Το νέο Mazda MX-30 παρουσιάστηκε επίσημα πριν περίπου από έναν χρόνο και αποτελεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της ιαπωνικής φίρμας. Βασίζεται στην πλατφόρμα του μικρομεσαίου οικογενειακού 3 και του κόμπακτ crossover CX-30, και στη χώρα μας προσφέρεται αποκλειστικά ως EV. Το ξεκαθαρίζουμε διότι σε άλλες αγορές διατίθεται και ως δίλιτρο MHEV.
Όπως υποδηλώνει η ονομασία του, το MX-30 ανήκει στην οικογένεια μοντέλων MX η οποία ξεχωρίζει για τα σπορ χαρακτηριστικά. Γι' αυτό και η Mazda το έντυσε με 5θυρο αμάξωμα με τις πίσω πόρτες που ανοίγουν ανάποδα (Freestyle τις ονομάζει η Mazda) όπως συνέβαινε και στο εμβληματικό RX-8. Πέρα όμως από αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το νέο MX-30 εκφράζεται με την πιο σύγχρονη εκδοχή της σχεδιαστικής γλώσσας Kodo, με ανάγλυφη μάσκα, τρισδιάστατα φώτα και οπισθοκλινή οροφή. Κύριο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό αποτελούν τα ευμεγέθη πλαστικά προστατευτικά που του δίνουν μια αύρα crossover. Αλλά με 13 cm απόσταση από το έδαφος ουσιαστικά πρόκειται μόνο για αισθητική παραπομπή στην πιο δημοφιλή κατηγορία του πλανήτη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οδηγούμε το ανανεωμένο Mazda2
Επίσης την εικόνα του προφίλ χαρακτηρίζουν οι τετραγωνισμένοι θόλοι των τροχών, η διαφορετική απόχρωση της οροφής και η έντονη κλίση του πίσω παρμπρίζ με την ενσωματωμένη αεροτομή. Οι εξωτερικές διαστάσεις του MX-30 είναι σχεδόν ταυτόσημες με του μικρομεσαίου crossover CX-30. Πιο συγκεκριμένα, έχει μήκος 4.395 mm, πλάτος 1.795 mm, ύψος 1.555 mm και μεταξόνιο 2.655 mm.
Προσεγμένο και καλοεξοπλισμένο
Στο εσωτερικό κυριαρχούν τα οικολογικά υλικά, όπως ανακυκλώσιμο πλαστικό στις πόρτες, φελλός στην κεντρική κονσόλα και στο εσωτερικό των χειρολαβών, καθώς και υφάσματα από ανακυκλώσιμα υλικά ή συνθετικά δέρματα. Ο οδηγός ενημερώνεται από έναν πληρέστατο πίνακα οργάνων που συνδυάζει ψηφιακές με αναλογικές ενδείξεις, ενώ για πρώτη φορά συναντάμε και ένδειξη για τη θερμοκρασία της μπαταρίας.
Στην κορυφή του ταμπλό δεσπόζει η έγχρωμη οθόνη 8,8” του συστήματος πολυμέσων, με το φιλικό user interface, που ελέγχεται από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα. Μια δεύτερη οθόνη αφής 7” είναι τοποθετημένη χαμηλότερα και ενσωματώνει τα χειριστήρια του κλιματισμού. Θα πρέπει να αναφέρουμε όμως ότι δίπλα στα πλήκτρα αφής υπάρχουν και τα αντίστοιχα φυσικά για μεγαλύτερη σιγουριά κινήσεων όταν χρησιμοποιούνται στα «τυφλά». Οι σχεδιαστές της Mazda δεν συμφωνούν απόλυτα με τη μόδα των κουμπιών αφής στην κεντρική κονσόλα των σύγχρονων αυτοκινήτων και θα συμφωνήσουμε απόλυτα.
Η «αιωρούμενη» κεντρική κονσόλα ενσωματώνει τα περιστροφικά χειριστήρια του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Από κάτω υπάρχουν πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα και πολλές θύρες για φόρτιση ή μετάδοση δεδομένων. Ταυτόχρονα, τα καπάκια στις ποτηροθήκες μπορούν να ανασηκωθούν και να απομονώσουν τον χώρο στο υποβραχιόνιο ή να ακυρώσουν τις ποτηροθήκες και να τοποθετήσεις εκεί το τηλέφωνο. Όλα τα υλικά είναι αρκετά καλής ποιότητας και με αντίστοιχο μοντάρισμα, ενώ η εργονομία ακόμα και στο γεμάτο από πλήκτρα τιμόνι είναι σωστή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Mazda3 2.0 Skyactiv-X mHybrid AT
Η θέση οδήγησης είναι καλή και το κάθισμα διαθέτει ικανή πλευρική στήριξη και μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Ο χώρος για τους εμπρός είναι μεγάλος, κάτι που όμως δεν ισχύει και πίσω. Η είσοδος στις πίσω θέσεις λόγω των θυρών Freestyle με τα σταθερά παράθυρα είναι σχετικά εύκολη, αλλά ο διαθέσιμος χώρος για τα γόνατα ενός μέσου ενηλίκου είναι οριακός και μικρότερος από αντίστοιχων ηλεκτρικών μοντέλων. Ο χώρος αποσκευών των 366 lt δείχνει μεγαλύτερος στο μάτι, με πλήρως ορθογώνιο σχήμα και σε περίπτωση αναδίπλωσης της διαιρούμενης πλάτης του καθίσματος δημιουργείται επίπεδος χώρος φόρτωσης.
Ηλεκτρικό, the Mazda way
Το Mazda MX-30 δεν εξελίχθηκε ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο και μόλις ανοίξεις το καπό είναι μισοάδειο. Και αυτό διότι ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας e-Skyactiv μόνιμου μαγνήτη έχει μικρότερες διαστάσεις από τον δίλιτρο 4κύλινδρο Skyactiv-G που επίσης διατίθεται -σε άλλες αγορές, όπως είπαμε. Ο e-Skyactiv αποδίδει 143 PS και 265 Nm και τροφοδοτείται από μια μπαταρία 35,5 kWh που ζυγίζει 310 Kg. Όπως λέει η ίδια η Mazda, η χωρητικότητα της μπαταρίας είναι εσκεμμένα μικρή.
Ο λόγος που γίνεται αυτό σύμφωνα με τον επικεφαλής έρευνας και εξέλιξης της Mazda Europe, Hajime Seikaku, είναι ότι η μικρότερη μπαταρία βοηθά στην ισορροπία των συνολικών εκπομπών ρύπων στη συνολική διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου: Από την κατασκευή του, τη χρήση και μέχρι την ανακύκλωση της μπαταρίας ύστερα από 200.000 km, το ζητούμενο ήταν να μην ξεπερνά τις αντίστοιχες ενός πετρελαιοκίνητου Mazda3.
Η μπαταρία μπορεί να υποστηρίξει ταχυφορτιστή μέχρι 50 kW για φόρτιση από το 10-80% σε περίπου μισή ώρα, καθώς και μονοφασικό οικιακό wallbox 7,4 kW με το οποίο φορτίζει σε περίπου έξι ώρες. Κατά τη διάρκεια της σύντομης δοκιμής μας στο λεκανοπέδιο με κύριο πεδίο δράσης τον αστικό ιστό, γράψαμε εύκολα κατανάλωση 17,8 kWh, πετυχαίνοντας αυτονομία 200 km.
Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει ιδιαίτερα γραμμικά την ισχύ του και κινεί σβέλτα τα 1.645 kg του ΜΧ-30. Η Mazda ανακοινώνει επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h σε 9,7” και τελική ταχύτητα 140 km/h. Ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει την ανάκτηση ενέργειας μέσω των paddles στο τιμόνι σε πέντε επίπεδα, που κυμαίνεται από ελεύθερο τροχασμό που βοηθά αρκετά στο εθνικό δίκτυο, μέχρι αρκετά έντονη επιβράδυνση που και πάλι δύσκολα θα επιτρέψει την οδήγηση με «ένα πεντάλ».
Η ανάρτηση διαχειρίζεται με μαεστρία το μεγάλο βάρος και δεν κάνει θόρυβο, ενώ σε συνδυασμό με την πολύ καλή ηχομόνωση, οι επιβάτες απολαμβάνουν τη σιωπή και τη γαλήνη που προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το τιμόνι είναι αρκετά άμεσο και μεταφέρει πληροφορία, ενώ σε συνδυασμό με την καλοκουρδισμένη ανάρτηση και το e-GVC Plus που επεμβαίνει στην απόδοση του ηλεκτροκινητήρα και τα φρένα, μπορούμε να πούμε ότι μιλάμε για ένα από τα πιο ευχάριστα στην οδήγηση ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Mazda CX-30 Skyactiv-D 116 AT
Η τιμή ξεκινά από τις €32.043 μαζί με την κρατική επιδότηση και την απόσυρση. Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης GT μπορεί να χαρακτηριστεί ιδιαίτερα πλούσιος, μιας και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων LED φώτα εμπρός και πίσω, ζάντες αλουμινίου 18”, συναγερμό, οκτώ αερόσακους μαζί με αυτόν για τα γόνατα του οδηγού και τον μεσαίο εμπρός.
Το infotainment υποστηρίζεται από έγχρωμη οθόνη 8,8” και σύνδεση Android Auto και Carplay. Στάνταρ είναι και η σουίτα υποβοήθησης και ασφαλείας, i-Activsense: Smart Brake Support με λειτουργία Turn-Across Traffic, Adaptive LED Headlights με High Beam Control, 360° View Monitor, Front Cross Traffic Alert, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning System, Lane-keep Assist System, Emergency Lane Keeping, Road Keep Assist, Blind Spot Assist, Traffic Sign Recognition System, Intelligent Speed Assistance, Driver Attention Alert, Driver Monitoring, Mazda Radar Cruise Control (MRCC) και Cruising & Traffic Support.
Όπως αντιλαμβάνεστε, το νέο Mazda MX-30 είναι ένα πραγματικά εναλλακτικό ηλεκτρικό μοντέλο. Ξεχωρίζει για τη σχεδίαση, τον πλήρη εξοπλισμό και το οικολογικό αποτύπωμά του, χωρίς όμως να απαρνείται τον οδηγοκεντρικό προφίλ «Jinba ittai» που χαρακτηρίζει όλα τα μοντέλα της Mazda.
Δείτε αναλυτικά τις εκδόσεις του νέου Mazda MX-30
Τι λέει το DRIVE
Το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Mazda είναι από τα πιο ευχάριστα στην οδήγηση για το είδος και την κατηγορία, διαθέτει πλήρη εξοπλισμό, αλλά απαιτεί συχνή φόρτιση. Μικρό το κακό για τη χρήση που προορίζεται.
Τιμή Από €33.043 (με επιδότηση)
Τεχνολογία BEV, ηλεκτρικό μοτέρ 143 PS, 265 Nm, μπαταρία 35,5 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο μιας σχέσης
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
Τελική ταχύτητα 140 km/h
Μέση κατανάλωση 17,8 kWh*
Αυτονομία 199 km (για EV)
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.395 x 1.795 x 1.555 mm
Χώρος αποσκευών 366 lt
Βάρος 1.645 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Mazda