H γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων της γερμανικής φίρμας ολοκληρώνεται, προσώρας τουλάχιστον, με την ολοκαίνουρια Mercedes-Benz EQE. Μια πρόταση που παρουσιάζεται ύστερα από την εντυπωσιακή σε όλα τα επίπεδα EQS, αποτελώντας μια μικρότερη σε διαστάσεις εκτέλεση με μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον.
Η EQE είναι μια πολυτελής 4θυρη μπερλίνα με μήκος 4,95 m και σιλουέτα κουπέ. Σε σχέση με την EQS είναι κατά 27 cm μικρότερη και περί τις €45.000 πιο φθηνή -ξεκινά από τις €79.330- αλλά και πάλι ιδιαίτερα πληθωρική και επιβλητική. Τη δοκιμάζουμε στη πισωκίνητη έκδοση ΕQE 350+ των 292 ίππων και €84.550.
EQS υπό κλίμακα
Αντίστοιχα με την EQS που έχει τον ρόλο να αποτελέσει το ηλεκτρικό alter ego της S-Class -που για πολλούς είναι το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο, η EQE τοποθετείται πλάι στην E-Class. Σε σχέση με την οποία, η EQE δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε πολυτέλεια, ποιότητα και αρχοντιά. Και ό,τι (λίγο) χάνει σε άνεση, το κερδίζει πολλαπλάσια σε αισθητική και high-tech εικόνα. Όπως και η EQS, έτσι και η EQE θα αποκτήσει σύντομα και SUV εκδοχή, αυξάνοντας έτσι τα μέλη της οικογένειας Mercedes-Benz EQ στα επτά.
Αυτό που κάνει την Mercedes-Benz EQE ξεχωριστή τουλάχιστον αρχικά, είναι η εμφάνιση. Η ομοιότητα σε σχεδιαστικά στοιχεία και διαστάσεις με την CLS είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Όμως συνολικά ακολουθεί σαφώς τη λογική της EQS και τα χαρακτηριστικά των μοντέλων EQ. Το χαμηλό ρύγχος σε συνδυασμό με το μεγάλο καπό που δεν ανοίγει (σ.σ. υπάρχει υποδοχή στο αριστερό φτερό για την πλήρωση του πλυστικού υγρού) και το γεμάτο καμπύλες στο πλάι αμάξωμα δημιουργούν ένα μοναδικό και πολύ δυναμικό αποτέλεσμα.
Συνολικά, στην περίπτωση της Mercedes-Benz EQE, μιλάμε για ένα ηλεκτρικό αριστούργημα το οποίο διαφημίζει με τον καλύτερο τρόπο την οικογένεια Mercedes-EQ.
Κύριο χαρακτηριστικό είναι η κλίση της οροφής στο πίσω μέρος που δημιουργεί η κουπέ γραμμή και, παρά το κάπως απότομο τελείωμα -όπως και σε ένα Tesla Model 3, δίνει κορυφαίο δείκτη αεροδυναμικής Cd=0,20. Η μεγαλύτερη διαφορά των EQE και EQS εντοπίζεται στο ότι η πόρτα του χώρου αποσκευών ανοίγει χωρίς το τζάμι στην EQE, όπως στις κλασικές μπερλίνες δηλαδή, ενώ στην EQS μαζί.
«Εlectric art»…
Η ίδια φιλοσοφία της EQS υπό κλίμακα ακολουθείται και στο εσωτερικό. Αντικειμενικά βεβαίως, το εσωτερικό της EQE μόνο μικρό δεν είναι, αφού επισκιάζει σε ευρυχωρία εκείνο μιας E-Class. Και αυτό το αντιλαμβάνεσαι άμεσα αφού αντικρίζεις το ογκώδες ταμπλό με όλα τα κομφόρ και τη χαρακτηριστική αισθητική των ακριβών Mercedes-Benz.
Τα υλικά κατασκευής είναι κάτι παραπάνω από κορυφαία, όμως αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι πως δεν παραπέμπουν στα αντίστοιχα των E-Class και S-Class. Η Mercedes-Benz ακολούθησε διαφορετικό και σαφώς πιο δύσκολο δρόμο, χρησιμοποιώντας και επεξεργασμένα υλικά. Υπογραμμίζει έτσι τη φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση υπό μια γενικότερη φιλοσοφία που ονομάζεται «Εlectric Art» και που υποστηρίζεται ως τέχνη.
Αυτό που παραμένει ίδιο είναι η ποιότητα κατασκευής και η πληθώρα συστημάτων για την άνεση και την ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών. Και μπορεί η οθόνη Hyperscreen MBUX της EQS να λείπει από τις βασικές εκδόσεις της EQE, αρκούν όμως και με το παραπάνω οι δύο οθόνες του MBUX δεύτερης γενιάς: Διαθέτουν όλα τα συστήματα για να δώσουν τον high-tech χαρακτήρα που απαιτούν η κατηγορία, η φύση του μοντέλου και η τιμή.
Κανένα παράπονο επίσης δεν μπορεί να υπάρξει ούτε από το επίπεδο των διαθέσιμων χώρων και την άνεση. Από την άλλη το ψηλό πάτωμα αναγκάζει τα πόδια να είναι πολύ λυγισμένα, τα 430 lt του χώρου αποσκευών είναι λίγα για ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο και η ορατότητα δυσκολεύει στην αστική χρήση.
Το φόρτε της EQE είναι η κίνηση σε ανοιχτό δρόμο. Και είναι από τις ελάχιστες φορές που και το σύστημα κίνησης ενός ηλεκτρικού μοντέλου επιτρέπει κάτι τέτοιο χωρίς άγχος. Μπορείς να υπολογίζεις άνετα πως θα κάνεις σχεδόν 500 km με μια φόρτιση τα οποία βέβαια πάντα μπορεί να είναι παραπάνω σε αστικές συνθήκες και παρακάτω σε υπεραστικές. Είναι όμως αρκετά για να ευχαριστηθείς στο έπακρο την ταξιδιάρικη υπόστασή της.
Και όταν «σφίξει» ο δρόμος, πάλι η EQE θα σε ευχαριστήσει με τη συμπεριφορά και την αίσθησή της. Η μετάδοση στους πίσω τροχούς και η αμεσότητα των 292 PS προκαλούν ένα καλώς εννοούμενο ηλεκτροσόκ που βοηθά απίστευτα στην τοποθέτηση στις στροφές παρά τον όγκο και το βάρος. Δεν είναι GTi ασφαλώς και δεν ήταν αυτό το ζητούμενο. Έχει όμως ό,τι χρειάζεται για να επιτρέψει να μείνεις στο γκάζι και να μην επηρεάσει το βάρος την όλη διαδικασία.
Υπάρχει μια πολύ πετυχημένη ισορροπία, σε σημείο που να θεωρείς πως ό,τι κι εάν άλλαζε σε αυτό το αυτοκίνητο ίσως και να χαλούσε την εικόνα. Ίσως για τον λόγο αυτό, η ισχυρότερη έκδοση της EQE με τους 408 PS να είναι στάνταρ τετρακίνητη και με τετραδιεύθυνση, με τη δεύτερη να είναι προαιρετική στην έκδοση που δοκιμάζουμε. Η ανάρτηση μπορεί να μην είναι το ίδιο αποτελεσματική και ισοπεδωτική στην απορρόφηση των ανωμαλιών όπως στις συμβατικές Μercedes-Benz αυτού του μεγέθους. Τα καταφέρνει όμως και πάλι καλά παρά μια νευρικότητα που δείχνει στις διαδοχικές ανωμαλίες.
Το μόνο ουσιαστικό παράπονο αφορά την απόκριση και την αίσθηση του πεντάλ του φρένου που δεν έχει γραμμικότητα. Κάτι που προβληματίζει κυρίως όταν θέλεις απλώς να επιβραδύνεις και όχι να ακινητοποιήσεις το αυτοκίνητο.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης της EQE 350+ αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στο πίσω μέρος και κινεί τους αντίστοιχους τροχούς, με 292 PS και 565 Nm. Η μπαταρία ιόντων λιθίου αποτελείται από δέκα modules και έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 90 kWh.
Η σύσταση από νικέλιο, κοβάλτιο και μαγγάνιο σε αναλογία 8:1:1 βελτιστοποιεί τη δυνατότητα ανακύκλωσης. Όμως το βασικό χαρακτηριστικό στη χρήση είναι το καινοτόμο λογισμικό διαχείρισης της ενέργειας που ενημερώνεται over-the-air και προσφέρει μέγιστη αυτονομία από 567-654 km σύμφωνα με τη Μercedes-Benz.
Στην πράξη προφανώς το αμάξωμα των 2.355 kg δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο, επιταχύνει όμως παραπάνω από αξιοπρεπώς μέχρι τα 210 km/h της τελικής. Τα πρώτα 100 km/h έρχονται σε 6,2” και η μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής της δεν ξεπέρασε τις 21,5 kWh/100 km.
Έτσι, χάρη και στο πολύ ικανό σύστημα ανάκτησης της ενέργειας που ρυθμίζεται από τα paddles πίσω από το τιμόνι και ενσωματώνει και λειτουργία one pedal, η μέση αυτονομία εύκολα κυμαίνεται μεταξύ 450-500 km. Η φόρτιση από το 10-80% διαρκεί μόλις 32’ σε ταχυφορτιστή DC 170 kW, ενώ από wallbox ισχύος 11 kW, απαιτούνται σχεδόν 8,5 ώρες.
Συνολικά μιλάμε για ένα ηλεκτρικό αριστούργημα από τη Mercedes-Benz το οποίο διαφημίζει με τον καλύτερο τρόπο την οικογένεια Mercedes-EQ. Καταφέρνει να διατηρεί τις παραδοσιακές αξίες του ονόματος της φίρμας και προσθέτει εκείνες των ηλεκτρικών, αλλά με την απαιτούμενη αυτονομία για να τις απολαύσεις χωρίς άγχος.
Τι λέει το DRIVE
Ως κλώνος της EQS, η μικρότερη EQE είναι ένα εξαιρετικό πολυτελές αυτοκίνητο. Αποκτά ιδιαίτερο εμπορικό ενδιαφέρον ως η πρώτη και πιο προσιτή μπερλίνα στην γκάμα EQ της Mercedes-Benz.
Τιμή Από €84.550
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 90 kWh (ωφέλιμη), κίνηση πίσω, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 292 PS, 565 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,2”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση* 21,5 kWh/100 km
Αυτονομία* 470 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.946 x 1.961 x 1.512 mm
Χώρος αποσκευών 430 lt
Βάρος 2.355 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Mετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης