Ο Όμιλος Volkswagen διαθέτει εδώ και πολλά χρόνια εκδόσεις φυσικού αερίου στην αγορά. Μέχρι πρότινος όμως αυτές ήταν αποκλειστικό προνόμιο των μοντέλων της κατηγορίας C, όπως είναι τα VW Golf και SEAT Leon. Πρόσφατα εμφανίστηκαν αντίστοιχες εκδόσεις και για τα πιο μικρά μοντέλα, έχοντας ως κινητήριο σύνολο μια κατάλληλα διαμορφωμένη εκδοχή του 1.0 TSI. Ένα τέτοιο είναι το SEAT Ibiza 1.0 TGI.
Οι μετατροπές που έχει υποστεί ο 1.0 TSI για να γίνει TGI και να μπορεί να λειτουργήσει με φυσικό αέριο δεν είναι λίγες. Περιλαμβάνουν διαφορετικά πιστόνια, ενισχυμένες βαλβίδες και έδρες, ελαφρύτερο τούρμπο για πιο άμεση απόκριση, ακόμα και διαφορετικές ράμπες κλεισίματος των βαλβίδων στα έκκεντρα, για μικρότερη φθορά. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι 90 PS στο φάσμα 4.500-5.800 rpm και 160 Nm στις 1.900-3.500 rpm. Η απόδοση είναι δηλαδή ελαφρώς μειωμένη σε σχέση με τους 95 PS και τα 175 Nm του 1.0 TSI, όμως τα νούμερα ικανοποιούν με απόλυτα κριτήρια.
Οι δεξαμενές του CNG που έχουν τοποθετηθεί στο πίσω μέρος του Ibiza έχουν χωρητικότητα 14,3 kg. Κλέβουν αρκετό χώρο από το ρεζερβουάρ βενζίνης, το οποίο έχει συρρικνωθεί στα 9 lt. Είναι δεδομένο ότι πλέον η βενζίνη αποτελεί απλώς λύση ανάγκης, μόνο για τις περιπτώσεις που δεν υπάρχει πρατήριο CNG ή για χρήση σε πολύ ψυχρό κλίμα. Κάτω από τους -10ο C ο κινητήρας ξεκινά με βενζίνη, ζεσταίνει τα μπεκ του CNG και αλλάζει αυτόματα καύσιμο όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Τα παραπάνω όμως μεταφράζονται και σε αυξημένο βάρος, με την πλάστιγγά μας να δείχνει 1.210 kg.
Στην πράξη, αν έχεις μόλις οδηγήσει το βενζινοκίνητο, θα διαπιστώσεις ότι το TGI δεν είναι το ίδιο πρόθυμο στις πολύ χαμηλές στροφές, ενώ έχει και μεγαλύτερη υστέρηση στο πεντάλ του γκαζιού. Αρκεί όμως να περάσεις τις 2.000 rpm για να νιώσεις ικανοποιητική ώθηση. Ένα πλεονέκτημα του Ibiza TGI σε σχέση με τα παραπλήσιας ισχύος βενζινοκίνητα και ντίζελ αδερφάκια του είναι ότι διαθέτει 6άρι κιβώτιο με πιο σφιχτή κλιμάκωση, αντί για 5άρι. Έτσι, αποδεικνύεται αρκετά ανταγωνιστικό με εκείνα στις μετρήσεις. Για τα 80-110 km/h με 3η και 4η, για παράδειγμα, χρειάζεται 5,8"/7", με το βενζινοκίνητο Ibiza 1.0 TSI 95 PS στα 5,5"/7,5", και το ντίζελ Ibiza 1.6 TDI 95 PS στα 5,7"/7,3". Μένει λίγο πιο πίσω στις μετρήσεις με ψηλές στροφές, όπως τα 50-110 km/h με αλλαγές, όπου γράφει 9,8", ενώ τα TSI και TDI χρειάζονται ακριβώς τον ίδιο χρόνο: 9,1".
Στην καθημερινή χρήση, όπου δεν κινείσαι συχνά με τέρμα γκάζι, η λειτουργία του TGI είναι σαφώς πιο πολιτισμένη από του TDI και ελάχιστα -για τους περισσότερους ανεπαίσθητα- πιο τραχιά από του TSI. Και αυτό το Ibiza είναι ένα ευέλικτο και ευκολοδήγητο σουπερμίνι. Η σχεδίαση του ταμπλό δεν ενθουσιάζει, όμως η συναρμογή είναι πολύ καλή και η εργονομία απροβλημάτιστη, εξαιρώντας κάποιες λεπτομέρειες, όπως ότι για τη ρύθμιση του φωτισμού του καντράν πρέπει να μπεις σε αρκετά μενού του infotainment. Πάντως, η οθόνη των 6,5" που περιβάλλεται από φυσικά πλήκτρα είναι ιδιαίτερα εύχρηστη. Η θέση οδήγησης είναι κορυφαία και ο χώρος για τους επιβάτες αρκετός. Όμως το πορτμπαγκάζ έχει ζημιωθεί από την τοποθέτηση των δεξαμενών. Είναι πιο ρηχό, με πιο ψηλό πάτωμα και μετρά μόνο 262 lt.
Εκτός πόλης, το ευχάριστο οδηγικό προφίλ διατηρείται και σε αυτή την έκδοση. Αποκρίνεται άμεσα στις εντολές του οδηγού και δεν δυσανασχετεί μέχρι ο ρυθμός να γίνει πολύ γρήγορος. Οπότε και το αυξημένο βάρος προσθέτει μια ασάφεια στις αντιδράσεις του πίσω μέρους, οι οποίες βέβαια πάντα ελέγχονται από το αποτελεσματικό ESP. Στον αυτοκινητόδρομο είναι πολύ σταθερό, ενώ χάρη στην 6η που βγάζει περίπου 43 km/h/1.000 rpm, ταξιδεύει ήσυχα και οικονομικά.
Έτσι φτάνουμε στην ουσία της έκδοσης TGI που δεν είναι άλλη από την οικονομία χρήσης. Η κατανάλωση κατά τη δοκιμή έμεινε στα 4,5 kg/100 km, κάτι που μεταφράζεται σε λιγότερα από €4/100 km σήμερα, με τιμή CNG €0,86/kg. Δηλαδή, ένα βενζινοκίνητο Ibiza 1.0 TSI ζητά περίπου €6 παραπάνω κάθε 100 km και ένα ντίζελ 1.6 TDI περίπου €3. Είναι δεδομένο ότι ο οδηγός του TGI έχει μακράν το μεγαλύτερο χαμόγελο στο πρατήριο, εκεί όπου γεμίζει με €10-12, για να κάνει κάπου 300 km. Υπάρχει όμως και το ζήτημα της αρχικής τιμής.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Volkswagen Polo 1.0 TGI
Το Ibiza 1.0 TGI έχει τιμή καταλόγου €15.955 στην έκδοση Style, τη μοναδική διαθέσιμη, η οποία έχει παραπάνω από ικανοποιητικό βασικό εξοπλισμό. Είναι δηλαδή €2.100 ακριβότερο από το αντίστοιχο 1.0 TSI 95 PS και €1.130 από το 1.6 TDI 95 PS. Και στις δύο περιπτώσεις, η απόσβεση της διαφοράς εκτιμούμε ότι θα γίνει στις 35-40.000 km. Κάποιος που καλύπτει μικρές αποστάσεις καθημερινά, θα χρειαστεί αρκετά χρόνια για να φτάσει αυτό το νούμερο. Αλλά για όποιον κάνει πολλά χιλιόμετρα στην πόλη και γύρω από αυτή, άρα έχει εύκολη και συχνή πρόσβαση σε ένα πρατήριο CNG, δεν υπάρχει αμφιβολία πως αυτή είναι η πιο συμφέρουσα έκδοση του Ibiza.
Τι λέει το DRIVE
Με κόστος χρήσης ασύγκριτα χαμηλότερο από τις βενζινοκίνητες και ντίζελ εκδόσεις του Ibiza και χωρίς να θυσιάζονται οι επιδόσεις, το μόνο ουσιαστικό μειονέκτημα του TGI είναι το περιορισμένο δίκτυο πρατηρίων CNG.
Τιμή €15.955
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 90 PS/4.500-5.800 rpm, 160 Nm/1.900-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,4”
0-400 m 18,0” @ 123,9 km/h
0-1.000 m 33,2” @ 155,5 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,8”
50-80 km/h (3η) 4,6”
80-110 km/h (3η) 5,8”
80-110 km/h (4η) 7,0”
110-140 km/h (4η) 10,1”
110-140 km/h (5η) 11,8”
110-140 km/h (6η) 17,3”
Φρένα 100-0 km/h 39,9 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 4,5 kg/100 km
Εκπομπές CO2 92 g/km
Διαστάσεις 4.059 x 1.780 x 1.444 mm
Χώρος αποσκευών 262 lt
Βάρος 1.210 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα