Ακολουθώντας το τέμπο ολόκληρης της αυτοκίνησης, ο κόσμος των hot hatch βρίσκεται κι αυτός σε φάση μετάβασης. Αυτοκίνητα-θρύλοι που γαλούχησαν γενιές οδηγών περνούν σιγά σιγά στην Ιστορία, παίρνοντας μαζί τη μυρωδιά και τον ήχο των κινητήρων βενζίνης, των μετάλλων που συστέλλονται ύστερα από μια διαδρομή στο όριο, αλλά και την αδρεναλίνη που ακολουθούσε την ανοδική πορεία του στροφομέτρου προς την κόκκινη περιοχή.
Σε μια προσπάθεια να παραμείνει ζωντανή, η κατηγορία εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με την ηλεκτροκίνηση να αναδιαμορφώνει το σκηνικό. Και τα hot hatch να καλούνται να συνδυάσουν τον δυναμισμό του παρελθόντος με την περιβαλλοντική ευαισθησία. Βέβαια, το πώς ακριβώς θα ορίζεται ένα ηλεκτρικό hot hatch στη νέα ηλεκτρική εποχή, αυτή τη στιγμή δείχνει να βρίσκεται στον αέρα.
Με 600 Nm ροπή και 0-100 km/h σε μόλις 3,8’’ το MG4 XPower είναι ένα ντραγκστεράδικο χάτσμπακ με πινακίδες κυκλοφορίας
H έλευση των Abarth 500e και Hyundai Ioniq 5 N αναμένεται να μας δώσει ένα σημαντικό πρώτο δείγμα γραφής, σχετικά με τα χαρακτηριστικά που θα έχουν τα μελλοντικά hot hatch. Μέχρι όμως να έρθουν στην ελληνική αγορά, την πρώτη γεύση παίρνουμε από μια μάλλον απρόσμενη πηγή. Τη νεοσύστατη στην ελληνική αγορά MG Motor. Που ύστερα από το πρώτο κύμα 100% ηλεκτρικών και SUV, έφερε στη χώρα μας το MG4 XPower. Μια εκρηκτική έκδοση του ηλεκτρικού χάτσμπακ με 435 άλογα και εμφάνιση που αφήνει αρκετές υποσχέσεις.
Για να ανακαλύψουμε κατά πόσον τις τηρεί, κατευθυνθήκαμε στις γνώριμες ορεινές διαδρομές του Κιθαιρώνα, συντροφιά με μια Mercedes-AMG A 45 S. Όχι για άμεση σύγκριση, παρότι αμφότερα αποδίδουν πάνω από 400 άλογα και γράφουν κάτω από 4’’ στο 0-100 km/h. Αλλά περισσότερο για το feeling που προσφέρει το κορυφαίο από τα εναπομείναντα hot hatch του πλανήτη. Κι αν θέλετε, για να κάνουμε ομαλότερη τη μετάβασή μας από τη μυρωδιά της βενζίνης, στο ηλεκτροσόκ που σου προσφέρει η κορυφαία έκδοση του MG4.
Δεν σας κρύβουμε ότι περιμέναμε τη στιγμή που θα βρεθούμε πίσω από το τιμόνι του MG4 XPower, απ’ όταν κυκλοφόρησαν οι πρώτες φωτογραφίες του στο διαδίκτυο. Θα παραδεχτείτε και εσείς ότι οι πορτοκαλί δαγκάνες από τη μία και το βρετανικό «αγωνιάρικο» πράσινο ματ χρώμα από την άλλη -που είναι αποκλειστικό για την έκδοση- δημιουργούν μια σπορ αύρα γύρω από το 5θυρο αυτοκίνητο που σε καλεί να βρεθείς στο αριστερό κάθισμα. Πέρα από αυτό, τους τελευταίους μήνες είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε αρκετές φορές τις συμβατικές εκδόσεις του MG4 και πέρα από τη πολύ καλή συνολική εικόνα και την ικανοποιητική εμβέλειά του, αυτό που μας είχε προκαλέσει ιδιαίτερη εντύπωση από την πρώτη μέρα, είναι το πόσο ευχάριστο είναι οδηγικά στον δρόμο.
Με το XPower πλέον ζωντανό εμπρός μας και όχι σε μια ψηφιακή οθόνη, το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεσαι είναι ότι έρχεται με ελάχιστες οπτικές αλλαγές συγκριτικά με τα υπόλοιπα MG4. Και όχι με ιδιαίτερα χαμηλή απόσταση από το έδαφος. Πέρα από το χρώμα και τις δαγκάνες που προαναφέραμε, οι λοιπές εξωτερικές διαφορές αφορούν της διαφορετικής σχεδίαση ζάντες των 18” κι ένα διακριτικό αεροδυναμικό πακέτο που κορυφώνεται με την ιδιαίτερη σχεδιαστικά διπλή αεροτομή ψηλά στην πίσω πόρτα.
Το ίδιο μοτίβο ακολουθείται και στο εσωτερικό όπου εκτός από την προσθήκη πορτοκαλί ραφών στο εσωτερικό και λίγη Alcantara με οικολογικό δέρμα στα καθίσματα δεν υπάρχει καμία άλλη πραγματική αλλαγή. Τα καθίσματα με τη σειρά τους παραμένουν επίσης τα ίδια σε σχεδίαση. Είναι άνετα αλλά όχι αρκετά υποστηρικτικά στα πλευρικά σημεία για ένα σπορ αυτοκίνητο με τόση δύναμη.
Η ποιότητα κατασκευής είναι και εδώ αρκετά καλή, ενώ οι χώροι και η πρακτικότητα παραμένουν επίσης απαράλλακτοι, με πρακτικούς αποθηκευτικούς χώρους και χωρίς κεντρικό τούνελ, αρκετό χώρο ακόμα και για τρεις ενήλικους. Ομοίως ίδιες είναι και οι λειτουργίες του infotainment που ελέγχονται από την οθόνη αφής 10,25’’ με γρήγορη απόκριση τις περισσότερες φορές. Προσφέρει ενσύρματο Android Auto ή Apple CarPlay και τα προφίλ οδήγησης (ECO, Normal και Sport) ή τις ρυθμίσεις ανάκτησης ενέργειας που γνωρίσαμε και στα υπόλοιπα MG4. Δεν έχουμε ούτε κάτι το έξτρα που να τονίζει το διαφορετικό πνεύμα της XPower όπως, π.χ., μια playlist ψηφιακών ήχων. Που μπορεί να μην τους πολυσυμπαθούμε -ειδικά όταν προσπαθούν να μιμηθούν τον ήχο ενός βενζινοκινητήρα- αλλά στην προκειμένη περίπτωση θα πρόσθεταν επιπλέον πόντους στην προσπάθεια της έκδοσης XPower να διαφοροποιηθεί από την υπόλοιπη γκάμα.
Το επιχείρημα ότι η έλλειψη πολλών αλλαγών στο MG4 XPower προκρίθηκε ώστε να κρατηθεί χαμηλά η τιμή αγοράς γίνεται ως ένα βαθμό αποδεκτό. Κι αυτό παρόλο που αν κάτι έχουμε μάθει από την ηλεκτροκίνηση μέχρι τώρα, είναι ότι τα πολλά άλογα έρχονται εύκολα και με πολύ χαμηλότερο κόστος εξέλιξης, συγκριτικά με το δίλιτρο μοτέρ της AMGγια παράδειγμα που «βρυχάται» πίσω από το XPower, καθώς αφήνουμε πίσω μας την Αττική Οδό και παίρνουμε τον δρόμο για τα Βίλια.
Αν αυτός ήταν ο σκοπός τον πέτυχαν, καθώς δίχως δεύτερη σκέψη και ιδιαίτερο ψάξιμο, στο αμάξωμα του XPower κρύβονται τα φθηνότερα 400+ άλογα σε σπορ περιτύλιγμα που μπορεί να αποκτήσει κάποιος σήμερα στην Ελλάδα, χωρίς βέβαια να στραφεί στην αγορά μεταχειρισμένου. Ωστόσο, αυτό που είναι λιγότερο συγχωρητέο είναι το μέγεθος και το βάθος των αλλαγών σε επίπεδο μηχανικών μερών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η MG, η έκδοση XPower έρχεται με μεγαλύτερους αεριζόμενους δίσκους φρένων, διαμέτρου 345 mm, διαφορετική ρύθμιση στα γόνατα McPherson του εμπρός άξονα -για τη διαχείριση του έξτρα βάρους που πρόσθεσε ο επιπλέον ηλεκτροκινητήρας- αλλά και στους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Δηλώνοντας ότι συνολικά, η ανάρτηση είναι 25% πιο σκληρή συγκριτικά με τις συμβατικές εκδόσεις του ηλεκτρικού χάτσμπακ. Το πακέτο βελτιώσεων συμπληρώνει ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό XDS για βέλτιστη κατανομή της ροπής.
Και για να περάσουμε στο ζουμί. Όλες οι παραπάνω αλλαγές υπαγορεύτηκαν ύστερα από την προσθήκη ενός ακόμα ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων εμπρός για να συνεργάζεται με αυτόν των 231 ίππων στον πίσω άξονα, εκτοξεύοντας τη συνδυαστική απόδοση στους 435 ίππους και τη ροπή στα 600 Nm! Με τα δυο ηλεκτρομοτέρ να εξασφαλίζουν επιπρόσθετα τετρακίνηση.
Και πώς μεταφράζονται όλα τα παραπάνω στον δρόμο;
Με το 0-100 km/h να έρχεται σε μόλις 3,8’’, η αλήθεια είναι ότι η «σφαλιάρα» που τρως κάθε φορά που βυθίζεις το δεξί πεντάλ στο πάτωμα είναι πολύ δυνατή. Και το αποτέλεσμα κάθε φορά είναι να κολλήσεις στο κάθισμα. Είτε ξεκινάς βίαια από στάση είτε επιταχύνεις δυνατά ρολάροντας με 50, 80 ή ακόμα και με τριψήφιο αριθμό χιλιομέτρων στο ψηφιακό κοντέρ.
Το MG4 XPower είναι σίγουρα πολύ γρήγορο. Παρά δε τα 1.878 kg που ζυγίζει, ρίχνει ένα δέκατο στην ακριβοθώρητη A 45 S. Και για μερικούς, ο τρομακτικός ρυθμός που επιταχύνει θα έχει πλάκα όταν θελήσουν να παίξουν με ανυποψίαστους οδηγούς που μαρσάρουν στα φανάρια. Η αλήθεια είναι ότι ύστερα από το τέλος της ευθείας ο ενθουσιασμός μετριάζεται και το XPower μετατρέπεται απλώς σε ένα πολύ σβέλτο χάτσμπακ. Που δυσκολεύεται να ξυπνήσει μέσα σου το πάθος ή το δέος που θα νιώσεις οδηγώντας στην ίδια ορεινή διαδρομή ένα καλοστημένο βενζινοκίνητο hot hatch, όπως αυτό που βγαίνει από τα ατελιέ του Affalterbach.
Με τις καμπές να κοντοζυγώνουν, το MG4 XPower σου δείχνει άμεσα ότι δεν είναι όσο σκληροτράχηλο ή συμμετοχικό πίστευες, χαζεύοντας τις φωτογραφίες στο διαδίκτυο. Νιώθεις το ηλεκτρονικό διαφορικό να εργάζεται σκληρά για να περάσουν οι 435 ίπποι αποτελεσματικά στον δρόμο, αλλά η μάλλον χαλαρή ρύθμιση της ανάρτησης δεν βοηθά όταν αποφασίσεις να ανεβάσεις ρυθμό και να είσαι λίγο πιο επιθετικός στις στροφές. Η κλίση του αμαξώματος αυξάνει και νιώθεις ότι η ανάρτηση δυσκολεύεται να διαχειριστεί το βάρος, με το τιμόνι να μην είναι σύμμαχος στη διαδικασία καθώς η πληροφορία που μεταφέρει στα χέρια του οδηγού είναι περιορισμένη σε όγκο.
Με τις μεγάλες ταχύτητες και τα επιπλέον 118 kg, λόγω του πρόσθετου ηλεκτροκινητήρα, τα φρένα αρχίζουν σύντομα να χάνουν μέρος της απόδοσής τους. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ακόμα και σε μια απλή σβέλτη βόλτα το σύστημα πέδησης από μόνο του δείχνει λίγο για την ισχύ του XPower. Και τα 33,9 m που ανακοινώνει η MG ότι χρειάζεται για να επιβραδύνει από τα 100 km/h στα 0 km/h, είναι μάλλον με τη λειτουργία one pedal. Την οποία πρέπει να ενεργοποιείς κάθε φορά που θέλεις να κινηθείς σβέλτα ώστε να συνδράμει στην πιο αποτελεσματική επιβράδυνση του αυτοκινήτου και να μην στηρίζεσαι αποκλειστικά στο πεντάλ του φρένου, που υστερεί σε αίσθηση και έχει πιο μακριά διαδρομή απ’ όσο θες σε μια πιο σπορ κατασκευή.
Ωστόσο, αυτό που πραγματικά μας έλειψε είναι η «παιχνιδιάρικη» οδική συμπεριφορά των απλών εκδόσεων. Ο τρόπος που το MG4 «κάθεται» στον πίσω άξονα όταν βυθίζεις το γκάζι στη στροφή και ανοίγοντας λίγο την τροχιά του σε γλιστερή άσφαλτο σου επιτρέπει να στρίψεις με λιγότερο τιμόνι. Σε αντίστοιχη περίπτωση το XPower θα στείλει και μπόλικη ροπή στον εμπρός άξονα. Και αν επιμείνεις στο γκάζι, θα ανοίξει την τροχιά του υποστρέφοντας, καλώντας τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης να πιάσουν δουλειά.
Από την άλλη βέβαια, το γεγονός ότι λίγα πράγματα έχουν αλλάξει ουσιαστικά στο MG4 XPower, σημαίνει ότι παραμένει εξίσου καλό και άνετο στην καθημερινή χρήση με την ανάρτηση να μη δυσανασχετεί στους ταλαιπωρημένους ελληνικούς δρόμους, παρότι έχει σκληρύνει ελαφρά. Ελπίζουμε πάντως η συγκεκριμένη εκτέλεση να μην αποτελέσει πρότυπο για τα ηλεκτρικά hot hatch του μέλλοντος, διότι το κενό που θα αφήσουν αυτοκίνητα όπως η Mercedes-AMG A 45 S αποχαιρετώντας μας οριστικά θα είναι δυσαναπλήρωτο.
Το γρήγορο είναι καλό αλλά παύει και γρήγορα να είναι διασκεδαστικό. Διότι στο τέλος της μέρας, αυτό που σε δένει με το κάθε hot hatch και παθιάζεσαι μαζί του δεν είναι τόσο η ταχύτητα όσο η διαδικασία να μάθεις τα χούγια του και να ανακαλύψεις το όριο. Τα δικό του και το δικό σου, σε μια φιδίσια διαδρομή. Στο MG4 XPower η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί γρήγορα. Στην Α 45 S θα χρειαστεί να κάνεις την ίδια διαδρομή ξανά και ξανά, μέχρι να καταφέρεις να δαμάσεις τους 421 ίππους και να σταματήσει να σου λέει, «μόνο τόσο μπορείς να με πας;».
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, κάθε απόπειρα σύγκρισης μεταξύ των δύο μοντέλων είναι άδικη και προς τις δυο κατευθύνσεις. Το γερμανικό μοντέλο είναι το απόλυτο σπορ χάτσμπακ της εποχής μας, με δεκαετίες εξέλιξης πίσω του και για το τελευταίο παξιμάδι που έχει πάνω του. Ένα άρτιο μηχανολογικά αυτοκίνητο που από την τετρακίνηση και το κιβώτιο, μέχρι το μοτέρ και τα ηλεκτρονικά συστήματα μπορεί να προσαρμοστεί στο στιλ ή τα «θέλω» του εκάστοτε οδηγού που θα βρεθεί στο αριστερό μπάκετ. Και τελικά να του χαρίσει απλόχερα μοναδικές οδηγικές συγκινήσεις, συνοδεία μια άκρως απολαυστικής ηχητικής εμπειρίας που συνθέτουν το μοτέρ και η εξάτμιση.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που κοστίζει σχεδόν τα διπλά λεφτά από τις €43.150 του MG4 XPower. Που, αν συνυπολογίσουμε τα €8.000 μείον της κρατικής επιδότησης, το κόστος απόκτησής του μειώνεται στις €35.150. Στο τέλος της ημέρας, μπορεί να μην είναι όσο σπορ ελπίζαμε αλλά παραμένει ένα πολύ ικανό και σβέλτο χάτσμπακ που δεν απαιτεί θυσίες όσον αφορά την άνεση στις καθημερινές μετακινήσεις. Και μπορεί να σου προσφέρει τόσο στη διαδρομή σπίτι γραφείο όσο και σε μια περιαστική κυριακάτικη βόλτα, μπόλικες δόσεις αδρεναλίνης με την έκρηξη και την ταχύτητά του.
Βέβαια θα πρέπει να φροντίσεις οι δόσεις αυτές να λαμβάνονται σε ακτίνα όπου υπάρχει υποδομή φόρτισης. Η προσθήκη δεύτερου ηλεκτροκινητήρα ξεζουμίζει πιο γρήγορα την μπαταρία με την ωφέλιμη χωρητικότητα των 61,8 kWh. Το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι η ηλεκτρική αυτονομία του MG4 XPower φτάνει τα 385 km. Στην πράξη, διαπιστώσαμε ότι αυτή είναι μια αρκετά αισιόδοξη προσέγγιση ακόμα και αν δεν εκμεταλλεύεσαι συνέχεια την πλήρη δυνατότητα των δύο ηλεκτρομοτέρ.
Στα χέρια μας, η πραγματική αυτονομία έφθασε γύρω στα 300 km χρησιμοποιώντας αρκετά το πρόγραμμα Eco στις αστικές μετακινήσεις. Από την άλλη βέβαια, η αναβαθμισμένη μέγιστη ισχύς φόρτισης στα 140 kW, περιορίζει αρκετά τον χρόνο φόρτισης σε έναν αντίστοιχης ισχύος DC ταχυφορτιστή. Σε μόλις 26 λεπτά έχεις φθάσει από το 10% στο 80% και το MG4 XPower είναι έτοιμο να σε κολλήσει και πάλι στο κάθισμα και με σημαντικά χαμηλότερο κόστος χρήσης απ’ ό,τι ένα αντίστοιχης ή ακόμα και μικρότερης δυναμικότητας σπορ χάτσμπακ με θερμικό κινητήρα.
MG4 XPower | |
---|---|
Τιμή | Από €35.150 (με κρατική επιδότηση) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | BEV, εμπρός σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη 204 PS και 250 Nm, πίσω σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη 245 PS και 350 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 64 kWh (61,8 kWh ωφέλιμες), τετρακίνηση, κιβώτιο μίας σχέσης |
Συνδυαστική απόδοση | 435 PS/ 600 Nm |
Διαστάσεις | 4.287 x 1.836 x 1.516 mm |
Χώρος αποσκευών | 363-1.177 lt |
Βάρος | 1.878 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 3,8" |
Τελική ταχύτητα | 200 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 20,4 kWh/100 km |
Ηλεκτρική αυτονομία | 300 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
DC 140 kW, 10-80% | 26' |
AC 11 kW 0-100% | 5,1 ώρες |
Μετρήσεις DRIVE* | |
Φωτογραφίες | DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |