Τα σουπερμίνι, τα πάλαι ποτέ καθημερινά εργαλεία μας, έπρεπε να αλλάξουν για να ισχυροποιήσουν τη θέση τους στην αγορά και να αντισταθούν στην επίθεση που δέχονται από τα crossover. Και είχαν κάθε λόγο να το κάνουν -οπότε και οι εταιρείες να τα διατηρήσουν ακμαία- αφού εξακολουθούν να είναι μοντέλα entry level στην γκάμα της πλειονότητας των κατασκευαστών.
Σήμερα μάλιστα περισσότερο από ποτέ, παρότι έχουν χάσει πολύ έδαφος εμπορικά. Για παράδειγμα στη χώρα μας όπου αποτελούσαν μέχρι πρότινος -και σχεδόν από πάντα- την πιο δημοφιλή κατηγορία στην αγορά, πλέον τα σουπερμίνι αντιστοιχούν στο 24,4% των συνολικών πωλήσεων. Και είναι ενδεικτικό πως εφέτος έχασαν από τα B-SUV (με 25,4%) την πρώτη θέση.
Εφέτος τα σουπερμίνι έχασαν την πρωτοκαθεδρία τους στην ελληνική αγορά από τα B-SUV που αποτελούν πλέον πάνω από το 1/4 των πωλήσεων.
Για να αντέξουν λοιπόν στην πίεση, τα σουπερμίνι μεγάλωσαν για να καλύψουν καλύτερα τις οικογενειακές ανάγκες. Δέχθηκαν ενέσεις ποιότητας και εξοπλισμού για να ικανοποιήσουν τον σύγχρονο, απαιτητικό αγοραστή. Και απέκτησαν περισσότερα εφόδια για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στον σύνθετο ρόλο τους. Οπότε τα σουπερμίνι βρίσκονται σαφώς στην καλύτερη φάση τους και αυτό διαφαίνεται εύκολα από την τριάδα αυτού του συγκριτικού.
Μεγέθη | Citroën C3 | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|
Μήκος | 3.996 mm | 4.040 mm | 4.108 mm |
Πλάτος | 1.829 mm | 1.775 mm | 1.780 mm |
Ύψος | 1.474 mm | 1.450 mm | 1.459 mm |
Μεταξόνιο | 2.540 mm | 2.580 mm | 2.564 mm |
Πορτμπαγκάζ | 300-922 lt | 262-1.075 lt | 380-1.1190 lt |
Ρεζερβουάρ | 45 lt | 40 lt | 40 (501) lt |
Κύκλος στροφής | 10,9 m | 10,4 m | 10,7 m |
Στροφές τιμονιού | 2,95 | 2,3 | 2,6 |
Φρένα εμπρός | Α. δίσκοι 266 mm | Α. δίσκοι 252 mm | Α. δίσκοι 276 mm |
Φρένα πίσω | Δίσκοι 249 mm | Δίσκοι 234 mm | Ταμπούρα 200 mm2 |
Ζάντες | 6,5J x 17” | 6,5J x 17” | 6,0J x 16” |
Λάστιχα | 205/50 R17 | 215/45 R17 | 195/55 R16 |
Βάρος | 1.165/1.120* kg | 1.090/1.160* kg | 1.165/1.1170* kg |
* Μέτρηση DRIVE, 1έξτρα, 2εσωτερική διάμετρος
Αφορμή για το οποίο συγκριτικό στάθηκε η έλευση της νέας γενιάς του Škoda Fabia. Το μοντέλο έχει αλλάξει ριζικά σε όλα τα επίπεδα και, παρότι ακρίβυνε σημαντικά συγκριτικά με την προηγούμενη, παραμένει μια επιλογή με έμφαση στο value for money. Μοιραία βρίσκει απέναντί του τον βασιλιά του VFM στην κατηγορία των σουπερμίνι, το Hyundai i20, αλλά και ένα από τα πιο ικανά και δημοφιλή σουπερμίνι, το Citroën C3. Και για την περίπτωση επελέγησαν τα Citroën C3 1.2 PureTech 110 PS, Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V 100 PS iMT και Škoda Fabia 1.0 TSI 110 PS.
Το αισθητικό κομμάτι αποτελεί βασικό πυλώνα για την κατηγορία, καθότι ένα τέτοιο μοντέλο πρέπει να αποπνέει φρεσκάδα και νεανικό αέρα. Αυτά τα στοιχεία δηλαδή που πρόσφατα απέκτησε και το Fabia. Για την εικόνα του Citroën C3 από την άλλη, τι να πεις; Μετρά ήδη έξι χρόνια στην αγορά και ύστερα από το περυσινό facelift συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα πιο κομψά και ξεχωριστά μοντέλα που κυκλοφορούν στους δρόμους.
Κύρια χαρακτηριστικά του είναι η καμπυλωτή σιλουέτα και στοιχεία όπως τα ξεχωριστά φώτα και τα airbumps που υπάρχουν από το επίπεδο εξοπλισμού Shine κι επάνω. Παράλληλα, οι 97 διαφορετικές επιλογές εξατομίκευσης που προσφέρει χαρίζουν συγκριτικό πλεονέκτημα όχι μόνο απέναντι στα δύο μοντέλα του συγκριτικού, αλλά και στην κατηγορία συνολικά.
Το i20 από την άλλη έχει έκδηλο δυναμισμό, στηριζόμενο σε έντονες γωνίες και νεύρα σε όλες τις επιφάνειες, ακολουθώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία Sensuous Sportiness της Hyundai. Χωρίς να είναι εξεζητημένο, κατά γενική ομολογία καταφέρνει να αρέσει αλλά και να ξεχωρίζει.
Το νεότερο Fabia με τη σειρά του αποτάσσει το συντηρητικό χαρακτήρα των προηγούμενων γενεών και προβάλλει για πρώτη φορά στην ιστορία του ένα αντικειμενικά ενδιαφέρον αισθητικό αποτέλεσμα. Το οποίο συνδυάζει τον δυναμισμό με εκλεπτυσμένα σχεδιαστικά στοιχεία, παρέχοντας μεν δυνατότητες εξατομίκευσης λιγότερες από του C3, αλλά και ικανές να του προσδώσουν έναν πιο παιχνιδιάρικο χαρακτήρα.
Αυτό που κάνει τη διαφορά με την πρώτη ματιά όμως είναι το μήκος των 4,11 m, το μεγαλύτερο στην κατηγορία. Ενδεικτικά, το i20 μόλις ξεπερνά τα τέσσερα μέτρα (4,04 m) και το C3 μόλις κάτω από αυτά με 3,996 m.
Εξοπλισμός | C3 | i20 | Fabia |
---|---|---|---|
Έκδοση | Feel | Exclusive | Style |
Αερόσακοι | 6 | 6 | 6 |
Cruise control/ενεργό | S/Ε | E/E | S/E |
LDW/LKA* | S/S | S/S | S/S |
CEB/BSD* | S/Ε | S/E | S/E |
Ζάντες αλουμινίου | Ε/17" | E/17" | S/16" |
Αισθητήρες φωτός/βροχής | S/S | S/E | S/S |
Προβολείς ομίχλης/LED | S/S | E/S | S/S |
Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός | S/Ε | E/E | S/E |
Ψηφιακά όργανα/Infotainment/πλοήγηση | -/7"/Ε | 10,25"/8"/E | 10,25"/8"/E |
Αισθητήρες πάρκινγκ εμπρός/πίσω | Ε/S | E/S | E/S |
Κάμερα οπισθοπορείας | Ε | S | S |
Δερμάτινο σαλόνι | Ε | Ε | E |
Μεταλλικό χρώμα | €535 | €490 | €380 |
S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection
Ένας άλλος τομέας που τα σουπερμίνι έχουν κάνει και συνεχίζουν να κάνουν άλματα προόδου, είναι ο εσωτερικός διάκοσμος. Έχει εκσυγχρονιστεί και δεχθεί όλα τα νέα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα, ενώ υπάρχει σημαντική διαφορά όσον αφορά στην απτή ποιότητα. Ναι μεν τα πλαστικά τμήματα είναι σκληρά κατά κανόνα, ωστόσο είναι εμφανής η προσοχή στη συναρμολόγησή τους. Σε αυτό το κομμάτι το Fabia ξεχωρίζει, ειδικά μάλιστα στα υψηλότερα επίπεδα εξοπλισμού. Όπως η Style της δοκιμής που ενσωματώνει υφασμάτινη επένδυση στο ταμπλό και προσθέτει χρώμα στον κατά τα άλλα συγκρατημένο διάκοσμο.
Το Hyundai i20 είναι επίσης προσεγμένο ποιοτικά, όμως με πιο αυστηρό προφίλ. Υπερτερεί ωστόσο στον βασικό εξοπλισμό -ειδικά των συστημάτων ADAS, περιλαμβάνοντας στοιχεία που τα άλλα δύο μοντέλα ενσωματώνουν μόνο στις πιο πλούσιες εκδόσεις εξοπλισμού.
Το Citroën C3 εκφράζει πιο νεανικό προφίλ και στην καμπίνα, με ενδιαφέρουσες χρωματικές λεπτομέρειες και τετράγωνα μοτίβα στον πίνακα οργάνων και στους αεραγωγούς. Μερικά πλαστικά φαίνονται υποδεέστερα από των άλλων δύο, είναι όμως αναμφισβήτητα ικανοποιητικά σε απτή ποιότητα. Ξεχωρίζουν επίσης μεταξύ άλλων τα κορυφαία καθίσματα Advanced Comfort. Παρότι η θέση οδήγησης είναι ψηλή, δεν γίνεται να μην απολαύσεις την άνεση που προσφέρει αυτό το κάθισμα. Σε βαθμό που να καθιστούν το C3 το πιο ευχάριστο μοντέλο από τα τρία στην καθημερινότητα. Για τον οδηγό τουλάχιστον.
Για τους επιβάτες τώρα, οι χώροι είναι καλύτεροι στο Fabia και στο i20 χωρίς αυτό να σημαίνει πως στο C3 θα υπάρξουν παράπονα. Απλώς το μεγαλύτερο Fabia κάνει τη διαφορά σε αυτό το πεδίο, προσφέροντας παράλληλα και τον μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Με 380 lt τοπoθετείται στην κορυφή για την κατηγορία των σουπερμίνι.
Παράλληλα είναι 80 lt μεγαλύτερος από του C3 και κατά 118 lt από του ήπια υβριδικού i20. Στη συγκεκριμένη εκδοχή πρέπει να αναφέρουμε ότι το i20 χάνει 90 lt -συγκριτικά με εκείνα που δεν είναι mild hybrid- λόγω της μπαταρίας και δεν ξεπερνά τα 262 lt. Μάλιστα η υπεροχή του Fabia δεν τελειώνει εδώ. Με τις καινοτόμες λύσεις «simply clever» που ενσωματώνει είτε στον βασικό είτε στον προαιρετικό εξοπλισμό, δεν αφήνει περιθώριο στον ανταγωνισμό ούτε στον τομέα της πρακτικότητας.
Κόστος | Citroën C3 | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|
Βασική τιμή | €19.0001 | €18.0902 | €14.9904 |
Δοκιμής | €19.0001 | €18.8903 | €18.9905 |
Τέλη | - | - | - |
Εγγύηση* | 2 έτη | 5 έτη | 2 έτη |
Χρηματοδότηση | Από τον ντίλερ | Από τον ντίλερ | Aπό 0%, έως 84 δόσεις |
* Αφορά τα μηχανικά μέρη, χωρίς όριο km, 1Feel, 2Exclusive, 3Exclusive 48V iMT, 4Active 80 PS, 5Style
Έχοντας επιλέξει τις εκδόσεις που βρίσκονται πιο κοντά στις €19.000, ο χωρίς ελλείψεις εξοπλισμός είναι μια σταθερά και για τα τρία μοντέλα. Εκτός από τις ζάντες αλουμινίου των C3 και i20 που θα βρει κάποιος από το τρίτο επίπεδο εξοπλισμού κι επάνω.
Το Hyundai i20 ξεχωρίζει από τη βάση μέσω της σουίτας οδηγικής υποβοήθησης, SmartSense. Η έκδοση Exclusive του συγκριτικού είναι η δεύτερη στην γκάμα και σε αυτή το i20 είναι το πιο προσιτό της τριάδας, με €18.890. Μόλις €110 ακριβότερο είναι το Citroën C3, με τον 1.2 lt PureTech των 110 PS στο επίπεδο Feel (δεύτερο για την υπόλοιπη γκάμα και πρώτο με αυτό τον κινητήρα) που έχει όλα όσα χρειάζεσαι. Το πιο πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού πάντως το έχει η έκδοση Style του νέου Fabia, η τρίτη στην γκάμα, με τιμή που ξεκινά από τις €18.990 για τον 1.0 ΤSI των 110 ίππων.
Ενδεικτικά, τα i20 και Fabia στις συγκεκριμένες εκδόσεις διαθέτουν και ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος στο C3 δεν διατίθεται ούτε προαιρετικά. Από την πλευρά του το i20 έχει αναλογικό και όχι αυτόματο κλιματισμό (ο οποίος είναι διζωνικός στο Fabia), ενώ όσον αφορά την οθόνη του infotainment, εκείνη του C3 έχει διαγώνιο 7”, με των i20 και Fabia στις 8”. Αυτή που ξεχωρίζει πάντως είναι του Fabia, προσφέροντας καλύτερη απεικόνιση και πιο ευχάριστο αλλά και εύχρηστο μενού.
Θόρυβος dB (A) | Citroën C3 | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|
Ραλαντί | 40 | 40 | 39 |
140 km/h | 69 | 70 | 67 |
Όριο στροφών | 73 | 71 | 69 |
Μετρήσεις DRIVE
Εκτός από παραπλήσια τιμή, τα τρία σουπερμίνι που συγκρίνουμε έχουν επίσης και παραπλήσια ισχύ. Το Hyundai i20 όμως είναι το μόνο που σε αυτή την κατηγορία τιμής διατίθεται και με ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης 48V, το οποίο συνδυάζεται με τον 1.000άρη κινητήρα T-GDi των 100 ίππων. Σύστημα που αποτελείται από ηλεκτρικό μοτέρ (δυναμό) που εκτελεί χρέη μίζας και έχει ισχύ 13,6 PS για να υποβοηθά το θερμικό μοτέρ στις επιταχύνσεις.
Υπάρχει και ισχυρότερη έκδοση με 120 PS, ωστόσο η συγκεκριμένη υπολείπεται κατά δέκα ίππους τόσο από τον συμβατικό 1.000άρη κινητήρα TSI του Fabia όσο και από τον 1.200άρη PureTech του C3. Και οι τρεις κινητήρες είναι 3κύλινδροι και υπερτροφοδοτούμενοι, με σύστημα άμεσου ψεκασμού. Ο TSI του Fabia διαθέτει και τουρμπίνα με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας, κάτι πολύ σπάνιο στους κινητήρες βενζίνης.
Ακόμα ένα κοινό χαρακτηριστικό είναι το χειροκίνητο κιβώτιο με τις έξι σχέσεις, όμως και εδώ υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά. Εκείνο του i20 ονομάζεται iMT και έχει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη, κάτι που εξασφαλίζει τη λειτουργία coasting. Το να απεμπλέκεται δηλαδή η μετάδοση από τον κινητήρα όταν ο οδηγός δεν πατάει το γκάζι και το μοτέρ να σβήνει τελείως για οικονομία.
Επιδόσεις | Citroën C3 | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|
0-100 km/h | 9,8" | 10,7" | 9,7" |
0-120 km/h | 13,7" | 15,8" | 13,3" |
0-140 km/h | 19,4" | 22,2" | 18,7" |
0-160 km/h | 29,0 | 30,8" | 25,8" |
60-160 km/h | 24,6" | - | 21,3" |
0-400 m @ km/h | 17,1"@132,7 | 17,7"@127,0 | 16,9"@135,4 |
0-1.000 m @ km/h | 31,4"@162,9 | 32,5"@151,6 | 30,9"@170,1 |
50-80 km/h (4η) | 5,7" | 8,7" | 5,7" |
80-110 km/h (5η) | 7,4" | 11,1" | 7,1" |
110-140 km/h (6η) | 14,5" | 17,6" | 11,2" |
100-0 km/h | 37,2 m | 38,4 m | 36,7 m |
110-0 km/h | 46,8 m | 47,9 m | 44,5 m |
Τελική ταχύτητα | 198 km/h | 185 km/h | 205 km/h |
Μετρήσεις DRIVE
Στην πράξη, το μοτέρ του C3 είναι το πιο ελαστικό στις χαμηλές στροφές. Εκείνο του i20 υποβοηθείται από το υβριδικό σύστημα στο αντίστοιχο εύρος, ωστόσο εκείνο του Fabia είναι «κούφιο» παρά τη μεταβλητή γεωμετρία στο τούρμπο. Ο TSI ξυπνάει για τα καλά ύστερα από τις 2.000 rpm, προσφέροντας θετικό τράβηγμα και τις καλύτερες επιταχύνσεις της τριάδας. Στα 0-100 km/h η διαφορά μεταξύ Škoda και Citroën είναι αμελητέα με 9,6” και 9,7” αντίστοιχα, ανοίγει όμως σταδιακά και μέχρι τα 160 km/h φτάνει τα 3,2”.
Οι 100 ίπποι του i20 του προσφέρουν ικανοποιητικές επιδόσεις συνολικά, τα νούμερα όμως είναι υποδεέστερα από των άλλων δύο μοντέλων, με 10,8” για το 0-100 km/h και λιγότερο σπιρτόζικες επιταχύνσεις εν κινήσει. Προφανώς η έκδοση με τους 120 ίππους που θα είναι πιο δύσκολος αντίπαλος στον τομέα των επιδόσεων, είναι και €700 ακριβότερη.
Όσον αφορά στην κατανάλωση, η διαφορά μεταξύ των τριών σουπερμίνι είναι αμελητέα. Και η απόλυτη τιμή σε κάθε περίπτωση χαμηλή. Για τη σύγκριση και μόνο, σημειώστε πως το Fabia καταναλώνει 6,9 lt/100 km, όταν τα C3 και i20 χρειάζονται 7,0 και 7,1 lt/100 km αντίστοιχα.
Αποδοτικότητα | Citroën C3 | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 7,0 lt/100 km | 7,1 lt/100 km | 6,9 lt/100 km |
Min κατανάλωση | 5,8 lt/100 km | 5,6 lt/100 km | 5,2 lt/100 km |
Max κατανάλωση | 9,4 lt/100 km | 9,8 lt/100 km | 9,6 lt/100 km |
Αυτονομία | 643 km | 563 km | 625 (781)1 km |
Ρύποι CO2 | 120 g/km | 121 g/km | 120 g/km |
Μετρήσεις DRIVE, 1με το προαιρετικό ρεζερβουάρ των 50 lt
Σαφείς από την άλλη είναι οι διαφορές στο οδηγικό κομμάτι. Αν και προφανώς όλα μπορούν να εξασφαλίσουν άνετη μετακίνηση εντός και εκτός πόλης, μαζί με ευκολία στην καθημερινή χρήση. Στο κομμάτι της άνεσης ο νικητής είναι ξεκάθαρα το Citroën C3, χάρη στην ανάρτηση που είναι ρυθμισμένη ακριβώς γι’ αυτό τον σκοπό. Σπάνια θα σε απασχολήσουν οι λακκούβες και ποτέ δεν θα ενοχλήσει η υπαρκτή κλίση του αυτοκινήτου στη σβέλτη οδήγηση.
Τόσο το Fabia όσο και το i20 είναι αισθητά πιο σφιχτά, όμως ικανοποιούν σε άνεση και προσφέρουν καλύτερο έλεγχο σε διαδρομές με στροφές και πιο γρήγορο ρυθμό. Έχουν μάλιστα και δυνατότητα επιλογής του προφίλ οδήγησης, προσφέροντας πιο σπιρτόζικη οδηγική αίσθηση σε όποιον θελήσει να τα πιέσει. Και παρότι δεν μπορείς να τα πεις fun-to-drive, αποδεικνύονται περισσότερο από ικανά και οδηγικά ευχάριστα για τα δεδομένα της κατηγορίας. Τέλος, στα φρένα εκείνο που επικρατεί είναι το Fabia, παρότι το μόνο με ταμπούρα στους πίσω τροχούς. Έκανε 100-0 km/h σε 36,8 m, με 37,2 για το C3 και 38,4 για το i20.
Ως συμπέρασμα, δεν γίνεται να μην επιβεβαιώσουμε πως τα σουπερμίνι έχουν ανέβει περισσότερα από ένα επίπεδα τα τελευταία χρόνια. Γι’ αυτό και κάθε ένα από τα τρία μοντέλα που συγκρίνουμε μπορεί να παίξει τον ρόλο του βασικού μεταφορικού μέσου μιας μικρής οικογένειας. Ιδιαίτερα τώρα, με τις συνεχόμενες ανατιμήσεις των μοντέλων, τα σουπερμίνι έχουν περισσότερο νόημα από ποτέ.
Στο προκείμενο, το νέο Fabia είναι αυτό που διακρίνεται στους περισσότερους τομείς του συγκριτικού, με πολύ ολοκληρωμένο προφίλ και κορυφαία επίδοση σε χώρους και πρακτικότητα. Βέβαια δεν είχε καθόλου εύκολο έργο απέναντι στο πληρέστατο και με εντυπωσιακό value for money i20, καθώς και στο στιλάτο C3 με την κορυφαία άνεση.
Τεχνικό φύλλο | Citroën C3 | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|
Έκδοση | 1.2 PureTech | 1.0 T-GDi 48V | 1.0 TSI |
Κυβισμός | 1.199 cc | 998 cc | 999 cc |
Ψεκασμός | Άμεσος | ||
Τούρμπο | Nαι | Ναι, VGT | |
Κύλινδροι | i3 | ||
Ισχύς | 110 PS | 100 PS | 110 PS |
Στροφές | @ 5.500 rpm | @ 4.500-6.000 rpm | @ 5.500 rpm |
Ροπή | 205 Nm | 235 Nm | 200 Nm |
Στροφές | @ 1.750 rpm | @ 2.000-3.000 rpm | @ 2.000-3.000 rpm |
Ισχύς e-μοτέρ | - | 13,6 PS | - |
Ροπή e-μοτέρ | - | δ.α. | - |
Μπαταρία | - | Ιόντων λιθίου | - |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο έξι σχέσεων | ||
Κίνηση | Εμπρός | ||
Ανάρτηση εμπρός | Γόνατα ΜcPherson, αντιστρεπτική ράβδος | ||
Ανάρτηση πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική ράβδος |
Citroën C3 ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2017) Τεστ επιβατών #88% Τεστ παιδιών #83% Τεστ πεζών #59% Βοηθήματα #58%
Hyundai i20 ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP - Τεστ επιβατών - Τεστ παιδιών - Τεστ πεζών - Βοηθήματα -
Škoda Fabia ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2022) Τεστ επιβατών #85% Τεστ παιδιών #81% Τεστ πεζών #70% Βοηθήματα #71%