Ύστερα από την τελευταία γενιά της BMW, πριν από περίπου δύο χρόνια, η επιστροφή των μηχανικών της Mercedes-Benz στο σχεδιαστήριο ήταν επιβεβλημένη.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης
Το αποτέλεσμα, στο επίπεδο του ντιζάιν είναι ασύγκριτο. Η νέα C-Class κλέβει την παράσταση χωρίς δεύτερη σκέψη. Έχοντας αποτινάξει οτιδήποτε συντηρητικό από πάνω της, μιλά κατευθείαν στο συναίσθημα. Όσο και αν διατείνονται πως στοχεύουν σε πελάτες διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας, οι δυο αιώνιοι αντίπαλοι πάντα θα θέλουν να έχουν το πάνω χέρι, έστω και για την τιμή των όπλων. Η αλματώδης βελτίωση της καινούργιας C-Class είναι και αυτή αποτέλεσμα αυτής της ιδιόρρυθμης κόντρας.
Σε αυστηρή δίαιτα
Οι δύο μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει σε μεγάλο πρόγραμμα «περικοπών», μειώνοντας το συνολικό βάρος, αλλά και κάνοντας ουσιαστικό downsizing στους κινητήρες. Τόσο η C180, όσο και η 320i EfficientDynamics, χρησιμοποιούν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.6 λίτρων, με μέγιστη ισχύ 156 και 170 ίππων αντίστοιχα.
Στο κυνήγι των επιδόσεων και των καυσαερίων, η 320i μας δίνει ένα κινητήρα που ενσωματώνει μια σειρά από τεχνολογίες της BMW, όπως το μεταβλητό βύθισμα Valvetronic, το μεταβλητό χρονισμό dual VANOS και τον twin scroll υπερσυμπιεστή. Η διαφορά δεν είναι μόνο οι 14 ίπποι της μέγιστης ισχύος. Στην BMW έχεις καλύτερη και πιο άμεση απόκριση στο γκάζι, πλατύτερο φάσμα καλής λειτουργίας και ένα άριστα προγραμματισμένο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Το 8άρι της EfficientDynamics δεν υπερτερεί χάρη στη μια παραπάνω σχέση από 7G-TRONIC PLUS, αλλά κυρίως λόγω της ενεργούς συμμετοχής του στην οδήγηση. Και τα δυο, στο χειροκίνητο πρόγραμμα, κάνουν πολύ γρήγορες αλλαγές, με τη Mercedes να έχει κάνει μεγάλα βήματα προόδου. Τα προγράμματα λειτουργίας του κιβωτίου, από το Eco έως το Sport+, είναι προφανώς επηρεασμένα από το αντίπαλο στρατόπεδο.
Στα τεχνικά στοιχεία του 7G-TRONIC PLUS επισημαίνεται η μείωση των απωλειών στο μετατροπέα ροπής και η μείωση του βάρους. Όμως, ακόμα και έτσι το 8άρι έχει το πάνω χέρι, κρατώντας χαμηλά τις στροφές του μοτέρ όταν κάνεις οικονομία, δίνοντας καλύτερες ενδιάμεσες επιταχύνσεις όταν προσπερνάς και κατεβάζοντας έγκαιρα σχέση όταν φρενάρεις για μια στροφή.
Μια ματιά στον πίνακα επιδόσεων είναι αποκαλυπτική, με την 320i EfficientDynamics να φτάνει τα 100 km/h σε 7,3” με την C180 να μένει 1,7” πίσω. Παρόμοια είναι η εικόνα και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, με ή χωρίς αλλαγές, με τα δύο μοντέλα να χρειάζονται 3,5” και 4,4” για το 80-110 km/h αντίστοιχα.
Διαφορετικές αντιλήψεις
Η αλληλεπίδραση του αυτοκινήτου με τον οδηγό είναι ένας τομέας που η κόντρα Mercedes-Benz - BMW καλά κρατεί. Και αυτό, διότι η κάθε πλευρά θέτει τα δικά της κριτήρια ως τα σημαντικότερα. Είναι φανερό ότι για τη C180 πρώτος στόχος είναι η εξυπηρέτηση του οδηγού, η άνεση και οι ξεκούραστες διαδρομές. Για παράδειγμα, ακόμα και στο σπορ πρόγραμμα της νέας ηλεκτρικής κρεμαγέρας με τη μεταβλητή υποβοήθηση, το τιμόνι είναι πιο ελαφρύ και έχει μικρότερη δύναμη επαναφοράς από τη Σειρά 3. Είναι προφανές ότι η πληροφόρηση που φτάνει στον οδηγό είναι σαφώς καλύτερη στην 320i. Από την πρώτη στιγμή σου διαβάζει το δρόμο, σου περιγράφει τέλεια τι κάνουν οι εμπρός τροχοί και πόσο κοντά στο όριο είσαι.
Με χαρά διαπιστώνω ότι η C180 έχει διώξει τη βαριά και δυσκίνητη αίσθηση της προηγούμενης γενιάς. Η μείωση του βάρους, η χρήση ελαφρών κραμάτων και η βελτιστοποίηση της κατανομής βάρους έχουν αποδώσει καρπούς, όμως χωρίς να φτάνει στο επίπεδο της ανταγωνιστικής BMW. Το μέγιστο όριο της πρόσφυσης μπορεί να είναι παρόμοιο στα δύο μοντέλα, όμως με την 320i είσαι πολύ πιο άνετα όταν βρίσκεσαι κοντά του, νιώθοντας να έχεις τον απόλυτο έλεγχο. Αντιθέτως, με ελαφρώς πιο μαλακή ρύθμιση στην ανάρτηση της C180, με συγκριτικά μεγαλύτερη ασάφεια στις αντιδράσεις του εμπρός μέρους και με πολύ πιο συχνές επεμβάσεις από το ESP που δεν απενεργοποιείται πλήρως, αποφασίζεις να μειώσεις το ρυθμό σου.
Από την άλλη όψη του νομίσματος, η C180 είναι αισθητά πιο άνετη και πιο αθόρυβη στην καθημερινή οδήγηση. Με τις ρυθμίσεις του AGILITY CONTROL, για τη λειτουργία του τιμονιού, του κινητήρα και του κιβωτίου, μπορείς να φέρεις τη φέρεις περισσότερο στα μέτρα σου. Ακόμα και χωρίς την ακριβή –αλλά αποτελεσματική – αερανάρτηση, περνά λιγότερους κραδασμούς στην καμπίνα. Μόνη εξαίρεση οι βαθιές λακκούβες ή τα απότομα σαμαράκια, που ο ήχος του χτυπήματος στη BMW είναι λιγότερο έντονος.
Συνολικά, το επίπεδο θορύβου μέσα στη C180 είναι χαμηλότερο, εκτός από ελάχιστες τέτοιες εξαιρέσεις. Το συνδυαστικό αποτέλεσμα της ανάρτησης, των ηχομονωτικών υλικών, της βέλτιστης αεροδυναμικής απόδοσης και της απομόνωσης των κραδασμών του κινητήρα είναι άμεσα αισθητό μόλις βρεθείς ξανά πίσω από το τιμόνι της 320i.
Μισή κατηγορία πάνω
Πέρα από τις επιδόσεις, την οδική συμπεριφορά και τη σχεδίαση, ο βασικός ρόλος και των δύο αυτοκινήτων δεν παύει να είναι η ικανοποίηση των αναγκών μιας οικογένειας. Η νέα C-Class απαντά στην αύξηση των διαστάσεων της υπάρχουσας 3άρας, κάνοντας άλλο μισό βήμα προς τη μεγαλύτερη κατηγορία. Δεν θα ήταν υπερβολικό να πούμε πως οι διαθέσιμοι χώροι έχουν φτάσει στο επίπεδο της Ε-Class και της Σειράς 5, με διαφορά δύο γενεών. Με μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις και μεταξόνιο 2,84 m, η Mercedes-Benz έχει το πάνω χέρι. Συγκεκριμένα στις πίσω θέσεις έχει αισθητά μεγαλύτερο εσωτερικό ύψος και περισσότερο χώρο για τα γόνατα. Στις αποσκευές έχουμε ισοπαλία, με ίδιο όγκο στα 480 lt και για τα δυο μοντέλα.
Η τεχνολογία αιχμής έχει γίνει πια αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου premium σεντάν. Η Mercedes-Benz έχει κάνει και εδώ ένα μικρό άλμα σε σχέση με τη προηγούμενη γενιά. Σχεδιάζοντας από λευκό χαρτί τα διαδραστικά συστήματα, τον έλεγχο των πολυμέσων και τις ρυθμίσεις των βοηθημάτων, προχώρησε περισσότερο απ’ ό,τι περιμέναμε. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, τουλάχιστον μόλις αρχίσεις να συνηθίζεις στο νέο περιβάλλον.
Πάντως προς το παρόν, με αντίπαλο ένα από τα πιο πετυχημένα και πιο ολοκληρωμένα συστήματα δεν κερδίζει πόντους για την εργονομία του. Το νέο λογισμικό της Mercedes-Benz είναι πιο πολύπλοκο και χρειάζεται περισσότερη εξοικείωση.
Εταιρικός ισολογισμός
Βάζοντας μαζί με τα παραπάνω και τα οικονομικά μεγέθη στην εξίσωση, μπορούμε να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την κορυφή των premium σεντάν. Η αρχική τιμή των 320i EfficientDynamics και C180, συμπεριλαμβανομένων των αυτόματων κιβωτίων, είναι πάρα πολύ κοντά, μόνο που οι πραγματικές επιδόσεις της C180 είναι πιο κοντά στην πιο αδύναμη 316i.
Σε ό,τι έχει να κάνει με επιμέρους λεπτομέρειες πολυτέλειας και άνεσης, μια πρόχειρη ματιά στις τιμές δείχνει πως η Mercedes-Benz έχει πιο ακριβή λίστα πρόσθετου εξοπλισμού. Αντιθέτως, κερδίζει στο κόστος χρήσης, με χαμηλότερη μέση κατανάλωση και φθηνότερα τέλη κυκλοφορίας. Το πλεονέκτημα επιστρέφει στην BMW αν λάβουμε υπόψη το πολύ χαμηλό επιτόκιο στο χρηματοδοτικό της πρόγραμμα αλλά και την πρόσφατη προσφορά για πέντε χρόνια δωρεάν service.
Για εμάς, ζυγίζοντας όλα τα παραπάνω, αλλά δίνοντας μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας στην οδική συμπεριφορά, η κορυφή δεν άλλαξε χέρια και παραμένει στο Βαυαρούς. Η C180 έφτασε πολύ κοντά, υπερέχει σε εμφάνιση, τεχνολογία αιχμής, διαθέσιμους χώρους και άνεση, αλλά δεν έχει απάντηση στις επιδόσεις, στην αμεσότητα, στη λειτουργία της ανάρτησης και στο ζύγισμα της 320i EfficientDynamics.
BMW 320i EfficientDynamics vs Mercedes-Benz C180 σε αριθμούς
BMW 320i EfficientDynamics | Mercedes-Benz C180 | |
Βασική τιμή (με απόσυρση) | € 32.270 | € 31.920 |
Κυβισμός | 1.598 cc | 1.595 cc |
Ισχύς | 170 PS / 4.800 rpm | 156 PS / 5.300 rpm |
Ροπή | 25,5 kgm / 1.500 rpm | 25,5 kgm / 1.200 rpm |
0-100 km/h | 7,3" | 9,0" |
80-110 km/h (με kickdown) | 3,5" | 4,4" |
110-140 km/h (με kickdown) | 4,9" | 6,5" |
Φρένα 100-0 km/h | 37,6 m | 35,4 m |
Τελική ταχύτητα | 230 km/h | 225 km/h |
Κατανάλωση | 8,1 lt/100 km | 8,0 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 127 gr/km | 116 gr/km |
Διαστάσεις | 4.624 x 1.811 x 1.416 mm | 4.686 x 1.810 x 1.442 mm |
Βάρος | 1.480 kg | 1.440 kg |