Στην εποχή των κοινών μηχανικών μερών και πλαισίων, το να προκύπτει ένα πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας τα ίδια βασικά συστατικά με ένα άλλο, είναι βασικό ζητούμενο για κάθε εταιρία που δεν θέλει να απωλέσει την ταυτότητά της. Και το νέο SEAT Leon είναι ένα από τα πιο πετυχημένα τέτοια παραδείγματα.
Φυσικά συγγενεύει με το Golf, όμως αυτό δεν αποτυπώνεται στην εμφάνισή του. Πιο φανερή είναι η συγγένεια με το προηγούμενο Leon, χάρη στο όμοιο προφίλ, με τη χαρακτηριστική τριγωνική πίσω κολόνα, ενώ ένα ενιαίο νεύρο ενώνει πλέον τα εμπρός με τα πίσω φανάρια, αντί για δύο ξεχωριστές χαρακιές. Οι αναλογίες του εμπρός μέρους έχουν αλλάξει, με μακρύτερο καπό και μεγαλύτερο πρόβολο, ενώ πίσω τη διαφορά κάνει η ανακλαστική λωρίδα μεταξύ των φαναριών και η έντονη ακμή της 5ης πόρτας ακριβώς από πάνω της. Το αποτέλεσμα είναι αναμφίβολα δυναμικό, αλλά και αναμφίβολα «Leon». Το σκούρο φινίρισμα της έκδοσης FR στη μάσκα, στα επιπλέον πτερύγια του προφυλακτήρα και στους καθρέφτες το αναδεικνύει ακόμα περισσότερο.
Το μήκος έχει αυξηθεί κατά 8,5 πόντους, αγγίζοντας τα 4,37 m, όμως η σημαντικότερη διαφορά εντοπίζεται στο μεταξόνιο. Με 2.686 m είναι κατά πέντε πόντους μεγαλύτερο από του Golf, ισοφαρίζοντας το Skoda Octavia (!) και αφήνοντας υποσχέσεις για κορυφαίους χώρους.
Στο εσωτερικό, η αλλαγή είναι ολοκληρωτική. Το ταμπλό είναι λιγότερο ογκώδες αλλά παραμένει οδηγοκεντρικό, παραπέμποντας σε αγωνιστικό κόκπιτ. Υπάρχουν στοιχεία δανεισμένα από το Golf, όπως το πάνελ αφής για τα φώτα, όμως η συνολική εικόνα είναι αρκετά διαφορετική. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται μια οθόνη αφής 8,25" (στάνταρ σε κάθε Leon), με φυσικά πλήκτρα συντομεύσεων και περιστροφικούς διακόπτες που διευκολύνουν τη χρήση της –όμως το a/c ελέγχεται μόνο μέσα από την οθόνη. Στην έκδοση FR, ο αναλογικός πίνακας οργάνων δίνει τη θέση του στο SEAT Digital Cockpit 10,25", που προσφέρει τεράστια ποικιλία διαμόρφωσης της εμφάνισής του και των πληροφοριών που απεικονίζει.
Το αφράτο υλικό στο επάνω μέρος του ταμπλό αξιολογείται θετικά, όπως και η συναρμογή. Αφορμή για γκρίνια δίνουν τα σκληρά και φτηνά σε αίσθηση πλαστικά που έχουν τοποθετηθεί χαμηλότερα, όπως π.χ. στις εσωτερικές χειρολαβές στις πόρτες. Όμως, τουλάχιστον η έκδοση FR, με τις προσεγμένες ταπετσαρίες, τις κόκκινες ραφές και τον κρυφό φωτισμό, σου αφήνει θετική εντύπωση. Τα καθίσματα προσθέτουν λίγη ακόμα πλευρική στήριξη σε μια ήδη εξαιρετική θέση οδήγησης, την οποία μπορείς να ρυθμίσεις έτσι ώστε να νιώθεις βαθιά χωμένος στο αυτοκίνητο –κάτι καθόλου συνηθισμένο σήμερα. Η ορατότητα είναι καλή εμπρός και στο πλάι, αλλά πίσω περιορίζεται από τις φαρδιές κολόνες, όπως και στο προηγούμενο Leon.
Η θήκη εμπρός από το λεβιέ προσφέρει αρκετό χώρο και δύο θύρες USB-C, όμως οι δύο ανισομεγέθεις ποτηροθήκες ανάμεσα στα καθίσματα είναι τόσο στριμωγμένες που δύσκολα χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα. Από την άλλη, οι θήκες στις πόρτες χωρούν μεγάλα μπουκάλια τόσο εμπρός όσο και πίσω. Οι πίσω απολαμβάνουν κι άλλες ανέσεις, όπως υποβραχιόνιο με ποτηροθήκες και άλλες δύο θύρες USB-C, ωστόσο το σημαντικότερο στοιχείο είναι ο ίδιος ο διαθέσιμος χώρος.
Ο χώρος για τα πόδια είναι τεράστιος, σημαντικά μεγαλύτερος από του Golf και από τους κορυφαίους της κατηγορίας, ενώ η τοποθέτηση του καθίσματος στο σωστό ύψος αφήνει αντίστοιχα πολύ αέρα και για το κεφάλι. Το Leon θέτει υποψηφιότητα για τον τίτλο του πιο ευρύχωρου της κατηγορίας –και μεταξύ των μοντέλων με κοντινό μήκος έχει τη νίκη στο τσεπάκι του. Λιγότερο ενθουσιασμό προκαλεί το πορτμπαγκάζ. Τα 380 lt αποτελούν μια απλώς ικανοποιητική τιμή, ενώ τις εντυπώσεις δεν αλλάζει το ψηλό κατώφλι φόρτωσης, το σκαλοπάτι που δημιουργείται αναδιπλώνοντας το πίσω κάθισμα και οι περιορισμένες θέσεις πρόσδεσης αποσκευών.
Ο 4κύλινδρος 1.5 EcoTSI που βρίσκεται κάτω από το καπό του FR, στην ισχυρότερη εκδοχή των 150 PS, αποτελεί γνωστή ποσότητα. Χαμηλά, είναι αρκετά ραφιναρισμένος για να τον... ξεχνάς στην καθημερινή χρήση και όσο δυνατός χρειάζεται για να ελίσσεσαι με ζωντάνια στην κίνηση. Όταν πιεστεί απαντά με χορταστική παροχή δύναμης σε όλο το φάσμα, αν και χωρίς ωραίο ήχο ή διάθεση για στροφάρισμα ως τον κόφτη. Η απόκριση είναι καλή στο πρόγραμμα Sport, το οποίο βαραίνει κατά τι και το τιμόνι (υπάρχουν ακόμη επιλογές Eco, Normal και Individual).
Το περιβάλλον είναι πολιτισμένο, και θα πρέπει να έχεις μόλις βγει από ένα Golf για να διαπιστώσεις ότι ο θόρυβος κύλισης είναι ελάχιστα αυξημένος σε σχέση με εκείνο. Πίσω υπάρχει ημιάκαμπτος άξονας, αφού οι πολλαπλοί σύνδεσμοι τοποθετούνται μόνο στις εκδόσεις 190 ίππων και πάνω, ενώ ως FR έχει 15 mm χαμηλότερη ανάρτηση και πατά σε ζάντες 18". Όμως αν περιμένεις αυτά τα στοιχεία να καταστρέφουν την άνεση, θα εκπλαγείς ευχάριστα. Παρά τον αυστηρό έλεγχο του πλαισίου, το Leon περνά από τις ανωμαλίες των αστικών δρόμων ανάλαφρα, χωρίς τραντάγματα και χωρίς να ταλαιπωρεί τους επιβάτες –ούτε εκείνους που κάθονται πίσω. Με αντίστοιχη αυτοπεποίθηση αντιμετωπίζει τις κακοτεχνίες και εκτός πόλης, χωρίς να αλλοιώνεται η τροχιά του.
Το Leon παίρνει λογική κλίση και κατευθύνεται από τιμόνι που διακρίνεται σε αμεσότητα, όχι σε αίσθηση. Το κιβώτιο έχει μεγάλες διαδρομές αλλά δεν σκαλώνει στις γρήγορες αλλαγές. Σε καλή άσφαλτο η υποστροφή προκύπτει δύσκολα και η ακλόνητη αίσθηση σου επιτρέπει να κουβαλήσεις αρκετά χιλιόμετρα μέσα στις στροφές. Όμως η ικανότητα περαιτέρω περιστροφής του πλαισίου είναι περιορισμένη, με το σύστημα ευστάθειας να εμπλέκεται νωρίς και να μην του επιτρέπει να ξεδιπλώσει ένα οδηγικό προφίλ αντίστοιχα απολαυστικό με ενός Ford Focus ST-Line.
Στο τέλος της ημέρας, η κατανάλωση των 7,9 lt/100 km είναι απόλυτα λογική για το είδος του, ενώ μπορεί να πέσει χαμηλότερα από τα επτά με προσεκτική οδήγηση και χρήση του προγράμματος Eco.
Στο Leon, ο 1.5 EcoTSI των 150 PS διατίθεται αποκλειστικά στην έκδοση FR, που κοστίζει €22.290 και διαθέτει πρακτικά τα πάντα: Αυτόματο 3-ζωνικό κλιματισμό, φώτα LED, ΑΕΒ και lane assist, infotainment 8,25", ψηφιακό καντράν 10,25", κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες παρκαρίσματος, τέσσερις θύρες USB-C, εκκίνηση χωρίς κλειδί, σύστημα SEAT CONNECT για έλεγχο λειτουργιών μέσω smartphone, ζάντες 18" κ.ά. Υπάρχει και η FR Plus, που προσθέτει πανοραμική ηλιοροφή και φώτα Full LED με €1.200 παραπάνω, όμως αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από τα παραπάνω στοιχεία υπάρχουν και στο 1.5 EcoTSI 130 PS Style των €20.190.
Εδώ όμως έχουμε το FR. Ένα καλοεξοπλισμένο, σβέλτο, απρόσμενα ευρύχωρο και γενικώς ολοκληρωμένο οικογενειακό με νεανικό χαρακτήρα, που έχει φτιαχτεί για να καλύπτει αποστάσεις με ταχύτητα και ασφάλεια και διατίθεται σε αρκετά ανταγωνιστική τιμή. Τι να μη σου αρέσει σε αυτό;
Μάθετε περισσότερα για το νέο Leon, εδώ.
Τι λέει το DRIVE
Ένα ευρύχωρο και απόλυτα σύγχρονο οικογενειακό στην καλύτερη εκδοχή του, με τη σπορ διάθεση της έκδοσης FR να μην αλλοιώνει το χαρακτήρα του.
Τιμή €22.290 (1.5 EcoTSI FR)
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, απενεργοποίηση κυλίνδρων, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Απόδοση 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,4”
Τελική ταχύτητα 216 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 115 g/km (WLTP: 132 g/km)
Διαστάσεις 4.368 x 1.800 x 1.442 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.330 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης