Οδηγούμε το νέο Audi Q7

Οδηγούμε το νέο Audi Q7

Χρειάστηκαν ακριβώς δέκα χρόνια για να παρουσιάσει η Audi τη δεύτερη γενιά του Q7. Η τεχνολογία και η συμπεριφορά του στο δρόμο δείχνουν ότι δεν άφησαν ούτε μία μέρα να πάει χαμένη όλο αυτό το διάστημα.

Είναι σπάνιο ένα αυτοκίνητο να μένει στην αγορά δέκα χρόνια, με μικρές μόνο πινελιές ανανέωσης και κάποιες προσθήκες εκδόσεων στην γκάμα. Το Q7 είναι μία από αυτές τις περιπτώσεις.

Αυτή η χρονική απόσταση αλλά και ο βαθμός εξέλιξης του νέου μοντέλου, όπως διαπιστώσαμε στην πρώτη οδηγική επαφή, μας επιτρέπουν να μιλάμε για πραγματικό χάσμα γενεών. Και για ένα αυτοκίνητο έτοιμο να υψώσει το ανάστημά του απέναντι στην BMW X5 και στη Mercedes-Benz ML.

Η σχεδίαση είναι σαφώς πιο κομψή. Το αυτοκίνητο δείχνει επιβλητικό, στιβαρό, με δυναμικό εκτόπισμα. Και ταυτόχρονα πιο μαζεμένο από το προηγούμενο. Πράγματι είναι πιο κοντό (3,7 πόντους) και πιο στενό (1,5 πόντους). Στο παλιό, ο εμπρός όγκος έμοιαζε δυσανάλογα μικρός σε σχέση με το μέγεθος της καμπίνας. Πλέον το σχήμα είναι πιο ισορροπημένο.

Ψηφιακή πολυτέλεια
Αν η εξωτερική εμφάνιση είναι πειστική, η καμπίνα ενθουσιάζει. Σχολαστικά προσεγμένη σε κάθε λεπτομέρεια ποιότητα συναρμογής, πανάκριβα υλικά και ευφάνταστη σχεδίαση συνθέτουν ένα περιβάλλον υψηλότατης τεχνολογίας, βασιλικής άνεσης και εκλεπτυσμένης αισθητικής. Η πολύ φαρδιά κονσόλα πάνω από το κεντρικό τούνελ και ο ενιαίος στην ουσία αεραγωγός από τη μια άκρη ως την άλλη αυξάνουν την αίσθηση ευρυχωρίας. Όχι πως υπάρχει τέτοια ανάγκη.

Η καμπίνα είναι πραγματικά τεράστια. Οι πίσω κάθονται σταυροπόδι με δέκα πόντους αέρα για γόνατα και κεφάλι, ακόμη και αν οι εμπρός είναι δίμετροι. Στο πίσω κάθισμα χωρούν τρία παιδικά καθίσματα, με ισάριθμες φυσικά βάσεις στήριξης Isofix. Προαιρετικά διατίθεται και 7θέσια έκδοση με τρίτη σειρά καθισμάτων. Επίσης με Isofix για παιδικά καθίσματα.

Ο χώρος αποσκευών είναι κατάλληλος για… μετακόμιση. Ή και επαγγελματική χρήση στο χώρο των διεθνών μεταφορών. Η χωρητικότητα στην 5θέσια διαμόρφωση είναι 890 lt και φτάνει στα 2.075 lt αν πέσουν τα πίσω καθίσματα. Με επτά επιβάτες ο χώρος αποσκευών περιορίζεται στα 295 lt. Για ευκολότερο φόρτωμα, στις εκδόσεις με αερανάρτηση το αυτοκίνητο μπορεί να χαμηλώσει 5,5 cm.

Προαιρετικά στο πίσω μέρος των εμπρός καθισμάτων μπορούν να τοποθετηθούν δύο τάμπλετ 10,1” για την ψυχαγωγία των πίσω επιβατών. Υπάρχει και σύνδεση στο ίντερνετ αφού το αυτοκίνητο λειτουργεί και ως WiFi hotspot. Κατόπιν παραγγελίας επίσης στο Q7 μπορεί να τοποθετηθεί ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, στην ουσία μια οθόνη TFT στην οποία προβάλλονται οι ενδείξεις ταχυμέτρου, στροφομέτρου κ.λπ., ο χάρτης του navigation και φυσικά το σύστημα infotainment, το γνωστό MMI στην πλέον εξελιγμένη μορφή του, όπω;ς ακριβώς τον γνωρίσαμε στο Audi TT. Στα βασικά Apps περιλαμβάνονται το Audi connect safety and service (κλήσεις SOS, οδική βοήθεια, αίτημα service) και το Audi connect vehicle control. Αυτό αναφέρει σε κεντρικό server την κατάσταση του οχήματος και ταυτόχρονα παρέχει στον οδηγό τη δυνατότητα να κλειδώνει/ξεκλειδώνει το αυτοκίνητο από απόσταση, να βάζει μπρος τον κινητήρα, να ενεργοποιεί τον κλιματισμό, κ.λπ.

Το MMI πλέον δέχεται φωνητικές εντολές, αλλά ακόμη και ερωτήσεις, αφού απαντά απευθείας σε ερωτήσεις «πού μπορώ να βάλω βενζίνη;» προβάλλοντας στο σύστημα πλοήγησης τα κοντινά βενζινάδικα. Παρακολουθεί επίσης τη διαδρομή στα επόμενα μέτρα και δίνει σε πραγματικό χρόνο συμβουλές οδήγησης στον οδηγό για να πετύχει καλύτερη οικονομία καυσίμου. Πχ: «πλατεία εμπρός σε 150 μέτρα, αφήστε το γκάζι». Τι άλλο θα δούμε…

Ασφάλεια μέσα κι έξω
Αυτό είναι ένα μόνο από τα δεκάδες ηλεκτρονικά συστήματα άνεσης, οικονομίας και ασφάλειας με τα οποία η Audi έχει εξοπλίσει το Q7. Χρησιμοποιώντας κάμερες και ραντάρ, το αυτοκίνητο διαθέτει ενεργό cruise control που μπορεί ακόμη και να ακινητοποιήσει πλήρως το αυτοκίνητο αν χρειαστεί. Δευτερεύουσα παράμετρος αυτής της λειτουργίας είναι το σύστημα που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ακολουθεί την κίνηση σε ένα μποτιλιάρισμα, με τον έλεγχο της επιτάχυνσης, της επιβράδυνσης, αλλά και του τιμονιού να έχει περάσει εξ ολοκλήρου στην κεντρική ECU. Και όταν το μποτιλιάρισμα διαλυθεί, ο οδηγός θα ειδοποιηθεί να αναλάβει το κουμάντο.

Το Q7 μπορεί να παρκάρει μόνο του (ο οδηγός χρησιμοποιεί μόνο το γκάζι και το φρένο) παράλληλα, αλλά και κάθετα με το πεζοδρόμιο. Και εκτελεί μανούβρες υψηλής ακριβείας σέρνοντας τρέιλερ. Παρακολουθεί την κίνηση όταν ξεπαρκάρει με την όπισθεν από κάθετη θέση με μειωμένη ορατότητα και φρενάρει αν έρχεται όχημα που ο οδηγός, φυσιολογικά, δεν μπορεί να δει. Φρενάρει όταν ο οδηγός επιχειρεί μια στροφή, ενώ από το αντίθετο ρεύμα έρχεται άλλο όχημα. Μπορεί επίσης να αναγνωρίσει έναν πεζό, ένα ποδήλατο ή ένα ζώο που κινείται ανάμεσα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Σε περίπτωση που πεταχτεί ξαφνικά στο δρόμο το αυτοκίνητο προειδοποιεί και προετοιμάζει το σύστημα πέδησης. Αν δεν υπάρξει άμεση αντίδραση από τον οδηγό φρενάρει αυτοβούλως μέχρι πλήρους ακινητοποίησης, αποτρέποντας το ατύχημα ή μειώνοντας δραστικά τις συνέπειές του.

Θα χρειαζόμασταν δεκάδες σελίδες για να περιγράψουμε και να αναλύσουμε σε βάθος όλα τα ηλεκτρονικά οδηγικά βοηθήματα άνεσης και ασφάλειας του Q7. Δοκιμάσαμε όλα τα συστήματα στην πράξη, στο δρόμο αλλά και σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο όπου οι άνθρωποι της Audi είχαν σχεδιάσει κάποιες δοκιμασίες. Το σημαντικό είναι ότι όλα αυτά δουλεύουν άψογα, όταν πραγματικά χρειάζεται, χωρίς να κουράζουν τον οδηγό με άνευ λόγου προειδοποιητικά μηνύματα και επεμβάσεις όλη την ώρα. Και είναι πραγματικά δύσκολο να εμπλακεί σε ατύχημα, προσφέροντας ασφάλεια στους επιβάτες του, αλλά και στους υπολοίπους χρήστες των δρόμων.

Μείον ένα, συν ένα
Ο λόγος για τον αριθμό των κυλίνδρων και των σχέσεων, σε σχέση με το επτά που έχει στο όνομά του. Η γκάμα των κινητήρων για την ώρα περιλαμβάνει αποκλειστικά 6κύλινδρους σε διάταξη V 90 μοιρών. Έναν βενζίνης και έναν ντίζελ σε δύο εκδόσεις ιπποδύναμης.

Ο TFSI διαθέτει μηχανικό κομπρέσορα, οδηγούμενο με ιμάντα και φυγοκεντρικό συμπλέκτη. Με πίεση υπερπλήρωσης 0,8 bar αποδίδει 333 ίππους και 44,9 kgm. Ύστερα από τα 25 kgm ο κομπρέσορας απεμπλέκεται.

Ο TDI διαθέτει κλασικό υπερσυμπιεστή καυσαερίων. Αποδίδει 272 PS και 61,2 kgm ροπή. Η έκδοση με την μικρότερη ισχύ (218 PS/51 kgm) έχει μικρότερη μέση κατανάλωση (5,4 αντί 5,7 lt/100 km) και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων (144 αντί 149 g/km).

Στο μέλλον θα υπάρξει και δίλιτρη βενζινοκίνητη έκδοση με 252 ίππους και 37,7 kgm ροπή, για κάποιες αγορές. Άγνωστο για την ώρα αν η δική μας είναι μία από αυτές. Επίσης, στις αρχές του 2016 αναμένεται η έκδοση plug-in hybrid. Θα είναι κανονικό quattro με κεντρικό διαφορικό, όπως και οι συμβατικές εκδόσεις. Αντίθετα με άλλα αυτοκίνητα του είδους που είναι τετρακίνητα, διότι ο θερμικός κινητήρας οδηγεί τους εμπρός τροχούς και ο ηλεκτροκινητήρας του πίσω. Το ηλεκτρικό μοτέρ στο Q7 βρίσκεται μέσα στο κιβώτιο, στην πραγματικότητα όμως πριν από τη μετάδοση.

Μιλώντας για την μετάδοση, αυτή γίνεται από ένα 8άρι αυτόματο κιβώτιο. Κλασικό αυτόματο με μετατροπέα ροπής και όχι διπλού συμπλέκτη. Για πιο ομαλή λειτουργία, λέει το εργοστάσιο, για μεγαλύτερη άνεση και καλύτερη διαχείριση της ροπής, ειδικά σε συνδυασμό και με τη χρήση off road. Το κεντρικό διαφορικό είναι πλήρως μηχανικό. Η μεταβολή του ποσοστού στην κατανομή ροπής γίνεται με ένα πλανητικό σύστημα γραναζιών. Κανονικά είναι 40-60 εμπρός πίσω. Υπό προϋποθέσεις μέχρι το 70% της ροπής μπορεί να φτάσει στους εμπρός τροχούς και μέχρι 80% στους πίσω. Η τεχνολογία quattro συμπληρώνεται από ένα σύστημα EDL, το οποίο φρενάρει επιλεκτικά τον τροχό με τη λιγότερη πρόσφυση, έτσι ώστε να περιοριστεί το σπινάρισμα και η ροπή να μεταφερθεί στην απέναντι πλευρά που πατά καλύτερα.

Μεγαλοπρεπώς
Εκτός δρόμου δεν πατήσαμε, αλλά στην άσφαλτο η άνεση και η ποιότητα κύλισης χαρακτηρίζονται από αρχοντιά και μεγαλοπρέπεια, ανεξάρτητα από την κατάσταση και την ποιότητα του τερέν.

Η ανάρτηση είναι πέντε συνδέσμων τόσο εμπρός όσο και πίσω, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Προαιρετικά διατίθεται αερανάρτηση, χάρη στην οποία μπορεί να μεταβάλλεται η απόσταση από το έδαφος, η οποία κανονικά είναι 24,5 cm. Στο πρόγραμμα Offroad αυξάνεται κατά 2,5 cm ως τα 80 km/h. Κάτω από τα 30 km/h μπορεί να σηκωθεί άλλα 3,5 εκατοστά σε ταχύτητα για να ξεπεράσει ένα εμπόδιο. Για καλύτερη αεροδυναμική και μεγαλύτερη ευστάθεια η απόσταση από το έδαφος μειώνεται 1,5 cm από την αρχική θέση των 24,5 cm μετά τα 120 km/h.

Είναι κάπως παράδοξο να μιλάμε για… ελαφριά κατασκευή σε ένα αυτοκίνητο δύο τόνων. Όμως έχει γίνει τεράστια προσπάθεια να μειωθεί το βάρος στο νέο Q7. Προσπάθεια που έχει αποφέρει κέρδος σχεδόν 325 κιλών, συγκρίνοντας εκδόσεις με αντίστοιχο εξοπλισμό. Επίσης έχει χαμηλώσει το κέντρο βάρους, κατά 5 cm, κυρίως χάρη στην τοποθέτηση του κινητήρα πιο χαμηλά. Όλα αυτά έχουν κάνει το αυτοκίνητο σαφώς πιο άμεσο και ακριβές στην οδήγηση από το προηγούμενο. Και ταυτόχρονα, στην κορυφή της κατηγορίας σε σχέση με το σημερινό ανταγωνισμό. Η πολύ μικρή κλίση περιορίζει την αδράνεια. Εντυπωσιακά στο πρόγραμμα Dynamic του Audi Drive Select, δεδομένου του μεγέθους και του βάρους του αυτοκινήτου.

Μοιάζει μικρότερο και ελαφρύτερο από όσο είναι και αλλάζει κατεύθυνση χωρίς να παλεύεις. Για πρώτη φορά το Q7 διαθέτει τετραδιεύθυνση. Σε ταχύτητες ως 15 km/h οι πίσω τροχοί στρίβουν αντίθετα από τους εμπρός, για μεγαλύτερη ευελιξία. Από εκεί και πάνω προς την ίδια κατεύθυνση για μεγαλύτερη σταθερότητα. Το τιμόνι είναι γρήγορο, αλλά σκοπίμως ελαφρύ, για περισσότερη ευκολία και επειδή αυτό αρμόζει στο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Λογικά λοιπόν η πληροφόρηση δεν είναι το δυνατό του σημείο. Συνηθίζεις γρήγορα πάντως το υψηλότατο όριο του αυτοκινήτου και πιάνεις τον εαυτό σου να πιέζει τον ορεξάτο TFSI κυνηγώντας GTI στους δρόμους της περιφέρειας. Το κιβώτιο είναι έξυπνο ως αυτόματο, ομαλό σε κάθε περίπτωση και γρήγορο όταν αλλάζεις με τα paddles. Εντυπωσιακή είναι η προθυμία του να κατεβάσει ακόμη και όταν θα πρέπει να σηκώσει ψηλά τις στροφές του μοτέρ.

Ο δυνατός TDI δεν θα δυσκολευτεί να ακολουθήσει. Η κτηνώδης ροπή και το μεγάλο για ντίζελ ωφέλιμο φάσμα λειτουργίας, σε συνδυασμό με τη σοφή κλιμάκωση του κιβωτίου δεν σε αφήνουν να νιώσεις μειονεκτικά για τη δύναμη. Δεν έχει την ίδια ευστροφία φυσικά, αλλά η ώθηση είναι εντυπωσιακή στην έξοδο κάθε στροφής. Άλλωστε, σύμφωνα με το εργοστάσιο, μικρή είναι η διαφορά τους στις επιδόσεις, με τον TFSI να γράφει 0-100 km/h σε 6,1” και τον TDI να ακολουθεί από κοντά με 6,3”.

Στην εθνική το μοτέρ δεν έχει και τόση σημασία. Και οι δύο κινητήρες κρατούν με ευκολία το αυτοκίνητο στην περιοχή των 150-200 km/h. Με χαμηλή κατανάλωση και ελάχιστο θόρυβο, αφού και οι δύο έχουν εξαιρετικά πολιτισμένη λειτουργία. Λογικά, από εκεί και πάνω ο βενζινοκινητήρας σπρώχνει πιο δυνατά, αλλά ο ντίζελ καίει σχεδόν δύο λίτρα λιγότερο για κάθε 100 km. Στήσαμε αυτί για αεροδυναμικό θόρυβο, αλλά δεν εντοπίσαμε κάτι, χάρη στον συντελεστή οπισθέλκουσας 0,31 και στην καλή ηχομόνωση.

Μοιάζει τραγική ειρωνεία να μιλάμε για αυτοκίνητα όπως αυτό στην Ελλάδα του σήμερα. Η τεχνολογία, η ποιοτική και μηχανολογική τελειότητα του Q7 ωστόσο αξίζουν την προσοχή μας. Το αυτοκίνητο μέσα στον Ιούλιο θα είναι στην Ελλάδα. Μακάρι τότε το περιβάλλον να επιτρέπει, σε κάποιους έστω, κάτι παραπάνω από ακαδημαϊκό ενδιαφέρον.

Τι λέει το DRIVE
Διαθέτει απίστευτη τεχνολογία ασφάλειας και άνεσης. Δυνατούς, οικονομικούς και πολιτισμένους κινητήρες. Και κορυφαία για τα μέτρα της κατηγορίας σπορ συμπεριφορά. Αν θέλεις τέτοιο αυτοκίνητο και το λέει η… τσέπη σου, μην το σκέφτεσαι πολύ
Τιμή από €80.000 (εκτιμώμενη)
3.0 TFSI
Τεχνολογία 2.995 cc, V6, 24v, 2 x ΕΕΚ, μηχανικός συμπιεστής στα 0,8 bar, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, 333 PS/5.500-6.500 rpm, 44,8 kgm/2.900-3.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,1”
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 7,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 179 g/km
Διαστάσεις 5.050 x 1.970 x 1.740 mm
Βάρος 2.045 kg
3.0 TDI
Τεχνολογία 2.967 cc, V6, 24v, 2 x ΕΕΚ, υπερσυμπιεστής καυσαερίων, ψεκασμός common rail στα 2.000 bar, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, 272 PS/3.250-4.250 rpm, 51kgm/1.250-3.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,3”
Τελική ταχύτητα 233 km/h
Μέση κατανάλωση 5,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 149 gr/km
Διαστάσεις 5.050 x 1.970 x 1.740 mm
Βάρος 2.075 kg
Στοιχεία κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube