Škoda RS: Η εξέλιξη του είδους...
Η σειρά RS της Škoda αποδεικνύει στην πράξη ότι τα μοντέλα παραγωγής και τα αγωνιστικά μπορούν να επωφεληθούν από την αμφίδρομη μεταφορά τεχνολογίας μεταξύ τους.
Škoda RS. Αυτά τα δύο γράμματα είναι συνώνυμα με την απόλαυση, την εξέλιξη, το «Rally Sport», εν ολίγοις με τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων της εταιρείας εδώ και σχεδόν 50 χρόνια.
Ήταν το μακρινό 1974 όταν η Škoda εισήγαγε για πρώτη φορά ακρωνύμιο «RS» στα πρωτότυπα για αγώνες ράλλυ Škoda 180 RS και 200 RS. Ένα χρόνο αργότερα, το Škoda 130 RS αντικαθιστά τα δυο αυτά αγωνιστικά και... γράφει ιστορία.
Γιορτάζει μια διπλή νίκη στην κατηγορία του στο Μόντε Κάρλo το 1977, κερδίζει τρεις φορές την κλάση του στο Ράλι Ακρόπολις (1978, ‘79, ‘80), σαρώνει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981, κατακτώντας τον τίτλο των κατασκευαστών και συνεχίζει στο ίδιο τέμπο για μια 5ετία!
Ήταν τέτοια η επιτυχία και η αναγνώριση από κοινό και ειδικούς, που απέσπασε το προσωνύμιο «Porsche της Ανατολής». Το δίθυρο κουπέ που βασίζονταν στο πολιτικό Škoda 110 R, ζύγιζε μόλις 720 kg, ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο (οροφή και εξωτερικό κάλυμμα θυρών) και πλαστικό GRP ενισχυμένο με ίνες γυαλιού (σε φτερά και μπροστινό καπό), είχε πίσω κίνηση και έκρυβε κάτω από το εντυπωσιακό περιτύλιγμα έναν κινητήρα 1,3 lt με 140 PS. Αυτό ήταν. Το νερό είχε μπει στ’ αυλάκι...
Η Škoda συνέχισε φουριόζα και στη δεκαετία του 1990 παρουσιάζοντας πολλά νέα μοντέλα. Πρώτο ήταν το Favorit όπου πανηγύρισε τέσσερις συνεχόμενες νίκες στην κατηγορία του στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο (1991 έως 1994), ακολούθησε το Felicia με νίκη επίσης στο Μόντε το 1997, για να έρθει η εμπλοκή της φίρμας στην κορυφαία κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Έγινε με το Octavia WRC, το πρώτο αγωνιστικό της Škoda με τετρακίνηση.
Το 2003 το Octavia WRC έδωσε τη θέση του στο Fabia WRC, το οποίο βασίστηκε στην πρώτη γενιά Fabia. Η εταιρεία παρουσίασε τον διάδοχό του το 2009 με την παραλλαγή ράλλυ Fabia Super 2000. Το όχημα γιόρτασε μια νίκη στην κατηγορία του στο Μοντέ Κάρλο το 2013 και άλλους τέσσερις τερματισμούς στο βάθρο μεταξύ 2010 και 2015.
Το 2015, η Škoda παρουσίαζει το Fabia R5, το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο ράλλυ στον κόσμο στην κατηγορία του, κυριαρχώντας στην κλάση WRC2. Μετά από μια αλλαγή στους κανονισμούς, αυτό το τετρακίνητο μοντέλο που βασίζονταν στην 3η γενιά Fabia μετονομάζεται σε Fabia Rally2. Το 2019, η Škoda Motorsport παρουσιάζει το Fabia R5 evo (γνωστό ως Fabia Rally2 evo), μια αναβαθμισμένη έκδοση του μοντέλου της. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2022, οι περισσότερες από τις 470 μονάδες συνολικά που κατασκεύασε η Škoda Motorsport, είχαν πετύχει περισσότερες από 1.900 νίκες, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων θριάμβων στο Μόντε Κάρλο και 4.650 τερματισμούς στο βάθρο σε 14.440 εκκινήσεις αγώνων παγκοσμίως.
Η Škoda Motorsport και οι ομάδες πελατών της έχουν γιορτάσει συνολικά 12 τίτλους Παγκοσμίου Πρωταθλήματος σε κατηγορίες οδηγών και ομάδων με το Fabia R5/Rally2 και τις εκδόσεις του evo, μαζί με πολλούς ακόμα τίτλους στην Ευρώπη, την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και σε εθνικά πρωταθλήματα σε όλο τον κόσμο.
Από τους αγώνες... στους δρόμους
Από το 2000, η ονομασία RS χρησιμοποιείται όμως για να δώσει το στίγμα και στα σπορ μοντέλα παραγωγής της εταιρείας. Η αρχή έγινε με το Octavia RS. To σεντάν μοντέλο εφοδιάζονταν με έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,8 lt ισχύος 180 PS, διέθετε σπορ ρύθμιση στην ανάρτηση και μια εντυπωσιακή πίσω αεροτομή.
Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η έκδοση Combi και έκτοτε, η Škoda προσφέρει σταθερά εκδόσεις RS και στους δυο τύπους αμαξώματος του best seller της. Μάλιστα ήταν τόσο μεγάλη η επιτυχία της πρώτης γενιάς Octavia RS που περισσότεροι από 17.000 οδηγοί το επέλεξαν. Από εκεί και πέρα κάθε επόμενη εκδοχή του Octavia RS υπερδιπλασίαζε τις πωλήσεις!
Η δεύτερη γενιά παρουσιάστηκε το 2005 και εφοδιάζονταν με κινητήρα βενζίνης 2.0 TSI 200 ίππων. Τη γκάμα εμπλούτισε λίγο αργότερα ένας κινητήρας 2.0 TDI με 170 ίππους, ενώ στην τρίτη γενιά ο 2.0 TDI των 184 ίππων συνδυαζόταν και με σύστημα τετρακίνησης (2013). Η ισχύς του δίλιτρου TSI βενζινοκινητήρα αυξήθηκε στους 220 ίππους και ανέβηκε στους 245 στην πορεία. Η σημερινή γενιά παρουσιάστηκε το 2020 και έφερε μαζί της και την πρώτη Octava RS iV με plug-in υβριδικό σύστημα, που προσφέρει συνδυασμένη ισχύ 245 ίππων.
Βλέποντας η Škoda την μεγάλη επιτυχία της πρώτης γενιάς Octavia RS, επέκτεινε την γκάμα προσθέτοντας σε αυτήν το 2003 το Fabia RS με κινητήρα 1.9 TDI και 130 PS. Το 2010 κυκλοφόρησε η δεύτερη γενιά Fabia RS, με τον 1.4 TSI των 180 PS να έχει κομπρέσορα και τούρμπο. Το κιβώτιο ήταν DSG με εφτά σχέσεις ενώ υπήρχε διαθέσιμο και ως Combi.
Το 2018 το Kodiaq ήταν το πρώτο SUV της φίρμας που δέχτηκε την φροντίδα του τμήματος RS. Το προαιρετικά επταθέσιο μοντέλο αρχικά εφοδιαζόταν με τον biturbo 2.0 TDI των 240 PS, ενώ ύστερα από την ανανέωση του 2021 απέκτησε και τον 2.0 TSI με τους 245 PS.
Έτσι φτάσαμε αισίως στο 2022, όπου η Škoda παρουσιάζει με κάθε επισημότητα και το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο RS, το Enyaq Coupe RS iV. Με συνδυαστική ισχύ συστήματος τους 300 PS είναι αυτή τη στιγμή το πιο ισχυρό μοντέλο παραγωγής της Škoda, με την τσέχικη φίρμα να δηλώνει πως στο προσεχές μέλλον θα προστεθεί ακόμη ένα μοντέλο στην οικογένεια RS. Ακόμα πιο ισχυρό!
Το κερασάκι στην τούρτα
Το Škoda Fabia RS Rally2 είναι ό,τι πιο προηγμένο τεχνολογικά και με σπορ γονίδια όχημα έχει αυτή τη στιγμή στις τάξεις της η τσέχικη φίρμα. Το καθαρόαιμο αγωνιστικό βασίζεται στην τέταρτη γενιά του Fabia, είναι εξελιγμένο από λευκό χαρτί για αγώνες ράλλυ, διαθέτει ένα εξαιρετικά αποδοτικό αεροδυναμικό πακέτο και εφοδιάζεται με τον εξελιγμένο κινητήρα που βασίζεται στον 2.0 TSI από τη σειρά EA888.
Ο νέος αυτός κινητήρας που για την περίσταση έχει χωρητικότητα 1,6 lt διαθέτει μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, νέο υπερσυμπιεστή και αποδίδει 291 PS με 430 Nm. Το τετρακύλινδρο σύνολο διαθέτει επανασχεδιασμένες βαλβίδες, βελτιστοποιημένα έμβολα και θαλάμους καύσης καθώς και μεταβλητό χρονισμό για μια σημαντικά βελτιωμένη διαδικασία προετοιμασίας και καύσης του μείγματος.
Το επανασχεδιασμένο και βελτιωμένο σύστημα λίπανσης είναι πιο αποτελεσματικό ενώ παράλληλα χρειάζεται λιγότερο λάδι. Οι μηχανικοί ανασχεδίασαν επίσης το σύστημα εξαγωγής των καυσαερίων, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν ένα εξελιγμένο intercooler μαζί με νέο κύκλωμα με μεγαλύτερη ικανότητα ψύξης. Το Fabia RS Rally2 επωφελείται επίσης από το νέο λογισμικό διαχείρισης του κινητήρα, ενώ η διάμετρος του περιοριστή αέρα στο τούρμπο είναι 32 mm, ακολουθώντας τους τεχνικούς κανονισμούς της FIA για την κατηγορία.
Συνδυάζεται με σειριακό κιβώτιο πέντε σχέσεων το οποίο κατανέμει την ισχύ και στους τέσσερις τροχούς, ενώ διαθέτει δύο μηχανικά διαφορικά περιορισμένης ολισθήσης (δεν επιτρέπεται η χρήση κεντρικού διαφορικού) ένα για τους εμπρός και ένα για τους πίσω τροχούς.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIA, το ρεζερβουάρ καυσίμου των 82,5 lt είναι κατασκευασμένο από πλαστικό ανθεκτικό σε χτυπήματα και εξοπλισμένο με νέα βαλβίδα ασφαλείας εξαερισμού. O νέος υπετροφοδοτούμενος κινητήρας χρησιμοποιεί 100% βιώσιμα καύσιμα τα οποία προέρχονται από βιολογικά απόβλητα και συνθετικά e-fuels.
Για την παραγωγή αυτών των καυσίμων χρησιμοποιούνται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που περιλαμβάνουν την ηλεκτρόλυση του «πράσινου» υδρογόνου καθώς και του CO2, το οποίο εξάγεται από τον αέρα και βιομηχανικές διεργασίες. Η 100% ανανεώσιμη βενζίνη κατασκευάζεται στη συνέχεια σε εργαστήριο χωρίς την προσθήκη συστατικών από ορυκτά καύσιμα.
Ευτυχώς, γιατί το Fabia RS Rally2 απαιτεί σε συνθήκες αγώνα 0,6 lt/km ή για να γίνει πιο εύκολα κατανοητό, 60 lt/100 km! Ναι, δεν έχει γίνει κάποιο τυπογραφικό λάθος... Αυτή είναι η επίσημη κατανάλωση καυσίμου που ανακοινώνει η ίδια η Škoda Motorsport για το αγωνιστικό της μοντέλο...
Σε σύγκριση τώρα με τον προκάτοχό του, το Fabia RS Rally2, έχει σημαντικά καλύτερη συμπεριφορά. Το αγωνιστικό μοντέλο επωφελείται από τη βελτιωμένη κατανομή βάρους και την ισορροπία που επιτυγχάνεται χάρη στο φαρδύτερο αμάξωμα (κατά 48 mm) και το μεγαλύτερο μεταξόνιο (κατά 94 mm) του μοντέλου παραγωγής.
Το πλαίσιο και διάφορα εξαρτήματα έχουν επίσης ενισχυθεί για να ανταποκρίνονται στις ειδικές απαιτήσεις των αγώνων ράλλυ, ενώ η εξελιγμένη πίσω αεροτομή παράγει σχεδόν διπλάσια κάθετη δύναμη συγκριτικά με το παρελθόν. Οπότε επιτρέπει υψηλότερη ταχύτητα στις στροφές. Επίσης, το ανασχεδιασμένο splitter στον μπροστινό προφυλακτήρα, εξασφαλίζει βέλτιστη αεροδυναμική απόδοση στο εμπρός μέρος, καθώς και ταχύτερη ροή αέρα με χαμηλότερη πίεση κάτω από το όχημα.
Συγκριτικά με το Fabia Rally2 evo, η διαδρομή επαναφοράς των αμορτισέρ είναι μεγαλύτερη και τα γόνατα MacPherson πιο άκαμπτα. Επιπλέον, οι μηχανικοί έχουν μειώσει την τριβή στο εσωτερικό των αμορτισέρ, ενώ το μεγαλύτερο μεταξόνιο επέτρεψε την ανάπτυξη νέας κινηματικής των στελεχών της ανάρτησης. Εκτός από τη σχεδίαση του διαφορικού, τα χαρακτηριστικά αλλαγής ταχυτήτων του κιβωτίου και η αντοχή των εξαρτημάτων, έχουν επίσης βελτιστοποιηθεί έτσι ώστε να επιτευχθεί και μείωση του λειτουργικού κόστους.
Στην καμπίνα υπάρχει πλέον μια μεγάλη κύρια οθόνη που παρέχει στο πλήρωμα ακόμα καλύτερη επισκόπηση των ζωτικών σημείων του αυτοκινήτου, ενώ εφοδιάζεται και με νέες δυνατότητες, όπως την αναπαραγωγή βίντεο. Το εσωτερικό επωφελείται επίσης από έναν νέο κεντρικό πίνακα ελέγχου με οθόνη αφής και ενσωματωμένη ενδοεπικοινωνία.
Ο οδηγός μπορεί να έχει πρόσβαση σε πολλές λειτουργίες απευθείας χρησιμοποιώντας κουμπιά στο τιμόνι. Το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα είναι επίσης ενσωματωμένο στο τιμόνι και μπορεί να προσπελαστεί γρήγορα εάν, για παράδειγμα, ο κινητήρας χρειάζεται επανεκκίνηση μετά από μια άτυχη στιγμή και απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου.
Για την καλύτερη δυνατή προστασία οδηγού και συνοδηγού η Škoda Motorsport εξέλιξε ένα σωληνωτό χαλύβδινο roll-cage με συνολικό μήκος στελεχών 35,8 m, καθώς και σύστημα προστασίας από πλευρική πρόσκρουση κατασκευασμένο από ειδικά υλικά υψηλής τεχνολογίας.
Στα πλαίσια της παρουσίασης του νέου Fabia RS Rally2 είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στη θέση του συνοδηγού και να απολαύσουμε μια εμπειρία ζωής με τον Γιαν Κοπεκί (πρωταθλητής ERC 2013 και WRC 2 το 2018) να μας μεταφέρει έστω και για λίγο, στην ατμόσφαιρα των αγώνων του παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Τα συναισθήματα, η εμπειρία και συνολικά η αίσθηση που αποκομίζεις είναι δύσκολο να περιγραφούν με λόγια. Είναι στην κυριολεξία ένας άλλος κόσμος! Το Fabia RS Rally2 επιταχύνει ακαριαία, έχει εξωπραγματική πρόσφυση αλλά αυτό που πραγματικά δε χωρά ο νους, είναι η απόδοση των φρένων και η λειτουργία της ανάρτησης.
Από τα 160 km/h αρκεί ένα χάιδεμα στο πεντάλ ώστε να ακινητοποιήθει το Fabia! Διανύοντας μόλις 1,5 km σε αγωνιστικούς ρυθμούς μπορεί κανείς να καταλάβει ότι δεν αρκεί απλά το ταλέντο στην οδήγηση μα χρειάζεται και κορυφαία φυσική κατάσταση.
Η αυξομείωση στην ταχύτητα, οι αστραπιαίες αλλαγές πορείας και η ακαριαία επιβράδυνση επιβαρύνουν εξαιρετικά τον ανθρώπινο οργανισμό, γι’ αυτό και οι οδηγοί αυτών των οχημάτων συγκαταλέγονται στη λίστα με τους κορυφαίους αθλητές στον κόσμο.
Η Škoda Motorsport έχει υποβάλλει το Fabia RS Rally2 σε ένα εξαιρετικά απαιτητικό πρόγραμμα δοκιμών υπό διάφορες καιρικές συνθήκες, πολύ πριν από την επίσημη παρουσίασή του. Χρειάστηκε σχεδόν ένας χρόνος για να προετοιμαστεί το όχημα για χρήση σε αγώνες ράλλυ, σε ποικιλία καιρικών συνθηκών και σε άσφαλτο, χαλίκι, χιόνι. Από το καλοκαίρι του 2021 και ύστερα, οι δοκιμές αφορούσαν τεστ στην Τσεχία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Κροατία, τη Γερμανία, το Βέλγιο και την Ισπανία, καθώς και σε ακραίες χειμερινές συνθήκες στη βόρεια Φινλανδία.