Μπορεί ο κινητήρας ντίζελ να βρίσκεται υπό διωγμό, όμως διατηρεί κάποια αναμφισβήτητα πλεονεκτήματα. Γι’ αυτό κι εξακολουθεί να έχει νόημα, ακόμη και σ’ ένα μικρό αυτοκίνητο όπως το Polo.
H VW, λοιπόν, παρά τα πολύ γνωστά της προβλήματα, συνεχίζει να προσφέρει πετρελαιοκίνητες εκδόσεις του σουπερμίνι της. Στο νέο Polo όμως, της 6ης γενιάς, ο παλιός 3κύλινδρος 1.4 TDI έχει δώσει τη θέση του στον νέο 4κύλινδρο της σειράς Ε288, σε εκδόσεις 75 και 95 ίππων. Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε τον πιο δυνατό από τους δύο, σε συνδυασμό με το χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων.
Σε ποιότητα λειτουργίας, ο νέος ντίζελ δεν έχει σχέση με τον παλιό. Δουλεύει πολύ πιο ομαλά κι αθόρυβα, ενώ είναι και καλύτερα ηχομονωμένος απ’ ό,τι στο «εξάδελφο» SEAT Ibiza. Η ροπή του αποδίδεται πιο προοδευτικά, αλλά –ίσως και λόγω των νέων ρυθμίσεων για τις δοκιμές WLTP– δεν έχει τόση δύναμη στις χαμηλές στροφές, κάτω από τις 1.800 rpm. Αυτό είναι κάτι που τονίζει τα κενά στην κλιμάκωση του κιβωτίου 5 σχέσεων, οπότε θα προτιμούσαμε ασυζητητί ένα 6άρι. Πάντως ο λεβιές των ταχυτήτων είναι αρκετά εύχρηστος ώστε να μη δυσκολεύεσαι να κρατάς τον κινητήρα στη ροπή του.
Η πλάστιγγά μας έδειξε ότι το νέο Polo ντίζελ είναι 90 kg βαρύτερο από το παλιό και με αντίστοιχη διαφορά από το μέσο όρο του ανταγωνισμού. Παρ’ όλα αυτά, είναι ελάχιστα πιο αργό από το παλιό 1.4 TDI των 105 PS. Κάνει το 0-100 km/h σε 10,8” και το χιλιόμετρο από στάση σε 32,4”, επιδόσεις πάνω από το μέσο όρο του ανταγωνισμού, που εκτείνεται από τα 10,1”/31,7” του Ford Fiesta 1.5 TDCi 120PS έως τα 12,0”/34,0” του Nissan Micra 1.5 dCi. Σε αντίστοιχα καλή θέση βρίσκεται το Polo και στις ρεπρίζ εν κινήσει, με 5,6”/7,2” στα «προσπεράσματα» των 80-110 km/h με 3η/4η. Ο ανταγωνισμός εκτείνεται από τα 4,8”/5,7” του Fiesta έως τα 6,3”/8,0” του Micra και του Opel Corsa 1.3 DTE 95PS.
Αυτό όμως που ενδιαφέρει περισσότερο τον αγοραστή ενός μικρού ντίζελ είναι η οικονομία καυσίμου. Κι εδώ το Polo TDI ανταποκρίνεται στο ρόλο του, καταναλώνοντας κατά μέσο όρο μόνο 5,5 lt/100km – μια τιμή αντίστοιχη με εκείνη των περισσότερων ανταγωνιστικών μοντέλων.
Όπως το ξέρουμε
Κατά τα άλλα, το Polo 1.6 TDI είναι όπως το βενζινοκίνητο 1.0 TSI – ίσως με μια ελάχιστα μεγαλύτερη αδράνεια στις αλλαγές κατεύθυνσης, λόγω του σημαντικά βαρύτερου κινητήρα. Γενικά, έχει την ώριμη αίσθηση ενός σαφώς μεγαλύτερου αυτοκινήτου. Αν το βάζαμε στη χρονομηχανή και γυρίζαμε μερικά χρόνια πίσω, θα λέγαμε πως είναι Golf, καθώς η ανάρτηση λειτουργεί αποτελεσματικά και η ηχομόνωση κρατάει το θόρυβο έξω από την καμπίνα. Η συμπεριφορά στις στροφές δεν είναι άμεση και σπορ όπως του Fiesta, αφού η VW το έχει σχεδιάσει κι εξελίξει με γνώμονα τις απαιτήσεις του μέσου οδηγού για σταθερότητα, ασφάλεια κι ευκολία.
Από άποψη ευρυχωρίας, το νέο Polo είναι σαφώς καλύτερο από εκείνο της προηγούμενης γενιάς, τόσο στο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, όσο και στο διαθέσιμο πλάτος. Σημαντικά μεγαλύτερο στα χαρτιά είναι και το πορτμπαγκάζ των 351 λίτρων, αν και στο μάτι δεν φαίνεται τόσο μεγάλο – τουλάχιστον όταν από κάτω υπάρχει ρεζέρβα (ανάγκης) και όχι κιτ επισκευής. Για την αντιληπτή ποιότητα πάντως και την εργονομία δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βρίσκονται στο γνωστό ψηλό επίπεδο των VW.
Οι τιμές αγοράς του ντίζελ Polo ξεκινούν από τα €15.180 για το μοντέλο των 80 PS με τον βασικό εξοπλισμό Trendline. Η αντίστοιχη έκδοση των 95 PS κοστίζει €16.950 και περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα, συν το πλήρες σύστημα infotainment Composition Color 6,5” με πακέτο συνδεσιμότητας, και όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας. Όμως αν θέλει κανείς στοιχεία όπως οι ζάντες αλουμινίου, ο αυτόματος κλιματισμός, το ενεργό cruise control, το ασύμμετρα διαιρούμενο πίσω κάθισμα και το δάπεδο δύο θέσεων στο χώρο αποσκευών, θα πρέπει να πάει στις εκδόσεις Comfort (€17.400) ή και Highline (€18.800). Κι όπως έφτασε κανείς να περιμένει από τη VW, όλες οι παραπάνω τιμές είναι υψηλότερες από του ανταγωνισμού, με αντίστοιχο εξοπλισμό.
Φθηνότερο (από €14.350) είναι και το βενζινοκίνητο Polo 1.0 TSI των 95 PS, το οποίο θα πρέπει να προτιμήσει όποιος δεν κάνει πολλά χιλιόμετρα, αφού η διαφορά τιμής απαιτεί πάνω από 120.000 km για να αποσβεστεί.
Τι λέει το DRIVE
Ο νέος, 4κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας είναι σαφώς πιο πολιτισμένος σε λειτουργία και πολύ οικονομικός, κάνοντας το ώριμο και ολοκληρωμένο –αλλά σχετικά ακριβό– σουπερμίνι ιδανικό για όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα.
Τιμή Από €16.950
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 95 PS/2.600-4.700 rpm, 250 Nm/1.500-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,8”
0-160 km/h 32,0”
0-400 m 17,6” @ 127,3 km/h
0-1.000 m 32,4” @ 160,6 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 27,3”
50-80 km/h (3η) 4,5”
80-110 km/h (3η) 5,6”
80-110 km/h (4η) 7,2”
110-140 km/h (4η) 9,3”
110-140 km/h (5η) 12,9”
Φρένα 100-0 km/h 40,3 m
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Μέση κατανάλωση 5,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 97 g/km
Διαστάσεις 4.053 x 1.751 x 1.461 mm
Χώρος αποσκευών 351 lt
Βάρος 1.260 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα