Πριν λίγα χρόνια κανείς δε θα μπορούσε να φανταστεί πως τα άλλοτε ενεργοβόρα SUV που άλλαξαν την αυτοκίνηση, έχουν γίνει κατά κάποιο τρόπο σημαία της «πράσινης ανάπτυξης».
Το κλειδί σε αυτή τη μεταμόρφωση δεν είναι άλλο από τις plug-in υβριδικές εκδόσεις, οι οποίες συνδυάζουν τις δυνατές επιδόσεις με έως και μηδενική κατανάλωση και ρύπους. Η Volvo με τα XC60 και XC90 υπήρξε πρωτοπόρος στην εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας, οπότε τώρα έφτασε η ώρα να τη μεταλαμπαδεύσει στο μικρότερο XC40.
Με εξαίρεση την επιπλέον τάπα ανεφοδιασμού στο εμπρός αριστερό φτερό, τίποτα δεν μαρτυρά την επαναφορτιζόμενη φύση της συγκεκριμένης έκδοσης. Οπότε το XC40 παραμένει φρέσκο και επιβλητικό, με ξεκάθαρη SUV λογική και μεγάλη απόσταση από το έδαφος, στα 21,1 cm. Η κατακόρυφη μάσκα, το σκάψιμο χαμηλά στα πλευρά και η γραμμή των παραθύρων που ανηφορίζει προς την πίσω κολόνα, αποτελούν κομψές λεπτομέρειες που προσθέτουν χαρακτήρα σε ένα αντικειμενικά καλόγουστο αποτέλεσμα.
Στην καμπίνα, η σχεδίαση του ταμπλό υλοποιεί την αποθέωση μίνιμαλ με καθαρές, κομψές γραμμές και ελάχιστους φυσικούς διακόπτες. Οι ρυθμίσεις και οι πληροφορίες είναι υπόθεση της 9άρας κατακόρυφα τοποθετημένης οθόνης αφής και του ψηφιακού πίνακα οργάνων, τα οποία εύκολα βρίσκεις τον τρόπο να χειρίζεσαι χωρίς να παιδεύεσαι. Η θέση οδήγησης είναι ψηλά τοποθετημένη, με εποπτική ορατότητα του δρόμου και κολόνα του τιμονιού απόλυτα ευθυγραμμισμένη με τον κορμό του οδηγού.
Αποθηκευτικοί χώροι υπάρχουν άφθονοι, ενώ τέσσερις ενήλικοι θα χωρέσουν με μεγάλη άνεση. Το τούνελ του πατώματος είναι ογκώδες οπότε ένας τρίτος πίσω θα στριμώξει λίγο τα πόδια του αλλά η μεταφορά του δεν είναι βάσανο. Αυτό που δεν προκαλεί εντύπωση είναι ο χώρος αποσκευών που χωράει 405 lt (από 450) με το στάνταρ κιτ επισκευής ελαστικού. Η μείωση που προκύπτει από τις μπαταρίες είναι ένα δεδομένο που συνοδεύει όλα τα μοντέλα plug-in hybrid.
Και κατά βάση αυτό που ξεχωρίζει είναι πως η υψηλή αισθητική είναι πιασμένη από το χέρι με πολυτελή εικόνα, σχεδόν απόλυτη ησυχία και συνολική ατμόσφαιρα που σε απομονώνει από τον έξω κόσμο και σε ηρεμεί τόσο ώστε να νιώθεις τους παλμούς να πέφτουν.
Η υβριδική ουσία
Βασικό ρόλο σε αυτή την εικόνα έχει και το υβριδικό σύστημα κίνησης του συγκεκριμένου XC40. Με τις 8,5 kWh καθαρής χωρητικότητα της μπαταρίας, μπορείς να απολαμβάνεις όλη την ησυχία αλλά και την οικονομία που σημαίνει μια αμιγώς ηλεκτρική ακτίνα περίπου 40 km.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Το θερμικό κομμάτι του συστήματος κίνησης αποτελείται από έναν 3κύλινδρο τούρμπο 1.500άρη βενζίνης, με 180 PS και 265 Nm, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 82 PS με 160 Nm. Ο τελευταίος βρίσκεται σε άμεση επαφή με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο καθοδηγεί όλη την ισχύ στους εμπρός τροχούς. Ο ηλεκτρικός κινητήρας εξασφαλίζει άμεση και γραμμική επιτάχυνση από το ξεκίνημα, ενώ το υβριδικό σύστημα εναλλάσσει τους κινητήρες χωρίς να το καταλαβαίνεις σχεδόν ποτέ.
Δεν υπάρχει σχεδόν κανένας μηχανικός θόρυβος ή κραδασμός, απογειώνοντας την κύλιση τόσο στην πόλη όσο και στον αυτοκινητόδρομο. Ανάλογα με το προφίλ λειτουργίας, το βάρος μπορεί να πέφτει στην οικονομία, στην απόκριση στο γκάζι ή στην ισορροπία των παραπάνω χαρακτηριστικών. Η επιλογή που ονομάζεται Hybrid είναι η πλέον ταιριαστή σε αυτό το αυτοκίνητο.
Για να εκμεταλλεύεσαι στο έπακρο την plug-in φύση αυτού του XC40, θα πρέπει να ξεκινάς πάντα με την μπαταρία φορτισμένη κι από εκεί και πέρα να αφήνεις την εξελιγμένη διαχείριση ενέργειας να κάνει τη δουλειά της. Σε μια κοινή οικιακή πρίζα με ασφάλεια 16Α χρειάζονται μόλις τρεις και κάτι ώρες γι’ αυτή τη φόρτιση, κάτι που επιπλέον μπορεί να προγραμματιστεί στο χρονοδιάγραμμα που θέλεις μέσω της εφαρμογής Volvo On Call.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BMW X1 xDrive25e
Η μπαταρία μπορεί να φορτίσει εάν χρειαστεί και από τον θερμικό κινητήρα, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα να την κρατάς φορτισμένη ώστε να την εκμεταλλευτείς στην πόλη όπου μετράει περισσότερο. Ως μέτρο για τη συνολική κατανάλωση, κρατείστε πως για έναν κύκλο 100 km που ξεκινάς με πλήρως φορτισμένη μπαταρία χρειάζεται όλη η ηλεκτρική ενέργεια και μόλις 4,5 lt βενζίνης επιπλέον, ενώ μέσα στην πόλη μπορείς να τα πας ακόμα καλύτερα χάρη στην ανάκτηση ενέργειας που γίνεται κατά το φρενάρισμα. Είναι κάτι που ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει σε στάδια, ανάλογα με το πόσο έντονα θέλει να γίνεται ώστε να υποστηρίζει ανάλογα και την οδήγηση με «ένα πεντάλ».
Όταν η μπαταρία αδειάσει, διατηρεί απλώς όση ενέργεια χρειάζεται ώστε ο ηλεκτρικός κινητήρας να υποβοηθά το θερμικό και η μέγιστη ισχύς να μένει αναλλοίωτη. Σε αυτή την περίπτωση η πραγματική μέση κατανάλωση είναι 8-9 lt/100 km, και πάλι δηλαδή λογική για ένα SUV με βάρος 1.770 kg και επιδόσεις από στάση που θυμίζουν GTi. Οι 262 PS και τα 425 Nm σημαίνουν 0-100 km/h σε 7,8”, 80-110 km/h σε 3,9” και 110-140 km/h σε 5,1”. Πολλές φορές στην υψηλή ταχύτητα (πάνω από τα 140 km/h) η ηλεκτρονική διαχείριση της ενέργειας αποφασίζει να βγάλει εκτός λειτουργίας το ηλεκτρομοτέρ, κάτι που σημαίνει πως μένεις μόνο με τους 180 PS του θερμικού μοτέρ, οι οποίοι πάντως είναι και πάλι αρκετοί για σβέλτη επιτάχυνση.
Εκτός την πλούσια ισχύ, για τη γρήγορη οδήγηση υπάρχουν επίσης τα σίγουρα φρένα και το καλό κράτημα που χρειάζεσαι. Νιώθεις την ανάρτηση πιο σφιχτή από των συμβατικών XC40, χωρίς ωστόσο να ενοχλεί και κυρίως χωρίς να χάνει τον έλεγχο του αμαξώματος. Η ηλεκτρική ροπή προκαλεί ενίοτε κάποιες παρασιτικές αντιδράσεις στο τιμόνι και σπινάρισμα του εσωτερικού στη στροφή τροχού, οπότε και την παρέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων, ωστόσο συνολικά το κράτημα είναι υψηλού επιπέδου και τα εξελιγμένα συστήματα ασφάλειας είναι πάντα εκεί για να επέμβουν με το γάντι και να κάνουν την εμπειρία πιο άνετη και ασφαλή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Peugeot 3008 HYBRID4
Τα φρένα αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, που δεν κουράζονται καθόλου εύκολα παρά το μεγάλο βάρος. Οι αποστάσεις ακινητοποίησης που καταγράψαμε δεν ήταν κορυφαίες, με 100-0 σε 40,7 m, παραμένουν όμως ανταγωνιστικές για την κατηγορία. Ωστόσο αυτό που θα σε απασχολήσει περισσότερο είναι σίγουρα η αίσθηση του πεντάλ που είναι τεχνητή, χωρίς γραμμική διαδρομή, οπότε χρειάζεται συνήθεια.
Εταιρικός σκοπός
Είναι ξεκάθαρο πως το Volvo XC40 T5 Twin Engine είναι συντονισμένο κατά βάση στο εταιρικό μήκος κύματος, τουλάχιστον για το επίπεδο εξοπλισμού Inscription Expression. Περιλαμβάνει στοιχεία όπως οι προβολείς LED και ο διζωνικός κλιματισμός, καθώς και μια ομπρέλα υποβοήθησης οδηγού ευθυγραμμισμένη με το ηγετικό προφίλ των Σουηδών στην ασφάλεια. Αυτό σημαίνει μεταξύ άλλων αυτόματο φρενάρισμα, προειδοποίηση διατήρησης λωρίδας και αναγνώριση οδικής σήμανσης, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα XC40.
Η εν λόγω έκδοση είναι η μοναδική με λιανική προ φόρων κάτω από τις €40.000, οπότε με δεδομένο πως οι εκπομπές CO2 είναι κάτω από 50 g CO2/km, επωφελείται από σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις ως εταιρικό αυτοκίνητο, αλλά και από την αντικειμενικά πιο συμφέρουσα επίδοση σε επίπεδο κατανάλωσης και παγίων εξόδων. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι μάλλον βέβαιο πως τελικά για όποιον θέλει ισχυρές επιδόσεις, η συγκεκριμένη έκδοση είναι εκείνη που θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των πωλήσεων έναντι των ήπιων υβριδικών B4 και Β5 που έχουν 2λιτρο θερμικό κινητήρα και κοντινή έως παραπλήσια τιμή αγοράς.
Τι λέει το DRIVE
Η κορυφαία plug-in υβριδική έκδοση ταιριάζει πολύ στο μοντέρνο προφίλ του XC40, το οποίο παραδοσιακά σκοράρει ψηλά στους τομείς που έχουν μεγάλο ειδικό βάρος για την premium κοινότητα. Γι’ αυτό και ασκεί ιδιαίτερη γοητεία στο κοινό της, ως μια κορυφαία επιλογή στην κατηγορία.
Τιμή Από €49.180
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.477 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 180 PS/5.800 rpm, 265 Nm/1.500-3.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 82 PS, 160 Nm, μπαταρία 8,5 kWh (καθαρή), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Συνδυαστική απόδοση 262 PS, 425 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
0-160 km/h 20,9”
0-400 m 15,9” @ 143,8 km/h
0-1.000 m 29,2” @ 175,5 km/h
60-160 km/h 17”
50-80 km/h 2,3”
80-110 km/h 3,9”
110-140 km/h 5,1”
Φρένα 100-0 km/h 40,7 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση* 4,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 45 g/km (WLTP: 45-55 g/km)
Διαστάσεις 4.425 x 1.863 x 1.652 mm
Χώρος αποσκευών 405 lt
Βάρος 1.770 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία, *για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης