Από τα πρώτα βήματά της, η Citroën έχει υπάρξει μια ολοκληρωτικά αντισυμβατική φίρμα στο αυτοκινητικό στερέωμα. Χάρη σε αυτό το χαρακτηριστικό της ξεχώριζε παλαιότερα, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει επιστρέψει πειστικά σε αυτή τη φιλοσοφία. Μοντέλα δε όπως η νέα Citroën C5 X μας πείθουν ακόμα περισσότερο, αφού η τρέχουσα ναυαρχίδα της Citroën αντανακλά την πιο εξελιγμένη μορφή της ξεχωριστής φιλοσοφίας.
Για να φτάσουμε στο σήμερα αξίζει μια ιστορική αναδρομή. Όχι πίσω στις θρυλικές DS ή το 2CV του ’50 αλλά στο πρόσφατο παρελθόν. Η Citroën θέλησε να επαναφέρει την ιδιαίτερη ταυτότητά της και ουσιαστικά ξεκίνησε με το C3 του 2016.
Αφού αρχικά έβαλε όλα τα πιόνια στην σκακιέρα, τόλμησε να κάνει τη διαφορά με μοντέλα όπως το C4 Cactus, ακολούθως το C4 C-Cross και ακόμα πιο πρόσφατα το Ami.
Αυτή η ιστορία είναι που συνεχίζεται με τη Citroën C5 X. Την ναυαρχίδα της σύγχρονης Citroën που βρίθει από καινοτομίες και εξοπλισμό, διαθέτοντας ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει σήμερα η φίρμα σε όλα τα επίπεδα.
Η ριζοσπαστική εμφάνιση ανέκαθεν χαρακτήριζε τις προτάσεις της Citroën και δη τις κορυφαίες. Θυμηθείτε την κουπέ SM του ’70 ή την XM και τη C6, τους πνευματικούς απογόνους της DS. Τούτου λεχθέντος, η νέα Citroën C5 X αποτελεί ουσιαστικά απόγονο της CX του ’74 και έχει μήκος 4,8 m. Είναι δηλαδή μεγαλύτερο από τα 4,7 m της XM και μικρότερο από τα 4,9 του C6. Για την εικόνα της Citroën C5 X, οι Γάλλοι πάτησαν στις φόρμες του C4 C-Cross, όμως τις εξέλιξαν σαφώς.
Συνδυάζοντας στοιχεία από διαφορετικές κατηγορίες, τη Citroën C5 X δυσκολεύεσαι να την κατατάξεις σε κάποια συγκεκριμένη. Μοιάζει με 5θυρη αλλά ουσιαστικά πρόκειται για μπερλίνα, είναι υπερυψωμένη οπότε ξεκάθαρα crossover, ενώ έχει και κουπέ στοιχεία φέρνοντας σε shooting brake. Το μόνο σίγουρο είναι πως πρόκειται για ένα μοντέλο που αποκλείεται να μπερδέψεις με κάποιο άλλο και αναντίλεκτα ένα από τα πιο ιδιαίτερα που κυκλοφορούν στους δρόμους σήμερα.
Και επειδή πρόκειται από τις περιπτώσεις που η περιγραφή μιας εικόνας θα οδηγούσε σαφώς σε 1.000+ λέξεις, ας μην αναλωθούμε στα συνηθισμένα και ας εστιάσουμε στα πιο ξεχωριστά σημεία της εξωτερικής εικόνας του αυτοκινήτου. Σε αυτά σαφώς συγκαταλέγονται τα φώτα LED με την φωτεινή επιγραφή «V» της Citroën να τα συνοδεύει.
Το γεμάτο καμπύλες και έντονες ακμές σύνολο που έχει συντελεστή αεροδυναμικής Cd 0,29, γεμίζει το μάτι και επιβάλλεται με τις αναλογίες του. Προφανώς το πιο χαρακτηριστικό σημείο της Citroën C5 X είναι το πίσω. Εκεί όπου οι ανασηκωμένοι ώμοι συναντούν την οπισθοκλινή οροφή και πολλά ακόμα στοιχεία που εξυπηρετούν συνολικά την ιδιαιτερότητά της.
Θα περίμενες πάντως η φουτουριστική εξωτερική σχεδίαση να συνεχίζεται και στο εσωτερικό. Κάτι που δεν συμβαίνει, παρότι η καλαισθησία είναι διάχυτη στην καμπίνα. Η μοντέρνα σχεδίαση τέρπει το μάτι και στο εσωτερικό υπάρχει ό,τι χρειάζεται κάποιος από ένα αυτοκίνητο αυτής της κλάσης: Ψηφιακή οθόνη για τον πίνακα οργάνων, τεράστιο head-up display 21” και μια οθόνη αφής 12” που ενσωματώνει το καλύτερο infotainment που έχουμε δει έως τώρα από τον Όμιλο Stellantis.
Την πρακτικότητα και την φινέτσα της καμπίνας της Citroën C5 X έρχεται να πλαισιώσει το υψηλό επίπεδο απτής ποιότητας. Χωρίς υπερβολή, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του άνετα θα μπορούσαν να δώσουν μια θέση στην γκάμα της DS Automobiles.
Η καμπίνα είναι κατασκευασμένη με προσεγμένα υλικά κι έχει χορταστικές λεπτομέρειες φινιρίσματος. Που με τη σειρά τους δεν αφήνουν αμφιβολία για το γεγονός πως μιλάμε για την κορυφαία πρόταση της φίρμας. Αυτό υποστηρίζεται από τον εξοπλισμό ασφάλειας και τα υπόλοιπα συστήματα υποστήριξης του οδηγού, ακόμα περισσότερο όμως από τα στοιχεία άνεσης. Αν αναρωτιέστε πόσο πιο άνετο μπορεί να είναι μια Citroën, θα το διαπιστώσετε παρακάτω.
Οι τελευταίες προεκτάσεις της λογικής Advanced Comfort την έχουν βελτιώσει σε όλα τα σημεία που την έχουν αναδείξει σε σημείο αναφοράς για την άνεση. Ακόμα και τα καθίσματα της Citroën C5 X είναι πιο άνετα από τα ήδη εξαιρετικά του C5 Aircross: Πιο αφράτο υλικό και επιπλέον τη δυνατότητα προγραμμάτων μασάζ για οδηγό και συνοδηγό, μαζί με επιλογές αερισμού και θέρμανσης.
Πίσω δεν υπάρχει δυνατότητα για μασάζ, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η άνεση δεν παίρνει επίσης άριστα. Χάρη στο μεταξόνιο των 2,78 m, ο χώρος για τα γόνατα σαφώς και επαρκεί, ενώ εκείνος για το κεφάλι είναι άφθονος παρά την έντονα κεκλιμένη οροφή.
Με 480 lt χώρο αποσκευών, η Citroën C5 X ικανοποιεί και σε αυτό τον τομέα. Ειδικά με το δεδομένο ότι μιλάμε για την έκδοση PHEV. Οι συμβατικές προσφέρουν 545 lt, με το μεγάλο άνοιγμα και το χαμηλό κατώφλι να απαντώνται σε κάθε περίπτωση. Το ίδιο ισχύει και για την ηλεκτρική λειτουργία της πόρτας.
Η κορυφαία έκδοση της Citroën C5 X που δοκιμάζουμε διαθέτει το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα με τους 225 συνδυαστικούς ίππους που γνωρίζουμε και από άλλες προτάσεις του Ομίλου Stellantis. H συγκεκριμένη εφαρμογή περιλαμβάνει τον βενζινοκινητήρα των 1,6 lt με τα 180 άλογα σε συνδυασμό με ηλεκτροκινητήρα 110 ίππων.
Σημειώστε δε, πως ανάμεσα στις συμβατικές εκδόσεις των 130 ίππων και της δοκιμής μας, υπάρχει και μια με 180 ίππους που χρησιμοποιεί τον ίδιο βενζινοκινητήρα PureTech χωρίς ηλεκτρικό συνέταιρο.
Το κιβώτιο είναι το γνωστό e-EAT8 των οκτώ σχέσεων που φιλοξενεί τον ηλεκτροκινητήρα. Η μπαταρία έχει μικτή χωρητικότητα 12,4 kWh (11,3 kWh καθαρή), προσφέροντας θεωρητική ηλεκτρική αυτονομία έως 50 km, με όριο τα 135 km/h.
Εμείς καταφέραμε να διανύσουμε 53 km σε αστική χρήση και λίγο κάτω από 40 km σε υπεραστική διαδρομή. Αυτό συνεπάγεται πως για τις καθημερινές μετακινήσεις που ξεκινούν με την μπαταρία γεμάτη, η μέση κατανάλωση της Citroën C5 X δεν ξεπερνά τα 4,2 lt για έναν κύκλο 100 km. Από εκεί και πέρα, με την υβριδική λειτουργία και χωρίς άλλη φόρτιση στην πρίζα, ανεβαίνει στα 6,9 lt/100 km.
Βεβαίως υπάρχει και επιλογή για φόρτιση από τον βενζινοκινητήρα που αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση, ενώ επικουρικά μπορείς να επέμβεις και στην ισχύ της ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, με ένα κουμπί στο κιβώτιο.
Η φόρτιση πάντως, όπως σε όλα τα PHEV, πρέπει να γίνεται από εξωτερική πηγή (ΑC). Με τον on board φορτιστή να σηκώνει 7,4 kW, αυτή η διαδικασία διαρκεί λίγο παραπάνω από μιάμιση ώρα με αντίστοιχης ισχύος -ή ισχυρότερο- wallbox και φτάνει τις οκτώ ώρες αν μιλάμε για οικιακή πρίζα (2,3 kW).
Και αν αυτά λίγο πολύ τα συναντάμε σε όλη την επαναφορτιζόμενη γκάμα του ομίλου, αυτό που ξεχωρίζει στη Citroën C5 X είναι το οδηγικό κομμάτι. Διότι εδώ βρίσκεται όλη η εξέλιξη του DNA της Citroën, ύστερα από τις ελαιοπνευματικές αναρτήσεις και τα σοφιστικέ συστήματα ανάρτησης γενικότερα.
Ανήκει και αυτή στην αρχιτεκτονική Advanced Comfort, ενσωματώνοντας όμως και κάτι ακόμα: Τα ενεργά αμορτισέρ που συμπληρώνουν την τεχνολογία Progressive Hydraulic Cushions με τα υδραυλικά τέρματα. Εδώ η δύναμη απόσβεσης σε κάθε τροχό ελέγχεται ανεξάρτητα, σε πραγματικό χρόνο και ανάλογα με τις συνθήκες. Κάτι που θεωρητικά συνεπάγεται καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου και κορυφαία άνεση. Το σημαντικότερο όλων, είναι πως αυτή η θεωρία γίνεται και πράξη.
Η Citroën C5 X είναι αναμφισβήτητα από τα πιο άνετα μοντέλα όλης της αγοράς. Και αυτό έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία όταν μιλάμε για την υβριδική έκδοση, στην οποία το μεγάλο βάρος των 1.722 kg αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά χωρίς παρενέργειες.
Όσο υπερβολικό κι αν ακούγεται, καμία από τις ενεργές αναρτήσεις που έχουμε δει μέχρι σήμερα δεν ήταν τόσο εστιασμένη στην άνεση όσο αυτή εδώ. Οπότε είναι αδύνατο σε αυτή τη δοκιμή να μην μιλήσουμε για «μαγικό χαλί», μιας και ό,τι κι αν συμβαίνει έξω από τη Citroën C5 X, μένει έξω από το αυτοκίνητο. Τα διπλά απορροφητικά κρύσταλλα και η κορυφαία ηχομόνωση φιλτράρουν με τη σειρά τους τον δρόμο και διατηρούν το ζεν των επιβατών στον απόλυτο βαθμό.
Προφανώς από ένα τόσο άνετο αυτοκίνητο δεν μπορείς να ζητάς την απόλυτη ευχαρίστηση στη σπορ οδήγηση. Όμως τελικά ο συμβιβασμός αποδεικνύεται συμφέρων για τον οδηγό και εύκολα βρίσκεται η ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας και ευχαρίστησης.
Συμπερασματικά, δεν μπορούμε παρά να διαπιστώσουμε πως μας είχαν λείψει οι παραδοσιακές προτάσεις από τη Citroën που να υπογραμμίζουν τα τρία βασικότερα χαρακτηριστικά της φίρμας: Την τολμηρή σχεδίαση, τις καινοτόμες εφαρμογές και ασφαλώς τον κορυφαίο δείκτη άνεσης.
Η Citroën C5 X τα καταφέρνει εμφατικά σε αυτά τα τρία σημεία, αλλά είναι και ικανότατη σε όλα τα υπόλοιπα, επαναφέροντας τον όρο «ναυαρχίδα» εφ’ όλης της ύλης στην γκάμα της γαλλικής εταιρείας. Η τιμή της Citroën C5 X ξεκινά από τις €36.850, περιλαμβάνοντας και 5ετή εγγύηση. Η συγκεκριμένη έκδοση μάλιστα αποτελεί και μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση εταιρικού, καθότι η λιανική τιμή προ φόρων βρίσκεται κάτω από τις €40.000.
Τι λέει το DRIVE
Με μοντέλα όπως η Citroën C5 X, η γαλλική φίρμα ενισχύει την ταυτότητά της και επαναπροσδιορίζει τη θέση της στην αγορά. H Citroën C5 X υποστηρίζει απ' άκρου εις άκρον τον χαρακτηρισμό της ναυαρχίδας, ενώ η έκδοση PHEV αποτελεί και μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εναλλακτική για εταιρικό.
Τιμή Από €50.900 (€38.150 ΛΤΠΦ)
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 179 PS/6.000 rpm, 250 Nm/1.750 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 110 PS, 320 Nm, μπαταρία 12,4,x kWh (11,3 kWh ωφέλιμη), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 224 PS, 360 Nm/500-2.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,9”
Τελική ταχύτητα 233 km/h
Μέση κατανάλωση* 4,2 lt/100 km
Αυτονομία* 46 km
Εκπομπές CO2 30-34 g/km
Διαστάσεις 4.805 x 1.865 x 1.485 mm mm
Χώρος αποσκευών 485 lt
Βάρος 1.722 kg
ΦΟΡΤΙΣΗ A/C 0-100%
Wallbox 1 ph/3ph με ισχύ 7,4 kW Μία ώρα και 45 λεπτά
Οικιακή πρίζα με ισχύ 2,3 kW Οκτώ ώρες
Οικιακή πρίζα με ισχύ 3,7 kW Τέσσερις ώρες
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Mέτρηση DRIVΕ, για τα πρώτα 100 km ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης