Με τη λέξη «σπορ» και τα παράγωγά της να εξαφανίζεται σιγά σιγά από τον χάρτη των σουπερμίνι, η προσθήκη της έκδοσης Monte Carlo στην γκάμα του Skoda Fabia είναι ένα ευχάριστο διάλειμμα.
Μια παρένθεση στις πολλές -τον τελευταίο καιρό, ανακοινώσεις που προαναγγέλλουν την απόσυρση ενός ακόμα σουπερμίνι από την αγορά. Συμπαρασύροντας φυσικά και όποια έκδοσή του μπορούσε να πλατύνει λίγο περισσότερο το χαμόγελο του οδηγού της.
Όπως οι περισσότεροι, εικάζω, προφανώς και θα προτιμούσαμε η Škoda να ακολουθούσε το παράδειγμα της Hyundai και να εξαργύρωνε τη συμμετοχή της στις μικρές κατηγορίες του WRC με μια RS και πιο hardcore έκδοση του Fabia. Αλλά για να είμαστε ρεαλιστές και όχι αιθεροβάμονες, είναι καλύτερα να καλωσορίσουμε την πιο σπορ έκδοσης της νέας γενιάς του Fabia και, ευκαιρίας δοθείσης, να ξαναβρεθούμε πίσω από το τιμόνι του Suzuki Swift Sport.
Το τελευταίο είναι το μόνο πραγματικά σπορ μικρό που έχει απομείνει στην ελληνική αγορά, χωρίς να κοστίζει μια περιουσία. Και που με τα 129 άλογά του κάθεται ανάμεσα στις δυο επιλογές που προσφέρει η Škoda για την έκδοση Monte Carlo: Τη «μικρή» με τον 1.0 TSI ισχύος 110 PS και την «καλή», που μας παραχωρήθηκε για δοκιμή, με τον 1.5 TSI των 150 PS. Ο τελευταίος συνδυάζεται με αυτόματο 7άρι DSG κιβώτιο και τοποθετείται για πρώτη φορά κάτω από το καπό ενός Fabia.
Kudos στην Škoda
Κάπου εδώ θα πρέπει να αποδώσουμε ένα πρώτο μπράβο στην τσεχική φίρμα. Κι αυτό γιατί δεν αρκέστηκε σε δυο αυτοκόλλητα και μια μεγαλύτερη ζάντα για να βαφτίσει την έκδοση Monte Carlo σπορ, αλλά επέτρεψε στο προσωπικό της αφενός να προσθέσει στη γκάμα του μοντέλου έναν ισχυρότερο κινητήρα αφετέρου να τονίσει τον πιο αθλητικό χαρακτήρα με διάφορα στοιχεία.
Έτσι σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης τα Monte Carlo διακρίνονται από τα ομώνυμα σήματα στα μπροστινά φτερά, το μαύρο περίβλημα της γρίλιας στην εμπρός μάσκα, τους μαύρους καθρέφτες, τον ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα εμπρός και τον διαχύτη στο πίσω μέρος.
Διαθέτουν ακόμα στάνταρ προβολείς LED, φιμέ πίσω και πλαϊνά παράθυρα, μαύρη απόχρωση στον εταιρικό λογότυπο πίσω, ενώ στην χρωματική τους παλέτα υπάρχει η επιλογή διχρωμίας με μαύρη οροφή.
Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει ακόμα τους προβολείς ομίχλης και νέου σχεδίου ζάντες αλουμινίου 17’’ σε μαύρη μεταλλική απόχρωση, που προαιρετικά μπορούν να ανέβουν στις 18’’.
Δουλίτσα έχει γίνει και στην καμπίνα, με το βλέμμα μόλις ανοίξεις την πόρτα να πέφτει στα καθίσματα τύπου μπάκετ με το ενιαίο προσκέφαλο, την καλαίσθητη ταπετσαρία και την πολύ αποτελεσματική στήριξη.
Το χρώμα που κυριαρχεί είναι το μαύρο, με τις κόκκινες λεπτομέρειες στο ταμπλό, την κονσόλα και τις πόρτες να διαταράσσουν την μονοτονία, παρέα με την επένδυση τύπου ανθρακονήματος που διατρέχει το ταμπλό.
Στιλιστικά έχουμε ακόμα ένα τριάκτινο τιμόνι, με τον λογότυπο της έκδοσης στο κάτω μέρος του αλλά και τις προσθήκες που έφερε η νέα γενιά του μοντέλου όπως ο ambient φωτισμός και ο αναβαθμισμένος ψηφιακός εξοπλισμός. Ο τελευταίος περιλαμβάνει το γνωστό infotainment με την οθόνη αφής των 8" αλλά και έναν παραμετροποιήσιμο ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25" με σπορ γραφικά.
Οι παραπάνω αλλαγές και προσθήκες δεν έχουν επ’ ουδενί επηρεάσει τα χαρακτηριστικά που κατατάσσουν το Fabia ανάμεσα στα κορυφαία σουπερμίνι της αγοράς όσον αφορά τους χώρους και την πρακτικότητα. Αμφότερα παραμένουν σε υψηλότατο βαθμό, με την καμπίνα να παρέχει μπόλικες και ευρύχωρες θήκες για τα καθημερινά μικροαντικείμενα. Τα νέα καθίσματα με τη σειρά τους δεν έχουν μειώσει τον διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν 380 lt για τις αποσκευές.
Focus στην ουσία
Το Swift Sport μετρά περισσότερα χρόνια στην αγορά και η καμπίνα του δεν το κρύβει. Τα σκληρά πλαστικά της είναι σαφώς υποδεέστερης ποιότητας -δείχνουν όμως γεροδεμένα και πολύ καλά πολύ καλά μονταρισμένα μεταξύ τους- και δεν έχει να επιδείξει ιδιαίτερα εντυπωσιακές οθόνες για το infotainment ή τον πίνακα οργάνων όπως ο Τσέχος ανταγωνιστής.
Οι χώροι, επίσης, είναι μικρότεροι για τους πίσω επιβάτες και το πορτμπαγκάζ προσφέρει μόλις 265 lt για τις όποιες αποσκευές. Όλα τα παραπάνω βέβαια δεν αποτελούν μειονεκτήματα απαραιτήτως, ειδικά όταν πρόκειται για μια σπορ κατασκευή όπου η ουσία οφείλει να κρύβεται σε άλλα χαρακτηριστικά.
Το κοινό λοιπόν που δεν εντυπωσιάζεται από την πλήρη ψηφιοποίηση γύρω μας δε θα ενοχληθεί από τα αναλογικά όργανα, αντιθέτως θα δει σε αυτά μια νοσταλγική oldschool νότα και θα ασχοληθεί με την οθόνη 4,2’’ του υπολογιστή ταξιδίου μόνο για τις ενδείξεις G-Meter και την πίεση του τούρμπο. Θα εστιάσει επίσης στα μπάκετ που κρατάνε το σώμα στη θέση του και μαζί με το τηλεσκοπικά ρυθμιζόμενο flat-bottomed τιμόνι παρέχουν μια πολεμική θέση οδήγησης.
Περνώντας κάτω από το καπό, την κίνηση του Swift Sport Hybrid αναλαμβάνει ο 1.4 BoosterJet και μια ηλεκτρογεννήτρια με 14 PS και 53 Nm. O βελτιωμένος βενζινοκινητήρας με κωδικό K14D διαθέτει τούρμπο, άμεσο ψεκασμό καυσίμου υψηλής πίεσης και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων (ηλεκτρική ενεργοποίηση στην εισαγωγή και υδραυλικά στην εξαγωγή). Αποδίδει 129 PS με 235 Nm και συνεργάζεται με ένα απολαυστικό 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο με κοντές διαδρομές, για να στείλει τη δύναμη στους εμπρός τροχούς.
Έχοντας να κινήσει μόλις 1.095 kg, εξασφαλίζει εκρηκτικές επιδόσεις στο ιαπωνικό χάτσμπακ, με το 0-100 km/h να έρχεται σε 9,1’’ και την τελική να αγγίζει τα 210 km/h. Το ισχυρότερο Fabia Monte Carlo από την πλευρά του στέλνει τον δείκτη της ζυγαριάς στα 1.220 kg και την κίνησή του αναλαμβάνει ο 4κύλινδρος 1.5 TSI -με τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων (ACT)- που αποδίδει 150 PS και 250 Nm. Συνδυάζεται αποκλειστικά με το 7άρι DSG κιβώτιο της εταιρείας που, δυστυχώς, δεν μπορεί να εξοπλιστεί με paddles πίσω από το τιμόνι ούτε καταφεύγοντας στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 222 km/h και το 0-100 km/h να έρχεται σε 8,0’’, το Fabia κερδίζει τη μάχη της ευθείας αλλά ακόμα και όταν έχεις επιλέξει το προφίλ Sport, από τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης, η αίσθηση που αποκομίζεις είναι ότι ο «Μονεγάσκος» της Škoda είναι λιγότερος εκρηκτικός από τον «Σαμουράι» αντίπαλό του, προτάσσοντας ένα πιο ήπιο σπορ οδηγικό προφίλ.
Στις φουρκέτες της Ψάθας
Ο διαφορετικός χαρακτήρας των μοντέλων μας αποκαλύφθηκε πλήρως στις διαδρομές πέριξ του Κιθαιρώνα. Πίσω από το τιμόνι του Fabia φθάνεις εκεί πιο ξεκούραστος, με την ανάρτηση να είναι σφιχτή αλλά όχι δυσάρεστη στις κακοτοπιές του οδοστρώματος και τον ήχο που φθάνει στην καμπίνα να είναι σαφώς πιο περιορισμένος, ακόμα και όταν δουλεύεις το μοτέρ αρκετά πιο ψηλά από την ωφέλιμη περιοχή των 1.500 - 3.500 rpm.
Την ίδια στιγμή, η σφιχτή και με μικρές διαδρομές ανάρτηση του Swift Sport θα σε ειδοποιήσει για κάθε ανωμαλία στο δρόμο, με τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα να αντιδρά ξερά στις πιο δύσκολες, χωρίς ωστόσο να είναι δυσάρεστο στην καθημερινή χρήση. Παράλληλα, τα ντεσιμπέλ που περνούν στην καμπίνα είναι περισσότερα ακόμα και όταν είσαι σε cruise mode με μια και δυο ταχύτητες πάνω στο κιβώτιο.
Ανηφορίζοντας από την παραλία της Ψάθας, με τις λαστιχιές από την τελευταία ανάβαση εκείνων που διατηρούν ζωντανό τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό στη χώρα μας, να ορίζουν τη σωστή γραμμή και να σε τσιγκλούν να ανεβάσεις ρυθμό, το Swift Sport μπαίνει στο πεδίο δράσης του και ξεδιπλώνει απλόχερα το ευχάριστο ταπεραμέντο του.
Εδώ τα σφιχτά ελατήρια και τα αμορτισέρ της Monroe είναι δώρο και σε συνεργασία με το βαρύ και άμεσο σύστημα διεύθυνσης σε βοηθούν να χαράξεις δυναμικά και με ακρίβεια την πορεία σου και να παραμείνεις σε αυτή χωρίς περιττά γλιστρήματα. Εκτός αν θελήσεις να εκμεταλλευτείς τα δυνατά και αποτελεσματικά φρένα για να ελαφρώσεις την ουρά και να στρίψεις με διαφορετικές γωνίες. Δεν θα αρνηθεί, με το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας να σου αφήνει περιθώριο πριν επέμβει.
Χάρη στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB A0 του γερμανικού ομίλου, έχουμε επαινέσει αρκετές φορές την οδική συμπεριφορά αυτής της γενιάς Fabia. Και η έκδοση Monte Carlo δείχνει ότι μπορεί να κινηθεί και σε ρυθμούς που δεν μας είχε συνηθίσει στο παρελθόν το τσέχικο σουπερμίνι. Είναι προφανές όμως ότι δεν εξελίχθηκε για να γράφει χρόνους. Δεν του λείπει η ταχύτητα ή το κράτημα, όμως σε σφιχτές διαδρομές όπως αυτές στις πλαγιές του Κιθαιρώνα εμφανίζει κάποιες αδυναμίες.
Η αίσθηση που αποκομίζεις είναι ότι ο «Μονεγάσκος» της Škoda είναι λιγότερο εκρηκτικός από τον «Σαμουράι» αντίπαλό του, προτάσσοντας ένα πιο ήπιο σπορ οδηγικό προφίλ.
Έτσι, τη στιγμή που το χειροκίνητο κιβώτιο του Swift σου δίνει απλόχερα τον έλεγχο να εκμεταλλευτείς κάθε ίππο και Nm του κινητήρα, το DSG εμφανίζεται λίγο αναποφάσιστο στις αλλαγές πνίγοντας ορισμένες φορές τις δυνατότητες του 1.5 TSI.
Περνώντας στη χειροκίνητη λειτουργία η βελτίωση που εισπράττει ο οδηγός δεν είναι σημαντική και δεν βοηθάει σε αυτό η ανάποδη από τη συνηθισμένη διάταξή του λεβιέ. Καθώς για να κατεβάσεις ταχύτητα πρέπει να τραβήξεις τον μοχλό προς τα πίσω -την ώρα που φρενάρεις- και να τον σπρώξεις προς το ταμπλό όταν επιταχύνεις για να ανεβάσεις.
Με τα πιο σφιχτά ελατήρια του προαιρετικού πακέτου «Sport Chassis Control» που το φέρνουν και 1,5 πόντο πιο κοντά στο έδαφος, η κλίση στις στροφές είναι περιορισμένη και το επίπεδο πρόσφυσης πολύ υψηλό. Όσο ο ρυθμός ανεβαίνει όμως το Fabia δείχνει στον οδηγό του ότι δεν μπορεί να χτίσει το βαθμό επικοινωνίας που θα βρει στο Swift Sport. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά και το βελτιωμένο τιμόνι είναι μεν πιο άμεσο αλλά σε υψηλό ρυθμό θα αναζητήσεις το κάτι παραπάνω σε πληροφορία και ίσως μια πιο ρυθμίσιμη οδική συμπεριφορά.
Αντί επιλόγου…
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, η απόφαση της Škoda για ένα πιο σπορ Fabia μόνο ευπρόσδεκτη μπορεί να είναι αυτή την εποχή και μακάρι να έχει και συνέχεια. Από εκεί και πέρα όμως είναι σαφές ότι με την έκδοση Monte Carlo η τσεχική φίρμα δεν φιλοδοξεί να μπει στα χωράφια των GTi.
Είναι ένα αυτοκίνητο που μεσοβδόμαδα θα καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες με το παραπάνω και μάλιστα με οικονομία χάρη στην τεχνολογία ACT (7,5 lt/100 km, η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε), το οποίο στα χέρια ενός υποψιασμένου οδηγού θα κινηθεί γρήγορα όποτε του ζητηθεί.
Με τιμή εκκίνησης τις €26.100 έχει σαφώς πιο πολυδιάστατο χαρακτήρα από το φθηνότερο (από €24.480) και εξίσου οικονομικό σε κατανάλωση (7,4 lt/100 km) ιαπωνικό χάτσμπακ, του οποίου τα χαρίσματα συγκεντρώνονται γύρω από το σπορ κομμάτι.
Το Suzuki Swift Sport απαιτεί χωροταξικά και σε άνεση έναν μικρό συμβιβασμό σε καθημερινή χρήση αλλά είναι σαφές ότι απευθύνεται σε πιο petrolhead κοινό. Σε αυτούς που σε πέντε χρόνια από σήμερα δεν θα φοβούνται να είναι δακτυλοδεικτούμενοι γιατί τόλμησαν να κάψουν 10 λίτρα βενζίνης σε μια ορεινή διαδρομή απλά και μόνο για τη χαρά της οδήγησης.
Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo | Suzuki Swift Sport | |
---|---|---|
Τεχνολογία | Κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, απενεργοποίηση κυλίνδρων ACT | MHEV 48V, κινητήρας βενζίνης 1.373 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, τούρμπο, ηλεκτρικό μοτέρ 13,6 PS, 53 Nm, μπαταρία 0,38 kWh |
Ισχύς | 150 PS/5.000-6.000 rpm | 129 PS/5.500 rpm |
Ροπή | 250 Nm/1.500-3.500 rpm | 235 Nm/2.000-3.000 rpm |
Επιδόσεις | ||
0-100 km/h | 8,0” | 9,1” |
Τελική ταχύτητα | 222 km/h | 210 km/h |
Μετάδοση/κιβώτιο | Κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη | Κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων |
Ανάρτηση εμπρός/πίσω | Γόνατα MacPherson/ ημιάκαμπτος άξονας | Γόνατα MacPherson/ ημιάκαμπτος άξονας |
Διαστάσεις | 4.108 x 1.780 x 1.482 mm | 3.890 x 1.735 x 1.495 mm |
Μεταξόνιο | 2.552 mm | 2.450 mm |
Μετατρόχιο εμπρός/πίσω | 1.527/1.509 mm | 1.510/1.515 mm |
Λάστιχα | 215/45 R17 | 195/45 R17 |
Βάρος | 1.220 kg | 1.095 kg |
Μέση κατανάλωση* | 7,5 lt/100 km | 7,4 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 126 g/km | 106 g/km |
Τιμή | από €26.100 | από €24.480 |
Τιμές κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE. | ||
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης |