Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Και στην περίπτωση του Mazda CX-30 με το αυτόματο κιβώτιο ο εχθρός, ανεξαρτήτως κινητήρα ή των SUV προτάσεων άλλων κατασκευαστών, είναι πρωτίστως το εξαιρετικό χειροκίνητο σασμάν με το οποίο είναι επίσης διαθέσιμο και μάλιστα σε πιο χαμηλή τιμή. Κιβώτιο που άπαξ και το δουλέψεις, αποκτάς ένα μέτρο σύγκρισης που δύσκολα ξεπερνιέται απ’ άλλο κιβώτιο αυτόματης ή χειροκίνητης λειτουργίας.
Μην παρεξηγηθώ. Δεν είναι κακό το αυτόματο των επίσης έξι σχέσεων. Μόνο που αν προηγουμένως έχεις χρησιμοποιήσει το χειροκίνητο και έχεις γευτεί το απολαυστικό και ακριβές κούμπωμα, καθώς και την άριστη κλιμάκωσή του, βρίσκεσαι μοιραία να το αναπολείς: Σε κάθε αλλαγή και μέχρι να το συνηθίσεις τουλάχιστον, νιώθεις το αυτόματο πιο διστακτικό στα ανεβάσματα και στα κατεβάσματα απ’ ό,τι πραγματικά είναι.
Βέβαια αν δεν μετέχεις στο κίνημα #savethemanual και δίνεις προτεραιότητα στην άνεση που παρέχει, ιδίως στις αστικές μετακινήσεις, ένα αυτόματο κιβώτιο, όλα τα παραπάνω είναι ψιλά γράμματα. Αρκείσαι στο ότι το αυτόματο 6άρι δεν ανεβάζει σημαντικά την κατανάλωση, αλλά ούτε και πνίγει τις δυνατότητες του κινητήρα. Οπότε και προχωράς.
Το μονοπάτι της Ανατολής
Αφήνοντας στην άκρη τη μετάδοση, μεγάλος πρωταγωνιστής σε αυτό το CX-30 είναι ο αναβαθμισμένος κινητήρας e-Skyactiv X. Δεν ακολουθεί την πεπατημένη του downsizing που μας έχουν συνηθίσει οι περισσότεροι κατασκευαστές από την Ασία και από τη Γηραιά Ήπειρο και είναι ο κορυφαίος στην γκάμα του ιαπωνικού SUV. Πρόκειται για έναν πρωτοποριακό δίλιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης που λειτουργεί με υψηλή σχέση συμπίεσης (15:1) και πολύ φτωχό μίγμα. Δεν απορρίπτει την τάση της εποχής που θέλει τα μοτέρ πέρα από αποδοτικά να είναι και φιλικά προς το περιβάλλον, απαιτώντας λίγο καύσιμο και ρυπαίνοντας λελογισμένα. Για να το πετύχει όμως δεν ποινικοποιεί τα κυβικά και δεν αρκείται βεβαίως μόνο στα μικρά οφέλη της τεχνολογίας mild hybrid.
Ο δρόμος που ακολουθεί η Mazda ξεδιπλώνεται μέσα από την τεχνολογία που η φίρμα ονομάζει SPCCI -Spark Plug Controlled Compression Ignition. Μηχανολογική λύση που συνδυάζει την ανάφλεξη μέσω σπινθήρα με αυτήν μέσω αυξημένης συμπίεσης. Επί της ουσίας, ψεκάζεται αρχικά στον κύλινδρο ένα πολύ φτωχό μείγμα -χάρη σε έναν κομπρέσορα που τροφοδοτεί με περισσότερο αέρα χωρίς όμως να προστίθεται αντίστοιχα περισσότερο καύσιμο- το οποίο θα ήταν αδύνατον να αναφλεγεί μέσω σπινθήρα. Ο ειδικά σχεδιασμένος αυλός εισαγωγής το στροβιλίζει έντονα, ωθώντας το προς τα τοιχώματα του κυλίνδρου, την ώρα που ένας δεύτερος ψεκασμός πλουσιότερου μείγματος γίνεται στην περιοχή του μπουζί. Η ανάφλεξη της δεύτερης δόσης δημιουργεί ένα κύμα πίεσης κόντρα στη φορά του εμβόλου, το οποίο αναφλέγει το αρχικό φτωχό μείγμα μέσω της αύξησης της πίεσης. Για την αναβαθμισμένη εκδοχή, στην οποία ο δίλιτρος e-Skyactiv X κέρδισε έξι ίππους και 16 Nm επιπλέον, όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε 186 PS στις 6.000 rpm και 240 Nm στις 4.000 rpm.
Όπως προαναφέραμε, στην έκδοση που δοκιμάζουμε, ο κινητήρας συνδυάζεται με το ήπιο υβριδικό σύστημα 24V που η Mazda ονομάζει M Hybrid και το 6άρι αυτόματο κιβώτιο Skyactiv-Drive, μέσω του οποίου στέλνει τη ροπή αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς. Το τελευταίο είναι κλασικό, με μετατροπέα ροπής. Η κλιμάκωση δεν είναι ιδιαίτερα πυκνή ούτε οι αλλαγές πολύ γρήγορες. Είναι όμως ομαλό, εξασφαλίζει την προσδοκώμενη ευκολία στην οδήγηση και συνεργάζεται τελικά πετυχημένα με τον κινητήρα, βοηθώντας την κατανάλωση να παραμένει σε χαμηλό επίπεδο για τον κυβισμό και την ισχύ του. Η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 8,7 lt/100 km. Τιμή που πέφτει σημαντικά στον ανοικτό δρόμο, αλλά μπορεί εύκολα να ξεπεράσει τα 9,5 lt/100 km σε συνεχή κίνηση στην πόλη.
Αν τα παραπάνω τεχνικά σας φαίνονται πολύπλοκα, ας μείνουμε στην ουσία. Και αυτή είναι πως έχουμε να κάνουμε με έναν ιδιαίτερα πολιτισμένο σε λειτουργία βενζινοκινητήρα. Μοτέρ, που συγκριτικά με την προηγούμενη εκδοχή του, έχει βελτιωθεί σε απόδοση σε όλο το φάσμα λειτουργίας. Εξακολουθεί να ξεδιπλώνει τη δύναμή του ψηλά, μα είναι πλέον αρκετά πιο ορεξάτο στις χαμηλές και μεσαίες στροφές της κλίμακας. Προφανώς και δεν έχει την έκρηξη του τουρμπάτου ανταγωνισμού αντίστοιχης ισχύος. Απλώνει τη δύναμή του πιο γραμμικά και οι επιδόσεις του, ιδίως οι ρεπρίζ, είναι αρκετά καλές για τον οικογενειακό χαρακτήρα του μοντέλου. Και ίσως καλύτερες απ’ όσο αφήνουν να εννοηθούν τα 8,6” που ανακοινώνει η Mazda για το 0-100 km/h και τα 204 km/h της τελικής.
Σε κάθε περίπτωση, το CX-30 είναι ένα πολύ ικανό SUV στον δρόμο που θα σε κερδίσει με την ικανότητα να ταξιδεύει ευθύβολα, αθόρυβα και με ποιοτική κύλιση στον ανοικτό δρόμο. Ταυτόχρονα αποδεικνύεται εξίσου άνετο στις αστικές μετακινήσεις. Αυτό οφείλεται στην καλορυθμισμένη ανάρτηση: Τα γόνατα MacPherson εμπρός και ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας διαθέτουν set-up που, χωρίς να είναι ιδιαίτερα μαλακό, απορροφά με μαεστρία τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων, διατηρώντας στο ακέραιο τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Η κλίση στις στροφές είναι περιορισμένη και το εμπρός μέρος ακριβές και σταθερό, όπως και το συνολικό πάτημα που εξασφαλίζει μπόλικη πρόσφυση. Το τιμόνι ικανοποιεί με την πληροφορία που μεταφέρει στον οδηγό και τα φρένα αποδεικνύονται ακούραστοι φρουροί, όσο σκληρά και αν τα πιέσεις.
Πιο premium απ’ τα premium
Περνώντας στο εσωτερικό, το CX-30 εξακολουθεί να σε κερδίζει. Όχι μόνο με την καλαίσθητη σχεδίαση, αλλά πολύ περισσότερο με την αίσθηση ποιότητας που εισπράττεις από κάθε επιφάνεια και χειριστήριο. Η θέση οδήγησης είναι άψογη και τα καθίσματα αναπαυτικά. Η εργονομία είναι κορυφαία, με πολλά φυσικά χειριστήρια για τον έλεγχο των συστημάτων και εύκολο χειρισμό του infotainment.
Το πορτμπαγκάζ των 430 lt δεν εντυπωσιάζει σε χωρητικότητα για τα δεδομένα της κατηγορίας. Οι συνολικοί χώροι όμως επαρκούν για μια τετραμελή οικογένεια και στις πίσω θέσεις, δύο ενήλικοι θα φιλοξενηθούν χωρίς ιδιαίτερο στρίμωγμα. Είναι δεδομένο ότι η ευρυχωρία δεν είναι το δυνατό χαρτί των Mazda τα τελευταία χρόνια. Από την άλλη όμως σε αποζημιώνουν με μια αίσθηση ποιότητας που θα ζήλευαν αρκετές premium μάρκες. Και η αίσθηση αυτή δεν οφείλεται μόνο στα επιλεγμένα υλικά, αλλά και στην προσοχή που φαίνεται να έχει δοθεί και στην παραμικρή λεπτομέρεια.
Προσοχή που εξαργυρώνεται όμως στο ταμείο. Tο δικίνητο αυτόματο CX-30 e-Skyactiv X ξεκινά από τις €33.003 για τη βασική έκδοση εξοπλισμού GT Plus και φθάνει έως τις €37.346 για τη κορυφαία έκδοση. Νούμερο αρκετά υψηλότερο από τον μέσο όρο της κατηγορίας που περιορίζει δραστικά το κοινό στο οποίο απευθυνθεί τελικά το ιαπωνικό SUV. Ακόμα και αν σε αυτή την τιμή περιλαμβάνεται ένας πλήρης και πλούσιος εξοπλισμός, τόσο σε στοιχεία άνεσης όσο και σε συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού.
Τι λέει το DRIVE
Ακριβό για τα δεδομένα της κατηγορίας, αν και καλά εξοπλισμένο. Αποζημιώνει όμως την επένδυση που ζητά με εξαιρετική ποιότητα, καλές επιδόσεις, κορυφαία οδική συμπεριφορά και υψηλού επιπέδου άνεση.
Τιμή Από €33.003
Τεχνολογία ΜHEV, κινητήρας βενζίνης 1.998 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, κομπρέσορας, ηλεκτρικό μοτέρ 7 PS, μπαταρία 0,22 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση 186 PS/6.000 rpm, 240 Nm/4.000 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,6”
Τελική ταχύτητα 204 km/h
Μέση κατανάλωση 8,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 138 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.395 x 1.795 x 1.540 mm
Χώρος αποσκευών 430 lt
Βάρος 1.466 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης