Οι φανατικοί οπαδοί της BMW καλύτερα πιάσετε τοίχο για να μην πέσετε. Μόλις πήραμε στα χέρια μας ένα πιο πρακτικό 2 Series Active Tourer, ακόμα λιγότερο εστιασμένο στον οδηγό, που κυκλοφορεί με πέντε ή επτά θέσεις και ονομάζεται Gran Tourer.
Το αυτοκίνητο στο οποίο αναφερόμαστε έχει την ίδια προσθιοκίνητη διαμόρφωση και την γκάμα των μοτέρ με την κοντύτερη, 5θέσια Active Tourer. Έτσι για αλλαγή και επειδή πιθανότατα η ελληνική αντιπροσωπεία δεν θα τη βγάλει ως αυτοκίνητο δοκιμής, επιλέξαμε να οδηγήσουμε την πιο ακριβή έκδοση της γκάμας, Αυτή με το δίλιτρο κινητήρα ντίζελ των 180 PS που συνδυάζεται με το 8άρι αυτόματο σασμάν τύπου Steptronic και το σύστημα τετρακίνησης xDrive. Χώρια που αποτέλεσε και μια ευκαιρία για απευθείας σύγκριση με την αντίστοιχη Active Tourer που οδηγήσαμε τον περασμένο Δεκέμβριο.
Η BMW αναφέρει ότι είναι «το μόνο premium, τετρακίνητο, 7θέσιο κόμπακτ MPV στην αγορά», ανάλογα βέβαια με το τι σημαίνει «premium» για τον καθένα. Ωστόσο, εάν το σήμα δεν είναι τόσο σημαντικό για εσάς, θα δούμε παρακάτω αν υπάρχουν πιο κλασικά και μεγαλύτερα MPV ή 7θέσια πιο «καθαρόαιμα» off-roader που να αξίζουν περισσότερο.
Μεγάλωσε παντού, εκτός από το πλάτος
Για να διασφαλίσει ότι θα υπάρχει χώρος για όλον τον κόσμο, η BMW έκανε την Gran Tourer 21 cm μακρύτερη και 5 cm ψηλότερη από την Active Tourer. Το μεταξόνιο μεγάλωσε κι αυτό με τη σειρά του κατά έντεκα πόντους, με αποτέλεσμα ο χώρος εμπρός να επαρκεί για ψηλούς ενηλίκους, Αρκετό χώρο έχουν και άλλοι δύο στη μεσαία σειρά, ενώ και τα δύο μέρη του διαιρούμενου καθίσματος (60: 40) μετακινούνται εμπρός πίσω μέχρι και 13 πόντους.
Η πρόσβαση στην τρίτη σειρά είναι ευχερής, χάρη στο ευρύ άνοιγμα των πίσω θυρών, αλλά το να καθίσεις τρεις ενηλίκους είναι το ίδιο στριμωγμένο όπως είναι και στην Active Tourer. Βλέπετε, η Gran Tourer δεν είναι πιο φαρδιά στο εσωτερικό και έχει τρεις σειρές καθίσματα.
Η έκτη και η έβδομη θέση αναδύονται από το πάτωμα με ένα χέρι. Με την ανάκλιση δε και τη μετακίνηση προς τα εμπρός ενός από τα εξωτερικά καθίσματα της μεσαίας σειράς, δημιουργείται ικανός χώρος για την πρόσβαση σε αυτές. Ωστόσο, ως ενήλικος, δεν θα ήθελες να παραμείνεις επί μακρόν φιλοξενούμενός τους. Ο χώρος για τους ώμους είναι καλός και το έδρανο κάθε θέσης ξεχωριστό, αλλά ο χώρος για το κεφάλι, τα γόνατα και τα πόδια είναι πολύ στενάχωρος ακόμη και για εφήβους.
Αναλογιζόμενος αυτά, θεωρητικά θα μπορούσες να μετακινήσεις προς τα εμπρός τη μεσαία σειρά για να απελευθερώσεις περισσότερο χώρο για τα γόνατα στην πίσω σειρά. Αν το κάνεις όμως, ανακαλύπτεις ότι τότε όσος απομένει για τη μεσαία είναι ανεπαρκής.
Με την τρίτη σειρά διπλωμένη στο πάτωμα, ο χώρος για τις αποσκευές είναι 560 lt. Επωφελούμενος δε από το μεγάλο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας, το χαμηλό κατώφλι και την τετράγωνη διάταξη. Οι μεσαίες θέσεις μπορούν να ανακλιθούν 40/20/40 ηλεκτρονικά, με τη χρήση κουμπιών στα τοιχώματα του πορτμπαγκάζ. Πρόκειται για στοιχείο του στάνταρ εξοπλισμού που μάλιστα δουλεύει καλά και ανεβάζει τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ στα 1.820 lt. Στις επιλογές διαρρύθμισης της καμπίνας, το κάθισμα του συνοδηγού αναδιπλώνεται κι αυτό, δημιουργώντας έτσι χώρο για τη μεταφορά αντικειμένου με μήκος μέχρι και 2,6 m.
Ο οδηγός έχει εμπρός του τις ίδιες ογκώδεις διαιρούμενες κολόνες όπως και στην Active Τourer, οπότε η ορατότητα δεν είναι και σπουδαία. Αντίθετα, αν εξαιρέσεις τη φθηνή αίσθηση του λεβιέ ταχυτήτων –παρούσα σε όλες τις BMW- η ποιότητα της καμπίνας είναι εντυπωσιακή. Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε διέθετε και το σύστημα διαχείρισης λειτουργιών του αυτοκινήτου και πολυμέσων Professional iDrive της BMW, αυτό με το νέο λογισμικό και interface, που εξακολουθεί να είναι το καλύτερο της αγοράς.
Περισσότερα κιλά, μικρό το κακό
Ο δίλιτρος κινητήρας της BMW έχει σκληρή δουλειά να κάνει με τη βαρύτερη από τις Gran Tourer. Και εκείνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι δεν αισθάνεται όσο ακμαίο τον έχουμε γνωρίσει στη στάνταρ 2 Series. Ακόμη κι έτσι όμως, υπάρχει μπόλικη ροπή στις χαμηλές στροφές για να μεταφέρει με κέφι επτά άτομα και σε μια ευρεία γκάμα στροφών να είναι αποδοτικός και με καλές επιδόσεις.
Ο θόρυβος από το μοτέρ, συνοδευόμενος από ένα ελαφρύ βόμβο που μεταφέρεται μέσω των χειριστηρίων, επιδεινώνεται σταθερά όσο οι στροφές ανεβαίνουν. Ο θόρυβος από το δρόμο κυμαίνεται σε χαμηλό επίπεδο, όχι όμως και ο αεροδυναμικός, ιδίως με υψηλή ταχύτητα και γύρω από την περιοχή των εξωτερικών καθρεφτών. Το αυτόματο 8άρι Steptronic αλλάζει ταχύτητες μεταξένια και επιταχύνει από στάση με μεγαλύτερη ευχέρεια σε σχέση με το διπλοσύμπλεκτο, DSG ή S tronic, του Volkswagen Group.
Το μεγαλύτερο ύψος και το μεγαλύτερο βάρος σε σχέση με την Active Tourer δεν δείχνει να αποβαίνει επιβαρυντικό για το κράτημα της Gran Tourer. Η απόκριση τους εμπρός συστήματος και η ακρίβεια του τιμονιού είναι πανταχού παρόντα. Βέβαια, ο μεγαλύτερος όγκος του αυτοκινήτου δυσανασχετεί όταν το πιέσεις σκληρά. Τότε γέρνει περισσότερο και οι πλευρικές δυνάμεις στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα, το εκτρέπουν από τη γραμμή του.
Αν κρατήσεις το ρυθμό σε λογικό επίπεδο, η Gran Tourer θα παραμείνει πιο διασκεδαστική σε ένα δρόμο με στροφές από το μέσο όρο των 7θέσιων MPV. Αλλά σε κάθε περίπτωση θα είναι λιγότερο ευχάριστη στην εξερεύνηση του ορίου της σε σχέση με μια Active Tourer.
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε ήταν εξοπλισμένο με τα έξτρα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ που μπορούσες να επιλέξεις τη ρύθμιση Sport για να περιορίσεις την κλίση. Έτσι το αυτοκίνητο διατηρεί στο δρόμο πιο κάθετο πάτημα και περιορίζεται η εγγενής τάση του να ταλαντεύεται στις κυματοειδείς ανωμαλίες με τις αλλαγές της γωνίας κάμπερ. Ωστόσο, οι πιο οξείες ανωμαλίες, καθώς και οι αρμοί τα ασφάλτου αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα στη ρύθμιση Comfort.
Παρότι το αυτοκίνητό μας ήταν πληθωρικά εξοπλισμένο, θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε το στάνταρ εξοπλισμό που είναι ούτως ή άλλως γενναιόδωρος. Ραδιόφωνο DAB, sat-nav, Bluetooth, ηλεκτρονικός κλιματισμός, ηλεκτρονική πόρτα (που ανοίγει και κλείνει με το πέρασμα του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα), αλουμινένιες ζάντες και τεχνολογία city braking μπορεί να βρει ο αγοραστής σε κάθε 2 Series Gran Tourer.
Με το βλέμμα στο σήμα
Το νέο κόμπακτ 7θέσιο MPV της BMW δείχνει ακριβό, ειδικά σε αυτή την έκδοση, αλλά παραμένει γεγονός ότι είναι πλούσια εξοπλισμένο, με υψηλή ποιότητα κατασκευής στην καμπίνα και με μοτέρ καθαρά και αποδοτικά. Τα προφανή αυτοκίνητα για να το συγκρίνεις είναι οι ακριβές εκδόσεις των 7θέσιων Ford Crand C-MAX και Renault Grand Scénic, αλλά η BMW δεν στόχευε τους αγοραστές τους με την Gran Tourer και θα συμφωνήσουμε.
Ως αποτέλεσμα, η Gran Tourer μοιάζει με συλλογή εξειδικεύσεων, πόσω μάλλον αν επιλέξεις αυτή την ιδιαίτερα εξειδικευμένη έκδοση που οδηγούμε. Θα πρέπει τελικά να χρειάζεσαι να καλύψεις ένα πολύ ιδιαίτερο συνδυασμό αναγκών για να την επιλέξεις.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κράτημά της είναι πολύ ικανό για αυτοκίνητο με επτά θέσεις, αλλά αντίστοιχα επτά έχει για παράδειγμα και ένα Land Rover Discovery Sport. Θα μας πείτε ότι είναι ακριβότερο και θα σας αντιτείνουμε ότι μπορεί να πάρει τα βουνά. Αν η μόνη ανάγκη που έχετε να καλύψετε είναι η μεταφορά επτά ατόμων, ένα VW Sharan θα μπορούσε να είναι μια κλασική και –γιατί όχι;- γοητευτική επιλογή με σαφώς μεγαλύτερους χώρους και περισσότερη πρακτικότητα. Αν το σήμα δεν αποτελεί προτεραιότητα, κατά πλειονότητα ό,τι φθηνότερο κυκλοφορεί σε κόμπακτ 7θέσιο έχει σαφώς περισσότερο νόημα. Αλλά δεν είναι premium…
Τι λέει το DRIVE
Η νέα BMW 220d xDrive Grand Tourer είναι στιλάτη, ποιοτική και αποτελεσματική στο δρόμο χάρη και στην τετρακίνηση, αλλά ως 7θέσιο είναι ουραγός στην πρακτικότητα σε αυτή την κατηγορία των MPV.
Τιμή από €44.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 190 PS/4.000 rpm, 33,6 kgm/1.750-2.500 rpm, αυτόματο 8 σχέσεων, τετρακίνηση xDrive
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
Τελική ταχύτητα 218 km/h
Μέση κατανάλωση 4,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 128 g/km
Διαστάσεις 4.556 x 1.800 x 1.608 mm
Βάρος 1.640 kg
Τιμές κατασκευαστή