H πρώτη μας επαφή εις βάθος με την BMW 2 Series Active Tourer δεύτερης γενιάς έγινε στο πρόσωπο της 220i, με το ισοζύγιο της αξιολόγησης να γέρνει βαριά προς τη θετική πλευρά.
Τότε, πριν από πέντε μήνες, είχαμε στηλιτεύσει -και όχι άδικα- την επιλογή της BMW Hellas να δειγματίσει ένα MPV με χαμηλωμένη ανάρτηση και μεγάλους τροχούς που το έκαναν σαν παπουτσωμένο γάτο. Για τους προφανείς λόγους της (μη) άνεσης που σαφώς και υποθέσατε.
Η μικρή επαναφορτιζόμενη υβριδική BMW 2 Series Active Tourer είναι αναμενόμενα περισσότερο λογικό παρά συναρπαστικό αυτοκίνητο.
Αυτή τη φορά, το δείγμα της ελληνικής αντιπροσωπείας για τη μικρότερη επαναφορτιζόμενη 2 Series Active Tourer (υπάρχει και 230e), ήρθε στα χέρια μας όπως ακριβώς έπρεπε. Με το στάνταρ λάστιχο 205/65 R16 και χωρίς M Pack.
H πιο δημοφιλής έκδοση στον κόσμο των εταιρικών στόλων που είχαμε στα χέρια μας, σε σύγκριση με την παλιά 225xe, έχασε το «x» σε μια κρίση ειλικρίνειας της BMW. Προφανώς για να μας υπενθυμίζει ότι αυτός ο τύπος υβριδικού αυτοκινήτου δεν είναι μια «πραγματική» μετάδοση 4x4 με φυσική σύνδεση μεταξύ των εμπρός και των πίσω τροχών.
Πάντως η ιδέα παρέμεινε η ίδια: Μια επαναφορτιζόμενη υβριδική 225. Που στην ουσία της πρόκειται για μια 218i με έναν ηλεκτροκινητήρα στο πίσω σύστημα. Ωστόσο, αυτή τη φορά, το ηλεκτρομοτέρ αποδίδει 109 άλογα αντί των 95 του προηγούμενου. Και αντλεί την απαιτούμενη ενέργεια από μια πιο γενναιόδωρη μπαταρία με 14,9 ωφέλιμες kWh αντί για 8,8. Ο διπλασιασμός της μπαταρίας όμως ανέβασε επίσης το βάρος από τα 1.660 στα 1.900 kg.
Μιας όμως κι έχουμε κάνει εκτενή αναφορά στο ποιόν της BMW 2 Series Active Tourer, δεν θα επαναλάβουμε το εγκυκλοπαιδικό κομμάτι των πληροφοριών, αλλά θα περάσουμε κατ’ ευθείαν στο ψητό. Απλώς, θα περιοριστούμε εισαγωγικά να πούμε πως πρόκειται για μια σύγχρονη, ωραία κατασκευή. Προφανώς και δεν πρόκειται για μια παραδοσιακή BMW με την έννοια του «απόλυτου μηχανήματος οδήγησης». Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα χάτσμπακ, ένα MPV ή crossover -αν θέλετε- με ικανή δόση πρακτικότητας.
Με μήκος σχεδόν 4,39 m, πλάτος 1,82 και ύψος 1,58 m, η BMW 2 Series Active Tourer κάθεται πάνω στο μεγάλο μεταξόνιό της που μετρά 2,67 m. Ερμηνεύοντας τους παραπάνω αριθμούς έχουμε να κάνουμε λοιπόν με ένα μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο με γενναιόδωρο σαλόνι. Και μεγάλο πορτμπαγκάζ; Χμ…
Η μπαταρία και το σύστημα μετάδοσης της κίνησης έχουν βάλει εδώ το χεράκι τους, ψηλώνοντας θέλοντας και μη το πάτωμα. Έτσι, το πορτμπαγκάζ έχασε 64 lt σε σχέση με τις αμιγώς θερμικές BMW 2 Series Active Tourer και 9 lt από την 220i με την ελαφρά (48V) υβριδική υποβοήθηση. Έτσι κατέβηκε στα 407 lt -και με πεσμένη την πλάτη του πίσω καθίσματος στα 1.370 lt. Παρεμπιπτόντως, η BMW 2 Series Active Tourer διαθέτει ηλεκτρικά ανοιγόμενη πίσω πόρτα ανεξάρτητα από την έκδοσή της.
Κατά τα λοιπά της καμπίνας, τα πίσω καθίσματα είναι ευρύχωρα με εύκολη πρόσβαση χάρη στις μεγάλες πόρτες. Ο οδηγός και ο συνοδηγός διαβιούν σε ένα ευάερο περιβάλλον, σαφώς αποστασιοποιημένο από τον παραδοσιακό κώδικα που έχουν για πρότυπο οι κούρσες του Μονάχου -και είχαν ακόμη περισσότερο παλιότερα- που τους ήθελαν να κατοπτεύουν τον δρόμο σαν μέσα από αμπρί.
Και σε αυτή την περίπτωση, το κεντρικό υποβραχιόνιο/κονσόλα με το αιωρούμενο εφέ, ανεβάζει την αισθητική της καμπίνας, χωρίς ίχνος πρακτικού οφέλους: Ο αποθηκευτικός χώρος του είναι συμβολικός (ρηχός) και σε εμποδίζει να έχεις εύκολη πρόσβαση στα μικροπράγματα που βρίσκονται στην κονσόλα δαπέδου, από κάτω του.
Από μια άποψη, θα μπορούσες να πεις «κρίμα» για έναν ακόμα λόγο. Καθώς δεν υπάρχει χώρος, ή η BMW αποφάσισε να μην παράσχει χώρο για τα φυσικά χειριστήρια του iDrive. Όλες οι απτικές εντολές περνούν μέσα από την οθόνη αφής των 10,7”, περιλαμβανομένων των λειτουργιών ελέγχου κλιματισμού. Ή με φωνητικές εντολές που είναι προτιμότερες από το να μπλέξεις με το μη διαισθητικό μενού.
Πάντως, αποτελεί απορίας άξιον τη στιγμή που πολλοί κατασκευαστές απεξαρτώνται όλο και περισσότερο από τις οθόνες αφής, η BMW να «απειλεί» να εξαφανίσει το φυσικό χειριστήριο iDrive. Τη στιγμή μάλιστα που εξακολουθεί να υπάρχει στα περισσότερα μοντέλα της. Τουλάχιστον το τιμόνι της BMW 2 Series Active Tourer ενσωματώνει τα απαραίτητα κουμπιά και υπάρχουν ορισμένα φυσικά κουμπιά συντόμευσης.
Και φτάσαμε στο ζουμί της μικρής PHEV BMW 2 Series Active Tourer. H 225e xDrive συντίθεται όσον αφορά το σύστημα κίνησης από τον 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα του 1,5 λίτρου με τα 136 άλογα. Αλλά και με 230 Nm από τις 1.500 rpm. Μοτέρ συνδυασμένο με 7άρι διπλοσύμπλεκτο σασμάν. Το ηλεκτρικό μέρος του συστήματος έχει να κάνει με ένα ηλεκτρομοτέρ 109 ίππων (και 247 Nm) που κινεί αποκλειστικά τον πίσω άξονα, εξ ου και προέρχεται το «xDrive». Με τις παραπάνω αποδόσεις να αθροίζουν 245 PS και 477 Nm.
Εδώ να σημειώσουμε ότι η 225e xDrive έχει τυποποιημένη ηλεκτρική αυτονομία μικτού κύκλου 83-92 km. Με το αυτοκίνητο μάλιστα να πιάνει αυτή την επίδοση στην πράξη σε μικτή διαδρομή -δρόμος περιφέρειας, εθνική οδός. Για του λόγου το ασφαλές, η διαδρομή που έκανα από τον Δομοκό μέχρι τον Άγ. Κωνσταντίνο διανύθηκε αμιγώς ηλεκτρικά.
Αναμφισβήτητα, η αιτία για τέτοιες επιδόσεις είναι η μεγάλη μπαταρία με τις 14,2 ωφέλιμες κιλοβατώρες (ονομαστική 16,3 kWh) -και η άψογη διαχείριση της ενέργειας που κάνει το σύστημα.
Τώρα όσον αφορά τη φόρτισή της, ο εσωτερικός φορτιστής δίνει ισχύ μέχρι 7,4 kW, τη διπλάσια από την προηγούμενη γενιά. Γεμίζοντας την μπαταρία με ενέργεια μέσα σε 2,5 ώρες σε ένα οικιακό wallbox. Ή μέχρι δέκα ώρες σε μια οικιακή πρίζα με ισχύ από 1,7-2 kW – όπως έκανα εγώ στο χωριό.
Όπως συμβαίνει στο σύμπαν των plug-in hybrid, το κλειδί της χρηστικότητας ή -αν θέλετε- της οικολογικής οδηγησιμότητας είναι η συνεργασία των υποσυστημάτων κίνησης. Με τη μικρή επαναφορτιζομένη BMW 2 Series Active Tourer να σκοράρει εν προκειμένω καλά.
Σε νορμάλ οδήγηση, το ηλεκτρομοτέρ έρχεται αρωγός του βενζινοκινητήρα, αναπληρώνοντας την έλλειψη ροπής. Έτσι το θερμικό μοτέρ γυρίζει χαμηλά, εισφέροντας στις επιδόσεις όταν πατήσεις βαθιά το γκάζι. Ή όταν τελειώσει ό,τι έχει να δώσει το ηλεκτρομοτέρ -που εξακολουθεί να το δίνει ακόμη και με την μπαταρία να φαίνεται άδεια στην ένδειξη του πίνακα οργάνων.
Ο βενζινοκινητήρας εμπλέκεται ανεπαίσθητα, αλλά είναι σχετικά θορυβώδης. Κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αισθητό ύστερα από μακρά ηλεκτρική οδήγηση. Αυτό δεν ακούστηκε και πολύ premium. Όσον αφορά τη διαχείριση μεταξύ των δύο συστημάτων κίνησης είναι απλώς εξαιρετική και επιτρέπει ακόμη και με άδεια την μπαταρία να πετυχαίνεις χωρίς υπερβολική προσπάθεια μεγάλη εξοικονόμηση βενζίνης: Το αυτοκίνητο μαζεύει και ξαναμαζεύει ψήγματα ηλεκτρικής ενέργειας σε μια ατέρμονη διαδικασία που τα ρίχνει αρωγούς στην κίνησή σου. Πώς μεταφράζεται αυτό; Με άδεια μπαταρία, καις κάτω από 6,5 lt σε μικτές διαδρομές.
Στον δρόμο, η επαναφορτιζόμενη υβριδική BMW 2 Series Active Tourer ανταποκρίνεται όπως είπαμε στον ρόλο της. Παρόλο που μπορείς να της προσάψεις χωρίς αιδώ ότι δεν ανταποκρίνεται στις δυναμικές ποιότητες της φίρμας. Με τον τρόπο που μας έχει συνηθίσει το Μόναχο με τις μπερλίνες του.
Στην ουσία της όμως μια τέτοια παρατήρηση και ειδικά από ένα τέτοιο αυτοκίνητο έχει να κάνει με έναν «ακαδημαϊσμό» παλαιάς κοπής. Και τελικά και κατά την άποψή μου, μακριά νυχτωμένο από τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Με τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων, όταν έχεις να αντιμετωπίσεις μια διαδοχή στροφών, η 225e δεν είναι το ίδιο αιχμηρή με την 220i που ζυγίζει 300 kg λιγότερο. Παρόλα αυτά, το εξαιρετικό πλαίσιο, η ευνοϊκή κατανομή βάρους και η κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων διατηρούν σε ψηλό επίπεδο τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Άνετη στη βόλτα και στο ταξίδι, με εξαιρετική αν και αρκούντως σφιχτή κύλιση (μερικές φορές και ενοχλητικά σφιχτή) και καλή ηχομόνωση συνολικά, η 225e Active Tourer επιτελεί μια χαρά τον ρόλο του MPV/crossover. Με την ανάρτηση να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις κινήσεις της και με την ανάλογη επάρκεια μιας μπερλίνας.
Σταθερή σε υψηλή ταχύτητα, ανεξάρτητα από το ανάγλυφο του δρόμου ή τις καιρικές συνθήκες, η μικρή επαναφορτιζόμενη υβριδική BMW 2 Series Active Tourer είναι αναμενόμενα ένα περισσότερο λογικό παρά συναρπαστικό αυτοκίνητο. Όχι μόνο για την ευλαβική προσήλωσή του στην κατηγορία -έστω και χωρίς συρόμενο πίσω κάθισμα. Αλλά και για το επαναφορτιζόμενο υβριδικό δυναμικό του.
Με σχεδόν 100 km ηλεκτρική αυτονομία, ένας σφόδρα συμμετοχικός χρήστης κάνει καθημερινά και άκοπα απόσβεση των €45.750 που έδωσε για να την αγοράσει. Ή μεγάλη οικονομία στο πορτοφόλι του αν του τη διαθέτουν για εταιρικό αυτοκίνητο και μάλιστα χωρίς φόρο χρήσης.
BMW 225e Active Tourer xDrive | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Αυτοκίνητο με σκοπό και νόημα. Δείχνει απ' έξω crossover και στην καμπίνα εξαργυρώνει πρακτικά και με οικογενειακή φιλικότητα αλά MPV κάθε μέτρο μήκους της. Υπέροχο εσωτερικό, πολύ καλή κύλιση και βέλτιστη αίσθηση οδήγησης. Και -κυρίως- τα σπάει στην ηλεκτρική αποστολή της. |
Τιμή | Από €45.750 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.499 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, μικτός ψεκασμός (άμεσος/έμμεσος), τούρμπο, ιντερκούλερ, 136 PS/4.000-6.500 rpm, 230 Nm/1.500-4.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 109 PS, 247 Nm, μπαταρία 16,3 kWh (14,2 kWh ωφέλιμες), κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων |
Συνδυαστική απόδοση | 245 PS, 477 Nm |
Διαστάσεις | 4.386 x 1.824 x 1.576 mm |
Χώρος αποσκευών | 406-1.370 lt |
Βάρος | 1.900 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 6,7" |
Τελική ταχύτητα | 195 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 0,5 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 14 g/km |
Μέση αυτονομία | 700+ km |
Ηλεκτρική αυτονομία | 85-92 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
AC, 0-100% | 2,5 έως 10 ώρες |
Μετρήσεις κατανάλωσης DRIVE, *Για τα πρώτα 100 km, με την μπαταρία φορτισμένη | |
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |