Τα κινεζικά Linglong, που τα γνωρίσαμε ως σημείο αναφοράς στη μετριότητα στο Dacia Spring, σε βοηθούν να κάνεις burn-out στο στεγνό ακόμα και πάνω από 60 km/h με το TCS off. Αυτή η έλλειψη πρόσφυσης, χωρίς αντίστοιχό της στην αγορά, δημιουργεί τόνους παρασιτικής ροπής στο τιμόνι αν επιταχύνεις με λίγο στριμμένους τους τροχούς. Κι αν στο Dacia Spring με βάρος έναν τόνο και ροπή 113 Nm μπορείς να ζήσεις με τα Linglong, στην περίπτωση του Dolphin με 1,66 τόνους και 310 Nm, τα πράγματα αλλάζουν άρδην.
To Atto 3, που σημειωτέον βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με το Dolphin, το δοκιμάσαμε με λάστιχα της Continental. Kαι η δυναμική απόδοση του αυτοκινήτου ήταν η πρέπουσα. Τα Linglong Confort Master 205/50 R17 με τα εύκαμπτα πλευρικά τοιχώματα, δημιουργούν μια πλεύση στις καμπές μέσης/υψηλής ταχύτητας και η σκληρή γόμμα τους εμποδίζει την πρόσφυση.
H λειτουργία των λογής λογής ADAS θα λέγαμε ότι είναι πολύ επεμβατική, με συστήματα αιχμηρά στις αντιδράσεις και πολύ απαισιόδοξα: Πινγκ-πονγκ ανάμεσα στις διαγραμμίσεις, επέμβαση στο τιμόνι αν δεν ανάψεις φλας. Που πάντα μεν ανάβω στην προσπέραση -όχι ξαναμπαίνοντας στην αρχική λωρίδα. Ακόμη κι όταν κρατάς τις αποστάσεις ασφαλείας, οι ηχητικές προειδοποιήσεις είναι πανταχού παρούσες για την παραμικρή απόκλιση. Το βοήθημα οδήγησης που λειτουργεί πολύ καλά, είναι η θέαση 360 μοιρών με την καλή ανάλυση εικόνας. Αρκετά για να προσφέρει ημί-αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 με προσαρμοζόμενο cruise control.
Ολοκληρώνοντας το δυναμικό κομμάτι, να παρατηρήσουμε ότι τα ευμεγέθη και άνετα εμπρός καθίσματα παρέχουν λίγη πλευρική στήριξη. Και οι αεραγωγοί-τρύπες στη βάση του παρμπρίζ αντανακλώνται έντονα πάνω του.
Όπως αναφέραμε σε παλιότερες δημοσιεύσεις μας (και δοκιμές) στην BYD όλα είναι σπιτικά. Το Dolphin πατάει πάνω στο «σασί» E-Platform 3.0 (αποκλειστικά εξελιγμένη για την Ευρώπη) που ενσωματώνει μπαταρίες τύπου Blade LFP (χωρίς κοβάλτιο), εγγυημένες για οκτώ χρόνια και επωφελούμενες από αρχιτεκτονική που μειώνει σημαντικά κάθε κίνδυνο πυρκαγιάς.
Το Dolphin που εισάγεται στη Ελλάδα φορά τη μεγάλη μπαταρία, με καθαρή χωρητικότητα 60,4 kWh. Η ομολογκαρισμένη αυτονομία WLTP ανέρχεται στα 427 km. Που σημαίνει θεωρητική μέση κατανάλωση (λαμβάνοντας υπόψη τις απώλειες που συνδέονται με την επαναφόρτιση) 15,9 kWh/100 km. Όσον αφορά τη φόρτιση, απαιτούνται 29 λεπτά για να ανέβεις από το 30% στο 80% σε DC. Το BMS του συσσωρευτή επιτρέπει μέγιστη ισχύ επαναφόρτισης 88 kW, χαμηλή επίδοση για την κατηγορία. Ισχύς που δίνει περίπου 40’ έως 45’ για να ανέβει η μπαταρία από το 10% στο 80%.
Πριν περάσουμε στα ρεαλιστικά νούμερα της κατανάλωσης, όπως τα μέτρησε το DRIVE, να πούμε ότι το Dolphin εξοπλίζεται στάνταρ με αντλία θερμότητας για εξοικονόμηση ενέργειας με κρύο καιρό. Ο εσωτερικός φορτιστής AC επιτρέπει μάξιμουμ ισχύ 11 kW που είναι στην κορυφαία κατάταξη της κατηγορίας. Επιπλέον υπάρχει λειτουργία αμφίδρομης φόρτισης V2L, ισχύος 3,3 kW, για να φορτίζεις εξωτερικές συσκευές.
Μιας και βρισκόμαστε στο θέμα της επαναφόρτισης, να επισημάνουμε ότι το ανακτητικό φρενάρισμα είναι αδύναμο ακόμη και στη μέγιστη διαμορφώσιμη θέση του στα μενού, κάτι που δεν είναι πολύ πρακτικό -ούτε λόγος για «one pedal».
Το BYD Dolphin στο σύνολο της δοκιμής που λογίζουμε ως «μικτή διαδρομή» έκαψε 17,1 kWh/100 km. Που μεταφράζεται σε αυτονομία 353 km. Στην πόλη (χωρίς αστικό αυτοκινητόδρομο) κάψαμε 12,7 kWh/100 πετυχαίνοντας αυτονομία 475 km. Και στην εθνική με τις νόμιμες ταχύτητες, 23,6 kWh/100 ή αυτονομία 256 km. Που με τη ρεζέρβα του 20%, ο προγραμματισμός της επαναφόρτισης απαιτεί ανά 200 km να φορτίζεις. Η μέση κατανάλωση σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE (70:30:20, πόλη, περιφέρεια, εθνική) μας δίνει 370+ km αυτονομία.
Αν νομίζετε ότι ο υπολογισμός της κατανάλωσης του Dolphin υπολογίστηκε εύκολα, απατάσθε. Αντίθετα απαίτησε μπόλικους υπολογισμούς και μολύβι και χαρτί.
Διότι μπορείς να εμφανίσεις μόνο την κατανάλωση που πέτυχες στα τελευταία 50 km. Δεν υπάρχει άλλος μέσος όρος, από την έναρξη ή από την τελευταία ενημέρωση του μερικού χιλιομετρητή.
Η γκάμα του BYD Dolphin περιορίζεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού: Comfort και Design. H πρώτη με τιμή 19.998 διατίθεται σε πέντε χρώματα για το αμάξωμα (χωρίς χρέωση) και ένα εσωτερικό: Μαύρο. Ο εξοπλισμός της περιλαμβάνει ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, ηχοσύστημα με δέκτη DAB και έξι ηχεία, πλοήγηση, κάμερα 360ο, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός πίσω, φώτα LED εμπρός πίσω, ζάντες αλουμινίου 17”. Όσον αφορά τα ADAS, υπάρχει μια πλήρης σουίτα με εμπρός και πίσω προειδοποίηση κάθετης κυκλοφορίας (και με φρενάρισμα), προσαρμοζόμενο και έξυπνο cruise control, επιτήρηση τυφλού σημείου, έξυπνο περιοριστή ταχύτητας, ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, αναγνώριση σημάτων ΚΟΚ και προειδοποίηση για πεζούς.
Η ακριβότερη έκδοση Design των €21.514 , διατίθεται με τέσσερις διχρωμίες (χωρίς χρέωση) για το αμάξωμα και πάλι μαύρο εσωτερικό. Ο επιπλέον βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει πανοραμική οροφή, πίσω φιμέ τζάμια και ασύρματη φόρτιση κινητού.
Φτάνοντας στον ισολογισμό, ένα ηλεκτρικό κόμπακτ οικογενειακό που ξεκινά από 20.000 ευρώ είναι προφανώς ιδιαίτερα ανταγωνιστικό... Και το Dolphin είναι γι’ αυτά τα χρήματα επιτυχημένο, με χαμηλή κατανάλωση, καλή ευρυχωρία, τεχνολογικά προηγμένη μπαταρία και πλούσιο εξοπλισμό. Και με τέσσερα καλά λάστιχα που κοστίζουν 600-700 ευρώ, βελτιώνεις άρδην τις δυναμικές δεξιότητές του…
BYD Dolphin | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Με εντυπωσιακό τεχνικό φύλλο ακόμη πιο εντυπωσιακή κατανάλωση και διαχείριση ενέργειας και φιλόξενη καμπίνα, το κόμπακτ BYD δεν τα πάει ανάλογα καλά στον κρίσιμο δυναμικό τομέα. Η τιμή-κανόνι χρυσώνει το χάπι. | ||
Τιμή | Από €19.998 με την επιδότηση (Comfort) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη εμπρός 204 PS και 310 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου LFP τύπου Blade 62 kWh (ωφέλιμες 60,5 kWh), εμπρός κίνηση, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 204 PS, 310 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.290 x 1.770 x 1.570 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 345-1.320 lt | ||
Βάρος | 1.658 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 7,0" | ||
Τελική ταχύτητα | 160 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 17,1 kWh/100 km | ||
Aυτονομία* | 373 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 100 kW, 10%-80% | 41 λεπτά | ||
DC 50 kW, 10%-80% | 67 λεπτά | ||
AC 11 kW, 0%-100% | 6,5 ώρες | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |