Υπήρχαν και υπάρχουν κάποια αυτοκίνητα που τα αναγνωρίζεις με την πρώτη ματιά και από μακριά. Σκαραβαίος, Μini και Nuova 500 ήταν τα πιο αναγνωρίσιμα από τα παλιά, ενώ σήμερα παραμένουν τέτοια τα δύο από τα τρία: Το MINI και το 500, μιας και το New Beetle μας άφησε χρόνους το 2019.
Το μικρό ιταλικό αυτοκίνητο, από το 2007 οπότε και λανσαρίστηκε επί της διεύθυνσης του Luca De Meo, εξακολουθεί να σαγηνεύει τις ευρωπαϊκές αγορές, μεταξύ αυτών και την ελληνική. Η FIAT που συνεχίζει να στηρίζεται εμπορικά -αποκλειστικά, θα λέγαμε- στο όνομα 500, λανσάρισε πέρυσι τη μικρό-υβριδική έκδοση του 500, στη βάση της γκάμας. Μια από τις τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού του αυτοκινήτου, υπό την ονομασία «Dolcevita», είναι αυτή που έχουμε σήμερα στα χέρια μας.
Αλλά ας ξαναθυμηθούμε πόσα απίδια βάνει ο σάκος του 500 Hybrid -δεν έχουμε καταλάβει αν ονομάζεται επίσημα έτσι ή απλώς «500», πριν περάσουμε στο κοσμητικό πακέτο και τον εξοπλισμό του Dolcevita. Η νέα κινητήρια μονάδα ήρθε να αντικαταστήσει το παλιό 4κύλινδρο μοτέρ 1.2 με τα 69 άλογα που αδυνατούσε να τα βγάλει πέρα με τις νέες αντιρρυπαντικές νόρμες -και τον ανταγωνισμό.
Έτσι έχουμε να κάνουμε πλέον με έναν 3κύλινδρο ατμοσφαιρικό Firefly 69 ίππων που σιγοντάρεται από ένα ηλεκτρομοτέρ με πέντε άλογα. Το σύνολο δε, λειτουργεί σε συνεργασία με μια 12βολτη μίζα-εναλλάκτη που παίρνει ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 11 Ah (χωρητικότητα 0,13 kWh). Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους λοιπόν, η αναγραφή «Hybrid» στην πίσω πόρτα είναι παραπλανητική όσο και σε όλα τα ήπια υβριδικά, καθώς το 500 δεν μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά ούτε για ένα μέτρο. Με το κέρδος να περιορίζεται σε 25% παραπάνω ροπή στις ρεπρίζ.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν βέβαια στη θεωρία. Διότι στην πράξη δεν είναι διόλου προφανές -και λίγα λέμε. Ο κινητήρας παραμένει ασθματικός και η κατανάλωση των 6+ lt/100 km που πετυχαίνεις αν σέρνεσαι στον δρόμο, εξακοντίζεται πιέζοντας κάθε σχέση για να αντισταθμίζεις την ένδεια σε ροπή χαμηλά.
Η FIAT όμως έχει ενσωματώσει ένα άλλο γκατζετάκι στο 500 Hybrid: Τον ενεργοποιούμενο ελεύθερο τροχασμό κάτω από 30 km/h. Είναι μια λειτουργία που όταν βάζεις το λεβιέ του σασμάν στο νεκρό, απεμπλέκει τελείως τη μετάδοση (σαν να πατάς συμπλέκτη) για να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες. Και παρόλο που το σύστημα stop/start είναι διακριτικό τόσο κατά την απενεργοποίηση του κινητήρα όσο και κατά την επανεκκίνηση, η παραπάνω διαδικασία είναι περίεργη μιας και είναι αφύσικο να οδηγείς χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Χώρια που σε αυτήν την περίπτωση, η επιβράδυνση δεν επαναφορτίζει τις μπαταρίες του υβριδικού συστήματος. Άρα, μάλλον άνθρακες ο θησαυρός.
Το ζητούμενο από τη μονάδα κίνησης είναι η κατανάλωση που η FIAT διατείνεται ότι πέφτει κατά 19%. Δυστυχώς, αυτό που μετρήσαμε εμείς βρίσκεται πολύ μακριά από την εργοστασιακή επίδοση. Η μέση μας ήταν 6,1 lt/100 km (5,3 κατά WLTP δίνει η FIAT), που σημαίνει ότι με το ρεζερβουάρ των 35 lt, η αυτονομία του 500 είναι περίπου 570 km. Και συγκρίνοντάς το με το παλιό μοτέρ 1.2 Fire, το κέρδος δεν είναι και τρομερό, μιας και αυτή βρισκόταν κάτω από τα επτά λίτρα. Εκείνο που όμως κάνει διαφορά είναι τα 115 g CO2/km (οπότε μηδενικά τέλη κυκλοφορίας) που στην περίπτωση του 1.2 θα ανέβαιναν κατά WLTP κοντά στα 140.
Τι αλλάζει κατά τα λοιπά και επί της ουσίας στην καμπίνα και στην εμπειρία σε σχέση με το προηγούμενο 500; Η ενσωμάτωση μιας νέας απεικόνισης στην έγχρωμη 7άρα οθόνη TFT του υπολογιστή: Της ροής ενέργειας μεταξύ των μπαταριών και των κινητήρων. Και μόλις πάρεις το πόδι από το γκάζι, ότι το φρένο από την ανάκτηση είναι λίγο εντονότερο από το συνηθισμένο. Κατά τα λοιπά απολαμβάνεις την ίδια διάφανη οδηγική εμπειρία. Ίδια παρατήρηση και για την οδική συμπεριφορά.
Τελικά τι είναι το 500 Hybrid Dolcevita; Μα, είπαμε! Μία από τις τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού του αυτοκινήτου: Παλέτα με οκτώ χρώματα και μία διχρωμία για την καροσερί, νικελένιες λαβές στις πόρτες και διακοσμήσεις στον εμπρός προφυλακτήρα και στην τρίτη πόρτα, μαύρες 16άρες διαμαντέ ζάντες, σήμα «dolcevita» και πανοραμική ηλιοροφή.
Στην καμπίνα, «τα καθίσματα matelassé αποτίουν φόρο τιμής στον κόσμο της υψηλής ραπτικής με τη δυναμική, εκλεπτυσμένη εμφάνισή τους και τις λεπτομέρειες από τεχνόδερμα», λέει η FIAT για το 500. Κρατήστε το αυτό για την ετυμηγορία μας. Το τιμόνι είναι επίσης ντυμένο με τεχνόδερμα, οι ακτίνες του έχουν νικελένια μπορντούρα και το ταμπλό είναι βαμμένο στο χρώμα του αμαξώματος.
Η τιμολογιακή και μηχανολογική ουσία λέει ότι αν και το 500 Dolcevita έρχεται σε καλή τιμή (€14.767 ή από €12.467 στην έκδοση Cult)) και είναι θεωρητικά αποτελεσματικό για να κατεβάσει την τυποποιημένη κατανάλωση, το υβριδικό σύστημά του δεν εξασφαλίζει κάποιο ουσιαστικό κέρδος.
Αυτό όμως που χαρακτηρίζει το 500ράκι (όποιο 500) δεν είναι άλλο από τα ιντριγκαδόρικα και ιδιότυπα ποιοτικά στοιχεία της προσωπικότητάς του, εξίσου απροσδιόριστα με τη λογική και την αντικειμενικότητα, αλλά από την άλλη εξαιρετικά σαγηνευτικά.
Τι λέει το DRIVE
Η φράση από το site της ελληνικής FIAT συμπυκνώνει τελικά όλη την υπόσταση και αυτού του 500: «Σύμβολο του lifestyle, με πινελιές fashion icon». Είναι μάταιος κόπος να προσπαθείς να ερμηνεύσεις ένα FIAT 500 με όρους «δοκιμής αυτοκινήτου». Χάνεις τον καιρό σου, βολοδέρνοντας μακριά από την χαρισματική του πραγματικότητα!
Τιμή Από €14.767 (από €12.467 στην έκδοση Cult)
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 999 cc, i3, 6v, 1 EEΚ, άμεσος ψεκασμός, ηλεκτρικό μοτέρ 5 PS, μπαταρία ιόντων λιθίου 0,13 kWh, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση 69 PS/6.000 rpm, 92 Nm/3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,8”
Τελική ταχύτητα 167 km/h
Μέση κατανάλωση* 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 115 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 3.571 x 1.621 x 1.488 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Βάρος 1.055 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης