H Ford αποχωρεί από τη ρωσική αγορά
Κλείνει τρία εργοστάσια - Θα κρατήσει μόνον τις δραστηριότητές της που έχουν να κάνουν με τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Η ρωσική κοινοπραξία της Ford Motor, η Ford Sollers, θα κλείσει δύο μονάδες συναρμολόγησης και ένα εργοστάσιο κινητήρων, εγκαταλείποντας την αγορά επιβατικών αυτοκινήτων της χώρας για να επικεντρωθεί στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Η κίνηση είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου αναδιάρθρωσης, με τη Sollers να αναλαμβάνει πλέον τον έλεγχο της επιχείρησης που μέχρι σήμερα είχε η Ford. Η παραγωγή επιβατικών οχημάτων θα σταματήσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2019, με το κλείσιμο δύο μονάδων συναρμολόγησης οχημάτων, αυτών στο Naberezhnye Chelny και στην Αγία Πετρούπολη και ενός εργοστασίου κινητήρων στο Elabug.
Το εργοστάσιο της Αγίας Πετρούπολης κατασκευάζει τα Focus και Mondeo και αυτό στο Naberezhnye Chelny το Fiesta και το Ecosport. Αντίθετα το τμήμα του εργοστασίου στο Elabug, το οποίο παράγει τα Transit, θα παραμείνει ανοιχτό. Το συγκεκριμένο μοντέλο παραμένει στην κορυφή των πωλήσεων των ελαφρών φορτηγών στη Ρωσία.
Η Ford δήλωσε ότι οι κινήσεις αυτές θα οδηγήσουν σε σημαντικές απώλειες θέσεων εργασίας, χωρίς να δώσει στη δημοσιότητα περισσότερες λεπτομέρειες.
Η απομάκρυνση της Ford από τη Ρωσία εντάσσεται σε ένα σχέδιο ευρύτερης αναδιάρθρωσης του ευρωπαϊκού σκέλους της Ford με βάση το οποίο η εταιρεία θα κλείσει ένα εργοστάσιο στη Γαλλία και θα προχωρήσει σε περικοπές θέσεων εργασίας σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο. Στόχος να επανέλθει η εταιρεία στην κερδοφορία, κάτι που έχει να γίνει χρόνια.
Η Ford ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που ξεκίνησε τη συναρμολόγηση των οχημάτων στη Ρωσία, ανοίγοντας το εργοστάσιο της Αγίας Πετρούπολης το 2002. Το 2011 δημιούργησε μια κοινοπραξία με την Sollers στην οποία οι Ford και Sollers κατέχουν το 50% των μετοχών, αλλά η Ford ήλεγχε την επιχείρηση έχοντας στην κατοχή της προνομιούχες μετοχές.
Η απόφαση της Ford να περιορίσει την τοπική της παρουσία αντικατοπτρίζει τη θλιβερή κατάσταση των πωλήσεων αυτοκινήτων σε μια αγορά η οποία, στις αρχές της δεκαετίας, φαινόταν ότι έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γίνει η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Οι πωλήσεις οχημάτων έχουν μειωθεί κατά περίπου κατά το ήμισυ από το 2012 όταν και έφτασαν στο ανώτατο σημείο τους και κύρια πλήττονται από την πτώση της ισοτιμίας του ρουβλίου.
Ενδεικτικά να σημειώσουμε πως η Ford πούλησε 53.234 οχήματα στη Ρωσία πέρυσι, από 130.809 αυτοκίνητα το 2012.
Οι ξένες επενδύσεις στη Ρωσία έχουν βυθιστεί από τότε που ο Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν διέταξε την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014, πυροδοτώντας το πρώτο από τα πολλά κύματα των αμερικανικών και ευρωπαϊκών κυρώσεων. Λίγο αργότερα, η Ford απέσυρε ολόκληρη την επένδυσή της ύψους 329 εκατομμυρίων δολαρίων στην κοινή επιχείρηση της με τους Sollers. Ένα χρόνο αργότερα, η General Motors αποσύρθηκε και αυτή από τις δραστηριότητές της στη Ρωσία.
Αντίθετα με τη Ford, η PSA επαναφέρει τις δραστηριότητές της στη Ρωσία μέσω της Opel που πρόσφατα απέκτησε, παράγοντας δύο μοντέλα της εταιρείας στο εργοστάσιο της Kaluga νοτιοδυτικά της Μόσχας.