Test drive: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Test drive: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Ως αντιπρόταση στις ντίζελ εκδόσεις του ανταγωνισμού, η πέμπτη γενιά του RAV4 έχει μια εξαιρετικά εξελιγμένη υβριδική έκδοση.

Με πορεία που ξεκινά το 1994 το RAV4 μετράει ήδη 25 χρόνια. Και δικαίως θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα στην ιστορία των SUV. Η πέμπτη γενιά του δεν έχει αλλάξει προσανατολισμό και παραμένει στη μεσαία κατηγορία από πλευράς διαστάσεων, με μήκος 4,6 m, πλάτος 1,86 και ύψος 1,69. Χρησιμοποιεί την νέα πλατφόρμα μοντέλων της Toyota, την GA-K, με μεταξόνιο 2,69 m για την περίσταση.

Η συγκριμένη πλατφόρμα εξασφαλίζει μέγιστη ακαμψία (+57% σε σχέση με την προηγούμενη) σε συνδυασμό με ελάχιστο βάρος. Επιπλέον είναι σχεδόν ιδανικά ζυγισμένη ως προς την αναλογία της μάζας μεταξύ των εμπρός και των πίσω τροχών, έχει το χαμηλότερο δυνατό κέντρο βάρους και έδωσε τη δυνατότητα στους σχεδιαστές να δημιουργήσουν ένα αμάξωμα με μικρούς προβόλους και χαμηλό ύψος. Οπότε να έχει πολύ δυναμική εικόνα, με τις ακμές να κυριαρχούν και τονίζονται επιπλέον στην περίπτωση που υπάρχει και η διχρωμία μεταξύ αμαξώματος και οροφής.

Ο τεχνολόγος
Το διακριτικό «Hybrid» που υπολογίζεται ότι θα συγκεντρώσει το 90% των πωλήσεων στη Δυτική Ευρώπη, είναι για την Toyota και το νέο RAV4 το αντίδοτο για την κατάργηση της έκδοσης ντίζελ από την γκάμα, ωστόσο και μια δήλωση για την εξαιρετικά υψηλή τεχνολογία που κρύβεται κάτω από το αμάξωμα.

Πρόκειται για μια από τις πιο εξελιγμένες εφαρμογές του αυτοφορτιζόμενου (που δεν μπαίνει στην πρίζα δηλαδή) συστήματος που η Toyota εξελίσσει εδώ και δεκαετίες και για χάρη του συνδυάζονται τρεις κινητήρες για να κινήσουν το αυτοκίνητο: Ένας 4κύλινδρος θερμικός 2,5 λίτρων (με κύκλωμα άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, λειτουργία σε κύκλο Atkinson, μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων, σχέση συμπίεσης 14,0:1 και βαθμό απόδοσης 41%), ένας ηλεκτρικός για τους εμπρός τροχούς με ισχύ 120 PS και ένας ακόμα με 54 PS για τους πίσω τροχούς στις τετρακίνητες εκδόσεις.

Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Η συνολική ισχύς είναι 222 PS και το κιβώτιο ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο CVT. Είναι ενδιαφέρον πως η μετάδοση έχει 25% μειωμένες απώλειες από την προηγούμενη γενιά. Τους ηλεκτροκινητήρες τροφοδοτεί μια συστοιχία μπαταριών νικελίου υδριδίου μετάλλου που βρίσκεται στο πίσω μέρος του αμαξώματος, είναι 11% ελαφρύτερη από του προηγούμενου μοντέλου και έχει χωρητικότητα 6,5 Ah. Το υβριδικό πακέτο μπορεί να λειτουργεί υβριδικά, αμιγώς ηλεκτρικά -για λίγο- και αμιγώς θερμικά, ανάλογα με το εάν έχεις επιλέξει κανονικό, οικονομικό, σπορ πρόγραμμα λειτουργίας ή τη λειτουργία EV που ενεργοποιεί on demand την ηλεκτροκίνηση. Και είναι πολύ σημαντικό ότι δεν καταλαβαίνεις σχεδόν ποτέ από κάποιο κραδασμό ή θόρυβο τη μετάβαση από μια κατάσταση σε άλλη.

Έχει σημασία να αναφέρουμε πως παρότι ζυγίζει 1.730 kg, το RAV4 είναι κάθε άλλο παρά αργό -πιο γρήγορο από ένα Honda CR-V Hybrid AWD, αρκεί η μπαταρία του να είναι επαρκώς φορτισμένη. Με αυτό το δεδομένο, που ικανοποιείται πανεύκολα, κάνει 0-100 km/h σε 8,1” και 80-110 km/h σε 4”, χωρίς η επιτάχυνση να πέφτει ιδιαίτερα όσο η ταχύτητα ανεβαίνει. Τα 110-140 km/h ολοκληρώνονται σε 5,5”, ενώ τα 0-1.000 m σε 28,6” και τα 60-160 km/h σε 15,4”.

Μάλιστα η επιλογή στο πρόγραμμα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος δεν κάνει διαφορά σε απόλυτα νούμερα παρά μόνο σε απόκριση η οποία γίνεται πολύ πιο άμεση, χάρη στην ηλεκτρική ώθηση που έρχεται νωρίτερα.

Αρκεί που υπάρχει
Παρόλα αυτά, το νέο RAV4 -οι δύο πρώτες γενιές του οποίου είχαν πολύ αθλητική διάθεση, σπάνια θα σε παροτρύνει να πατήσεις βαθιά το γκάζι εάν δεν πρόκειται για μια γρήγορη προσπέραση. Είναι σαφές πως εστιάζει στον πολιτισμένο καθημερινό χαρακτήρα και το αφράτο ρολάρισμα στο δρόμο.

Με γόνατα MacPherson εμπρός και μια πίσω διάταξη που η Toyota αναφέρει ως διπλά ψαλίδια αλλά είναι πιο εύστοχο να ονομαστεί πολλαπλών συνδέσμων, η απόσβεση είναι σωστή σε κάθε δρόμο αν και όχι υποδειγματικά αθόρυβη, ενώ η κλίση στις στροφές μετρημένη. Το εμπρός σύστημα είναι άμεσο και το τιμόνι γρήγορο, χωρίς να μεταφέρει την πληροφορία που θέλεις από δρόμο.

Με εξαίρεση το πεντάλ φρένου που λόγω της έντονης ανάκτησης ενέργειας έχει τεχνητή αίσθηση και ενίοτε σκληραίνει, η συνολική ευκολία οδήγησης είναι απολαυστική και η όλη εμπειρία αποπνέει κάτι σπορ. Μόλις το πιέσεις όμως, αντιλαμβάνεσαι πως λόγω του CVT χάνεται η γραμμικότητα μεταξύ του πόσο πατάς το γκάζι και του πόσο επιταχύνει το αυτοκίνητο, οπότε επανέρχεσαι στην πραγματικότητα.

Ο έλεγχος του αμαξώματος πάντως είναι σωστός και δεν αντιλαμβάνεσαι πως το πίσω μέρος είναι φορτωμένο με το βάρος από τις μπαταρίες. Κάτι που δεν είναι πάντα εύκολο για ένα βαρύ αυτοκίνητο που απέχει από το έδαφος 19 cm. Οπότε στο ταξίδι τάσεις πλεύσης δε θα σε απασχολήσουν ποτέ και το επίπεδο θορύβου είναι κατά κανόνα χαμηλό. Την εξαίρεση αποτελούν μόνο οι περιπτώσεις που πατάς βαθιά το γκάζι, οι οποίες προφανώς αποτελούν διαλείμματα.

Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Σε ό,τι έχει να κάνει με την τετρακίνηση, η λειτουργία της δε βασίζεται σε κάποιο συμπλέκτη, αλλά αποκλειστικά στον ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς. Αυτό σημαίνει πως η κατανομή ροπής είναι από 100/0 έως 20/80 εμπρός/πίσω και αλλάζει τάχιστα. Σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο η Toyota αναφέρει αύξηση 30% της ροπής που μπορεί να φτάσει στους πίσω τροχούς, η οποία αγγίζει τα 1.300 Nm.

Στην πράξη, αντιλαμβάνεσαι το σύστημα να λειτουργεί και να αλλάζει τη μοιρασιά αρκετά έντονα, δίνοντας τον καλύτερο εαυτό του στη ρύθμιση Trail όπου διαχειρίζεται καλύτερα τον έλεγχο της πρόσφυσης όταν κάποιος τροχός βρίσκεται στον αέρα. Ξεκάθαρα δεν μιλάμε για ένα «αγρίμι» εκτός δρόμου, αλλά για ένα αυτοκίνητο που καλύπτει τις εκδρομικές απαιτήσεις και βρίσκει την πρόσφυση που πρέπει όταν ο δρόμος γλιστράει.

Χάρη σε όλη αυτή την τεχνολογία, τελικά ο στόχος της απόλυτης οικονομίας καυσίμου ικανοποιείται σε εξαιρετικό βαθμό. Ειδικά στην πόλη, όπου το υβριδικό σύστημα αποδίδει καλύτερα, βλέπεις τιμές που αγγίζουν τα 6 lt/100 km, ενώ ταξιδεύεις με κάτι περισσότερο από 7 εάν δείχνεις οικονομική συμπεριφορά. Είναι τιμές σαφώς εντυπωσιακές για ένα ογκώδες και βαρύ αυτοκίνητο.

Το οποίο για να φρενάρει, διαθέτει μεγάλους αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω που δεν κουράζονται εύκολα. Οι αποστάσεις ακινητοποίησης δεν εντυπωσιάζουν, αντιθέτως η αντοχή στη σκληρή χρήση το κάνει, με 100-0 km/h 40,7 m. Για ένα μέρος αυτής της επίδοσης πάντως, ευθύνη έχουν και τα λάστιχα με τον ελαφρώς χωμάτινο προσανατολισμό.

Οικογενειάρχης
Σε ένα SUV, η υβριδική φύση θα ήταν άσκοπη εάν δεν συνυπήρχε με την οικογενειακή. Το RAV4 διαπρέπει σε αυτό το κομμάτι, ξεκινώντας με το εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου που κάνει πολύ ευχάριστη και άνετη κάθε μετακίνηση. Το οποίο συμπληρώνεται από ακριβής υφής υλικά σε όλες τις επιφάνειες επαφής, μαλακό πλαστικό σε μεγάλο μέρος του ταμπλό, φροντισμένες επενδύσεις και πολύ προσεγμένη συναρμολόγηση.

Καθώς και από πολλές θύρες USB για τη φόρτιση συσκευών αλλά και αποθηκευτικούς χώρους, σε όποια θέση της καμπίνας κι εάν κάθεσαι. Εάν πάλι κάθεσαι σε εκείνη του οδηγού τόσο το καλύτερο, αφού το κάθισμα στηρίζει άριστα το σώμα και οι ρυθμίσεις έχουν το απαιτούμενο εύρος.

Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Τεράστιοι είναι και οι χώροι που θα χωρέσουν έως και πέντε άτομα χωρίς παραχωρήσεις, μαζί με 580 lt αποσκευών πάνω από μια ρεζέρβα ανάγκης που είναι σημαντική σε ένα SUV. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως για την ικανότητα ρυμούλκησης η Toyota ανακοινώνει 1.650 kg με φρένα και 750 kg χωρίς, τιμές ικανοποιητικές.

Η κορυφαία τεχνολογία του υβριδικού τετρακίνητου RAV4 είναι αναμενόμενο, εν μέρει τουλάχιστον, να αποτυπώνεται στην τιμή. Η οποία για τη βασική έκδοση Active ξεκινάει από τις €38.650. Η Black Edition της δοκιμής ανεβαίνει στα €47.300 και ο εξοπλισμός της περιλαμβάνει ουσιαστικά τα πάντα, μέχρι δερμάτινο σαλόνι και ηχοσύστημα υψηλής απόδοσης της JBL, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες αλλά και πληρέστατη ομπρέλα υποβοήθησης οδηγού, με αυτόματο φρενάρισμα, ενεργό cruise control και διατήρηση στη λωρίδα, αναγνώριση σημάτων, αναγνώριση τυφλού σημείου, κάμερα οπισθοπορείας, προβολείς LED κ.λπ.

Οπότε σε αυτό το κομμάτι η υψηλή τιμή έχει αντίκρισμα, όπως και στα τέλη κυκλοφορίας που είναι από €90 έως €101 μόλις και προσπαθούν να ισορροπήσουν το φόρο πολυτελούς διαβίωσης των €665 που αναλογεί στα 2,5 lt του θερμικού κινητήρα του υβριδικού συστήματος. Το τελευταίο καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 km, ενώ το υπόλοιπο αυτοκίνητο για έξι χρόνια.

Είναι και αυτό ένα λιθαράκι (ίσως και πέτρα) στη συνολική εικόνα ενός απόλυτα μοντέρνου SUV που αποδεικνύει πως η υψηλή τεχνολογία αποδίδει δίνοντας ουσιαστική οικονομία καυσίμου. Εξασφαλίζοντας έτσι ακόμα ένα ισχυρό επιχείρημα σε ένα μοντέλο που έχει ανταγωνιστικό τιμοκατάλογο στην κατηγορία των οικονομικών σε καύσιμο μεσαίων SUV, το οποίο έτσι κι αλλιώς διαπρέπει σε χώρους, πρακτικότητα και επιδόσεις.

Τι λέει το DRIVE
Απόλυτα μοντέρνο και κορυφαίο σε οικονομία, επιδόσεις και χώρους, το νέο υβριδικό RAV4 είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση στα σύγχρονα μεσαία SUV.
Τιμή Από €38.650 (Hybrid AWD-i Active)
Τεχνολογία Θερμικός κινητήρας 2.487 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, 221 Nm/3.600-5.200 rpm, Ένας ηλεκτρικός κινητήρας 120 PS για τους εμπρός τροχούς και ένας 54 PS για τους πίσω, συνδυαστική ισχύς συστήματος 222 PS, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο CVT κιβώτιο
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,1”
0-160 km/h 19,2”
0-400 m 15,8” @ 146,2 km/h
0-1.000 m 28,6” @ 186,2 km/h
60-160 km/h 15,4”
50-80 km/h 3,1”
80-110 km/h 4,0”
110-140 km/h 5,5”
Φρένα 100-0 km/h 40,7 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h (ηλ. περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 100-103 g/km
Διαστάσεις 4.600 x 1.855 x 1.685 mm
Χώρος αποσκευών 580 lt
Βάρος 1.730 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube