
Αρχικά πίστευα ότι μου παραχωρήθηκαν τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα του 18ου DRIVE Trophy επειδή οι άλλοι δεν ήθελαν να είναι εκείνοι που θα τα μανουβράρουν στα στενά περάσματα και θα κατεβαίνουν να κόβουν κλαδιά για να μην τα γδάρουν. Όμως εκεί που πάμε, τα κλαδιά είναι είδος υπό εξαφάνιση. Μυστήριο. Τέλος πάντων, αφού σε αυτά με έριξε ή μάλλον «με ανέβασε» η τύχη, το ξημέρωμα της πρώτης μέρας με βρίσκει στη μπουκαπόρτα της ΑΝΕΚ, στο τιμόνι του Land Rover.
Είναι σαφές ότι αυτό το αυτοκίνητο έχει φτιαχτεί για συνθήκες πολύ σκληρότερες από αυτές που περιμένουμε να βρούμε στην Κρήτη –τουλάχιστον τέτοια εποχή. Αν δεν πρόκειται να ανάψεις θερμαινόμενο τιμόνι και κάθισμα, ενώ έξω κάνει ψόφο, και να αναρωτηθείς με ποιο πρόγραμμα του Terrain Response 2 θα ανέβεις μια πλαγιά που έχει και λίγη λάσπη, και λίγο χιόνι, και λίγη πέτρα, ποιο το νόημα; Την αερανάρτηση πάντως τη χαίρεσαι και στην άσφαλτο, αφού εξασφαλίζει κορυφαία άνεση.
Το ίδιο κάνει κι όταν φτάνουμε στο οροπέδιο Ασκύφου και μπαίνουμε στο χώμα. Ή καλύτερα, στην πέτρα. Καταλαβαίνω ότι από κάτω μου γίνεται «πόλεμος», αλλά κάθε κραδασμός στρογγυλεύεται αρκετά πριν φτάσει στην καμπίνα. Το πλεονέκτημα δεν είναι μόνο ότι φτάνω πιο ξεκούραστος από όλους στο οροπέδιο του Νιάτου, αλλά και ότι δεν έχουν κουνηθεί από τη θέση τους τα φαγώσιμα, τα νερά και οι καφέδες που κουβαλάω στο πορτμπαγκάζ. Η επιλογή του Defender για ΚΨΜ αυτού του Trophy ήταν καλή ιδέα. Εδώ πάνω δεν έχει καφετέριες και φούρνους, και το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα είναι να μην μπορώ να παρέχω στον Αργύρη και στον Θανάση το φαγητό και τον καφέ που ζητούν, αντίστοιχα, κάθε μισή ώρα περίπου.
Η νερολακούβα που βρίσκουμε εδώ δεν είναι αρκετά βαθιά για να χρειαστεί το Wade, το πρόγραμμα... κολύμβησης που μεταξύ άλλων κλείνει την ανακύκλωση του αέρα και σε ενημερώνει για τη στάθμη του νερού στο οποίο έχεις βουτήξει. Αλλά είναι αρκετή για να δώσει ενδιαφέρον χρώμα στις ασημί επιφάνειες του Defender.
Στον αυτόματο
Το Land Rover διαθέτει ενεργά διαφορικά στο κέντρο και πίσω. Το ποσοστό εμπλοκής καθορίζεται αυτόματα και εμφανίζεται στην οθόνη του infotainment, ενώ μέσα από αυτή μπορείς να τα κλειδώσεις και μόνιμα. Η τετρακίνηση μπορεί να στείλει ακόμα και όλη τη δύναμη εμπρός ή πίσω, όμως αυτό γίνεται πάντα με στόχο τη βέλτιστη πρόσφυση. Διαβάστε περισσότερα στην πλήρη δοκιμή του Defender. Σε ένα κομμάτι του δρόμου προς τα Σφακιά που είναι φαρδύ και στρωμένο με χώμα λόγω έργων, αλλά και στη γλιστερή άσφαλτο που ακολουθεί, θα ήθελα ένα σπορ πρόγραμμα που δεν υπάρχει. Τα εμπρός λάστιχα παραδίδονται σχετικά εύκολα στο βάρος του οχήματος, το οποίο παρά το αλουμινένιο πλαίσιο και την εκτενή χρήση αλουμινίου παντού, ξεπερνά τους 2,3 τόνους.
Η άφιξη στο σεληνιακό τοπίο του προορισμού μας πραγματοποιείται χωρίς δράματα. Και χωρίς πουθενά να χρειαστεί να επιλέξω την ψηλότερη θέση της ανάρτησης, που αυξάνει την απόσταση από το έδαφος από τους 22 στους 29 πόντους! Αντίθετα, ένα αξεσουάρ που εκμεταλλεύομαι πλήρως στην επιστροφή είναι τα φώτα Matrix LED. Κάνουν τη νύχτα μέρα, δεν ταλαιπωρούν τα κουρασμένα μου μάτια που λειτουργούν αδιάκοπα από τις 5:30 το πρωί, και με γεμίζουν σιγουριά. Ειδικά κατά την... αναρρίχηση προς το καταφύγιο, επάνω σε ατάκτως ερριμμένες πέτρες τις οποίες με πολλή υπερβολή θα μπορούσες να αποκαλέσεις «δρόμο».
Η επόμενη μέρα ξεκινά με μια δοκιμασία: Μια ανηφόρα με πέτρες και θάμνους, με κλίση 30ο, όπως με πληροφορεί το κλισιόμετρο του Defender, και ένα επιπλέον σκαλοπάτι στο τέλος της. Ο σκοπός δεν είναι να το περάσω, για την αποφυγή ζημιάς στην κοιλιά των αυτοκινήτων, αλλά μόνο να δω πόσο εύκολα θα το υπερβούν οι εμπρός τροχοί. Με κοντή 1η και ελάχιστο γκάζι αρχικά, το Defender σπινάρει με τα τέσσερα πάνω στις γλιστερές πέτρες. Τα καταφέρνει με ελάχιστη παραπάνω φόρα, τόσο με 2η όσο και με 3η. Με το hill descent control να λειτουργεί στην όπισθεν, επιστρέφω στα «pits» και μπαίνω στο Ranger. Σε αυτό η ανάρτηση ταλαντώνεται περισσότερο, μειώνοντας την πρόσφυση. Για να περάσει θέλει περισσότερη φόρα, με 2η και 3η, και το κάνει με μια αναπήδηση της εμπρός ανάρτησης που με κάνει να νιώθω πιο άβολα. Όχι επειδή μπορεί να πάθει κάτι το αυτοκίνητο, αλλά για να μην πατήσω το Λάσδα που στέκεται ακριβώς εκεί.
Για τη συνέχεια της διαδρομής μένω στο Ford. Σε ένα περιβάλλον που ξεφεύγει από το πλαίσιο του επαγγελματικού οχήματος και πλησιάζει τα επιβατικά. Το κατά μισό μέτρο μεγαλύτερο μήκος κάνει πιο δύσκολες τις αναστροφές μεταξύ βράχου και γκρεμού, όμως το τιμόνι του κόβει οριακά περισσότερο από του Land Rover, με κύκλο στροφής 12,7 αντί για 12,8 m, οπότε δεν με δυσκολεύει στις φουρκέτες. Άλλη μια ομοιότητα είναι ότι και το Ranger ζυγίζει περίπου 2,3 τόνους. Όμως η ανάρτησή του, αναμενόμενα, είναι φτιαγμένη για να δουλεύει με φορτίο. Όταν οι πιο μεγάλες πέτρες με ταρακουνούν λίγο περισσότερο, σκέφτομαι ότι τελικά έπρεπε να έχουμε γεμίσει την καρότσα με τσουβάλια ελιές, όπως μας παρακαλάει από χτες ο Πατεράκης.
«Ranger, τι άμμο!»
Η κατηφόρα που ακολουθεί ολοκληρώνεται με την κίνηση μόνο πίσω και με το Ranger να αποκαλύπτει τον παιχνδιάρικο χαρακτήρα του. Το ESP απενεργοποιείται πλήρως, οπότε στο πατημένο χώμα μπορώ να το παίξω... Λατβαλάκης, ελπίζοντας ότι το πλάτος του δρόμου επαρκεί για τη γωνία που παίρνω. Ο κινητήρας έχει ικανοποιητική απόκριση, κι αν κάτι θα ήθελα για τέτοια χρήση είναι ένα λιγότερο άβολο διακόπτη για τις χειροκίνητες αλλαγές σχέσεων.
Στην αμμώδη παιδική χαρά που μας υποδέχεται στη συνέχεια έχουμε πολλές ιδέες για δοκιμασίες και παιχνίδια, αλλά πολύ λίγο χρόνο. Προλαβαίνω μόνο να επιβεβαιώσω ότι τα αυτοκίνητά «μου» μπορούν άφοβα να σταματήσουν και να ξαναξεκινήσουν σε οποιοδήποτε σημείο της πίστας. Το Defender κλειδώνει τα διαφορικά του κατά βούληση, ενώ το κλείδωμα του πίσω διαφορικού στο Ranger ούτε που το δοκίμασα. Δεν ξέρω τι θα έκανε εδώ το Raptor με την αγωνιστικών προδιαγραφών ανάρτηση, ίσως ισοπέδωνε τα πάντα και έφτανα με άλματα μέχρι τη «Μαδάρα». Αλλά νομίζω ότι ακριβώς το ίδιο μπορώ να κάνω και με το Wildtrak, αν το αποφασίσω.
Από την άλλη, αυτό το Defender First Edition κόστιζε τα υπερδιπλάσια από το Ranger. «Κόστιζε», επειδή o δίλιτρος ντίζελ που φορά έχει καταργηθεί. Τη θέση του έχει πάρει ένας 3λιτρος 6κύλινδρος που αποδίδει έως 300 PS, αλλά μάλλον αυτό δε θα σταθεί εμπόδιο σε όποιον μπορεί να δώσει από €75.000 έως πολλά παραπάνω γι’ αυτό το θωρηκτό παντός εδάφους. Σκέφτομαι ότι το δικό μου Defender θα το προτιμούσα πιο λιτό, με τις άσπρες, ατσάλινες «ραλόζαντες» της βασικής έκδοσης και λάστιχα που κάνουν αυτά εδώ να δείχνουν χαμηλοπρόφιλα. Αλλά κυρίως, θα προτιμούσα να μην πρέπει να μπω τώρα στο καράβι της επιστροφής.
Διαβάστε και τα υπόλοιπα σκέλη του Trophy:
18ο DRIVE Trophy: Απόβαση στην Κρήτη [video]
Honda CR-V Hybrid vs Subaru Forester e-Boxer
Dacia Duster 1.5 Blue dCi vs Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid
Land Rover Defender 110 2.0 D240
Τεχνολογία Κινητήρας ντίζελ 1.999 cc, i4, common-rail, δύο τούρμπο
Απόδοση 240 PS/4.000 rpm, 430 Nm/1.400 rpm
Κιβώτιο Αυτόματο 8 σχέσεων
Τετρακίνηση Μόνιμη, 3 διαφορικά, υποπολλαπλασιασμός 2,93:1
Κλείδωμα κεντρικού/πίσω Ναι/ναι
Ανάρτηση εμπρός Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική
Ανάρτηση πίσω Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αντιστρεπτική
Λάστιχα Pirelli Scorpion Zero All Season, 255/60R20, κανονική ρεζέρβα
Διαστάσεις 4.758** x 1.996 x 1.967 mm
Απόσταση από το έδαφος 218 mm (Off road: 291 mm)
Γωνίες off-road 30,1o – 22,0o – 37,7o (Off road: 37,5o – 28,0o – 40,0o)
Βάρος 2.323 kg
0-100 km/h 9,1”
Τελική 188 km/h
Κατανάλωση Trophy* 13,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 234 g/km (WLTP)
Τιμή Από €75.200 (3.0 D 200 PS)
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE, **5.018 mm με τη ρεζέρβα
Ford Ranger Wildtrak 2.0 D Bi-Turbo
Τεχνολογία Κινητήρας ντίζελ 1.995 cc, i4, common-rail, δύο τούρμπο
Απόδοση 213 PS/3.750 rpm, 500 Nm/1.500-2.500 rpm
Κιβώτιο Αυτόματο 10 σχέσεων
Τετρακίνηση Κατ’ επιλογή, υποπολλαπλασιασμός 2,48:1
Κλείδωμα κεντρικού/πίσω Μόνιμο/ναι
Ανάρτηση εμπρός Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική
Ανάρτηση πίσω Άκαμπτος άξονας
Λάστιχα Continental CrossContact LX, 265/60R18, κανονική ρεζέρβα
Διαστάσεις 5.359 x 1.977 x 1.848 mm
Απόσταση από το έδαφος 237 mm
Γωνίες off-road 29,0o – 25,0o – 21,0/27,0o
Βάρος 2.246-2.374 kg
0-100 km/h 9,0”
Τελική 180 km/h
Κατανάλωση Trophy* 13,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 239 g/km (WLTP)
Τιμή €44.702
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης