Αναζητώντας το ιδανικό αέριο για την κίνηση, δύο B-SUV ήρθαν αντιμέτωπα. Και μαζί τους προέκυψε η μάχη των αερίων: LPG vs CNG. Έτσι το Renault Captur TCe 100 LPG ανέλαβε την εκπροσώπηση του υγραερίου και το SEAT Arona 1.0 TGI αυτή του φυσικού αερίου.
Στη Φυσική ως νόµοι των αερίων χαρακτηρίζονται όλοι εκείνοι οι φυσικοί νόµοι που περιγράφουν τη συµπεριφορά ενός ιδανικού αερίου, λαµβάνοντας υπ’ όψη τρεις βασικές παραµέτρους: Τη θερµοκρασία, τον όγκο και την πίεση. Στην περίπτωσή µας πάλι, αποδεχόµαστε εξαρχής πως δεν υπάρχει ιδανικό αέριο. Κάτι που να βρίσκεται σε αφθονία στον δρόµο και να εξασφαλίζει την απόλυτη οικονοµία στη χρήση. Υπάρχουν όµως δύο εναλλακτικές, τα LPG και CNG, µε την καθεµία να καταφέρνει να συγκεντρώσει µία σειρά πλεονεκτηµάτων για το µοντέλο που συνοδεύει.
Υγραέριο εναντίον φυσικού αερίου λοιπόν ή, αν προτιµάτε, Renault Captur εναντίον SEAT Arona. Εδώ δεν είµαστε σίγουροι εάν η κόντρα έχει να κάνει πρωτίστως µε τα ίδια τα αυτοκίνητα ή µε τη φιλοσοφία κίνησης που πρεσβεύουν. Σε ένα βαθµό αφορά και τα δύο. Και µιας που µε τα αέρια θα ασχοληθούµε σε ξεχωριστή ενότητα, παρακάτω, είναι φρόνιµο να ξεκινήσουµε µε τα αυτοκίνητα.
LPG vs CNG: Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ των δύο εκπροσώπων έγκειται στο αν θες να μετακινείσαι πολύ οικονομικά ή πάρα πολύ οικονομικά. Με τη δεύτερη εναλλακτική όμως να ενέχει ορισμένες υποχωρήσεις.
Θέτοντας µία πρώτη βάση για συζήτηση, θα αναφέρουµε πως και τα δύο µπορούν να θεωρηθούν σχετικά καινούρια. Με την πρόταση των Γάλλων να έχει κλείσει τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας και αυτή των Ισπανών να είναι άρτι αφιχθείσα στην ανανεωµένη εκδοχή της. Αµφότερα βασίζονται σε σύγχρονο, ιδιαίτερα άκαµπτο και ασφαλές πάτωµα, φορούν εργοστασιακό κινητήρα δύο καυσίµων και -ειδικά για την ελληνική αγορά- βρίσκονται ιδιαίτερα κοντά στις προτιµήσεις των αγοραστών.
Στην όψη ωστόσο, οι δύο κατασκευαστές ακολουθούν διαφορετικές προσεγγίσεις. Οι σχεδιαστές της Renault έχουν δηµιουργήσει ένα πιο κοµψό αµάξωµα, µε τις όποιες καµπύλες να ρέουν αρµονικά κατά µήκος του. Οι άνθρωποι της SEAT µε τη σειρά τους, επένδυσαν κυρίως στον δυναµισµό, χρησιµοποιώντας κατά τι πιο αυστηρές γραµµές. Περί γούστου βέβαια, ουδείς λόγος.
Μεγέθη | Renault Captur | SEAT Arona |
---|---|---|
Μήκος | 4.227 mm | 4.154 mm |
Πλάτος | 1.797 mm | 1.780 mm |
Ύψος | 1.576 mm | 1.537 mm |
Μεταξόνιο | 2.639 mm | 2.566 mm |
Πορτμπαγκάζ | 422-1.275 lt | 282-1.162 lt |
Ρεζερβουάρ | 48 lt/40 lt LPG | 13,8 kg CNG/9 lt |
Κύκλος στροφής | 11,1 m | 10,6 m |
Στροφές τιμονιού | 2,6 | 2,7 |
Βάρος* | 1.300 kg | 1.250 kg |
*Μέτρηση DRIVE
Μία ακόµα µικρή διαφορά αφορά στις εξωτερικές διαστάσεις. Με µήκος 4,14 µέτρα, το Arona είναι από τα µικρότερα B-SUV της αγοράς, τη στιγµή που τα 4,23 m του Captur το κατατάσσουν προς τον µέσο όρο της. Παρόλα αυτά, ο µελετηµένος χωροταξικός σχεδιασµός του πρώτου θα εξασφαλίσει ένα επαρκές σαλόνι. Τουλάχιστον δύο ενήλικοι θα κάτσουν µε άνεση πίσω, µε έναν τρίτο να ζορίζεται κάπως, λόγω του υπερυψωµένου τούνελ µετάδοσης.
Αντιστοίχως, το Captur αποδεικνύεται ελαφρά πιο ευρύχωρο πίσω, αν και µε χαµηλότερο εσωτερικό ύψος. Ένας επιπλέον πόντος προστίθεται και από τη δυνατότητα µετακίνησης της πίσω σειράς θέσεων κατά 15 cm στον διαµήκη άξονα, έτσι ώστε να αλλάζει ο λόγος µεταξύ χώρου πίσω επιβατών και αποσκευών.
Ο µέσος οδηγός θα βολευτεί επαρκώς και στις δύο περιπτώσεις. Το κάθισµα του Arona προσφέρει καλύτερη πλευρική στήριξη και -σε γενικές γραµµές- την ίδια άνεση µε αυτό του Captur. Το τιµόνι ρυθµίζεται παντοιοτρόπως επίσης και στα δύο, ενώ εύχρηστες θέσεις για µικροπράγµατα θα διευκολύνουν την καθηµερινότητα, ό,τι και αν επιλέξει κάποιος.
Από εκεί και πέρα αρχίζουν οι διαφορές. Το ταµπλό του Arona, ύστερα από το facelift που υπέστη δείχνει πιο µοντέρνο και ποιοτικό. Η διχρωµία, σε συνδυασµό µε τη µεγαλύτερη οθόνη 8,25” του infotainment θα το φέρουν ελαφρά εµπρός από τον ανταγωνιστή του που στη συγκεκριµένη έκδοση έχει οθόνη που περιορίζεται στις 7”. Η τελευταία βέβαια, διαθέτει και σύστηµα πλοήγησης, µε το Renault να προσφέρει επίσης ψηφιακό πίνακα οργάνων, οπότε θα πρέπει κάποιος να ζυγίσει που κλίνει, στο κοµµάτι των γκάτζετ.
Για να µην παρεξηγηθούµε πάντως, καλό είναι να ξεκαθαρίσουµε εξαρχής πως και τα δύο µοντέλα διαθέτουν τα βασικά από άποψης άνεσης και ασφάλειας. Το SEAT υστερεί κάπως σε εξοπλισµό, η συγκεκριµένη έκδοση όµως του αυτοκινήτου της δοκιµής ξεκινάει και 3.000 ευρώ χαµηλότερα από του Renault... Ως εκ τούτου, δεν θα επεκταθούµε περαιτέρω στα του εξοπλισµού, αφού ανάλογα µε την έκδοση ο ενδιαφερόµενος θα βρει τα πάντα.
Το µόνο που δεν έχει το Arona (και δεν είµαστε σίγουροι αν λείπει) είναι το µπουτόν αλλαγής καυσίµου. Ενώ το Captur δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει ο ίδιος το καύσιµο κίνησης, υγραέριο ή βενζίνη, στην πρόταση των Ισπανών το φυσικό αέριο είναι µονόδροµος. Μόνο εφόσον αδειάσει τελείως το αντίστοιχο ρεζερβουάρ, ο 1.000άρης TGI θα ενεργοποιήσει τα µπεκ άµεσου ψεκασµού για την αµόλυβδη - το αέριο εισέρχεται στους θαλάµους καύσης µέσω έµµεσου ψεκασµού πολλαπλών σηµείων.
Επιδόσεις | Renault Captur | SEAT Arona* |
---|---|---|
0-100 km/h | 12,9" LPG | 11,7" |
0-100 km/h | 14,6" Βενζίνη | - |
0-130 km/h | 21,9" LPG | 20,4" |
0-400 m | 18,1" @ 121,3 km/h LPG | 18,1" @ 123,5 km/h |
0-400 m | 19,6" @ 114,3 km/h Βενζίνη | |
0-1.000 m | - | 33,5" @ 152,7 km/h |
80-110 km/h 3η | 7,0" LPG | 6,1" |
80-110 km/h 4η | 9,1" LPG | 6,5" |
60-160 km/h | - | - |
100-0 km/h | 36,4 m | 38,5 m |
Τελική | 173 km/h | 178 km/h |
Μετρήσεις DRIVE, *οι μετρήσεις του Arona είναι με CNG
Στην πράξη, κανένα από τα δύο µοτέρ δεν θα ενθουσιάσει µε την απόδοσή του. Ο TCe καταφέρνει να αποδίδει 100 PS χρησιµοποιώντας LPG, τα οποία όµως πέφτουν στα 91 PS, όταν γυρνάει σε βενζίνη. Ο TGI πάλι αποδίδει 90 PS σταθερά. Μόνο που χαµηλά, κάτω από τις 2.000 rpm, δείχνει έντονα υποτονικός. Από εκεί και πάνω ξυπνά και προσφέρει επαρκή ισχύ για να κινήσει τα 1.250 κιλά του αυτοκινήτου.
Τα πρώτα 100 km/h, µε βάση τις µετρήσεις µας, έρχονται σε 11,7” και η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου αγγίζει τα 178 km/h. Τα αντίστοιχα νούµερα για το γαλλικό σύνολο είναι 12,9” και 173 km/h τελικής, οπότε καταλαβαίνετε πως σε κανένα από τα δύο οι επιδόσεις δεν είναι το πλέον ισχυρό σηµείο.
Αυτό σε ό,τι αφορά στους αριθµούς. Στην πράξη ο TCe δείχνει να ζωντανεύει σε αρκετά χαµηλότερες στροφές, διευκολύνοντας έτσι την καθηµερινότητα του χρήστη. Ταυτόχρονα αποδεικνύεται και πιο πολιτισµένος, µε χαµηλότερης έντασης ηχητική υπογραφή και λιγότερο γρέζι στη λειτουργία του. Ειδικά όταν λειτουργεί µε βενζίνη, η συµπεριφορά του είναι ελαφρά καλύτερη. Μιλάµε όµως για µία διαφορά ανεπαίσθητη, σαφώς λιγότερο αισθητή από την αντίστοιχη στο αδερφό Dacia Sandero. To Arona µπορεί να παρουσιάζει λίγο πιο έντονη τραχύτητα, µιλάµε όµως για µικρές διαφορές, που δεν φτάνουν σε σηµείο να ενοχλήσουν το χρήστη.
Θόρυβος dB (A) | Renault Captur | SEAT Arona |
---|---|---|
Ραλαντί | 41 | 41 |
140 km/h | 70 | 70 |
Όριο στροφών στα 140 km/h | 73 | 72 |
Μετρήσεις DRIVE
Μερικές παραγράφους πιο πάνω αναφέραµε πως κανένας από τους δύο κινητήρες δεν εντυπωσιάζει µε την ισχύ του. Και αυτό διότι το δυνατό τους σηµείο κρύβεται αλλού. Εκεί που ξεχωρίζουν για τις ικανότητές τους είναι στον τοµέα της οικονοµίας. Για µεν το Captur, ο κατασκευαστής δίνει µέση κατανάλωση LPG 7,5-8,1 lt/100 km. Μία πιο ρεαλιστική τιµή όµως είναι τα 8,8 λίτρα υγραερίου που µεταφράζονται χοντρικά σε αυτονοµία περίπου 450 km µε ένα ρεζερβουάρ και µέσο κόστος καυσίµου τα €6,5/100 km.
Στην περίπτωση του SEAT, τα νούµερα είναι ακόµα καλύτερα. Η µέση κατανάλωση του κατασκευαστή είναι 3,7 kg CNG/100 km, µια πιο ρεαλιστική τιµή όµως είναι τα 5,5 kg. Τα 13,8 kg χωρητικότητας του ρεζερβουάρ εξασφαλίζουν αυτονοµία 250 km, µε ένα µέσο κόστος κίνησης τα €4,2/100 km! Το νούµερο αυτό είναι απλώς ανέφικτο να το δει κάποιος χρησιµοποιώντας υγρό καύσιµο. Παραµένει δε καλύτερο, ακόµα και από το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών οχηµάτων, εφόσον τo φορτίζει ο χρήστης σε δηµόσια δίκτυα και όχι στο σπίτι του.
Αποδοτικότητα | Renault Captur | SEAT Arona |
---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 8,8 lt/100 km | 5,5 kg/100 km |
Min κατανάλωση | 8,0 lt/100 km | 4,6 kg/100 km |
Max κατανάλωση | 10,1 lt/100 km | 7,0 kg/100 km |
Αυτονομία* | 685/450 km | 250/115 km |
Ρύποι CO2** | 132-143/117-126 g/km | 100-114 g/km |
Μετρήσεις DRIVE, * Βενζίνη/LPG ή CNG/βενζίνη, ** Βενζίνη/LPG και CNG για το Arona
Αλλάζοντας τώρα θέµα, η επόµενη µεγάλη διαφοροποίηση µεταξύ των δύο αντίζηλων έχει να κάνει µε τον τρόπο που αντιλαµβάνονται τον ρόλο τους ως µέσο µετακίνησης.
Η γαλλική σχολή ποντάρει ξεκάθαρα στην άνεση. Δεν σκοπεύει να αφήσει τον οδηγό να αντλήσει ιδιαίτερη ευχαρίστηση από τη διαδικασία της οδήγησης. Φροντίζει µόνο να του προσφέρει ένα όσο το δυνατό πιο ουδέτερο και χαλαρωτικό περιβάλλον. Η ποιότητα κύλισης του Captur, όπως και ο τρόπος που το αυτοκίνητο φιλτράρει τις ανωµαλίες του οδοστρώµατος, ανήκουν σαφώς στα πλεονεκτήµατά του. Από την άλλη όµως, στοιχεία όπως η ασάφεια των πεντάλ (ειδικά του συµπλέκτη) και του λεβιέ των ταχυτήτων θα κάνουν και τον πλέον αδιάφορο να αναζητήσει λίγη επιπλέον αίσθηση.
Το Arona πάλι, δεν στερείται αλληλεπίδρασης. Ακολουθώντας κι αυτό µε τη σειρά του τη φιλοσοφία της µαµάς εταιρίας, διαθέτει ένα πιο οδηγοκεντρικό πακέτο. Το set-up της ανάρτησης είναι ελαφρά πιο σφιχτό, περιορίζοντας έτσι την κλίση στις στροφές. Στον δρόµο δεν µπορεί να ισχυριστεί κάποιος πως στερείται άνεσης, σαφώς όµως µεταφέρει περισσότερα από αυτά που διαβάζει στο εσωτερικό της καµπίνας. Γενικά, η αίσθηση του οδηγού είναι πως βρίσκεται σε ένα πιο σφιχτό σύνολο, µε καλύτερο έλεγχο και περισσότερο συναίσθηµα.
Φυσικά, κανείς δεν θα καταφέρει να βάλει φωτιά στην άσφαλτο µε δαύτο. Θα νιώσει όµως µεγαλύτερη αυτοπεποίθηση αν αποφασίσει να κινηθεί σβέλτα σε δρόµους µε στροφές. Αυτό οφείλεται σε έναν βαθµό και στο τιµόνι. Το σύστηµα διεύθυνσης του SEAT δεν είναι απαραίτητα πιο γρήγορο. Είναι όµως πιο ακριβές, µε καλύτερη αίσθηση και κόβει και περισσότερο, στοιχείο που θα εκτιµήσουν όσοι ελίσσονται στα στενά της πόλης. Αντίστοιχα πιο σαφής είναι και ο λεβιές των ταχυτήτων. Με δεδοµένο πως κανένα εκ των δύο αυτοκινήτων δεν διαθέτει αστείρευτα αποθέµατα ελαστικότητας, ο οδηγός θα χρειαστεί συχνά να καταφεύγει σε αυτόν, ώστε να κινείται αξιοπρεπώς.
Εξοπλισμός | Renault Captur | SEAT Arona |
---|---|---|
Έκδοση | Dynamic | Optimum |
Αερόσακοι | 6 | 6 |
Cruise control/ενεργό | S/Ε | S/- |
LDW/LKA* | S/S | S/S |
CEB/BSD* | S/E | S/- |
Ζάντες αλουμινίου | S/17" | S/17" |
Αισθητήρες φωτός/βροχής | S/S | S/S |
Προβολείς ομίχλης/LED | -/S | S/S |
Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός | S/- | S/E |
Ψηφιακά όργανα/Infotainment/πλοήγηση | 7"/7"/S | -/8,25"/E |
Αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω | S/S | E/E |
Κάμερα οπισθοπορείας | S | - |
Δερμάτινο σαλόνι | Ε | Ε |
Μεταλλικό χρώμα | E | E |
S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection
Γενικά και στις δύο περιπτώσεις το φυσικό περιβάλλον των αυτοκινήτων είναι το αστικό. Τα καταφέρνουν όµως καλά και στην κίνηση στην εθνική. Το Arona παράγει ελαφρά περισσότερους αεροδυναµικούς θορύβους σε υψηλές ταχύτητες. Αµφότερα όµως παραµένουν σταθερά και καλοτάξιδα, µε την τελική σχέση του κιβωτίου τους να είναι όσο µακριά χρειάζεται, για να µην ανεβαίνουν υπερβολικά οι στροφές του κινητήρα.
Στο διά ταύτα, αφήνοντας κατά µέρος τις επιδόσεις και επιστρέφοντας στα της οικονοµίας, γιατί τελικά να µη σφύζει η αγορά από µοντέλα που διανύουν 100 km µε ένα 5ευρο; Μια πρώτη, εύκολη απάντηση, έχει να κάνει µε το γεγονός ότι δεν υπάρχουν τόσες πολλές διαθέσιµες προτάσεις. Για µεν το υγραέριο, οι εργοστασιακές εναλλακτικές εξαντλούνται στα Renault και Dacia, για δε το φυσικό αέριο σε µοντέλα του Οµίλου Volkswagen και της FIAT. Υπάρχει όµως και µία ακόµη παράµετρος που θα πρέπει να λάβει κάποιος υπόψη. Ο ανεφοδιασµός ενός τέτοιου µοντέλου δεν µπορεί να γίνει παντού, ενώ η χρήση του ενέχει ενίοτε περιορισµούς.
Κόστος | Renault Captur | SEAT Arona |
---|---|---|
Βασική τιμή | €20.280 (Expression) | €18.490 (Style) |
Δοκιμής | €22.430 (Dynamic) | €19.390 (Optimum) |
Τ. Κ. | €116,9 | €100,9 |
Εγγύηση* | Έως 5 χρόνια | 2+2 χρόνια |
Χρηματοδότηση | Ανάλογα με τον ντίλερ | 4 έτη με 3,7% ή 1-5 έτη, προκ. 20%, 6,9% |
* Αφορά τα μηχανικά μέρη
Σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια υπάρχουν τουλάχιστον 800 πρατήρια µε υγραέριο, οπότε σχετικά εύκολα θα βρεις κάποιο κοντά στο σπίτι σου. Αυτό όµως δεν ισχύει για το φυσικό αέριο, όπου τα πρατήρια αριθµούν µερικές δεκάδες, διάσπαρτα σε µεγάλες πόλεις και κατά µήκος του εθνικού οδικού δικτύου. Έτσι, ενώ η συνύπαρξη µε ένα µοντέλο LPG µπορεί να χαρακτηριστεί αρµονική, εάν κάποιος αναζητήσει την απόλυτη οικονοµία του CNG, θα πρέπει να είναι έτοιµος για κάποιες παραδοχές.
Αυτό το τελευταίο είναι ίσως και το µεγαλύτερο «αγκάθι» για την επικράτηση του Arona. Εάν δεν υπήρχε, θα είχαµε ξεκάθαρο νικητή. Ένα µοντέλο τόσο καλό και πρακτικό που τα µόνο 90 PS της ισχύος του θα µπορούσες να τα παραβλέψεις εύκολα στο βωµό του οφέλους. Εάν µένετε ή κινείστε κοντά σε ένα τέτοιο πρατήριο, το πρόβληµα λύνεται, οπότε µε τις ευλογίες µας.
Εάν όχι, τότε το Captur αποδεικνύεται πιο σίγουρη λύση. Λιγότερο ενδιαφέρον οδηγικά αλλά πιο άνετο και σαφώς πιο οικονοµικό από κάθε αντίστοιχη πρόταση βενζίνης ή πετρελαίου. Όπως είπαµε και στην αρχή, ιδανικό αέριο δεν υπάρχει. Για όποιον όµως αναζητά το καλό της τσέπης του, τα αέρια καύσιµα θα κερδίζουν πάντα τα υγρά.
Τεχνικό φύλλο | Renault Captur | SEAT Arona |
---|---|---|
Έκδοση | TCe 100 LPG Dynamic | 1.0 TGI Optimum |
Κυβισμός | 999 cc | 999 cc |
Τούρμπο | Ναι | Ναι |
Κύλινδροι | i3 | i3 |
Ισχύς* | 100 PS @ 4.600-5.000 rpm | 90 PS @ 4.000-5.500 rpm |
Ισχύς** | 91 PS @ 4.800-5.000 rpm | |
Ροπή* | 170 Nm @ 2.000-3.500 rpm | 160 Nm @ 1.800-3.800 rpm |
Ροπή** | 160 Nm @ 2.100-3.750 rpm | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6άρι | Χειροκίνητο 6άρι |
*Αφορά την απόδοση του Captur με LPG, **αφορά την απόδοση του Captur με βενζίνη. Η απόδοση του Arona είναι με CNG που είναι και το κύριο καύσιμό του.
Renault Captur ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2019) Τεστ επιβατών #96% Τεστ παιδιών #83% Τεστ πεζών #75% Βοηθήματα #74%
SEAT Arona ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2017) Τεστ επιβατών #95% Τεστ παιδιών #80% Τεστ πεζών #77% Βοηθήματα #60%
LPG vs CNG
Τα αρχικά CNG αφορούν το Compressed Natural Gas, δηλαδή το συµπιεσµένο φυσικό αέριο. Πρόκειται για ένα καύσιµο µε σύσταση σχεδόν 97% από µεθάνιο (CH4) και χαµηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα. Η µονάδα µέτρησής του είναι τα κιλά, µε ένα κιλό να αναλογεί σε 1,5 lt βενζίνης ή 1,3 lt πετρελαίου. Όσο για την τιµή του, είναι 60% χαµηλότερη από της βενζίνης, καθιστώντας το πρωταθλητή οικονοµίας. Σε σχέση µε το LPG, παράγει στα καυσαέριά του 15% λιγότερο CO2. Επίσης είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και, από µία άποψη, ασφαλέστερο από το υγραέριο.
Tα αρχικά LPG αφορούν το Liquified Petroleum Gas, που είναι ευρέως γνωστό ως υγραέριο κίνησης ή Autogas. Πρόκειται για ένα µείγµα υδρογονανθράκων που αποτελείται κυρίως από προπάνιο και βουτάνιο, µε υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια -περίπου 110. Σε ατµοσφαιρικές συνθήκες, το LPG βρίσκεται σε αέρια µορφή, όµως υγροποιείται µε αύξηση της πίεσης για ευκολότερη µεταφορά και αποθήκευση σε δεξαµενές. Το κόστος του είναι χαµηλό και κυµαίνεται στο 50% του αντίστοιχου κόστους της βενζίνης.