Σκάνδαλο VW: πώς λειτουργούσε η «συσκευή παράκαμψης» των δοκιμών καυσαερίων
Ενώ σήμερα κρίνεται η τύχη του CEO του Group VW, Martin Winterkorn, εξηγούμε τα μυστικά της «πέτρας του σκανδάλου».
Τα αυτοκίνητα που επηρεάζονται από το σκάνδαλο εκπομπών της VW είναι ικανά να ανιχνεύουν πότε περνούν δοκιμές καυσαερίων. Ιδού λοιπόν πώς λειτουργεί η συσκευή που τους επιτρέπει να ξεγελούν τις μετρήσεις.
Η επίσημη έκθεση της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (Environmental Protection Agency ή ΕΡΑ), που επιδόθηκε στη Volkswagen στις 18 Σεπτεμβρίου, ρίχνει φως στο πώς η γερμανική εταιρεία κατάφερνε να επηρεάζει τις δοκιμές καυσαερίων με ένα έξυπνο λογισμικό.
«Η VW έφτιαξε και εγκατέστησε ένα λογισμικό στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (ECM) των συγκεκριμένων αυτοκινήτων, το οποίο αντιλαμβανόταν πότε το αυτοκίνητο περνούσε δοκιμές καυσαερίων για να διαπιστωθεί αν πληρούσε τις προδιαγραφές εκπομπών της ΕΡΑ», εξηγεί η υπηρεσία.
Η ΕΡΑ αναφέρεται σε ένα «διακόπτη» που επέτρεπε στην ECM του αυτοκινήτου να γνωρίζει πότε δοκιμαζόταν πάνω σε δυναμόμετρο. «Ο “διακόπτης” αντιλαμβάνεται πότε το αυτοκίνητο δοκιμάζεται –ή όχι– βασιζόμενος σε διάφορες πληροφορίες, οι οποίες περιλαμβάνουν τη θέση του τιμονιού, την ταχύτητα του οχήματος, τη διάρκεια λειτουργίας του κινητήρα και τη βαρομετρική πίεση. Αυτές οι πληροφορίες ανιχνεύουν ακριβώς τις παραμέτρους της ομοσπονδιακής διαδικασίας δοκιμών με σκοπό την πιστοποίηση του οχήματος από την ΕΡΑ.
«Κατά τις δοκιμές καυσαερίων, η ECM των εν λόγω οχημάτων έτρεχε ένα λογισμικό το οποίο έδινε αποτελέσματα που πληρούσαν τις προδιαγραφές, χρησιμοποιώντας μια ρύθμιση της ECM που η VW την ανέφερε ως “ρύθμιση δυναμομέτρησης”.
«Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις κανονικής χρήσης του αυτοκινήτου, ο “διακόπτης” ενεργοποιείτο έτσι ώστε η ECM να λειτουργεί με μια διαφορετική ρύθμιση, τη “ρύθμιση δρόμου” η οποία μείωνε την αποτελεσματικότητα του συστήματος ελέγχου των εκπομπών καυσαερίων [Σ.Μ.: με όφελος προφανώς στις επιδόσεις ή/και την οικονομία καυσίμου]. Ως αποτέλεσμα, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) αυξάνονταν από 10 έως 40 φορές πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια της ΕΡΑ, ανάλογα με τον κύκλο οδήγησης (δηλ. πόλης ή αυτοκινητοδρόμου)».
Όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην αγορά των ΗΠΑ πρέπει να είναι εφοδιασμένα με ένα πιστοποιητικό συμμόρφωσης (certificate of conformity), που αποδεικνύει ότι πληρούν τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές.
Για να πάρει το πιστοποιητικό συμμόρφωσης, ο κατασκευαστής πρέπει να καταθέσει έναν κατάλογο όλων των βοηθητικών συσκευών ελέγχου εκπομπών (AECD) που υπάρχουν στο αυτοκίνητο. Ο ορισμός του AECD από την ΕΡΑ είναι «κάθε στοιχείο του αυτοκινήτου που αισθάνεται τη θερμοκρασία, την ταχύτητα του οχήματος, τις στροφές του κινητήρα, τη σχέση του κιβωτίου, την υποπίεση της εισαγωγής ή οποιαδήποτε άλλη παράμετρο, με σκοπό την ενεργοποίηση, προσαρμογή, καθυστέρηση ή απενεργοποίηση της λειτουργίας οποιουδήποτε τμήματος του συστήματος ελέγχου εκπομπών».
Το θέμα που αντιμετωπίζει η VW είναι ότι το μεταβλητό σύστημα στην ECM δεν είχε δηλωθεί.
«Λόγω της ύπαρξης των συσκευών παρακώλυσης στα εν λόγω οχήματα, τα αυτοκίνητα VW που επηρεάζονται δεν εναρμονίζονται ουσιαστικά με τις προδιαγραφές που περιγράφονται στις αιτήσεις για τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που υποτίθεται ότι τα καλύπτουν», λέει η ΕΡΑ.
Συσκευή παρακώλυσης είναι ένα AECD που «μειώνει την αποτελεσματικότητα του συστήματος ελέγχου εκπομπών, κάτω από συνθήκες που λογικά αναμένεται να αντιμετωπίσουν τα αυτοκίνητα σε κανονική λειτουργία και χρήση. Τα αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με συσκευές παρακώλυσης δεν μπορούν να πιστοποιηθούν».
Κρίσιμη μέρα για τον Winterkorn
O CEO του Group VW, Martin Winterkorn, θα δώσει μάχη σήμερα για να παραμείνει ο ηγέτης της εταιρείας, καθώς μια επίλεκτη ομάδα μελών του ΔΣ συνεδριάζει για να αποφασίσει αν θα πρέπει να αντικατασταθεί, μετά το σκάνδαλο εκπομπών.
Η επικύρωση της επέκτασης του συμβολαίου του Wintekorn είχε προγραμματιστεί να γίνει από το Εποπτικό Συμβούλιο της VW μεθαύριο Παρασκευή. Όμως, μια ακόμη πιο επίλεκτη ομάδα μελών του ΔΣ –γνωστή ως προεδρείο– συνεδριάζει σήμερα για να αποφασίσει αν ο 68χρονος CEO θα πρέπει να αντικατασταθεί. Ο Winterkorn θα απαντήσει σε ερωτήσεις της επιτροπής, που αποτελείται από τον προσωρινό πρόεδρο Berthold Huber, τον Stephan Weil, πρωθυπουργό της Κάτω Σαξονίας, τον Wolfgang Porsche και τους εκπροσώπους του συμβουλίου εργαζομένων, Bernd Osterloh και Stephan Wolf.
Σε ένα διάγγελμά του μέσω video, που δημοσιεύτηκε χθες στον ιστότοπο ΜΜΕ της VW, o Winterkorn δεν αναφέρθηκε στο δικό του μέλλον, αλλά παραδέχτηκε: «Δεν έχω όλες τις απαντήσεις αυτή τη στιγμή. Θα ξεκαθαρίσουμε το τοπίο χωρίς να φεισθούμε. Ακριβώς τώρα, όλα μπαίνουν στο τραπέζι όσο πιο γρήγορα γίνεται και με τη μεγαλύτερη δυνατή σχολαστικότητα και διαφάνεια».