Στην ιστορία των μικρομεσαίων Toyota, το Auris δεν ήταν παρά μια 12ετής παρένθεση. Από φέτος, το 5θυρο χάτσμπακ μετονομάζεται ξανά σε Corolla. Είναι φυσικό οι Ιάπωνες να θέλουν να εκμεταλλευτούν το βαρύ όνομα του εμπορικά πιο επιτυχημένου αυτοκινήτου στην Ιστορία, το οποίο πλησιάζει τα 50 εκατομμύρια πωλήσεις. Κι από την άλλη, η αλλαγή του ονόματος σηματοδοτεί και μια αλλαγή στο χαρακτήρα του μοντέλου.
Κατά την Toyota, στο τρίπτυχο ποιότητα-αντοχή-αξιοπιστία (QDR) που χαρακτήριζε κάθε Corolla στην 53χρονη καριέρα του μοντέλου, έρχονται τώρα να προστεθούν δύο νέα στοιχεία: η «δυναμική σχεδίαση» και η «οδηγική απόλαυση». Τις δυνατότητες για να επιτευχθούν αυτοί οι δύο στόχοι τις δίνει η νέα πλατφόρμα TNGA, στην οποία είναι βασισμένο και το crossover C-HR. Η πλατφόρμα αυτή αφενός παρέχει μεγαλύτερη ελευθερία στους σχεδιαστές και αφετέρου χαμηλώνει το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου κατά 10 mm και υποστηρίζει τη χρήση μιας εξελιγμένης πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου. Την καλή οδική συμπεριφορά προάγει και η κατασκευή του νέου αμαξώματος, που δίνει 60% μεγαλύτερη στρεπτική αντοχή και περιορίζει το βάρος.
Από άποψη διαστάσεων, η νέα Corolla είναι 4 cm μακρύτερη από το τελευταίο Auris, μια διαφορά που έχει προστεθεί στο μεταξόνιο προς όφελος των εσωτερικών χώρων. Ο εμπρός πρόβολος είναι κοντύτερος, ο πίσω μακρύτερος και το συνολικό ύψος του αυτοκινήτου μειωμένο κατά 25mm. Για να μην υπάρχει πρόβλημα στο χώρο για τα κεφάλια των επιβατών, αυτοί κάθονται τώρα 25 mm χαμηλότερα, ενώ η βάση του παρμπρίζ έχει χαμηλώσει κατά 47 mm για καλύτερη ορατότητα.
Σχεδιαστικά, η νέα Corolla εντυπωσιάζει, ακολουθώντας τη φιλοσοφία “catamaran” της εταιρείας στο εμπρός και το πίσω μέρος, έχοντας σφηνοειδές προφίλ, τονισμένους «ώμους» και πίσω παρμπρίζ σε μεγαλύτερη γωνία ώστε το αυτοκίνητο να δείχνει πιο σταθερά καθισμένο στο δρόμο. Τέλος, έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στην αεροδυναμική, αλλά και στην ηχομόνωση για μείωση των θορύβων και κραδασμών.
Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί και στις αναρτήσεις. Το εμπρός σύστημα τύπου MacPherson έχει διαφορετική γεωμετρία για καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι. Νέα είναι και η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, ενώ οι μηχανικοί έχουν φροντίσει να μειωθούν γενικά οι τριβές ώστε να βελτιωθεί η απορροφητικότητα και η άνεση.
Όσον αφορά στους κινητήρες, η έμφαση έχει δοθεί στα υβριδικά συστήματα. Όμως οι βασικές εκδόσεις της Corolla εξακολουθούν να έχουν θερμικούς κινητήρες – και στην περίπτωση της χάτσμπακ τον γνωστό 4κύλινδρο 1.2 τούρμπο των 116 ίππων που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, σε συνδυασμό με το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Άλμα και σημειωτόν
Ένα από τα δυνατά σημεία του C-HR είναι το όμορφο και καλοφτιαγμένο εσωτερικό του. Το ίδιο ισχύει και για τη νέα Corolla. Το μοντέρνο, μίνιμαλ ταμπλό, με τη μεγάλη οθόνη αφής 8” του συστήματος πολυμέσων να εξέχει και να δεσπόζει στο κέντρο, είναι καλυμμένο ως επί το πλείστον με μαλακό, ποιοτικό πλαστικό. Γενικά, ό,τι αγγίζει ο οδηγός είναι μαλακό, αλλά και τα σκληρά πλαστικά, πιο πίσω και χαμηλότερα, είναι καλής ποιότητας, ενώ οι πινελιές σε χρώμα μετάλλου και μαύρη λάκα δίνουν έναν κλασάτο αέρα.
Η εργονομία είναι στο γνωστό υψηλό επίπεδο της Toyota, με λειτουργίες όπως αυτή του κλιματισμού να ελέγχονται με δικά τους χειριστήρια και όχι μέσω της οθόνης πολυμέσων. Η τελευταία έχει τα δικά της πλήκτρα shortcut για απλούστευση του χειρισμού, αν και τα μενού δεν είναι τόσο εύχρηστα και δεν διατίθενται ακόμη τα πρωτόκολλα συνδεσιμότητας Apple CarPlay και Android Auto. Στις πλουσιότερες εκδόσεις εξοπλισμού, ο πίνακας οργάνων περιλαμβάνει και μεγάλη οθόνη πληροφοριών TFT 7”.
Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή, με σπορ χαρακτήρα, αλλά χάρη στο χαμηλό ταμπλό και τις σχετικά λεπτές κολόνες της σκεπής, η ορατότητα είναι καλή. Το ευρύ πεδίο ρυθμίσεων εγγυάται ότι θα βολευτεί κάθε οδηγός, αν και θα προτιμούσαμε η κλίση της πλάτης του καθίσματος να είχε συνεχή και όχι κλιμακωτή ρύθμιση. Το κάθισμα στηρίζει σωστά το σώμα και χώρος υπάρχει άφθονος ακόμη και για τους ψηλότερους οδηγούς.
Η ευρυχωρία δεν είναι αντίστοιχη και για τους πίσω επιβάτες. Τέσσερις ενήλικοι κανονικού αναστήματος χωρούν μεν άνετα στην καμπίνα, όμως ένας ψηλός επιβάτης καθισμένος πίσω από έναν ψηλό οδηγό μπορεί και να στριμωχτεί. Επιπλέον, το έδρανο του πίσω καθίσματος είναι κάπως σκληρό κι επίπεδο, ενώ δεν υπάρχει και πολύς χώρος για τα πέλματα κάτω από τα εμπρός καθίσματα.
Θέσεις για μικροπράγματα μέσα στην καμπίνα υπάρχουν αρκετές, αλλά στην πλειονότητά τους είναι μάλλον μικρές. Ούτε ο χώρος αποσκευών των 361 λίτρων μπορεί να χαρακτηριστεί μεγάλος για την κατηγορία. Έχει πρακτικό σχήμα, αλλά δεν έχει δάπεδο δύο θέσεων, με αποτέλεσμα να σχηματίζεται ένα ψηλό κατώφλι φόρτωσης κι ένα εξίσου ψηλό σκαλοπάτι στη μέση, όταν διπλώσεις τα πίσω καθίσματα.
Δυναμική αναβάθμιση
Παρά την προσοχή που έχει δοθεί στη συγκράτηση του βάρους, τα 1.320 kg της Corolla είναι από τις υψηλότερες τιμές στην κατηγορία. Παρά ταύτα, οι επιταχύνσεις από στάση που μετρήσαμε είναι κορυφαίες. Τα 9,3” για το 0-100 km/h και τα 30,8” για το χιλιόμετρο έχουν σημαντική διαφορά από τα 9,9” και 31,1”-31,2” που είχαν σημειώσει τα Renault Megane 1.2 TCe 130 και SEAT Leon 1.0 TSI, τα ταχύτερα έως τώρα μοντέλα της κατηγορίας. Τα υπόλοιπα βρίσκονται ακόμη πιο πίσω.
Στις ρεπρίζ εν κινήσει, η Corolla είναι και πάλι γρήγορη, αλλά όχι κορυφαία. Τα 5,3” στο εικονικό προσπέρασμα των 80-110 km/h με 3η και τα 8,6” στα 110-140 με 4η είναι επιδόσεις στο μέσο όρο και υπολείπονται εκείνων του Megane (4,8”/8,4”) και κατά μείζονα λόγο του Leon (4,7”/7,4”).
Τα νούμερα καθρεφτίζουν και το χαρακτήρα του μοτέρ της Corolla, που δεν έχει το ξέσπασμα ροπής άλλων τούρμπο, αλλά αποδίδει γραμμικά και η απόδοσή του δεν πέφτει στις ψηλές στροφές. Έχει ιδιαίτερα ραφιναρισμένη λειτουργία, χωρίς θόρυβο και κραδασμούς, και συνδυάζεται τέλεια με το εύχρηστο 6άρι κιβώτιο. Η ομαλή, χυτή οδήγηση είναι κάτι εύκολο με την Corolla, και για όποιον θέλει περισσότερη ζωηράδα στην απόκριση, υπάρχει οδηγικό πρόγραμμα Sport. Υπάρχει επίσης πρόγραμμα Eco για οικονομία, που αμβλύνει όμως την απόκριση στο γκάζι και μπορείς να το υποκαταστήσεις με λίγη αυτοσυγκράτηση. Έτσι κι αλλιώς, τα 7,5 lt/100km μέσης κατανάλωσης που μετρήσαμε είναι μια αρκετά χαμηλή τιμή, στο μέσο όρο της κατηγορίας.
Σε οικονομία, η Corolla μπορεί να μην έχει διαφορά από το παλιότερο Auris, όμως στην οδική συμπεριφορά είναι σε άλλη κλάση. Το τιμόνι έχει σαφώς περισσότερη αίσθηση και μεγάλη ακρίβεια, το αυτοκίνητο είναι σωστά ζυγισμένο χωρίς έντονες υποστροφικές τάσεις, το περιθώριο πρόσφυσης είναι μεγάλο και η ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά. Θα λέγαμε πως έχει πετύχει τη χρυσή τομή ανάμεσα στο κράτημα και την άνεση. Η Corolla, χωρίς να είναι σπορ, ανταποκρίνεται στη γρήγορη οδήγηση, κι από την άλλη είναι ξεκούραστη στο ταξίδι, με ιδιαίτερα χαμηλό αεροδυναμικό θόρυβο. Την εικόνα συμπληρώνουν τα φρένα, που είναι δυνατά, με προοδευτική απόκριση στο πεντάλ και αντοχή στη σκληρή χρήση.
Γκάμα με πέντε εκδόσεις
Οι τιμές της νέας Corolla 1.2T ξεκινούν από τα €17.600 για την έκδοση Live που έχει όλα τα απαραίτητα από άποψη εξοπλισμού. Η Eco (€19.170) έχει επιπλέον στοιχεία, όπως το σύστημα πολυμέσων με οθόνη 8” και η κάμερα οπισθοπορείας.
Στην Active Plus της δοκιμής μας (€20.570) προστίθενται οι ζάντες αλουμινίου 16”, οι προβολείς ομίχλης, ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, ο πίνακας πληροφοριών TFT 7” και οι ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέφτες. Στη Style (€21.670), οι προβολείς Bi-LED, οι 17άρες ζάντες και τα φιμέ πίσω τζάμια, ενώ η κορυφαία Black Edition (€22.435) έχει και διχρωμία στο αμάξωμα. Γενικά οι τιμές κρίνονται ανταγωνιστικές, αν και πλησιάζουν περισσότερο προς το άνω άκρο της κατηγορίας.
Τι λέει το DRIVE
Αναβαθμισμένη σε εμφάνιση και ποιότητα σε σχέση με το Auris, και σε άλλη κλάση σε οδική συμπεριφορά, έχει πλέον προσωπικότητα και οδηγικό ενδιαφέρον, διατηρώντας από την άλλη όλα τα τυπικά πλεονεκτήματα των Toyota. Με τον κινητήρα 1.2 τούρμπο έχει και καλή σχέση επιδόσεων-οικονομίας, οπότε μόνο σε χώρους και πρακτικότητα μένει να γίνουν ακόμα κάποια βήματα βελτίωσης.
Τιμή Από €17.600 (Έκδοση δοκιμής Active Plus €20.570)
Τεχνολογία 1.197 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, Dual VVTi-iW, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 116 PS/5.200-5.600 rpm, 185 Nm/1.500-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,3”
0-160 km/h 26,6”
0-400 m 16,7” @ 133,6 km/h
0-1.000 m 30,8” @ 167,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 22,5”
50-80 km/h (3η) 4,7”
80-110 km/h (3η) 5,3”
80-110 km/h (4η) 7,1”
110-140 km/h (4η) 8,6”
110-140 km/h (5η) 12,6”
110-140 km/h (6η) 18,5”
Φρένα 100-0 km/h 37,5 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 119 g/km
Διαστάσεις 4.370 x 1.790 x 1.435 mm
Χώρος αποσκευών 361 lt
Βάρος 1.320 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα