Peugeot 208 1.4 HDi Active 5θ

Peugeot 208 1.4 HDi Active 5θ

Το 208 θέλει να επαναφέρει την Peugeot στη χρυσή εμπορική εποχή του 205. Το πνεύμα της λοιπόν είναι πρόθυμο, ας εξετάσουμε αν ακολουθεί και η σάρκα.

Η Peugeot διακηρύσσει σε υψηλούς τόνους ότι «με το 208 μπαίνει σε μια νέα εποχή», ότι το μοντέλο αυτό είναι «ένα νέο ορόσημο», ότι «της δίνει τα μέσα να δημιουργήσει ξανά ένα είδωλο», ότι «έχει το πνεύμα του 205». Έχουν βάση οι ισχυρισμοί της και είναι δικαιολογημένη η αισιοδοξία της;

Sacré numéro
Δηλαδή «μαγικός αριθμός», αλλά και «ξεχωριστός τυπάς». Αυτό το λογοπαίγνιο ήταν το σλόγκαν για το Peugeot 205, το σουπερμίνι που άφησε εποχή τη δεκαετία του 1980. Η γαλλική φίρμα επιχείρησε να επαναλάβει την επιτυχία με το 206 και το 207, αλλά κατά γενική ομολογία δεν τα κατάφερε. Σήμερα, με την κρίση που έχει χτυπήσει ειδικά τους μαζικούς Ευρωπαίους κατασκευαστές, ένα επιτυχημένο μοντέλο στην κατηγορία Β μπορεί να αποδειχτεί σωτήριο, όπως το 205 πριν 30 χρόνια. Γι’ αυτό η Peugeot περιμένει πολλά από το 208. Και όχι άδικα, αφού το νέο της σουπερμίνι είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης προσπάθειας σε πολλούς και καίριους τομείς, από την εξωτερική σχεδίαση και την ποιότητα κατασκευής μέχρι τη μείωση του βάρους, της κατανάλωσης και των ρύπων.

Στα βασικά ατού της γκάμας του 208 συγκαταλέγονται και οι νέοι 3κύλινδροι βενζινοκινητήρες 1,0 και 1,2 λίτρων. Οι αντίστοιχες εκδόσεις του 208 όμως δεν ήταν ακόμα διαθέσιμες την εποχή της δοκιμής. Έτσι κι αλλιώς, κάτι νέο και ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι και οι κινητήρες ντίζελ, οπότε αποφασίσαμε το αντικείμενο αυτού του τεστ να είναι το 208 με το μικρότερο και κατά τεκμήριο οικονομικότερο πετρελαιοκινητήρα, τον 1.4 HDi των 68 ίππων.
Βέβαια, για να μην παραπλανηθείτε από τις επιδόσεις, χρειάζεται να γνωρίζετε ότι το αυτοκίνητό «μας» είχε πρόγραμμα tuning που ανεβάζει την ισχύ από 68 στους 81 PS και τη ροπή από τα 16,3 στα 19,3 kgm. To tuning του 208 1.4 HDi είναι εργοστασιακό και κοστίζει €390.

Μοντέρνο ντιζάιν και σύγχρονη φιλοσοφία
Έργο των Ζιλ Βιντάλ και Πιερ Οτιέ, το 208 μιλάει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Peugeot: Οι απλούστερες γραμμές, η μικρότερη, «αιωρούμενη» μάσκα, το κοίλωμα-«ραχοκοκαλιά» από μπροστά μέχρι πίσω, και σχεδιαστικά «κοσμήματα» όπως η χρωμέ πλάκα με το λογότυπο Peugeot, οι «γατίσιοι» προβολείς και τα πίσω φώτα «μπούμερανγκ», όλα συμβάλλουν στο να δώσουν ξεχωριστή προσωπικότητα κι έναν αναβαθμισμένο, πιο «ακριβό» αέρα στο αυτοκίνητο. Προσεγμένη είναι κι η αεροδυναμική σχεδίαση, αν και ο συντελεστής Cd (0,29-0,31) δεν είναι τόσο εντυπωσιακός.

Πιο αξιομνημόνευτη είναι η γενική φιλοσοφία του 208, καθώς πάει κόντρα στη μέχρι τώρα τάση που ήθελε τα νέα μοντέλα μεγαλύτερα και βαρύτερα. Σε σχέση με το 207, το 208 είναι 8 cm μικρότερο σε μήκος, 1 cm σε πλάτος, 2 cm σε ύψος και (στην περίπτωσή μας) 110 ολόκληρα κιλά σε βάρος. Η εντυπωσιακή αυτή οικονομία βάρους έχει επιτευχθεί με συντονισμένες προσπάθειες σε όλους τους τομείς, από τη σχεδίαση του πλαισίου και των εξαρτημάτων μέχρι την επιλογή των υλικών και τις μεθόδους συγκόλλησης και συναρμογής.

Το αποτέλεσμα είναι βέβαια ένα αυτοκίνητο πιο ευέλικτο, με καλύτερη συμπεριφορά στο δρόμο, πιο οικονομικό σε καύσιμο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον ακόμα κι αν χρησιμοποιεί στην ουσία τα ίδια μηχανικά μέρη με πριν. Βελτιώσεις στα σημεία έχουν γίνει πολλές, όμως η ανάρτηση παραμένει με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, το τιμόνι έχει κι εδώ ηλεκτρική υποβοήθηση, το κιβώτιο είναι το γνωστό 5 σχέσεων και ο κινητήρας είναι ο επίσης γνωστός, 8βάλβιδος τουρμποντίζελ, με το μονό εκκεντροφόρο, την τροφοδοσία common rail και το φίλτρο σωματιδίων FAP.

Καινοτομία και ποιοτική αναβάθμιση
Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι κι εδώ η Peugeot έκανε μεγάλη προσπάθεια. Η σχεδίαση είναι μοντέρνα κι απέριττη, ο διάκοσμος καλόγουστος και η ατμόσφαιρα «ακριβή» παρότι η ποιότητα κάποιων πλαστικών και η συναρμογή δεν είναι σε επίπεδα VW Polo. Πάντως, η μεγάλη, έγχρωμη οθόνη αφής, στο κέντρο του ταμπλό, για το σύστημα infotainment (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις πλην της βασικής) είναι κάτι ξεχωριστό για την κατηγορία, αναβαθμίζοντας την πληροφόρηση και τη συνδεσιμότητα. 
 
Αυτό όμως που πραγματικά διαφέρει είναι η θέση οδήγησης. Το τιμόνι είναι μικρό και ο πίνακας οργάνων τοποθετημένος ψηλά ώστε να μην απομακρύνεις το βλέμμα σου από το δρόμο. Στην πράξη η ορατότητα είναι μεν καλύτερη, όμως πολλοί παραπονέθηκαν ότι η στεφάνη του τιμονιού τούς έκρυβε το κάτω μέρος των οργάνων. Προσωπικά δεν αντιμετώπισα τέτοιο πρόβλημα, έχοντας υψώσει ελαφρά το έδρανο του καθίσματος. Πιο πολύ με ενόχλησε η σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης και το γεγονός ότι το κάθισμα παρέχει ανεπαρκή στήριξη του σώματος στις στροφές. Πάντως το τιμόνι ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση και το κάθισμα πάει αρκετά πίσω ώστε να βολέψουν τα πόδια τους ακόμα και δίμετροι οδηγοί.

Δεν υπάρχει ανάλογη ευρυχωρία και στο πίσω κάθισμα, παρότι ο χώρος για τα γόνατα είναι λίγο μεγαλύτερος από του 207. Δύο ενήλικες κανονικού αναστήματος πάντως ταξιδεύουν άνετα, αν και ο τρίτος στη μέση αναμενόμενα θα στριμωχτεί. Με τις αποσκευές δεν θα υπάρξει πρόβλημα, αφού το πορτμπαγκάζ των 285 λίτρων είναι από τα μεγάλα της κατηγορίας. Έχει και κανονικό σχήμα, ενώ ο όγκος του μπορεί να αυξηθεί μέχρι και τα 1076 λίτρα αν διπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων. Δεν ανασηκώνεται όμως και το έδρανό τους, με αποτέλεσμα το δάπεδο να μην είναι επίπεδο. Και για να κλείσουμε το κεφάλαιο, θα πούμε πως οι θέσεις για μικροαντικείμενα στην καμπίνα είναι αρκετά μεγάλες αλλά όχι πολλές.

Δεν πάει γρήγορα, αλλά και δεν πίνει
Για το 208 1.4 HDi, η ζυγαριά μας έδειξε 1.100 kg. Δηλαδή 50-120 kg λιγότερα από τον πετρελαιοκίνητο ανταγωνισμό και 90 kg λιγότερα από το βενζινοκίνητο 207 1.4 VTi. Παρόλα αυτά όμως οι 68 ίπποι του μικρού ντίζελ είναι λίγοι και δεν φαίνεται να στρώνει ούτε με τους 81 του tuning. Ως αποτέλεσμα, στην επιτάχυνση από στάση το 208, με 13,9” στα 0-100 km/h και 35,4” στο χιλιόμετρο, είναι πολύ πιο αργό από το Toyota Yaris 1.4 D-4D (10,8”/32,9”) και πιο αργό από το Opel Corsa 1.3 CDTi 95 PS (12,1”/34,0”), ισοφαρίζοντας περίπου το Fiat Punto 1.3 MTJ 85 PS (13,7”/35,8”), αλλά χάνοντας καθαρά από το βενζινοκίνητο Kia Rio 1.2 (12,7”/34,5”). Τα μόνα ανταγωνιστικά μοντέλα που υποσκελίζει είναι τα 3κύλινδρα ντίζελ του Group VW: Polo 1.2 TDI BlueMotion (14,8”/35,9”), Skoda Fabia 1.2 TDI (14,2”/35,9”) και Seat Ibiza 1.2 TDI (14,6”/36,1”).

Η μέγιστη ροπή 19,3 kgm του 208 είναι μεν πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του βενζινοκίνητου Rio (12,3 kgm), αλλά περίπου ισοφαρίζει αυτή των άλλων μικρών ντίζελ: Polo/Fabia/Ibiza (18,4 kgm), Corsa (19,4 kgm) και Punto (20,4 kgm). Αλλά και εδώ έρχονται οι μακριές σχέσεις μετάδοσης του 208 για να το καταδικάσουν. Έτσι, καταλήγει να υπερέχει του Rio μόνο στις μεσαίες στροφές (50-80 με 3η σε 5,5” αντί 5,8”). Χαμηλά όμως, πριν καλοτουρμπίσει, χάνει (30-50 με 3η σε 5,2” αντί 4,0”), όπως και ψηλά (80-110 με 3η σε 8,2” αντί 6,7”). Σε σχέση με το ντίζελ Punto χάνει σχεδόν παντού (0,7” διαφορά στα 50-80 και 0,2” στα 80-110 με 3η), το Corsa είναι σαφώς ταχύτερο (διαφορές 0,8” και 1,9” αντίστοιχα), το Yaris σε άλλη κλάση (-1,6”/-2,3”), αλλά και τα τρικύλινδρα του Group VW το κερδίζουν (το Fabia π.χ., κατά 0,2” και 0,8” στις ίδιες μετρήσεις).

Αυτά σύμφωνα με το V-Box μας. Σε αίσθηση τώρα, το 208 δείχνει μεν να του λείπει η δύναμη –π.χ. σε ένα πιεσμένο προσπέρασμα– αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις η ελαστικότητα του κινητήρα χαμηλά και η ροπή του μόλις «φουσκώσει» το τούρμπο, κάπου στις 1.600 rpm, σου επιτρέπουν να κινείσαι σβέλτα χωρίς προσπάθεια. Αρκεί βέβαια να κρατάς τον κινητήρα στο ωφέλιμο φάσμα στροφών. Εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα, καθώς δεν σε βοηθάει ο λεβιές του κιβωτίου με τις μακριές και ασαφείς διαδρομές. Όμως τελικά μαθαίνεις να τον καθοδηγείς, αλλάζοντας ταχύτητες πιο αργά και προσεκτικά.

Ως εδώ όμως με τα αρνητικά. Η άλλη όψη του νομίσματος 208 HDi είναι η οικονομία καυσίμου. Στα 2.000 km που διανύσαμε, μπόλικα από αυτά με βάναυση χρήση στο γκάζι είναι αλήθεια, η μέση κατανάλωση ήταν μόλις 5,3 lt/100km – εξίσου καλή ή καλύτερη από του πετρελαιοκίνητου ανταγωνισμού και κάπου 1,5 lt/100km μικρότερη από εκείνη των αντίστοιχων βενζινοκίνητων μοντέλων, όπως το Kia Rio 1.2.
     
Επιστροφή στα παλιά καλά στάνταρ
Η Peugeot ήταν κάποτε ονομαστή για τον τρόπο που μπορούσε να συνδυάσει το κράτημα με την άνεση. Κι εδώ φαίνεται να ξαναβρίσκει τον παλιό εαυτό της. Το τιμονάκι του 208 είναι ελαφρύ και δίνει ευελιξία στην πόλη, χωρίς να γίνεται ασαφές στον ανοιχτό δρόμο. Παρότι δεν έχει τη σπορ αίσθηση ενός Fiesta, για παράδειγμα, το μικρό Peugeot ανταποκρίνεται άμεσα στις εντολές του οδηγού και στρίβει με ακρίβεια, χωρίς να γέρνει άτσαλα στις αλλαγές κατεύθυνσης ή να βουτάει υπερβολικά στο φρενάρισμα παρά τις σχετικά μαλακές αναρτήσεις με τις σεβαστές διαδρομές. Γενικά δείχνει ελαφροπάτητο αλλά συνάμα και σταθερό στις μεγάλες ταχύτητες.

Σε ψηλό επίπεδο είναι και η άνεση. Όμως, ενώ η ανάρτηση κρατάει το αμάξωμα υπό έλεγχο και απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του δρόμου, δεν είναι αθόρυβη. Έχει την τάση να χτυπάει – κι αυτό, μαζί με την όχι πολύ καλή ηχομόνωση του κινητήρα, δείχνει ότι η οικονομία βάρους έχει και τις αρνητικές της πλευρές. Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι πάντως χαμηλός, κάνοντας ξεκούραστο το ταξίδι σε αυτοκινητόδρομο.
Τέλος, τα φρένα ικανοποιούν απόλυτα σε αίσθηση, γραμμικότητα απόκρισης και αντοχή, όμως οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε ήταν μάλλον μέτριες.

Οικονομικό σε όλα
Αν αγνοήσουμε τις εκάστοτε προσφορές (που σήμερα ισχύουν και αύριο δεν ισχύουν) και βασιστούμε στους επίσημους τιμοκαταλόγους, θα δούμε ότι το 208 HDi 1.4 είναι το δεύτερο φτηνότερο πετρελαιοκίνητο μοντέλο της κατηγορίας του. Η τιμή του αρχίζει από τα 14.000 ευρώ για την 3θυρη βασική έκδοση Access, που όμως δεν έχει ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, ούτε το σύστημα πολυμέσων με την κεντρική οθόνη αφής 7”.

Αυτά τα στοιχεία είναι στάνταρ στην επόμενη έκδοση, την Active (όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας) η οποία κοστίζει 600 ευρώ παραπάνω –άρα αξίζει ασυζητητί. Για το 5θυρο πληρώνεις άλλα 500 ευρώ, για το μεταλλικό χρώμα 450 και για τους προβολείς ομίχλης 100 ευρώ επιπλέον. Τα μόνα βασικά στοιχεία που λείπουν εδώ είναι τα πίσω ηλεκτρικά παράθυρα και ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός (υπάρχει απλό air condition). Για να τα έχεις πρέπει να πάρεις την κορυφαία έκδοση Allure, που έχει μεταξύ άλλων και ζάντες αλουμινίου 16”. Όποια έκδοση κι αν πάρεις πάντως θα έχεις στάνταρ έξι αερόσακους, ESP και cruise control με ρυθμιστή ταχύτητας.

Όσον αφορά στο κόστος χρήσης, η κατανάλωση πετρελαίου είπαμε ότι είναι από τις χαμηλότερες που υπάρχουν. Χάρη στις εκπομπές CO2 των 98 gr/km δεν πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας, ενώ και οι απαιτήσεις συντήρησης είναι μικρές, με αλλαγή λαδιών κάθε 20.000 km ή κάθε χρόνο και γενικό σέρβις κάθε 40.000 km ή κάθε δύο χρόνια. Τέλος, η στάνταρ εγγύηση για τα μηχανικά μέρη είναι διετής, αλλά μπορεί να επεκταθεί στα 5 χρόνια μ’ ένα επιπλέον κόστος 250 ευρώ.
   
Τι λέει το DRIVE
Μπορεί το 208 να μην αλλάζει τα δεδομένα όπως το 205 στον καιρό του, όμως σαφώς αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα εμπρός σε σχέση με το 207. Στην έκδοση με τον μικρότερο ντίζελ κινητήρα, το 208 είναι ένα από τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, χωρίς να είναι ακριβό στην αγορά του. Σίγουρα όμως θα το θέλαμε πιο δυνατό και λίγο πιο αθόρυβο.
Τιμή Από €14.500
Τεχνολογία 1.397 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, (68) 81 PS/4.000 rpm, (16,3) 19,3 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 9,0”
0-100 km/h 13,9”
0-120 km/h 20,9”
0-140 km/h 32,4”
0-400 m 18,9”
0-1.000 m 35,4”
50-80 με 3η 5,5”
80-110 km/h με 4η 9,4”
110-140 km/h με 5η 18,0”
100-0 km/h 39,9 m
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Κατανάλωση 5,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 98 gr/km
Διαστάσεις 4.524 x 1.838 x 1.702 mm
Βάρος 1.100 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube