Πώς αντιδρούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στην επέλαση των κινεζικών EV;
Η επέλαση των κινέζικων εταιρειών στην Ευρώπη προβληματίζει τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που βλέπουν τα κινέζικα ηλεκτρικά να διεκδικούν μεγάλο μερίδιο αγοράς.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται «αντιμέτωπες με μια επίθεση ηλεκτρικών μοντέλων από την Κίνα», ανέφερε πριν λίγες ημέρες ο διευθύνων σύμβουλος της Renault Group Luca de Meo, ο οποίος δημοσίευσε και μία ανοικτή επιστολή που αναγνώρισε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Κίνας σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα.
«Η Κίνα ελέγχει το 75% της παγκόσμιας ικανότητας παραγωγής μπαταριών, το 80-90% της διύλισης υλικών και τα μισά ορυχεία που παράγουν σπάνια μέταλλα», ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε λέγοντας: «οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι μια γενιά μπροστά από την άποψη της απόδοσης και του κόστους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αύξηση, χρόνος φόρτισης, δίκτυο φόρτισης κ.λπ.), στο λογισμικό των αυτοκινήτων όπως και στην ταχύτητα ανάπτυξης νέων μοντέλων (μεταξύ 1,5 και 2 ετών έναντι 3 έως 5 χρόνια που αλλάζουν τα μοντέλα στην Ευρώπη)».
Είτε μας αρέσει είτε όχι, ο μετασχηματισμός της αυτοκίνησης προς τον εξηλεκτρισμό βρίσκει τους Κινέζους στην pole position. Σε μία θέση που βρέθηκαν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όλα αυτά τα χρόνια, στη θερμική εποχή
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Κίνα τρομάζει αυτοκινητικά την Ευρώπη
Επιπλέον, με το κόστος ενέργειας στην Γηραιά Ήπειρο να είναι δύο φορές υψηλότερο από ότι στην Κίνα και το κόστος των μισθών 40% υψηλότερο, ένα αυτοκίνητο που ανήκει στις κατηγορίες Α και Β κοστίζει €6.000 έως €7.000 λιγότερο για παραγωγή στην Κίνα από ότι στην Ευρώπη. «Όσον αφορά τη χρηματοδότηση της βιομηχανίας, η Κίνα πιθανόν χορηγεί ολοένα και μεγαλύτερες επιδοτήσεις στους κατασκευαστές της με ολοένα αυξανόμενο ρυθμό», δήλωσε ο De Meo, ο οποίος ζήτησε τη δημιουργία πράσινων οικονομικών ζωνών σε ολόκληρη την ΕΕ που θα λάβουν περισσότερες επιδοτήσεις και βιομηχανικές επενδύσεις.
Πώς αντιδρούν όμως οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες; Θεωρούν πως υπάρχει πραγματική απειλή; Η αρχή έγινε με τον επικεφαλής της Mercedes-Benz, Ola Källenius. Ο ισχυρός άντρας των Γερμανών ζήτησε από την Ευρώπη να μειώσει τους δασμούς στα EV που εισάγονται από την Κίνα, υποστηρίζοντας ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός θα βοηθούσε τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν καλύτερα αυτοκίνητα μακροπρόθεσμα.
Σε συνέντευξή του στους Financial Times, επισήμανε πως: «δεν πρέπει να αυξηθούν οι δασμοί. Είμαι αντίθετος. Οι επικεφαλής θα πρέπει να πάρουν τα τιμολόγια που έχουμε και να τα μειώσουν», τόνισε. Πρόσθεσε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές πρέπει να νικήσουν τους Κινέζους ανταγωνιστές με «καλύτερο προϊόν, καλύτερη τεχνολογία και περισσότερη ευελιξία. Αυτή είναι η οικονομία της αγοράς. Αφήστε τον ανταγωνισμό ελεύθερο».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ H Mercedes-Benz κατά των δασμών στα κινεζικά EV
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του CEO της BMW, Oliver Zipse: «Είναι υπερβολική η ανησυχία ότι τα κινεζικά EV μπορούν να επηρεάσουν τις πωλήσεις των αντίστοιχων ευρωπαϊκών. Κανείς δεν μπορεί να μπει έτσι απλά σε μια αγορά τόσο μεγάλη όσο η Ευρώπη και απλώς να την κυριεύσει. Ο Όμιλος BMW, μιλώντας ως μέλος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, δεν νιώθει ότι ζημιώνεται ιδιαίτερα από την εισαγωγή κινεζικών αυτοκινήτων, ούτε είναι προς το συμφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα συγκεκριμένα αυτοκίνητα».
Από κοντά και το αφεντικό του VW Group, Oliver Blumme, o οποίος θεωρεί πως ο υπερπροστατευτισμός που θέλει να δημιουργήσει η ΕΕ και οι ΗΠΑ απέναντι στην Κίνα «θα δημιουργήσουν πρόβλημα στις συνθήκες ελεύθερου και δίκαιου εμπορίου παγκοσμίως».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η BMW δεν φοβάται τα κινεζικά EV
Είναι παράλογη η στάση μερικών εκ των μεγαλύτερων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών; Αν εξετάσουμε τα νούμερα των πωλήσεων, σαφώς και όχι. Για εταιρείες όπως η Mercedes-Benz, η BMW και η Porsche, η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά τους. Ενδεικτικά μόνο να αναφέρουμε πως για το 2023, η BMW πούλησε στην Κίνα περί τα 824.832 αυτοκίνητα, νούμερο που ούτε λίγο ούτε πολύ αντιστοιχεί στο 32% των παγκόσμιων πωλήσεων των Βαυαρών. Οι Κινέζοι μάλιστα, όχι μόνο προτιμούν τις συγκεκριμένες μάρκες, αλλά αγοράζουν τις πιο καλοεξοπλισμένες, άρα και ακριβότερες εκδόσεις. Δεν το λες και μικρό πράγμα.
Οι δασμοί της ΕΕ προς τα κινεζικά EV είναι σίγουρο πως δεν θα μείνουν αναπάντητοι. Οι προθέσεις των Κινέζων δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστές, ωστόσο είναι αρκετά πιθανή η επιβολή αντίστοιχων δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Η πολύ απλά, τα μέτρα τιμωρητικού χαρακτήρα, ενδέχεται να αποθαρρύνουν τους κινέζους καταναλωτές από την αγορά ευρωπαϊκών αυτοκινήτων.
Μέσα σε όλα αυτά, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η τοποθέτηση του Carlos Tavares, CEO του Ομίλου Stellantis: «Η αντιμετώπιση του θέματος μόνο στην Ευρώπη θα ήταν αναποτελεσματική, επειδή οι κατασκευαστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τους Κινέζους ανταγωνιστές στη Λατινική Αμερική, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Carlos Tavares, «τα ηλεκτρικά δεν είναι λύση για όλους»
Μπορεί το ενδιαφέρον να είναι στραμμένο στην Ευρώπη, πλην όμως οι Κινέζοι έχουν επεκτείνει (και) τις αυτοκινητικές τους δραστηριότητες σε όλο το κόσμο. Όπως άλλωστε κάνουν χρόνια τώρα και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Επομένως ο ανταγωνισμός δεν είναι ευρωπαϊκός αλλά παγκόσμιος. Είτε μας αρέσει είτε όχι, ο μετασχηματισμός της αυτοκίνησης προς τον εξηλεκτρισμό βρίσκει τους Κινέζους στην pole position. Σε μία θέση που βρέθηκαν οι δυτικοί κατασκευαστές όλα αυτά τα χρόνια, στη θερμική εποχή.