Hot hatch: Τι επιφυλάσσει το μέλλον για την κατηγορία;
Όλες οι εξελίξεις στην αγορά όσον αφορά τις γρήγορες εκδόσεις των σουπερμίνι και μικρομεσαίων χάτσμπακ με οδηγοκεντρικό προσανατολισμό.
Η κατηγορία των hot hatch δημιουργήθηκε για τους ανθρώπους που αγαπούν την οδήγηση και τις επιδόσεις αλλά παράλληλα χρειάζονται ένα σχετικά πρακτικό όχημα για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, που να καλύπτει παράλληλα και τις ανάγκες μιας οικογένειας. Ως κορυφαίες εκδόσεις των σουπερμίνι και μικρομεσαίων χάτσμπακ, συνδυάζουν συνήθως αυξημένη ισχύ, υψηλές επιδόσεις, επιθετικό στήσιμο, σπορ σχεδίαση και πλούσιο εξοπλισμό, διατηρώντας την πρακτικότητα και την ευελιξία των μοντέλων στα οποία βασίζονται.
Όλα ακούγονται υπέροχα ως εδώ, ειδικά για έναν petrolhead, όμως το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές παίρνουν αποστάσεις από την κατηγορία, καταργώντας τα hot hatch από τη γκάμα τους. Για ποιο λόγο λοιπόν μια εταιρεία αποφασίζει να σταματήσει να παράγει την κορυφαία έκδοση επιδόσεων ενός κατά τα άλλα δημοφιλούς μοντέλου;
Πριν απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα ας δούμε τι συμβαίνει ξεχωριστά σε κάθε κατασκευαστή:
Abarth: Η ιταλική φίρμα θα συνεχίσει να παράγει το 595 για όσο το δυνατόν περισσότερο, όμως αρκετά σύντομα η κατάργηση ολόκληρης της γκάμας θα είναι αναπόφευκτη λόγω των αυστηρών περιορισμών στις εκπομπές ρύπων που θα ισχύσει στην Ευρώπη. Χωρίς ένα Punto (σουπερμίνι) ή ένα Bravo (μικρομεσαίο) από τη γκάμα της FIAT για να βελτιώσει -τουλάχιστον προς το παρόν- η Abarth έχει επικεντρωθεί στην επερχόμενη έκδοση επιδόσεων του αμιγώς ηλεκτρικού FIAT 500e η οποία βρίσκεται σε φάση εξέλιξης. Η ένωση FCA και PSA στον όμιλο Stellantis θα μπορούσε να είναι ελπιδοφόρα για τη φίρμα, καθώς οι Γάλλοι έχουν πλατφόρμες για οχήματα B-Segment (CMP) και C-Segment (EMP2) που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους Ιταλούς.
Alfa Romeo: Με την κατάργηση της MiTo το 2018 και της Giulietta το 2020, και χωρίς σχέδια για κάποια νέα γενιά, η Alfa Romeo έμεινε χωρίς χάτσμπακ. Αυτό σημαίνει πως δεν πρόκειται να δούμε κάποιο hot hatch με τα σήματα Quadrifoglio Verde, Veloce ή GTA - τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον. Η ελπίδα εδώ έγκειται στη μικρομεσαία πλατφόρμα EMP2 του ομίλου Stellantis (Peugeot 308, DS 4) που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για μια νέα Giulietta αν και το τελευταίο στρατηγικό πλάνο της Alfa Romeo έκανε λόγο για γκάμα τεσσάρων μοντέλων με τρία SUV (Brenero, Tonale, Stelvio) και ένα σεντάν (Giulia). Το νέο πενταετές πλάνο της ιταλικής φίρμας θα ανακοινωθεί το 2022.
Audi: Μπορεί η Audi να μην έβγαλε αντικαταστάτη του τετρακίνητου S1 Sportback και να έχει ανακοινώσει πως θα εγκαταλείψει την κατηγορία των σουπερμίνι μετά το τέλος της δεύτερης γενιάς του A1, όμως αυτό δεν σηματοδοτεί το τέλος των hot hatch με τους τέσσερις κύκλους. Η νέα γενιά του A3 Sportback έχει ήδη την έκδοση S3 Sportback και πολύ σύντομα θα ακολουθήσει το κορυφαίο RS3 Sportback με πεντακύλινδρο μοτέρ και τετρακίνηση.
BMW: Μετά από την κατάργηση του τελευταίου πισωκίνητου και εξακύλινδρου hot hatch από τη γκάμα της (BMW M140i), η βαυαρική φίρμα παραμένει στην κατηγορία επιδόσεων premium C-Segment με δύο μοντέλα - την προσθιοκίνητη 128ti και την τετρακίνητη M135i xDrive που αποτελούν κορυφαίες εκδόσεις της 1 Series.
Cupra: Με παρουσία ήδη στην Ευρώπη και σχέδια επέκτασης, η Cupra πήρε τη σκυτάλη από την SEAT για τις εκδόσεις επιδόσεων των μοντέλων της. Μπορεί η γκάμα της να αποτελείται κυρίως από SUV, όμως προσφέρει διάφορες εκδόσεις του Leon με υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα ή σύστημα plug-in hybrid.
Ford: Το σκληροπυρηνικό Focus RS σταμάτησε να διατίθεται στην τρίτη γενιά του, αφήνοντας τα Focus ST (C-Segment) και Fiesta ST (B-Segment) ως θεματοφύλακες της πλούσιας κληρονομιάς της Ford Performance στα μοντέλα επιδόσεων. Η απόφαση για κατάργηση της έκδοσης RS πάρθηκε λόγω της μεγάλης και ασυμφορης, για μοντέλο περιορισμένης παραγωγής, επένδυσης που θα απαιτούσε η εξέλιξη ενός υβριδικού συστήματος κίνησης λόγω των περιορισμών στις εκπομπές ρύπων.
Hyundai: Μια από τις λίγες εταιρείες με γκάμα hot hatch που διευρύνεται είναι η Hyundai, χάρη στο τμήμα N Performance. Εκτός από το i30 N που ανανεώθηκε πρόσφατα με την προσθήκη αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη και το αντίστοιχο Veloster N για άλλες αγορές, η Hyundai προσφέρει το ολοκαίνουργιο i20 N (B-Segment) και παράλληλα ετοιμάζει ένα κορυφαίο κεντρομήχανο μοντέλο που θα αποτελεί τη ναυαρχίδα της στο κομμάτι των επιδόσεων. Πέρα από τις σπορ εκδόσεις των SUV, το τμήμα N έχει πολύ μέλλον καθώς οι μηχανικοί της Hyundai ήδη εξελίσσουν ηλεκτρικά συστήματα κίνησης και τεχνολογία υδρογόνου για μελλοντικά μοντέλα επιδόσεων.
Honda: Τα καλά νέα είναι πως η ιαπωνική φίρμα δεν εγκαταλείπει το θρυλικό Civic Type R το οποίο θα αποκτήσει νέα γενιά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κορυφαία έκδοση επιδόσεων της ενδέκατης γενιάς Civic που μόλις έκανε πρεμιέρα θα είναι το τελευταίο μη-υβριδικό μοντέλο της Honda, θα διατηρήσει την κίνηση στον εμπρός άξονα καθώς και το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, με ακόμα μεγαλύτερη ισχύ από τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα.
Kia: Η κορεάτικη φίρμα προσφέρει εδώ και αρκετό καιρό το Kia Ceed GT ως ένα μικρομεσαίο "warm hatch" με επιθετική σχεδίαση, ενώ έχει ήδη παρουσιάσει και το αμιγώς ηλεκτρικό Kia EV6 GT με ασυναγώνιστες επιδόσεις και εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά.
Mazda: Η εποχή MPS της Mazda ανήκει οριστικά στο παρελθόν καθώς η εταιρεία κινείται πλέον σε premium μονοπάτια, παρόλο που όλα τα μοντέλα της διατηρούν ένα οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Το Mazda2 (B-Segment) είναι προσανατολισμένο στην πρακτικότητα και τη χαμηλή κατανάλωση, ενώ το πανέμορφο Mazda3 (C-Ssegment) είναι ένα premium χάτσμπακ που στην κορυφαία του έκδοση έχει χαρακτήρα GT.
Mercedes-AMG: Μόνο καλά νέα εδώ καθώς η Mercedes-AMG προσφέρει το ισχυρότερο hot hatch στην ιστορία που δεν είναι άλλο από την A 45 S 4MATIC (W177), ένα σκαλί πάνω από την επίσης γρήγορη και τετρακίνητη A 35 4MATIC. Οι μηχανικοί από το Affalterbach φαίνεται πως έχουν πάρει πολύ σοβαρά την αποστολή τους και συνεχίζουν να θέτουν ρεκόρ.
MINI: Η σημερινή γενιά MINI Cooper S (F55/F56) βρίσκεται στην αγορά εδώ και πολλά χρόνια όμως πρόσφατα απέκτησε το δεύτερο της facelift μαζί με την έκδοση John Cooper Works. Φυσικά υπάρχει το MINI JCW GP περιορισμένης παραγωγής όμως η ελπίδα για το μέλλον κρύβεται στο αμιγώς ηλεκτρικό JCW που θα παρουσιαστεί σύντομα και θα διατηρήσει ζωντανό το πνεύμα των hot hatch στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Nissan: Μετά από την κατάργηση του Pulsar (C-Segment), το μοναδικό χάτσμπακ στη γκάμα της Nissan είναι το Micra (B-Segment) το οποίο δεν θα αποκτήσει έκδοση επιδόσεων από τη Nismo. Δεδομένης της στρατηγικής του ομίλου Renault-Nissan-Mitsubishi και τις περικοπές στο κόστος εξέλιξης νέων μοντέλων, είναι σχεδόν απίθανο να δούμε hot hatch από τη Nissan στο άμεσο μέλλον.
Opel: Οι σημερινή γενιά Corsa (B-Segment) δεν απέκτησε έκδοση OPC σταματώντας στην πλούσια έκδοση εξοπλισμού GS Line. Όσο για την επερχόμενη νέα γενιά Astra (C-Segment) με μηχανικά μέρη του ομίλου PSA, ίσως δούμε κάποιο hot hatch με plug-in hybrid σύστημα κίνησης, το οποίο θα έχει λιγότερο σκληροπυρηνικό χαρακτήρα από ότι είχαμε συνηθίσει από τα OPC.
Peugeot: Η εταιρεία που έχει συνδέσει το όνομά της με μερικά από τα καλύτερα GTi των τελευταίων δεκαετιών έχει επισήμως σταματήσει να προσφέρει κάποιο hot hatch στη γκάμα της. Η τελευταία γενιά του 208 (B-Segment) δεν διατίθεται σε έκδοση επιδόσεων, ενώ το ίδιο θα γίνει και με το νέο 308 (C-Segment) το οποίο τελικά δεν θα φορέσει το έμβλημα Peugeot Sport Engineering όπως φημολογούνταν στην αρχή. Ο λόγος είναι οι αυξημένη περιορισμοί στο μέσο όρο εκπομπών ρύπων που αναγκάζουν την εταιρεία να στρέψει τις επενδύσεις της σε άλλες, πιο δημοφιλείς κατηγορίες.
Renault: Το Mégane IV R.S. θα είναι το τελευταίο hot hatch του είδους καθώς η Renault ετοιμάζει έναν αμιγώς ηλεκτρικό αντικαταστάτη του μικρομεσαίου της, όπως είδαμε από το Mégane eVision concept. Είναι γνωστό επίσης πως η εταιρεία δεν προσφέρει έκδοση R.S. της σημερινής γενιάς Clio. Παρόλα αυτά υπάρχει ελπίδα για το μέλλον καθώς πρόσφατα ανακοινώθηκε το νέο τμήμα Alpine που θα αναλάβει να εξελίσσει εκδόσεις επιδόσεων των μοντέλων της Renault.
Suzuki: Η ιαπωνική φίρμα μένει πιστή στο δόγμα του χαμηλού βάρους και της δυναμικής οδικής συμπεριφοράς με το Swift Sport που είναι και το μοναδικό της hot hatch. Το μοντέλο ανανεώθηκε πρόσφατα με την προσθήκη ήπια υβριδικού συστήματος κίνησης και συνεχίζει ακάθεκτο ως μια από τις ελάχιστες προτάσεις στην κατηγορία.
Volkswagen: Η γερμανική εταιρεία πρωτοστάτησε στην κατηγορία με το Golf GTI και συνεχίζει να κάνει περήφανους τους λάτρεις των επιδόσεων προσφέροντας την πλουσιότερη γκάμα hot hatch. Αυτή περιλαμβάνει τα Golf GTI (βενζίνη), Golf GTI Clubsport, Golf GTD (πετρέλαιο), Golf GTE (plug-in hybrid) και το κορυφαίο τετρακίνητο Golf R που έχει εντυπωσιάσει τους πάντες με τις επιδόσεις του. Παράλληλα, έχουν ήδη ανακοινωθεί οι εκδόσεις GTX των ηλεκτρικών μοντέλων - σύντομα και του ID.3 - ενώ το τμήμα R ετοιμάζει ήδη τις πρώτες του εξηλεκτρισμένες προτάσεις.
Toyota: Η επιστροφή της Toyota στο WRC έφερε και τις αντίστοιχες εκδόσεις στα μοντέλα παραγωγής από το τμήμα Toyota Gazoo Racing. Μετά από το σκληροπυρηνικό GR Yaris που έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των petrolheads ως το μοναδικό τετρακίνητο και τρίπορτο B-Segent hot hatch, η Toyota ετοιμάζει την αντίστοιχη GR Corolla με ακόμα μεγαλύτερη ισχύ από τον μοναδικό τρικύλινδρο κινητήρα 1,6 λίτρων. Φυσικά, δεν θα λείψουν και οι εκδόσεις GR των SUV μοντέλων όπως το C-HR.
Άλλοι κατασκευαστές: Υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες που έχουν σταματήσει να προσφέρουν hot hatch, είτε λόγω του ότι δεν έχουν χάτσμπακ στη σημερινή τους γκάμα, είτε λόγω έλειψης κινητήρων με αυξημένη ισχύ, είτε λόγω στρατηγικής. Ανάμεσα σε αυτές είναι οι Citroen, DS, Fiat, Lancia, MG, Mitsubishi, Skoda, Subaru και Volvo.
Συμπέρασμα
Έστω και σε ακόμα μικρότερο αριθμό από σήμερα, τα hot hatch φαίνεται πως θα παραμείνουν στην αγορά, τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία. Όμως υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι που κάνουν το μέλλον τους αβέβαιο μακροπρόθεσμα:
1 - Η κυριαρχία των SUV: Όλο και περισσότεροι αγοραστές επιλέγουν crossover ή SUV μοντέλα που συνδυάζουν επιβλητική σχεδίαση, αυξημένη απόσταση από το έδαφος που προσφέρει ευκολότερη πρόσβαση στο εσωτερικό και επιτρέπει κίνηση σε ελαφριές εκτός δρόμου διαδρομές, αλλά και πιο ευρύχωρη καμπίνα με έμφαση στην πρακτικότητα. Η συμπεριφορά του κοινού έχει αναγκάσει τις εταιρείες να μειώσουν τις επενδύσεις που κάνουν για χάτσμπακ αυτοκίνητα και να επικεντρωθούν σε SUV όλων των κατηγοριών. Τα τελευταία χρόνια είναι όλο και πιο συχνές οι εκδόσεις επιδόσεων SUV που παίρνουν σταδιακά το ρόλο των hot hatch.
2 - Οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων: Ιδιαίτερα στην Ευρώπη, οι κατασκευαστές πρέπει να ικανοποιήσουν τις αυστηρές προδιαγραφές για χαμηλό μέσο όρο εκπομπών CO2 σε ολόκληρη τη γκάμα τους. Αυό τους οδηγεί στην επιτάχυνση της διαδικασίας εξηλεκτρισμού και τη σταδιακή κατάργηση νέων κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου. Τα πρώτα θύματα της νέας τάξης πραγμάτων είναι οι ισχυρότερες εκδόσεις των θερμικών μοτέρ, με τις εταιρείες να επιλέγουν υβριδικά συστήματα κίνησης για τις κορυφαίες εκδόσεις της γκάμας. Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα κακό καθώς οι ηλεκτροκινητήρες έχουν το πλεονέκτημα της ροπής που είναι διαθέσιμη σε όλο το φάσμα λειτουργίας και της προηγμένης δυνατότητας torque vectoring. Τα μειονεκτήματα των υβριδικών και ηλεκτρικών μοντέλων επιδόσεων - τουλάχιστον προς το παρόν - έχουν να κάνουν με το αυξημένο βάρος από τις μπαταρίες, τη μικρή ηλεκτρική αυτονομία σε συνθήκες πίεσης και την απουσία ήχου. Όλα αυτά βέβαια διορθώνονται σταδιακά από τους ειδικούς, καθώς η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση είναι μη αναστρέψιμη. Μια αχτίδα ελπίδας είναι και τα εναλλακτικά καύσιμα με εταιρείες όπως η Toyota και η Hyundai να ασχολούνται ενεργά με το υδρογόνο, και άλλες όπως η Porsche να επικεντρώνονται σε βιοκαύσιμα.
3 - Αυτόνομη οδήγηση: Το μέλλον είναι ηλεκτρικό αλλά είναι επίσης και αυτόνομο. Τα αυτοκίνητα γίνονται πιο έξυπνα και αναλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος του έργου της οδήγησης μετατρέποντας σταδιακά τον οδηγό σε επιβάτη. Ακόμα και σήμερα που βρισκόμαστε στο Level 2 αυτονομίας (με το κορυφαίο να είναι το Level 5), οι πλούσιες εκδόσεις των περισσότερων μοντέλων εξοπλίζονται με ενεργό cruise control που αναλαμβάνει τον έλεγχο της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης, σύστημα διατήρησης λωρίδας που αναλαμβάνει τον έλεγχο του τιμονιού και έξυπνα συστήματα αναγνώρισης των ορίων ταχύτητας και παρακολούθησης του περιβάλλοντα χώρου που ενισχύουν την οδική ασφάλεια. Στο κοντινό μέλλον, τα περισσότερα οχήματα θα είναι ημιαυτόνομα, κάτι που σημαίνει πως αναπόφευκτα οι περισσότεροι άνθρωποι θα ενδιαφέρονται ολοένα και λιγότερο για την χαρά της οδήγησης. Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος του αγοραστικού κοινού θα επικεντρώνεται στα προηγμένα infotainment και τα χαρακτηριστικά άνεσης και τεχνολογίας, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να δίνουν λιγότερη σημασία στην πραγματική αίσθηση της οδήγησης - τουλάχιστον στις προσιτές κατηγορίες.
[Πηγή: Hot Hatch]