Ο αυτοκινητικός -και όχι μόνο- κόσμος γύρω μας αλλάζει. Πιο γρήγορα απ’ όσο ενδεχομένως θα θέλαμε και χωρίς να μπορούμε να φρενάρουμε την ταχύτητα αυτών των αλλαγών. Σύντομα, τα ηλεκτρικά μοντέλα θα κατακλύσουν αυτόν τον πλανήτη και όσα οχήματα συνεχίσουν να κυκλοφορούν με θερμικούς κινητήρες κάτω από το καπό θα φαντάζουν σχεδόν ως παρίες στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων.
Αφού λοιπόν κύριοι είναι πλέον και μαθηματικά βέβαιο πως θα πέσουμε «μαχόμενοι», ας το κάνουμε τουλάχιστον με στιλ και φασαρία. Μαχόμενοι πίσω από τα πηδάλια μιας κατασκευής που γεννήθηκε για να ικανοποιήσει τα πιο βαθιά ένστικτα του πραγματικού οδηγού. Τουλάχιστον έτσι, η αυλαία μιας ολόκληρης εποχής που μεγάλωσε γενιές και γενιές θα πέσει όπως της αρμόζει: Με ένα ζεστό, δυνατό και παρατεταμένο χειροκρότημα...
Hyundai i20 N 1.6T 204 PS 6MT | VW Polo GTI 2.0 TSI 207 PS DSG7 | |
Τιμή | Από €27.590 | Από €36.600 |
Έκδοση δοκιμής | €29.090 (Performance Pack) | € 36.600 |
Το ανανεωμένο Volkswagen Polo GTΙ είναι το τελευταίο μοντέλο του είδους για τη γερμανική εταιρεία. Το δήλωσε άλλωστε ξεκάθαρα και ο CEO της φίρμας, Thomas Schäfer: «Η επερχόμενη νόρμα καυσαερίων Euro 7 δεν επιτρέπει την εξέλιξη αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες, πόσο μάλλον όταν αυτά ανήκουν στην κλάση των σουπερμίνι».
Ύστερα από το Ford Fiesta λοιπόν -και κατ’ επέκταση και την κορυφαία του έκδοση ST, που θα κουνήσει το μαντήλι μέσα στη χρονιά, θα ακολουθήσει το Polo. Και όπως όλα μαρτυρούν πολλά ακόμα σουπερμίνι. Προφανώς όχι μόνο στις mainstream αλλά και στις εκρηκτικές εκδόσεις τους.
Σε ό,τι αφορά τις τελευταίες βέβαια, μια πιο προσεκτική ματιά αποκαλύπτει ότι αυτή η αλλαγή έχει ήδη συντελεστεί επί το πλείστο. Εδώ και καιρό μάλιστα. Τα σπορ μικρά είναι πλέον ελάχιστα, τόσο που μπορούν να μετρηθούν στα δάχτυλα του ενός χεριού. Και είναι άδικο, διότι αυτό έγινε ενώ βρίσκονταν στο απόγειο της τεχνολογικής εξέλιξης.
Φωτεινή εξαίρεση δείχνει πως θα αποτελέσει το Hyundai i20 N. Για το οποίο οι Κορεάτες έχουν ανακοινώσει επίσημα επερχόμενο φρεσκάρισμα και παράλληλα έχουν αφήσει μια μικρή χαραμάδα για την εξέλιξη μιας ακόμα γενιάς. Μακάρι να συνεχίσουν να επενδύουν και εκεί τους πόρους τους, τώρα που έχουν το know how και αποδεδειγμένα μπορούν να παίξουν σε όλα τα ταμπλό. Ίδωμεν.
Εάν δεν είσαι μυημένος στα αυτοκινητικά δρώμενα ίσως με την πρώτη ματιά να την πατήσεις. Παρατηρώντας όμως πιο προσεκτικά τη σιλουέτα τους, διαπιστώνεις ότι σε αυτές τις δύο κατασκευές κάθε σχεδιαστική επέμβαση, ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρεια έχει «λόγο ύπαρξης» και ουσία.
Στο ανανεωμένο κορυφαίο Volkswagen Polo ο κόκκινος λογότυπος «GTI» στη μάσκα συνεχίζει να δίνει κανονικά το «παρών». Οι γρίλιες ροής αέρα σε σχήμα κηρήθρας εμπλουτίζονται πλέον με τη χαρακτηριστική φωτεινή LED «μπάρα» για τα φώτα ημέρας, ακριβώς όπως και στο αντίστοιχο Golf.
Με αυτήν την πινελιά οι σχεδιαστές θέλησαν ουσιαστικά να συνδέσουν το παρόν με το μέλλον. Συγκεκριμένα με την ηλεκτρική οικογένεια ID, κάθε μέλος της οποίας ενσωματώνει αυτή τη φωτεινή LED «μπάρα» στην πρόσοψή του.
Στάνταρντ επίσης στην ανανεωμένη έκδοση του Polo GTI είναι οι νέοι προβολείς IQ.LIGHT LED matrix, ενώ ανασχεδιασμένα και –φυσικά- τεχνολογίας LED είναι και τα πίσω μεγαλύτερα φώτα. Η διπλή απόληξη της εξάτμισης θα ήταν αδύνατο να απουσιάζει, με τα Michelin Primacy 3 να εφαρμόζουν σε αλουμινένιες 17άρες ζάντες (όπως στην περίπτωση μας) ή προαιρετικά σε 18”.
Τεχνικά χαρακτηριστικά | Hyundai i20 N 1.6T 204 PS 6MT | VW Polo GTI 2.0 TSI 207 PS DSG7 |
Τεχνολογία | Κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, συνεχώς μεταβαλλόμενη διάρκεια βαλβίδων (CVVD), κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων | Κινητήρας βενζίνης 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, τούρμπο, μεταβλητό βύθισμα βαλβίδων εισαγωγής, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων |
Απόδοση | 204 PS/5.500-6.000 rpm, 275 Nm (304 με overboost)/1.750-4.500 rpm | 207 PS/4.600-6.000 rpm, 320 Nm/1.500-4.500 rpm |
Ανάρτηση εμπρός | Γόνατα MacPherson | Γόνατα MacPherson |
Ανάρτηση πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας | Ημιάκαμπτος άξονας |
Φρένα εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίκοι/Συμπαγείς δίσκοι | Αεριζόμενοι δίκοι/Συμπαγείς δίσκοι |
Βάρος εργοστασιακό/μετρημένο | 1.260/1.265 kg | 1.286/1.303 kg |
Στον τομέα της ανάρτησης σε σχέση με τις απλές εκδόσεις υπάρχει προφανώς πιο σφιχτός συνδυασμός αμορτισέρ και ελατηρίων, ενώ το αυτοκίνητο είναι χαμηλωμένο κατά 1,5 cm. Είναι κάτι που αναμφίβολα προσδίδει πέρα από σπορ αίσθηση και πιο επιβλητική εικόνα, ειδικά μαζί με τους συγκεκριμένους προφυλακτήρες.
Κι αν η Volkswagen βάδισε ξανά σε «πολιτικώς ορθό» μονοπάτι, η Hyundai έπαιξε φουλ επίθεση. Το i20 N ως γνήσιο μέλος της οικογένειας «Ν» που γεννήθηκε στη Namyang της Κορέας και ανδρώθηκε στο ’Ring, αποπνέει μια μπρουτάλ αγωνιστική αύρα. Σα να βλέπεις μια μικρογραφία του αγωνιστικού i20 Coupe WRC. Μια έκδοση δρόμου, με άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες και όλα όσα χρειάζεσαι για να κυκλοφορείς καθόλα νόμιμος.
Η επιθετική μάσκα φιλοξενεί το λόγκο «N», με τον εμπρός προφυλακτήρα να ενσωματώνει μια τεράστια εισαγωγή που μοιάζει έτοιμη να καταπιεί τα πάντα! Τα τονισμένα μαρσπιέ, το μεγάλο χείλος εκφυγής στην οροφή, ο διαχύτης, ακόμα και το χρώμα Blue Performance με τους μοναδικούς για την περίσταση 18άρηδες τροχούς, ολοκληρώνουν με υποδειγματικά τη σχεδιαστική εικόνα αυτού του μοντέλου «ειδικού σκοπού».
Και στην περίπτωση του i20 N, υπάρχουν πιο σφιχτά αμορτισέρ-ελατήρια, καθώς και 1 cm μικρότερη απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος σε σχέση με τα απλά i20. Εξυπακούεται επίσης πως διαφορετικές είναι οι ρυθμίσεις και στο πίσω σύστημα, με πιο στιβαρό ημιάκαμπτο άξονα.
Στην καμπίνα, Γερμανοί και Κορεάτες φρόντισαν να συνδυάσουν τη σπορ φινέτσα με την απαραίτητη για την εποχή τεχνολογική αύρα. Στην περίπτωση του GTI, τα καρό καθίσματα, σήμα κατατεθέν των αντίστοιχων εκδόσεων, είναι σκληρά σε επίπεδο γέμισης αλλά αρκετά άνετα ακόμα και σε πολύωρες μετακινήσεις. Υπάρχει επίσης σπορ τριάκτινο flat bottomed τιμόνι και η ποιότητα κατασκευής είναι αυτή που περιμένεις από τη Volkswagen.
Διαστάσεις | Hyundai i20 N 1.6T 204 PS 6MT | VW Polo GTI 2.0 TSI 207 PS DSG7 |
Μήκος | 4.075 mm | 4.074 mm |
Πλάτος | 1.775 mm | 1.751 mm |
Ύψος | 1.440 mm | 1.431 mm |
Μεταξόνιο | 2.580 mm | 2.549 mm |
Μετατρόχιο εμπρός/πίσω | 1.544/1.542 mm | 1.513/1.496 mm |
Χώρος αποσκευών | 352 lt | 351 lt |
Ρεζερβουάρ καυσίμου | 40 lt | 40 lt |
Κύκλος στροφής | 10,5 m | 10,6 m |
Στροφές τιμονιού | 2,1 | 2,3 |
Ζάντες | 7,5J x 18" | 7,5J x 17" |
Λάστιχα | 215/40 R18 | 215/45 R17 |
Στην ανανεωμένη εκδοχή του Polo GTI υπάρχει από το βασικό εξοπλισμό το Digital Cockpit Pro με την ψηφιακή οθόνη 10,25”, καθώς και το σύστημα πολυμέσων «Ready2Discover» το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ασύρματη διασύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto. Η δε διαγώνιος της οθόνης του τελευταίου, φθάνει έως και τις 9,2”.
Μοναδικό ίσως ατόπημα σε έναν ομολογουμένως κορυφαίο από όλες τις απόψεις θάλαμο επιβατών, είναι τα χειριστήρια αφής, κυρίως στο τιμόνι. Για την ακρίβεια περισσότερο δυσκολεύουν τη ζωή, παρά την απλοποιούν. Τουλάχιστον οι άνθρωποι της Volkswagen είχαν το θάρρος να παραδεχτούν ανοιχτά ότι η συγκεκριμένη επιλογή ήταν εκ του αποτελέσματος λανθασμένη και παίρνουν αυτό το δεδομένο σοβαρά υπόψη για το μέλλον.
Στο εσωτερικό του i20 Ν τώρα, υπάρχουν σπορ καθίσματα με ενιαίο τμήμα πλάτης-προσκεφάλου, τα οποία είναι λιγότερο άνετα σε σχέση με του GTI αλλά στηρίζουν καλύτερα το σώμα. Το τιμόνι έρχεται κατευθείαν από το i30 N, ενσωματώνοντας το κουμπί για το rev matching, ενώ στη σπορ ατμόσφαιρα εισφέρει ο λεβιές του χειροκίνητου κιβωτίου, καθώς και τα μεταλλικά πεντάλ.
Δεν πρόκειται πάντως για έκδοση που θέτει περιορισμούς στην ποιότητα ή στα στοιχεία εξοπλισμού άνεσης. Αντιθέτως, θέλει να εντυπωσιάσει με το επίπεδο εξοπλισμού αλλά και τον premium χαρακτήρα της, διαθέτοντας στάνταρ ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25” με shift lights καθώς και σύστημα infotainment 10,25” ως εναλλακτική στο βασικό των 8”.
Αν η εξωτερική εικόνα μαρτυρά τη μισή αλήθεια, η άλλη μισή και σαφώς πιο πικάντικη κρύβεται κάτω από το καπό. Εκεί όπου το ανανεωμένο Polo GTI κρύβει τον δίλιτρο κινητήρα της σειράς «ΕΑ888» με μπόλικη τεχνολογία. Η ECU έχει τέσσερις επεξεργαστές, μπεκ άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, μεταβλητό βύθισμα βαλβίδων εισαγωγής και φυσικά τούρμπο.
Η απόδοση φθάνει πλέον τους 207 PS (+7 από τo προ facelift) με 320 Nm από τις 1.500 έως τις 4.500 rpm, με το μοτέρ να συνεργάζεται με 7άρι κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη, ειδικά σχεδιασμένο για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκδοσης.
Διαβάζοντας τις παραπάνω προδιαγραφές, θα μπορούσε κάποιος να πειστεί εύκολα ότι αναφερόμαστε στο Golf GTI. Και η αλήθεια είναι ότι το νέο Polo GTI θυμίζει πολύ τον μεγάλο του αδελφό. Μπορεί ο κυβισμός του στη χώρα μας να διώκεται «ποινικά», όμως η αυτοκινητοβιομηχανία δεν λειτουργεί με γνώμονα μικρές αγορές όπως η δική μας. Επίσης, εάν με ρωτούσε κάποιος τι θα γίνει με τα τεκμήρια, τον φόρο πολυτελείας κ.ο.κ., θα τον συμβούλευα να λειτουργήσει με γνώμονα το τι ισχύει σήμερα.
Να μην παρασυρθεί από προεκλογικές υποσχέσεις και μπει σε μπελάδες. Οπότε το θες το δίλιτρο; Το παίρνεις σήμερα και αναλαμβάνεις τα οικονομικά βάρη που συνοδεύουν αυτήν σου την επιλογή τώρα. Το αύριο είναι μια άλλη υπόθεση… Κλείνει η παρένθεση και συνεχίζουμε.
Η Hyundai έμεινε πιο χαμηλά σε κυβισμό, με υπερτροφοδοτούμενο 4κύλινδρο κινητήρα 1.6 Τ-GDi. Ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου λειτουργεί με έως και 350 bar, υπάρχει το σύστημα CVVD που μεταβάλλει συνεχώς τη διάρκεια των βαλβίδων και αποδίδονται 204 PS με 275 Nm σε ένα ομολογουμένως εντυπωσιακό διάγραμμα ροπής από τις 1.750 έως τις 4.500 rpm. To σασμάν εδώ είναι 6άρι χειροκίνητο, με κοντή κλιμάκωση, κοντές διαδρομές και σωστό κούμπωμα στο λεβιέ.
Στην πράξη, το δίλιτρο μοτέρ της VW ανεβάζει αγόγγυστα στροφές χωρίς τον παραμικρό δισταγμό. Ειδικά στη μεσαία περιοχή του στροφόμετρου είναι «γεμάτο» και αισθάνεσαι έντονα τη ροπή σε κάθε αλλαγή του DSG. Τα κυβικά δεν κρύβονται και τα χιλιόμετρα μαζεύονται άκοπα μόλις βυθίσεις το πόδι στο γκάζι: 200ρίζεις για πλάκα, οπότε πρέπει να έχεις το νου σου εκεί.
Εξαιρετικός σε ουσία είναι και ο κινητήρας του i20 N. Έχει μια μικρή υστέρηση έως ότου η βελόνα του στροφομέτρου περάσει την ένδειξη «2» και τότε... ξεκινά το πάρτι. Είναι «εκρηκτικός», με πολλή δύναμη στο μεσαίο και υψηλό φάσμα, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι κρύβει στα σωθικά του περισσότερα κυβικά.
Βοηθά βέβαια σε αυτήν την αίσθηση και το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο που έχει ανασχεδιαστεί για να αντέχει στα υψηλά φορτία και στη σκληρή χρήση. Είναι κάτι για το οποίο θα σε πείσει από την πρώτη κιόλας αλλαγή.
Επιδόσεις | Hyundai i20 N 1.6T 204 PS 6MT | VW Polo GTI 2.0 TSI 207 PS DSG7 |
0-100 km/h | 6,2" | 6,4" |
0-160 km/h | 14,3" | 15,1" |
0-400 m | 14,3" @ 161,1 km/h | 14,6" @ 158,4 km/h |
0-1.000 m | 26,6" @ 202,2 km/h | 26,6" @ 199,6 km/h |
60-160 km/h με αλλαγές | 11,2" | 11,7" |
50-80 km/h (3η) | 2,6" | 1,9" (με kickdown) |
80-110 km/h (3η) | 2,7" | 2,7" (με kickdown) |
80-110 km/h (4η) | 4,5" | |
110-140 km/h (4η) | 4,1" | 4,3" (με kickdown) |
110-140 km/h (5η) | 5,3" | |
110-140 km/h (6η) | 6,6" | |
100-0 km/h | 34,5 m | 37,2 m |
Τελική ταχύτητα | 230 km/h | 240 km/h |
Μετρήσεις DRIVE |
Ρίχνοντας μια ματιά στα αποτελέσματα των μετρήσεων διαπιστώνεις ότι το μηχανικό σύνολο των Κορεατών είναι και στην πράξη ένα τεχνολογικό «piece of art». Κοντράρει επί ίσοις όροις τον επίσης εξαιρετικό σε απόδοση και λειτουργία TSI της VW, όχι μόνο στις επιταχύνσεις από στάση αλλά και στις εν κινήσει.
Τα 0-100 km/h επιτυγχάνονται σε 6,2” και 6,4” αντίστοιχα για i20 N και Polo GTI, ενώ στα 0-160 km/h το κορεατικό μικρό δείχνει ξανά τα δόντια του με 14,3” έναντι 15,1” του αντιπάλου του.
Στην πολύ υψηλή ταχύτητα το Polo φαίνεται να ροκανίζει λίγο τη διαφορά, αφού αμφότερα χρειάζονται 26,6” για τα 0-1.000 m. Το i20 N ωστόσο έχει ελαφρώς υψηλότερη ταχύτητα εξόδου με 202,2 km/h, έναντι 199,6 km/h του Polo GTI. Σε ό,τι αφορά τις ρεπρίζ η εικόνα δεν είναι άμεσα συγκρίσιμη: Το ένα έχει χειροκίνητο και το άλλο αυτόματο κιβώτιο που κάνει kickdown όταν πατάς τέρμα το γκάζι.
Ωστόσο, η πιο αντικειμενική μέτρηση είναι τα 80-110 km/h (με 3η για το Hyundai) την οποία και τα δύο αυτοκίνητα ολοκληρώνουν σε 2,7”, όντα πρακτικά ισόπαλα. Το ίδιο φαίνεται και στα 110-140 km/h όπου το Polo με 4,3” είναι μόλις 0,2” ταχύτερο του Hyundai (και πάλι με 3η).
Κατά τα λοιπά, τα δύο μοτέρ απαιτούν και την ίδια σχεδόν ποσότητα καυσίμου για κάθε 100 χιλιόμετρα που διανύουν, σημειώνοντας μέση κατανάλωση κάτω από τα 9 lt/100 km. Καθόλου άσχημα για τον χαρακτήρα τους. Δεδομένου ότι σε ένα πιο χαλαρό τέμπο οδήγησης ή σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος ρίχνουν αισθητά αυτόν τον μέσο όρο. Αν πάλι αποφασίσεις να κινηθείς με την ταυτότητα στο στόμα, θα ξεπεράσεις εύκολα τα 12 lt/100 km.
Η τελευταία γενιά του Polo GTI βασίζεται στη σπονδυλωτή πλατφόρμα MQB Α0 της Volkswagen που δίνει πολύ καλά χαρακτηριστικά ακαμψίας, αποτελώντας σωστή βάση για τη ρύθμιση της ανάρτησης και υιοθετώντας τεχνολογίες από μεγαλύτερα μοντέλα της εταιρείας.
Το Polo GTI φαντάζει ως ένα Golf GTI υπό κλίμακα και ελαφρώς πιο πολιτισμένο. Δεν θα σε ξεσηκώσει, αυτό το αντιλαμβάνεσαι γρήγορα. Δε πρόκειται να σε βάλει δηλαδή στη διαδικασία να επιτεθείς σε κάθε στροφή, θα περάσεις όμως ταχύτατα και με απόλυτη ασφάλεια από παντού.
Το πίσω σύστημα έχει μια δόση συμμετοχικότητας και αρκεί ένα στιγμιαίο άφημα του γκαζιού για να σε βοηθήσει να τοποθετήσεις το αυτοκίνητο στη στροφή και αμέσως να περάσεις στο γκάζι, με τους τροχούς όσο γίνεται ευθεία.
Το διαφορικό είναι XDS, δηλαδή ελεγχόμενο μέσω των φρένων, και δίνει χαρακτηριστικά torque vectoring. Θα μειώσει τυχόν σπινάρισμα από τους εμπρός τροχούς, νουθετώντας το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου και περνώντας εν τέλει τη δύναμη στον δρόμο προοδευτικά. Κάνει καλά τη δουλειά του, αλλά το αισθάνεσαι ύστερα από συνεχή πίεση, να δυσανασχετεί.
Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των επτά σχέσεων ταιριάζει σαφώς περισσότερο στο αυτοκίνητο από το 6άρι της προηγούμενης έκδοσης. Δεν προβληματίζει καθόλου στην καθημερινότητα, ωστόσο σε γρήγορη οδήγηση δεν θα ακολουθήσει πάντα απόλυτα τις εντολές σου. Ακόμα και στο χειροκίνητο mode αργεί να κατεβάσει σχέση και είναι σα να σου ζητά να ρίξεις τις στροφές προκειμένου να κάνει δεκτή την εντολή. Προστατεύοντας ίσως με τον τρόπο αυτό τόσο τον κινητήρα όσο και το ίδιο το κιβώτιο.
Υπάρχουν τέσσερα προγράμματα παραμετροποίησης της «προσωπικότητας» του αυτοκινήτου: Eco, Individual, Normal και Sport. Και στον προαιρετικό εξοπλισμό ανήκει το «Sport Select» με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ που έχουν δύο επίπεδα σκληρότητας.
Εμπρός στο απόλυτα οδηγοκεντρικό i20 N, το Polo GTI είναι γρήγορο και σαφώς πιο πολιτισμένο. Είναι πιο ξεκούραστο, πιο άνετο και πιο εύκολο στην καθημερινή χρήση, με λιγότερο θόρυβο και πιο άνετα καθίσματα. Κατά κάποιο τρόπο είναι περισσότερο GT παρά GTi. Και αυτό δεν είναι κακό. Διότι απευθύνεται σε ένα πιο ευρύ κοινό, ενδεχομένως λιγότερο εξοικειωμένο με τις καθαρόαιμες σπορ προτάσεις. Ή απλώς σε εκείνους που επιθυμούν εν τέλει μια καλύτερη ισορροπία ανάμεσα στην καθημερινή χρήση και στη σπορ αίσθηση.
Στον αντίποδα, το i20 N σου ξεκαθαρίζει χωρίς πολλά λόγια και φανφάρες ότι εδώ τα πράγματα είναι άγρια. Η ζυγαριά δείχνει 1.265 kg (38 kg λιγότερα από το Polo GTI) που σημαίνει αναλογία 6,2 kg/PS.
Υπάρχει μηχανικό μπλοκέ στο πακέτο Performance, Launch Control και πέντε προγράμματα παραμετροποίησης, τα Normal, Eco, Sport, N και N Custom. Έτσι μπορείς να παίξεις διαμορφώνοντας ανάλογα με τις ανάγκες σου την λειτουργία του κινητήρα, τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC), τον ήχο της εξάτμισης και την υποβοήθηση του τιμονιού.
Οι εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι των 320 mm (συμπαγείς 260 mm πίσω) με τις κόκκινες δαγκάνες και το σήμα «Ν», υπόσχονται σωστή πέδηση και κορυφαία αίσθηση ακόμα και όταν το παρακάνεις… Δεν θα κουραστούν ούτε θα «μαλακώσει» το πεντάλ. Άψογα!
Επιλέγεις το πρόγραμμα «N» προκειμένου στο έτσι κι αλλιώς σκληροπυρηνικό set-up, να βάλεις τις τελευταίες μάχιμες πινελιές. Επιπλέον, με αυτήν την επιλογή έχεις στο ψηφιακό πίνακα οργάνων στο κέντρο το στροφόμετρο, δεξιά τα «G» και αριστερά θερμοκρασία λαδιού και ψυκτικό. Αντίστοιχες ενδείξεις έχει και το Polo στο σύστημα πολυμέσων, αλλά εδώ τις αισθάνεσαι πιο κοντά σου.
Πόσο πιο μάχιμο, πόσο πιο μελετημένο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια για σπορ οδήγηση; Το VTC (Virtual Turbospeed Control) τελειοποιεί τον έλεγχο του υπερσυμπιεστή, αυξάνοντας τη ροπή στο εύρος 2.000-4.000 rpm στα 304 Nm, βελτιώνοντας απόδοση και απόκριση.
Οι 2,1 στροφές του τιμονιού σου υπενθυμίζουν κατά κάποιο τρόπο ότι βρίσκεσαι μέσα στο πιο σπορ μικρό που υπάρχει. Ένα σπορ μοντέλο που σε αστικό περιβάλλον μοιάζει με θηρίο στο κλουβί. Το Polo GTI εμπρός του φαντάζει λιμουζίνα!
Το σύστημα διεύθυνσης είναι γρήγορο, ακριβές και δεν μεταφέρει δονήσεις ή κραδασμούς από τα τεκταινόμενα του οδοστρώματος. Και είναι όσο βαρύ πρέπει...
Βυθίζεις το πόδι στο γκάζι και ο μπάσος ήχος από την εξάτμιση περνά ακόμα πιο μελωδικά στην καμπίνα από τον ήδη πολύ ευχάριστο του Polo. Έχεις ήδη «φτιαχτεί», κάθεσαι σε μια άψογη θέση και τα καθίσματα είναι μεν σκληρά αλλά με εξαιρετική στήριξη του σώματος.
Φθάνεις στην είσοδο της στροφής και αντιλαμβάνεσαι για ποιο λόγο αυτό το αυτοκίνητο είναι από τα τελευταία καθαρόαιμα. Νιώθεις το πίσω σύστημα ζωντανό και παίζεις με την τοποθέτηση της ουράς για καλύτερη έξοδο.
Πιέζεις όσο μπορείς χωρίς να σε κυριεύει ανασφάλεια. Το i20 N θα σηκώσει τον πίσω εσωτερικό τροχό προτρέποντας σε να πιέσεις κι άλλο! Το πόσο επαφίεται ξεκάθαρα στην κρίση και τις ικανότητες του καθενός. Το μπροστινό πάντως είναι πάντα εκεί, απόλυτα ελεγχόμενο και με την πρόσφυση που ζητάς ανά πάσα ώρα και στιγμή.
Από την κορυφή κι έπειτα, το μπλοκέ θα περάσει την ισχύ στην άσφαλτο χωρίς απώλεια πρόσφυσης άρα και ταχύτητας. Είναι κάτι που διαπιστώνεις και εμπράκτως, κάθε φορά που ρίχνεις μια ματιά στα χιλιόμετρα που αναγράφει το ψηφιακό καντράν.
Ανεβάζεις σχέση, ακούς το χαρακτηριστικό σκάσιμο από την εξάτμιση στην αλλαγή και συνεχίζεις ακάθεκτος για την επόμενη στροφή. Και πάει λέγοντας... Μάλλον μέχρι να ανάψει το λαμπάκι και να ξεκινήσεις να ψάχνεις για βενζινάδικο.
Αποδοτικότητα | Hyundai i20 N 1.6T 204 PS 6MT | VW Polo GTI 2.0 TSI 207 PS DSG7 |
Μέση κατανάλωση* | 8,5 lt/100 km | 8,7 lt/100 km |
Ελάχιστη κατανάλωση | 5,5 lt/100 km | 5,5 lt/100 km |
Μέγιστη κατανάλωση | 11,6 lt/100 km | 11,9 lt/100 km |
Μέση αυτονομία | 480 km | 450 km |
Εκπομπές CO2 | 158 g/km | 155 g/km |
Κάπως έτσι, συνειδητοποιείς ότι οι ημέρες των καθαρόαιμων σπορ μικρών με θερμικό κινητήρα είναι μετρημένες. Ακόμα και αν αντικατασταθούν στο μέλλον από αντίστοιχες ηλεκτρικές εκδόσεις, θα είναι πολύ δύσκολο να θυμίζουν το ένδοξο παρελθόν.
Όχι διότι θα δουλεύουν με ρεύμα, αλλά κυρίως διότι το μεγάλο βάρος τους δεν θα μπορεί να υποστηρίξει τις αξίες που πρεσβεύει ένα σπορ μικρό αυτοκίνητο. Σκεφτείτε το εξής: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το μέσο βάρος των αυτοκινήτων που πωλούνταν το 2001 στην ευρωπαϊκή αγορά ήταν 1.328 kg. Σήμερα είναι 1.600 kg και φανταστείτε πόσο θ’ ανέβει η ζυγαριά στην επόμενη 3ετία με τα ηλεκτρικά μοντέλα να αυξάνονται συνεχώς.
Κρατώντας όλα αυτά, το i20 N ανήκει χωρίς καμία αμφιβολία σε μια πολύ ιδιαίτερη κάστα αυτοκινήτων και βρίσκεται μέσα στο πάνθεον των απόλυτων σπορ μικρών όλων των εποχών. Κάθε γνήσιος petrolhead θα το ήθελε στο γκαράζ του απλώς και μόνο για να το βγάζει βόλτα ύστερα από χρόνια στους δρόμους και να θυμάται ψυχή τε και σώματι τα «παλιά».
Το Polo GTI από την πλευρά του μπορεί να μην είναι το απόλυτο μικρό hot hatch, είναι όμως ένα ολοκληρωμένο, πολύ γρήγορο και πανεύκολο στη συμβίωση μικρό. Ένα εξαιρετικό εν ολίγοις δείγμα γραφής, ένα ανφάν γκατέ των σουπερμίνι, του οποίου το ποιόν δεν άλλαξε σε τίποτα με την πρόσφατη ανανέωση.
Βέβαια οι €36.600 αποδεικνύονται τσουχτερό αντίτιμο, ειδικά εάν αναλογιστεί κάποιος ότι το i20 N ξεκινά από τις €27.590 (€29.090 το Performance Pack) και το Ford Fiesta ST -όσο υπάρχει ακόμα- από τις €31.382. Δεν θα βάλω στην εξίσωση τον παράγοντα Toyota GR Yaris των €48.790 διότι αποτελεί μια τελείως διαφορετική ιστορία…
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης