Αφιέρωμα στα Ford Focus RS
Όλες οι κορυφαίες εκδόσεις επιδόσεων του Focus, από το 2002 μέχρι το 2018.
Με τις τελευταίες πληροφορίες στα διεθνή μέσα να κάνουν λόγο για ματαίωση της τέταρτης γενιάς Focus RS, αποφασίσαμε να φτιάξουμε αυτή τη λίστα με όλα τα κορυφαία Focus που αγαπήσαμε στο παρελθόν. Ας θυμηθούμε λοιπόν όλα τα Focus RS που κυκλοφόρησαν από το 2002 μέχρι το 2018 - δηλαδή τις τρεις πρώτες γενιές και τις επιμέρους ειδικές εκδόσεις τους.
Ford Focus RS MK1 (2002-2003)
Η πρώτη γενιά του Focus RS παρουσιάστηκε το 2002 σηματοδοτώντας την επιστροφή του εμβλήματος RS στη γκάμα της Ford, με αφορμή τις επιτυχίες του αγωνιστικού Focus στο WRC. Το Focus RS (MK1) παρήχθει μεταξύ 2002-2003 σε περιορισμένο αριθμό 4501 μονάδων αποκλειστικά για την αγορά της Ευρώπης, ως η πιο σκληροπυρηνική έκδοση του Focus πρώτης γενιάς (1998-2004).
Το μοντέλο φορούσε υπετροφοδοτούμενο κινητήρα 2,0 λίτρων με απόδοση 215 PS και 310 Nm. Ένα χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων έστελνε τη δύναμη στους εμπρός τροχούς με τη βοήθεια διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης. Η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτούσε 6,7" ενώ η τελική ταχύτητα έφτανε τα 232 km/h. Τα φρένα ήταν της Brembo ενώ η ανάρτηση είχε σαφώς πιο επιθετική ρύθμιση από το αντίστοιχο Focus ST170.
Αισθητικά, η έκδοση RS ξεχώριζε από την αποκλειστική απόχρωση Imperial Blue Metallic, τις πεντάκτινες ζάντες 18" OZ Racing και το ανασχεδιασμένο bodykit που παρέπεμπε στο αγωνιστικό του WRC, ενώ αντίστοιχες σπορ πινελιές είχαμε και στο εσωτερικό με επενδύσεις από δέρμα και alcantara και λεπτομέρειες από αλουμίνιο.
Ford Focus RS MK2 (2009-2010)
Η δεύτερη γενιά Focus RS παρουσιάστηκε το 2009 εμπνευσμένη από το αγωνιστικό Focus που πρωταγωνιστούσε στο WRC. Το μοντέλο βασιζόταν στην ανανεωμένη έκδοση της δεύτερης γενιάς Focus (2004-2011) και ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά με τρίθυρο αμάξωμα.
Κάτω από το καπό βρισκόταν ένας υπερτροφοδοτούμενος πεντακύλινδρος κινητήρας 2,5 λίτρων που απέδιδε 305 PS και 440 Nm. Η κίνηση μεταδιδόταν στον εμπρός άξονα με τη βοήθεια χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων και του μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης Quaife, καθιστώντας το Focus RS ένα από τα ισχυρότερα και ικανότερα προσθιοκίνητα μοντέλα της εποχής του. Η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτούσε 5,9" και η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 263 km/h. Εκτός από την σαφή αύξηση ισχύος χάρη σε εκτενέστατες επεμβάσεις στον κινητήρα, το RS είχε μεγαλύτερα φρένα από το αντίστοιχο ST, διαφορετική ρύθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων και πρωτοποριακό συστημα RevoKnuckle στην ανάρτηση εμπρός.
Αισθητικά ξεχώριζε από το πιο επιθετικό bodykit με μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα και προβολείς ομίχλης στον εμπρός προφυλακτήρα, προεκτάσεις των μαρσπιε, διάχυτη και μια εντυπωσιακή διπλή αεροτομή στο πίσω μέρος. Επίσης ήταν διαθέσιμο και στην αποκλειστική απόχρωση Ultimate Green και φορούσε πολυάκτινες ζάντες 19". Στο εσωτερικό είχαμε bucket καθίσματα της Recaro, εμβλήματα RS, τριάκτινο τιμόνι, κοντύτερο επιλογέα ταχυτήτων, αλουμινένια πεντάλ, επιπλέον όργανα στην κορυφή του ταμπλό και ανθρακονημάτινο look για την κεντρική κονσόλα.
Ford Focus RS500 (2010)
Το Ford Focus RS500 ήταν μια ειδική έκδοση της δεύτερης γενιάς Focus RS που παρουσιάστηκε το 2010 και παρήχθει σε περιορισμένο αριθμό 500 μονάδων.
Χάρη σε μια σειρά επεμβάσεων από τους μηχανικούς της Ford Performance και της Mountune, η απόδοση του πεντακύλινδρου υπετρτροφοδοτούμενου κινητήρα 2,5 λίτρων αυξήθηκε στους 350 PS και 460 Nm. Ως αποτέλεσμα, βελτιωμένες ήταν και οι επιδόσεις με 0-100 km/h σε 5,7" και τελική ταχύτητα 265 km/h.
Εξωτερικά, όλα τα RS500 ήταν βαμμένα σε απόχρωση Panther Black με ματ επίστρωση της 3M και ασορτί μαύρη απόχρωση για τις λεπτομέρειες στο αεροδυναμικό πακέτο και τις ζάντες 19". Στο εσωτερικό κυριαρχούσε το μαύρο χρώμα που ερχόταν σε αντίθεση με τις κόκκινες δερμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα της Recaro και τις κόκκινες ραφές, ενώ υπήρχε μια αριθμημένη μεταλική πλακέτα στην κεντρική κονσόλα υποδεικνύοντας τον συλλεκτικό χαρακτήρα της έκδοσης.
Ford Focus RS MK3 (2016-2018)
Η τρίτη γενιά του Ford Focus RS παρουσιάστηκε το 2015 ως ένα από τα ισχυρότερα και πιο ικανά hot hatch εκείνης της περιόδου. Το μοντέλο βασιζόταν στην ανανεωμένη έκδοση της τρίτης γενιάς Focus (2011-2018) και ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά με πεντάθυρο αμάξωμα.
Ο νέος τετρακύλινδρος υπετροφοδοτούμενος κινητήρας EcoBoost 2,3 λίτρων απέδιδε 350 PS και 470 Nm, και συνεργαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Για πρώτη φορά σε Focus RS, η κίνηση μεταδιδόταν και στους τέσσερις τροχούς, με το σύστημα τετρακίνησης GKN Twinster, τεχνολογία torque vectoring και drift mode που ενθάρυνε τις πλαγιολισθήσεις. Με τη βοήθεια Launch Control, η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτούσε 4,7" ενώ η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 266 km/h. Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση είχε άκρως επιθετικό στήσιμο με σφιχτότερα αμορτισέρ, ενώ νέα ήταν επίσης η ρύθμιση για το τιμόνι και τα μεγαλύτερα φρένα της Brembo.
Αισθητικά, το Focus RS (MK3) είχε ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα και σπλίτερ, ζάντες 19", σταθερή αεροτομή στην κορυφή της πίσω πόρτας και ένα διαχύτη που φιλοξενούσε δύο μεγάλες απολήξεις της εξάτμισης. Στο εσωτερικό είχαμε bucket καθίσματα της Recaro, επιπλέον όργανα στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, flat-bottom δερμάτινο τιμόνι, αουμινένια πεντάλ και επιλογέα ταχυτήτων και άλλες σπορ πινελιές που ενίσχυαν την πολεμική ατμόσφαιρα.
Ford Focus RS MK3 Edition (2018)
Προς το τέλος της παραγωγής της τρίτης γενιάς Focus RS, η Ford Performance ανακοίνωσε την έκδοση Edition με μικρές προσθήκες που ενίσχυαν τον σκληροπυρηνικό χαρακτήρα του μοντέλου. Η Ford κατασκέυασε 1.000 μονάδες για τις ΗΠΑ, 500 για τον Καναδά και 800 για την Ευρώπη.
Παρόλο που ο κινητήρας 2,3 λίτρων απέδιδε τους ίδιους 350 PS και 470 Nm με το "απλό" Focus RS MK3, η σημαντικότερη προσθήκη στα μηχανικά μέρη αφορούσε το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Quaife που συνεργαζόταν με το σύστημα τετρακίνησης και το torque vectoring για ακόμα καλύτερο κράτημα.
Τα Focus RS Edition ήταν διαθέσιμα αποκλειστικά στις αποχρώσεις Race Red και Nitrous Blue, με οροφή, καθρέφτες και αεροτομή σε γυαλιστερή μαύρη απόχρωση. Οι ζάντες 19" ήταν βαμμένες σε Graphite Gray και έκρυβαν πίσω τους τις γαλάζιες δαγκάνες της Brembo. Στο εσωτερικό είχαμε στάνταρ bucket καθίσματα της Recaro και λεπτομέρειες από ανθρακονήματα.
Ford Focus RS MK3 Red Edition (2018)
Για το τελικό αντίο στην τρίτη γενιά Focus RS, η Ford παρουσίασε την ειδική έκδοση Red Edition σε περιορισμένο αριθμό 300 μονάδων για την αγορά της Μ.Βρετανίας.
Όπως και το Focus RS Edition, έτσι και το Red Edition είχε στάνταρ το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Quaife στον εμπρός άξονα, ενώ δεν υπήρχαν άλλες επεμβάσει στα μηχανικά μέρη (350 PS και 470 Nm ροπής).
Όπως υποδηλώνει και το όνομά της, η έκδοση ήταν διαθέσιμη αποκλειστικά σε κόκκινη εξωτερική απόχρωση σε συνδυασμό με μαύρες ζάντες, και glossy black οροφή, καθρέφτες και αεροτομή. Παράλληλα, ο εξοπλισμός ήταν υπερ-πλήρης στο εσωτερικό με όλα τα διαθέσιμα καλούδια.
Ford Focus RS MK3 Heritage Edition (2018)
Η απόλυτη έκδοση του Focus RS ήταν το Heritage Edition που παρήχθει σε περιορισμένο αριθμό 50 μόναδων αποκλειστικά για την αγορά της Μ.Βρετανίας.
Χάρη στο βελτιωτικό πακέτο της Mountune που τοποθετήθηκε με την έγκριση του εργοστασίου, η απόδοση του τετρακύλινδρου υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα 2,3 λίτρων αυξήθηκε στους 375 PS και τα 510 Nm, ενώ στάναρ ήταν και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Quaife. Χάρη στις αναβαθμίσεις, το αυτοκίνητο επιτάχυνε από τα 0-100 km/h σε 4,2" ενώ η τελική ταχύτητα είχε αυξηθεί στα 274 km/h.
Αισθητικά, η έκδοση Heritage ξεχώριζε από την πορτοκαλί απόχρωση Tief Orange προς τιμήν της συμπλήρωσης 50 ετών από την κυκλοφορία του Ecord RS στη βρετανική αγορά, που ερχόταν σε αντίθεση με τις μαύρες σφυρήλατες ζάντες 19" και τις μαύρες λεπτομέρειες. Ο πλούσιος εξοπλισμός περιλάμβανε επίσης τα πολεμικά bucket καθίσματα Recaro, ηλιοροφή και ακόμα περισσότερες ηλεκτρικές ευκολίες στην καμπίνα.