Επιτέλους, ένα νέο Mondeo. H Ford επιμένει ότι η αναμονή, αν και ήταν ανεπιθύμητη, δεν έχει πάει χαμένη. Αυτό, λέει, είναι το πιο όμορφο, το καλύτερα εξοπλισμένο και το καλύτερο στην οδήγηση Mondeo που υπήρξε ποτέ.
Βέβαια, είναι βασισμένο στο αμερικάνικο Fusion που κυκλοφορεί ήδη κάμποσο καιρό, αλλά η πολιτική “One Ford” της εταιρείας δεν εμπόδισε να γίνουν κάποιες αρκετά σοβαρές μετατροπές για την Ευρώπη.
Πρώτα-πρώτα, υπάρχουν περισσότερες διαφορετικές εκδόσεις αμαξώματος. Ένα 5θυρο χάτσμπακ κι ένα στέισον-βάγκον πρακτικά αντικαθιστούν το 4θυρο στην εδώ πλευρά του Ατλαντικού. Και διατίθενται με μιαν ευρύτερη γκάμα κινητήρων, στην οποία συμπεριλαμβάνονται για πρώτη φορά οι 1.0 και 1.5 EcoBoost βενζίνης. Οι τιμές θα ξεκινούν από τα 23.635 στην Ελλάδα.
Φυσικά διατίθενται και κινητήρες 1.6 και 2.0 ντίζελ, συμπεριλαμβανομένης και μιας έκδοσης ECOnetic που εκπέμπει μόλις 94 g CO2/km καταναλώνοντας 3,6 lt/100km. Υπάρχει επίσης μια υβριδική έκδοση, νέα για την Ευρώπη, αλλά ήδη στην τρίτη της γενιά στις ΗΠΑ.
Η πλατφόρμα του προηγούμενου μοντέλου έχει αναμορφωθεί σε σημείο που η Ford να τη χαρακτηρίζει καινούργια. Στο αμάξωμα, οι εμπρός και μεσαίες κολόνες της σκεπής είναι από υδροδιαμορφωμένο χάλυβα υψηλής αντοχής – για πρώτη φορά στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η πίσω ανάρτηση “control blade” έχει αντικατασταθεί από ένα νέο σύστημα “integral link” (ενσωματωμένων βραχιόνων), το οποίο, κυρίως λόγω της διαφορετικής στήριξής του στο υποπλαίσιο, έχει σημαντικά πλεονεκτήματα στον τομέα του θορύβου και των κραδασμών (NVH). Επιπλέον, στην Ευρώπη το Mondeo διατίθεται και με ενεργά αμορτισέρ ως έξτρα.
Η επιδίωξη της ραφιναρισμένης λειτουργίας –που φαίνεται κι από την επέκταση και αναβάθμιση της ηχομόνωσης σε ολόκληρο το αυτοκίνητο– αποτέλεσε μια προφανή προτεραιότητα κατά την εξέλιξη, καθώς η Ford επιχειρεί να επαναλανσάρει το Mondeo στην κατηγορία D, στην οποία υπάρχουν τώρα περισσότερα premium μοντέλα και η οποία πιέζεται από την άνοδο των μεσαίων SUV.
Η νέα εμφάνιση αποτελεί κρίσιμο μέρος αυτής της στρατηγικής και θα πρέπει να είσαι υπερβολικά αυστηρός για να μην παραδεχτείς ότι η Ford έχει σημειώσει πρόοδο εδώ. Όταν περιεργάζεσαι το αυτοκίνητο, οι όγκοι και οι αναλογίες του σου φαίνονται πολύ οικεία, αλλά η γραμμή είναι σαφώς πιο ρευστή. Ενώ πριν το Mondeo έδειχνε σαν ταξί, τώρα θα το παρκάρεις με περηφάνια μπροστά στο σπίτι σου.
Αν και το εσωτερικό δεν είναι στο ίδιο επίπεδο, φαίνεται κι εδώ η γενική αναβάθμιση. Λόγω των πολλών χρόνων που είχε στην αγορά, η καμπίνα του προηγούμενου μοντέλου ήταν απαρχαιωμένη. Στο νέο μοντέλο, η οθόνη αφής των 8 ιντσών, με το σύστημα SYNC2 της Ford, ξαναφέρνει το Mondeo στην τρέχουσα δεκαετία. Γύρω της η Ford έχει σχεδιάσει ένα όμορφο, απέριττο ταμπλό, που σε εμφάνιση και υλικά θυμίζει λίγο Lexus – κι αυτό το λέμε για κομπλιμέντο.
Όπως και πριν, η ευρυχωρία στο πίσω κάθισμα είναι εξαιρετική. Η άνεση μεγαλόσωμων επιβατών παραμένει βασικός κανόνας στη σχεδίαση του Mondeo. Ειδικά το στέισον-βάγκον διακρίνεται για το μεγάλο εσωτερικό ύψος που παρέχει η ψηλότερη οροφή του, όμως όλες οι εκδόσεις ακολουθούν την παλιά παράδοση της κατηγορίας D στους χώρους. Φυσικά αυτό ισχύει και για το πορτμπαγκάζ, που στο χάτσμπακ, αν παραιτηθείς από τη ρεζέρβα, έχει χωρητικότητα 550 λίτρων. Το στέισον, με διπλωμένα τα καθίσματα, προσφέρει έως και 1.630 λίτρα για φόρτωση.
Άλλη αίσθηση
Αν τα παραπάνω σας ακούγονται σαν να πρόκειται για το παλιό Mondeo, αν και επιτυχώς ανανεωμένο και αναβαθμισμένο, το ίδιο θα πείτε αν καθίσετε και μέσα. Όχι όμως κι αν το οδηγήσετε. Αρχικά, είτε πρόκειται για το χάτσμπακ είτε για το στέισον, με βενζίνη ή με πετρέλαιο, αυτό που σου κάνει εντύπωση είναι η συνολικά αναβαθμισμένη άνεση και ησυχία.
Περισσότερο παρά ποτέ, το Mondeo δείχνει χιλιομετροφάγος. Ακόμα και με τη συμβατικά ανάρτηση, η απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου είναι εξαιρετική. Η Ford έχει δώσει πραγματική ευρύτητα απόδοσης στην ανάρτηση, που είναι πιο μαλακή από το μέσο όρο της κατηγορίας, αλλά ταυτόχρονα ικανή να διαχειρίζεται τις ανωμαλίες μεγάλου μήκους κύματος σε υψηλές ταχύτητες, χωρίς να αφήνει το αμάξωμα να πλέει. Η γενική ησυχία τονίζει την αίσθηση της άνεσης και ο ισχυρισμός ότι η ποιότητα κύλισης όπως τη νιώθουν οι πίσω επιβάτες έχει σημαντικά βελτιωθεί, γίνεται εύκολα πιστευτός.
Ουσιαστικά, όλοι οι κινητήρες που οδηγήσαμε μέχρι τώρα έχουν τα χαρίσματά τους. Ο βόμβος του 2.0 TDCi των 180 PS σχεδόν εξαφανίζεται στις υψηλότερες ταχύτητες και η άφθονη ροπή του χαρίζει στο μεγάλο Mondeo άνετο τράβηγμα. Ο 1.5 EcoBoost των 160 PS δείχνει να προσπαθεί λίγο περισσότερο για να αντεπεξέλθει στο βάρος της αποστολής του –καθώς δεν τον βοηθούν και οι μακριές σχέσεις στο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο– αλλά, γενικά, ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σου για έναν downsized βενζινοκινητήρα νέας γενιάς.
Το υβριδικό, στο οποίο ένας 2λιτρος βενζινοκινητήρας κύκλου Atkinson συνδυάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ 120 ίππων μέσω ενός επικυκλικού κιβωτίου, δεν ικανοποιεί στον ίδιο βαθμό. Αυτή η έκδοση, με το αποκλειστικά 4θυρο σεντάν αμάξωμα, εκπέμπει 99 g CO2/km χωρίς να κοστίζει περισσότερο από το αντίστοιχο ντίζελ, όμως στην οδήγηση δείχνει αποκομμένο και παράξενο: πατάς γκάζι και αυξάνεται ο θόρυβος του κινητήρα, που τον έχουν κάνει να παίζει τη γεννήτρια αντί να είναι μια απτή, υπάκουη πηγή ισχύος.
Παρ’ όλα αυτά, καταλαβαίνουμε ότι αυτή η έλλειψη διαδραστικότητας μπορεί να μην πειράζει κάποιους αγοραστές του νέου Mondeo. Ο προκάτοχός του ήταν το τελευταίο επιβατικό Ford που είχε υδραυλικό τιμόνι και, αναμενόμενα, το νέο ηλεκτρικό τιμόνι δεν είναι στο ίδιο ψηλό επίπεδο. Σε συνδυασμό με τη γενική βελούδινη αίσθηση του αυτοκινήτου, σε κάνει να νιώθεις κάπως πιο αποκομμένος από τη συνολική οδηγική εμπειρία.
Ως αποτέλεσμα, χρειάζεσαι πολύ περισσότερο χρόνο για να ανακαλύψεις τον βαθύτερο χαρακτήρα του Mondeo. Το προηγούμενο μοντέλο, με το πιο ζωντανό τιμόνι και την πιο σφιχτή αίσθηση, έκανε τη γρήγορη οδήγηση κάτι σαν default επιλογή. Εδώ, με την άνετη κύλιση του αυτοκινήτου, είναι πιο εύκολο και φυσικό να ακολουθείς το ρυθμό της κυκλοφορίας.
Αυτή η αποκομμένη αίσθηση είναι κάτι αμφίδρομο. Αν πιέσεις, το αυτοκίνητο τελικά ανταποκρίνεται. Εδώ φαίνεται η αξία των ενεργών αμορτισέρ, κυρίως διότι η λειτουργία Sport σφίγγει τη διαδρομή της ανάρτησης, κρατώντας το αμάξωμα οριζόντιο όταν πρέπει. Είναι αλήθεια πως δεν έχεις την ίδια άμεση επικοινωνία με το μπροστινό που είχες πριν. Όμως η γραμμική πρόσφυση και η ακρίβεια δεν αμφισβητούνται – ούτε η ικανότητα της Ford να δίνει ουδέτερο ζύγισμα σε ένα μεγάλο προσθιοκίνητο μοντέλο.
Το νέο Mondeo το συμπαθείς όσο περισσότερο το οδηγείς. Η διαφορά για την οποία καυχιέται τόσον καιρό η Ford, γίνεται αντιληπτή αμέσως στην άνεση που προσφέρει το αυτοκίνητο σε μεγάλες διαδρομές. Και πιο σταδιακά σε πείθει η αίσθηση και το σωστό βάρος των χειριστηρίων ότι δεν θα κουραστείς ποτέ να τα χρησιμοποιείς.
Πολλά θα ακολουθήσουν ακόμα, όπως η τετρακίνηση, η σπορ παθητική ανάρτηση και πιο δυνατοί κινητήρες. Όμως η Ford έχει κάνει ήδη μια καλή εκκίνηση. Επιτέλους…
Τι λέει το AUTOCAR
Σαφώς καλύτερο από το προηγούμενο συνολικά, αλλά η μεγάλη βελτίωση σε ποιότητα, άνεση και ραφιναρισμένη λειτουργία έχει ένα τίμημα σε οδηγική αμεσότητα και αίσθηση.
Τιμή Από €26.000 (1.5 EcoBoost κατ΄εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 160 PS/6.000 rpm, 24,5 kgm/1.500-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων (ή αυτόματο 6 σχέσεων), κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2” (9,1”)
50-100 km/h (4η) 8,2” (-)
Τελική ταχύτητα 222 (214) km/h
Κατανάλωση 5,8 (6,3) lt/100 km
Εκπομπές CO2 134 (146) g/km
Διαστάσεις 4.871 x 1.852 x 1.482 mm
Μεταξόνιο 2.850 mm
Χώρος αποσκευών 550*-1.446* lt
Βάρος 1.485 (1.505) kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, σε παρένθεση αυτές για το αυτόματο μοντέλο. *Με κιτ επισκευής ελαστικού