Mercedes-Benz: Από τη Γενεύη στο… μέλλον
Ακόμη και αν δεν ήθελε να το κάνει, είναι τέτοια η δυναμική και το εκτόπισμα της φίρμας ώστε όταν η Mercedes-Benz ανακοινώνει τα σχέδιά της για το μέλλον διαμορφώνει τάσεις και δρομολογεί εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, ευρύτερα.
Ακούγοντας τα κορυφαία στελέχη της Mercedes-Benz να ανακοινώνουν τα σχέδιά τους για το μέλλον νιώθεις μια σιγουριά. Αυτή εδώ η μάρκα είναι τεράστια γιατί έχει τη δύναμη να διαμορφώνει το μέλλον χωρίς να σκοτώνει το "αυτοκίνητο". Η ηλεκτρική ενέργεια θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά το συναίσθημα που σχετίζεται με τη λειτουργία του κλασικού κινητήρα, με τον ήχο, με τη μυρωδιά του, δεν θα χαθεί. Mild-hybrid τεχνολογία με 48V ηλεκτρικό κύκλωμα, επαναφορτιζόμενα υβριδικά και πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα προσεχώς στις εκθέσεις, σε παράλληλη εμπορική πορεία με σκληροπυρηνικά μοντέλα AMG. Στους αγώνες, Formula E και Formula 1 δεν είναι έννοιες αντιφατικές αλλά συμπληρωματικές. Με λίγα λόγια, εκεί που άλλες μάρκες βάζουν διλήμματα η Mercedes-Benz βλέπει συνέργειες που ανοίγουν τους ορίζοντες της μάρκας.
Στρατηγική ΕQ
Τα δύο αυτά γράμματα που υιοθετήθηκαν αρχικά για να προσδιορίσουν τον βραχίονα ανάπτυξης εξηλεκτρισμένων και ηλεκτρικών μοντέλων, εκφράζουν πλέον τη στρατηγική της μάρκας συνολικά. Η οποία θα ξεδιπλωθεί σε τρία μέτωπα. Τα μοντέλα EQ Boost ενσωματώνουν ηλεκτρικό κύκλωμα 48V και μικρούς ηλεκτρικούς κινητήρες, αξιοποιώντας την ήπια υβριδική τεχνολογία ως μια μορφή υπερτροφοδότησης για τα συμβατικά καθημερινά μοντέλα. Για καλύτερη συνολική απόδοση, δηλαδή περισσότερη δύναμη σε συνδυασμό με μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και χαμηλότερους ρύπους. Αλλά και πιο αθόρυβη, πολιτισμένη λειτουργία. Ήδη από το 2018 η εταιρεία είχε στη γκάμα της περισσότερες από 25 προτάσεις αυτής της τεχνολογίας, το 2019 ο αριθμός αυτός θα διπλασιαστεί ενώ το 2020 θα είναι τουλάχιστον 100 οι mild-hybrid εκδόσεις.
Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά θα ονομάζονται EQ Power. Όταν η Mercedes-Benz παρουσίασε το 2014 τα πρώτα της αυτοκίνητα αυτού του είδους, η αυτονομία ήταν περίπου 30-33 km. Το 2018 έφτασε στα 50 km και το 2019 τα αυτοκίνητα που θα λανσαριστούν θα φτάνουν τα 100 km κίνησης με το ηλεκτρικό μοτέρ. Ο στόχος είναι να προσφέρει τα καλύτερα των δύο κόσμων: Ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την καθημερινή μετακίνηση όπου σπάνια χρειάζεται κανείς να διανύσει πάνω από 100 km, και ένα δυνατό αυτοκίνητο με τεράστια αυτονομία που μπορεί εύκολα και γρήγορα να ανεφοδιαστεί με βενζίνη, για το Σαββατοκύριακο. Από την A-Class ως την S-Class, η Mercedes-Benz θα έχει μια επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση για κάθε μοντέλο της. Η αρχή θα γίνει με την GLE.
Στη Γενεύη είδαμε επίσης ένα concept της επαναφορτιζόμενης υβριδικής GLC, για την οποία θα μάθουμε και θα δούμε περισσότερα τον Σεπτέμβριο. Η GLC έχει ήδη φέρει στη Mercedes-Benz πάνω από 1,5 εκατομμύρια πωλήσεις. Με τον εξωτερικό σχεδιασμό να σημειώνεται στις περισσότερες έρευνες ως ένας από τους βασικούς λόγους που την επιλέγουν οι πελάτες. Από την άλλη, στη Γερμανία συγκεκριμένα, η ασφάλεια είναι για το 85% των αγοραστών ο λόγος που διάλεξαν την GLC. Σε αυτούς τους δύο τομείς λογικά δίνει η εταιρεία ιδιαίτερα μεγάλη βαρύτητα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Mercedes-Benz παρουσιάζει το EQV Concept
Η τεχνολογία mild hybrid, εκτός από το προφανές όφελος σε κατανάλωση και ρύπους, θα φέρει σοβαρή αύξηση στην ισχύ, με το σύνολο που θα κινεί τις A-Class και B-Class να αποδίδει πάνω από 200 ίππους και 400 Nm ροπή. Τα πιο σκληροπυρηνικά αυτοκίνητα της Mercedes-AMG θα φέρουν το σήμα EQ Power+, με την εταιρεία να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη μεταφορά τεχνογνωσίας που αναπτύσσει στον απαιτητικό στίβο των αγώνων.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν το σήμα EQ. Η Mercedes-Benz κατασκευάζει ήδη μπαταρίες σε τρεις ηπείρους (Αμερική, Ασία, Ευρώπη) ενώ η συνολική επένδυση για το ηλεκτρικό μέλλον της αυτοκίνησης ξεπερνά τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ. Και δεν αφορά μόνο σε αυτοκίνητα, αλλά και σε υπηρεσίες. Το πρώτο αυτοκίνητο της οικογένειας EQ θα είναι το μεσαίο SUV EQC. Θα λανσαριστεί το καλοκαίρι, και θα έχει ισχύ μεγαλύτερη των 300 kW με μπαταρία 80 kW η οποία θα δίνει περισσότερα από 400 km αυτονομίας. «Την οδήγησα πρόσφατα», είπε ο Πρόεδρος Dieter Zetsche, «είναι μια πραγματική Mercedes. Θα εντυπωσιαστείτε από το πόσο αθόρυβη και πολιτισμένη είναι».
Όταν λέμε ότι η Mercedes-Benz δρομολογεί τις εξελίξεις, δεν μιλάμε φυσικά μόνο για αυτοκίνητα. Το σημαντικότερο από αυτά που κάνει είναι η διαμόρφωση ενός οικοσυστήματος μέσα στο οποίο η ζωή με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα είναι απλή και εύκολη όπως η χρήση και η φόρτιση του κινητού τηλεφώνου. Μέσα από ειδικές εφαρμογές θα είναι ευκολότερο να βρεις και να πληρώσεις έναν φορτιστή.
Formula 1 ή Formula E; Και τα δύο
Του χρόνου, στην 6η σεζόν της FE η Mercedes-Benz θα συμμετέχει πλέον με δική της ομάδα και μονοθέσιο. Τα νέα ακούγονται αρχικά δυσοίωνα για τους λάτρεις της F1, αφού πολλοί είναι οι κατασκευαστές που άφησαν τα GP και στράφηκαν στην ηλεκτροκίνητη σειρά για να υποστηρίξουν το μάρκετινγκ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δρόμου που έχουν στις εκθέσεις ή στα σκαριά. Η Formula E αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, αλλά η Mercedes-Benz πιστεύει πολύ στη Formula 1. Παρά τη κριτική που ασκείται, η τηλεθέαση έχει αυξηθεί 10% τον τελευταίο χρόνο και η προσέλευση του κόσμου στους αγώνες κατά 8%. Ενώ το GP του Monaco παρακολουθείται από περισσότερα από 100 εκατομμύρια ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Η δυναμική αυτή, αξιολογείται ως εξαιρετικά σημαντική από τη μάρκα.
Άλλο κατασκευαστές ενδεχομένως δεν αντέχουν, αλλά όχι η Mercedes-Benz. Έχουν τη δύναμη να κάνουν και τα δύο, να κερδίζουν και στα δύο και να αξιοποιούν και τα δύο επικοινωνιακά, ώστε σε συνδυασμό και με τα ανάλογα προϊόντα στις εκθέσεις, η επένδυση να μεταφράζεται σε πωλήσεις. Το σύστημα κίνησης για την FE κατασκευάζεται στο Brixworth, στη Μ. Βρετανία. Εκεί που φτιάχνονται και οι κινητήρες της F1 με τεχνογνωσία από το πάλαι ποτέ KERS. Οι δύο ομάδες δεν μοιράζονται μηχανικά μέρη, αλλά μεθοδολογία, διαδικασίες και τρόπο σκέψης. Αξίες που τους έχουν φέρει στην απόλυτη κορυφή της F1 την τελευταία 5ετία. Άρα μπορούμε να φανταστούμε πως θα πάνε τα πράγματα στην FE.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Επίσημο: Νέα Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Αυτή την εποχή, το σύστημα κίνησης του μονοθεσίου Formula E είναι στο δυναμόμετρο και ετοιμάζεται για την 6η σεζόν του θεσμού. Τα δεύτερης γενιάς μονοθέσια που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά φέτος έχουν αρκετή ενέργεια ώστε να μην απαιτείται αλλαγή αυτοκινήτου για λόγους αυτονομίας. Και του χρόνου θα είναι ακόμη πιο δυνατά και γρήγορα. Οι αγώνες γίνονται μέσα στους δρόμους πόλεων, γύρω από πάρκα, σε σημεία με εύκολη πρόσβαση θεατών. Η πολιτικά ορθή εικόνα κάνει το σπορ δημοφιλές σε ένα πιο μετριοπαθές κοινό. Τα ηλεκτρικά αγωνιστικά στην αντίληψη αυτού του κοινού είναι πιο κοντά στο ηλεκτρικό και «συνδεδεμένο» αυτοκίνητο με το οποίο (θα ήθελαν να) μετακινούνται στο μέλλον. Για αυτούς η F1 είναι υπερβολική και ξεπερασμένη. Σε αυτούς η Mercedes-Benz θυμίζει ότι ένα μονοθέσιο F1 είναι το πιο «συνδεδεμένο» αυτοκίνητο στον πλανήτη, με τεχνολογία 5G. Και η πιο ανταγωνιστική πλατφόρμα εξέλιξης τεχνολογίας. Αποφεύγοντας τα κλισέ, οι Γερμανοί ξεκαθαρίζουν ότι δεν μεταφέρουν στο δρόμο τεχνολογικές λύσεις από την F1, αλλά τον τρόπο να αντιλαμβάνονται, να αντιδρούν και εν τέλει να αναπτύσσουν τεχνολογία.