Όταν τα πράγµατα αλλάζουν πάντοτε κάτι κερδίζεις και κάτι χάνεις. Και η µετατροπή της Mercedes-Benz GLA σε επαναφορτιζόµενο υβριδικό δεν αποτελεί εξαίρεση σ’ αυτόν τον άτυπο κανόνα. Από αυτή την αλλαγή όµως, το δηµοφιλές γερµανικό SUV βγήκε κερδισµένο. H νέα έκδοση 250 e, που συνδυάζει τα οφέλη που προκύπτουν από το πάντρεµα ενός θερµικού κινητήρα και ενός ηλεκτροκινητήρα, κέρδισε πολλά περισσότερα απ’ όσα έχασε.
Τις απώλειες θα τις χαρακτηρίζαµε κυρίως χωροταξικές. Κι αυτό διότι όπως και στα υπόλοιπα µοντέλα «Α» της Mercedes-Benz που υιοθέτησαν τη σήµανση «EQ Power», κάπου έπρεπε να βολευτούν τα επιπλέον εξαρτήµατα του υβριδικού συστήµατος. Θυσιάστηκε λοιπόν µέρος του πορτµπαγκάζ που από τα 435 lt των συµβατικών εκδόσεων µειώθηκε στα 385 lt, ενώ µικρότερο είναι και το ρεζερβουάρ βενζίνης που κατέβηκε στα 35 από τα 43 lt. Αλλαγές που κρίθηκαν απαραίτητες προκειµένου να χωρέσει κάτω από τα πίσω καθίσµατα µια υγρόψυκτη συστοιχία µπαταριών Li-ion 15,6 kWh για την τροφοδότηση του ηλεκτροκινητήρα.
Στο θερµικό κοµµάτι του υβριδικού συστήµατος συναντάµε τον γνωστό 4κύλινδρο 1.300άρη κινητήρα βενζίνης που κινεί και την GLA 200. Με τεχνολογία άµεσου ψεκασµού, τούρµπο και µεταβλητό χρονισµό βαλβίδων, αποδίδει 160 PS και 250 Nm. Το υβριδικό σύστηµα ολοκληρώνει ένα ηλεκτρικό µοτέρ µόνιµου µαγνήτη µε 102 PS και 330 Nm που ενσωµατώνεται στο 8άρι κιβώτιο διπλού συµπλέκτη και εκτελεί και χρέη µίζας. Η συνδυαστική απόδοση των δυο κινητήρων φθάνει τους 218 PS και 450 Nm και, παρόλο που ο εξηλεκτρισµός έχει φορτώσει τη συγκριµένη GLA µε σχεδόν 300 kg επιπλέον, συγκριτικά µε την απλή βενζινοκίνητη 200άρα, βγαίνει κερδισµένη τόσο σε επίπεδο επιδόσεων όσο και κατανάλωσης.
Με 0-100 km/h σε 7,1” είναι 1,6” ταχύτερη από την λιγότερο ισχυρή 200άρα, µε τη σχεδόν διπλάσια ροπή του υβριδικού συστήµατος να παρέχει πιο εκρηκτικές ρεπρίζ είτε κινείσαι µε χαµηλές ταχύτητες στην πόλη είτε µε πιο υψηλές σε µια περιφερειακή διαδροµή ή στον αυτοκινητόδροµο. Τα φρένα είναι ισχυρά αλλά, όπως και στα περισσότερα ηλεκτρικά ή plug-in, χρειάζονται αρχικά µια µικρή περίοδο εξοικείωσης µε τη λειτουργία ανάκτησης. Η τελευταία µπορεί να ρυθµιστεί από τον οδηγό µόνο στο πρόγραµµα Electric. Σε κάθε άλλη περίπτωση αναλαµβάνει το έξυπνο πρόγραµµα που έχει εξελίξει η γερµανική εταιρεία και το οποίο προσαρµόζει την ένταση της ανάκτησης ανάλογα µε τις συνθήκες. Για παράδειγµα, επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ρολάρει ελεύθερο όταν δεν έχει εµπόδιο εµπρός του και ξεκινά να το φρενάρει ανακτώντας ενέργεια όταν το αυτοκίνητο αρχίζει να πλησιάζει ένα προπορευόµενο όχηµα. Απαιτεί συνήθεια στην αρχή, αλλά µόλις εξοικειωθείς µαζί του και καταλάβεις πώς «διαβάζει» τον δρόµο, βλέπεις ότι δουλεύει αποτελεσµατικά και ότι συµβάλλει στην πολύ καλή διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας που κάνει το υβριδικό σύστηµα της Mercedes-Benz.
Άνετη, οικονοµική και ποιοτική
Παρά τα παραπανίσια κιλά, η 250 e διατηρεί στον δρόµο τα χαρακτηριστικά που γνωρίσαµε και στις υπόλοιπες GLA. Η ανάρτηση είναι όσο σφιχτή χρειάζεται για να ελέγχει σωστά τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου, περιορίζοντας την κλίση στις στροφές και παρέχοντας υψηλό κράτηµα σε όλες τις συνθήκες. Παράλληλα δεν κουράζει στην πόλη, εξασφαλίζοντας στους επιβάτες υψηλό επίπεδο άνεσης και την ποιότητα κύλισης που περιµένεις από ένα αυτοκίνητο µε το αστέρι στη µάσκα.
Πέρα από τις επιδόσεις και την οδική συµπεριφορά, το µεγάλο προσόν της GLA 250 e είναι το χαµηλό κόστος στην καθηµερινή χρήση της. Με το ηλεκτροµοτέρ και την µπαταρία να της εξασφαλίζουν χωρίς κόπο πάνω από 50 km ηλεκτρικής αυτονοµίας, ενώ από εκεί και µετά βοηθούν τον βενζινοκινητήρα να καίει λιγότερο. Αν είσαι επιµελής στην καθηµερινή φόρτιση, µπορείς να διατηρήσεις την κατανάλωση κοντά στα 4 lt/100 km ακόµα και αν διανύεις περισσότερα από 100 km ηµερησίως. Μια πλήρης φόρτιση διαρκεί περίπου δύο ώρες µε ένα απλό Wallbox ή άλλον ταχυφορτιστή. Αν ο εξοπλισµός περιορίζεται σε µια απλή οικιακή πρίζα, τη λύση θα δώσει η νυχτερινή φόρτιση όπου 8-10 ώρες αρκούν για να ξεκινήσεις τη µέρα σου µε τη µπαταρία στο 100%.
Περνώντας στο εσωτερικό, µε εξαίρεση το πορτµπαγκάζ που µίκρυνε, οι χώροι είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί για ένα αυτοκίνητο που έχει οικογενειακό προσανατολισµό. Πρακτικότητα, εργονοµία και ποιότητα παραµένουν βεβαίως στο υψηλό επίπεδο που συναντούµε και στις υπόλοιπες εκδόσεις της νέας GLA που δοκιµάσαµε στο πρόσφατο παρελθόν. Οµοίως και ο εξοπλισµός άνεσης και ασφαλείας που είναι αρκετά πλούσιος. Βέβαια, για τη δηµιουργία της premium ατµόσφαιρας, µε τις µεγάλες οθόνες του infotainment MBUX και το µοναδικό φωτισµό της καµπίνας θα χρειαστεί και σε αυτή τη Mercedes-Benz να καταφύγεις στον κατάλογο µε τον εξτρά εξοπλισµό ανεβάζοντας την τιµή.
Η τελευταία ξεκινάει από τις €45.315 για την 250 e και είναι απόλυτα εναρµονισµένη µε τα δεδοµένα των PHEV στην ελληνική αγορά. Εντός του πλαισίου που ορίζει ο ανταγωνισµός των BMW και Volvo, η απόκτηση της έχει νόηµα και απέναντι στην GLA 200. Η τελευταία µπορεί να κοστίζει περίπου €10.000 λιγότερα, αλλά ανάλογα µε τη χρήση, τα ετήσια χιλιόµετρα και προσµετρώντας τα χαµηλότερα πάγια έξοδα, σε κάποιους η εξίσωση βγαίνει µακροπρόθεσµα θετική.
Τι λέει το DRIVE
Επαρκής ηλεκτρική αυτονομία για καθημερινή χρήση, άνεση, πολύ καλές επιδόσεις και ποιότητα κατασκευής αντάξια του «Αστεριού». Ένα SUV στο πνεύμα της εποχής, με κύρος, πολυτέλεια και σεβασμό στο περιβάλλον.
Τιμή Από €43.315
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.333 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός, τούρμπο, 160 PS/5.500 rpm, 230 Nm/1.620-4.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 102 PS, 330 Nm, μπαταρία 15,6 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων DCT
Συνδυαστική απόδοση 218 PS, 450 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,1”
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση* 4,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 30-38 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.410 x 1.834 x 1.613 mm
Χώρος αποσκευών 385 lt
Βάρος 1.775 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE, με φόρτιση και χρήση 100 km
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης