Αυτή είναι η όγδοη γενιά του VW Passat, ενός μοντέλου που αθόρυβα έχει γίνει πολύ σημαντικό για τη Volkswagen.
Λίγα μόνο αυτοκίνητα μέχρι τώρα ήταν δημοφιλή για τόσο μεγάλο διάστημα ώστε να περάσουν τα 20 εκατομμύρια σε συνολικές παγκόσμιες πωλήσεις. Τρία από αυτά είναι μοντέλα της Volkswagen.
Στην Ευρώπη αναγνωρίζουμε τα δύο από αυτά τα μοντέλα ως πραγματικούς θεσμούς της αυτοκίνησης: Το Golf και το αρχέτυπο Σκαθάρι.
Αν αναφέρεις το Passat ως τον τρίτο πρωταθλητή πωλήσεων της VW, σημαίνει πως είσαι πιο καταρτισμένος από τον υπογράφοντα. Στην Κίνα θα το ανέφεραν. Ίσως και στη Β. Αμερική. Εμείς οι Ευρωπαίοι μπορεί να μην το συνειδητοποιούμε, όμως χάρη στην τεράστια επιτυχία του στις παραπάνω αγορές, το Passat (μαζί με τις παραλλαγές του) έχει γίνει σήμερα το παγκόσμιο μπεστ-σέλερ της VW.
Η επιτυχία φέρνει αυτοπεποίθηση, από την οποία το νέο Passat είναι γεμάτο. Εξακολουθεί να είναι ένα βαθιά συμβατικό, συντηρητικό προϊόν συνεχούς εξέλιξης, όπως θα περίμενε κανείς από ένα τόσο καθιερωμένο μοντέλο. Όμως είναι φιλόδοξο.
Ο σκοπός της VW είναι ξεκάθαρος: να παρουσιάσει στις ώριμες ευρωπαϊκές αγορές μιαν αληθινή εναλλακτική πρόταση για τα γνωστά premium σεντάν της κατηγορίας D. Κάτι που να ζητάει από τον υποψήφιο αγοραστή να θυσιάσει λίγο κύρος φίρμας, για να έχει την ποιότητα, το ραφινάρισμα, την άνεση, τους χώρους και την τεχνολογία που κάνουν ένα αυτοκίνητο πραγματικά να ξεχωρίζει.
Η ευπροσάρμοστη πλατφόρμα MQB αποτελεί τη βάση του νέου Passat και φέρνει κάποια χειροπιαστά πλεονεκτήματα. Κατά μέσον όρο, 85 kg βάρους έχουν εξοικονομηθεί από τη μια γενιά στην άλλη, και οι σχεδιαστές του εξωτερικού και του εσωτερικού επωφελήθηκαν από το γεγονός ότι το μεταξόνιο μάκρυνε ενώ ταυτόχρονα το αυτοκίνητο κόντυνε, φάρδυνε και χαμήλωσε.
Το μήκος της καμπίνας έχει αυξηθεί κατά 33 mm και ο χώρος για τo κεφάλι των πίσω επιβατών σχεδόν το ίδιο, ενώ μεγάλωσε και ο χώρος αποσκευών.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Το νέο Passat δείχνει το ίδιο ευρύχωρο με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της κατηγορίας – αν και οι εξωτερικές του διαστάσεις έχουν μειωθεί. Και όπως πάντα, είναι τόσο γεροφτιαγμένο, πλούσια εξοπλισμένο και σχολαστικά φινιρισμένο όσο τα καλύτερα premium σεντάν.
Η καμπίνα του Passat δεν είναι από αυτές που σε εντυπωσιάζουν με χρώματα και σχεδιαστικά κόλπα, αλλά σε χαλαρώνει με την απλότητα και την ουσιαστικότητά της. Κάθε κουμπί και διακόπτης δείχνει ποιοτικά φτιαγμένο και σωστά τοποθετημένο ώστε να το χειρίζεσαι διαισθητικά.
Το πιο τολμηρό σχεδιαστικό στοιχείο είναι μια φάσα που μιμείται τη μάσκα του αυτοκινήτου και διατρέχει ολόκληρο το ταμπλό, ενσωματώνοντας τους αεραγωγούς.
Οι χρωμιωμένες πινελιές έχουν γίνει με γούστο και κάθε πλαστικό πάνω από το επίπεδο των γονάτων είναι μαλακό κι ευχάριστο στην αφή. Κάθε θήκη για μικροπράγματα είναι στρωμένη με μοκέτα. Οι πόρτες κλείνουν με ήχο αεροστεγούς μπουκαπόρτας διαστημικού λεωφορείου. Αυτό είναι ένα Passat φτιαγμένο με ακόμη μεγαλύτερη προσήλωση στα ιδανικά του μοντέλου.
Όλες ο εκδόσεις έχουν στάνταρ συμβατικά όργανα, αλλά σε λίγους μήνες η VW θα προσφέρει την έξτρα οθόνη 12,3” Active Info Display που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας και η οποία έχει διαμορφώσιμα εικονικά όργανα και μια πρακτική οθόνη πολυμέσων ανάμεσά τους. Μια Head-Up Display είναι επίσης διαθέσιμη, ενώ το σύστημα imfotainment Discover Pro με την οθόνη 8” στην κεντρική κονσόλα έχει πολλές νέες εφαρμογές όπως η απευθείας απεικόνιση της οθόνης Android smartphone και η ενεργή σύνδεση με Google Earth και πληροφορίες για την κυκλοφορία.
Το νέο Passat έχει και όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας της VW, μέχρι σημείου να μπορεί να παρκάρει για σένα με την όπισθεν τρέιλερ ή τροχόσπιτο. Η VW τα βάζει απευθείας με τις premium μάρκες σε τεχνολογία.
Το Passat ήταν αποκλειστικά διαθέσιμο με κινητήρες ντίζελ σε ορισμένες αγορές, από το 2012. Το ίδιο ισχύει και τώρα [στη Βρετανία], με μόνες εξαιρέσεις το Passat GTE plug-in hybrid και το Passat R υψηλών επιδόσεων. Η γκάμα των κινητήρων ντίζελ εκτείνεται από τον 1.6 TDI των 120 PS, στους 2.0 TDI 150 και 190 PS, για να φτάσει στον διτούρμπινο 2.0 BiTDI των 240 PS που δοκιμάζουμε εδώ. Μια έκδοση BlueMotion θα ακολουθήσει αργότερα.
Οι αναρτήσεις τύπου McPherson μπροστά και 4 συνδέσμων πίσω αποτελούν εξέλιξη εκείνων του Golf. Βραχίονες ελέγχου, έδρανα στροφής και αντιστρεπτικές είναι όλα καινούργια, ενώ στο κορυφαίο ντίζελ τα πίσω σινεμπλόκ είναι υδραυλικά για καλύτερη μόνωση των κραδασμών και θορύβων του δρόμου. Στάνταρ επίσης στο BiTDI είναι η τετρακίνηση Haldex και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων.
Ο κινητήρας με το διπλό τούρμπο συνδυάζεται αποκλειστικά με τα κορυφαία επίπεδα εξοπλισμού GT και R-Design, πράγμα που σημαίνει ότι σε τιμή το Passat αντιστοιχεί στα πλούσια BMW 3 Series και Audi A4. Σε πολλούς τομείς, το Passat είναι παραπάνω από άξιο να συγκριθεί με αυτά τα μοντέλα, και ειδικά στην οικονομία καυσίμου και τη μόνωση της καμπίνας από θορύβους και κραδασμούς.
Αν και περιμένεις από ένα ντίζελ με τέτοια ειδική ισχύ να είναι αρκετά θορυβώδες, το Passat είναι ευχάριστα ήσυχο σε όλο σχεδόν το φάσμα των στροφών. Όμως σε χαρακτήρα, ο κινητήρας αυτός –που έχει ένα τούρμπο χαμηλής και ένα υψηλής πίεσης εν παραλλήλω– δεν διαφέρει πολύ από έναν νορμάλ 4κύλινδρο τουρμποντίζελ.
Η απόκριση στο γκάζι είναι καθαρή και η ροπή έρχεται άφθονη στις χαμηλομεσαίες στροφές. Όμως, παρόλο που ο κινητήρας ανεβάζει πρόθυμα μέχρι και πάνω από 4.000 rpm για γρήγορα προσπεράσματα, δεν έχει καμία σπορ κορύφωση. Το αυτοκίνητο δείχνει γρήγορο αν το πιέσεις, όμως σπάνια νιώθεις την ανάγκη να το κάνεις.
Έχοντας στάνταρ τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ Dynamic Chassis Control και την κρεμαγέρα προοδευτικού βήματος του Golf GTI, το Passat BiTDI προσφέρει στον οδηγό τα γνωστά προγράμματα Comfort, Normal, Sport και Individual. Τα πρώτα τρία κάνουν αυτό που λένε, με αποτέλεσμα ο έλεγχος του αμαξώματος να μεταβάλλεται σε ένα φάσμα από αξιοπρεπής μέχρι σφιχτός και νευρικός.
Η πρόσφυση είναι άφθονη και το τιμόνι μεταβλητού βήματος αξιοπρεπές, με βάρος που αυξάνεται σε αντιστοιχία με την αμεσότητα απόκρισης καθώς μεγαλώνει η γωνία στροφής. Δεν έχεις όμως αρκετή αίσθηση του τι γίνεται στην επιφάνεια επαφής των ελαστικών.
Όπως συνήθως με τα μοντέλα του Ομίλου VW, βρίσκεις τον καλύτερο για σένα συνδυασμό άνεσης, κατευθυντικότητας, αίσθησης τιμονιού και απόκρισης κινητήρα και κιβωτίου, επιλέγοντας τις προσωπικές σου ρυθμίσεις στο πρόγραμμα Individual. Το τελικό αποτέλεσμα είναι απολύτως ικανοποιητικό, αλλά προσανατολισμένο περισσότεροι προς την άνεση και τη ραφιναρισμένη λειτουργία παρά προς την ακρίβεια και την αμεσότητα επικοινωνίας.
Να το αγοράσω;
Θα πρέπει, αλλά το ερώτημα είναι αν θα θέλετε, αφού τα οικογενειακά σεντάν δεν είναι στη μόδα.
Παρότι δεν έχει τον δυναμισμό ενός σπορ σεντάν, το νέο Passat είναι αρκετά καλό ώστε να κατακτήσει την κορυφή στα μεσαία οικογενειακά μοντέλα μαζικής παραγωγής – κι αυτό παρά την έλευση του νέου Ford Mondeo. Όμως το γεγονός αυτό δεν είναι πλέον αρκετό για να του εξασφαλίσει την επιτυχία.
Πρέπει ο αγοραστής να είναι ιδιαίτερα λογικός και συνετός για να το προτιμήσει, αγνοώντας το πρεστίζ ενός Audi, BMW ή Mercedes-Benz – και το κάλεσμα της μόδας προς τα SUV και crossover.
Δεν βλέπουμε πολλούς να το κάνουν. Όμως με τόσο εμφανή ποιότητα κατασκευής και λειτουργίας, τέτοια οικονομία καυσίμου, άνεση και πρακτικότητα που προσφέρει, το νέο Passat είναι ένα πολύ ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που αξίζει να πάει καλά.
Τι λέει το AUTOCAR
Ένα ιδιαίτερα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, με την έμφαση στη άνεση και την ποιότητα κατασκευής και λειτουργίας. Πολύ γρήγορο και οικονομικό με τον διτούρμπινο κινητήρα, αλλά όχι σπορ.
Τιμή Από €39.000 (κατ΄εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.968 cc, i4, 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός και δύο τούρμπο, 240 PS/4.000 rpm, 51,0 kgm/1.750-2.500 rpm, αυτόματο/σειριακό κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη DSG, αυτόματη τετρακίνηση με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό συμπλέκτη Haldex.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,1”
Τελική ταχύτητα 240 km/h
Κατανάλωση 5,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 139 g/km
Διαστάσεις 4.767 x 1.832 x 1.456 mm
Μεταξόνιο 2.791 mm
Χώρος αποσκευών 586 lt
Βάρος 1.721 kg
Στοιχεία κατασκευαστή