Tην τελευταία πενταετία -και πλέον- συντελείται μία άνευ προηγουμένου μεταστροφή στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας: Τα πάντα περιστρέφονται γύρω από την ηλεκτροκίνηση -εξ ου και τα ηλεκτρικά κουπέ SUV που βλέπετε. Φθάσαμε να μας απασχολούν όροι όπως «μπαταρίες», «αυτονομία» και «φόρτιση», περισσότερο οτιδήποτε άλλο. «Ωρέ πού πάμε, πού πάμε;», όπως θα έλεγε και ο τεράστιος, αείμνηστος Βασίλης Αυλωνίτης...
Η απάντηση είναι απλή, βέβαια. Βαδίζουμε με βεβαιότητα στην εποχή της πλήρους ηλεκτροκίνησης. Καλό θα ήταν λοιπόν άπαντες να το εμπεδώσουν, διότι ο συγκεκριμένος δρόμος, καλώς ή κακώς, δεν έχει επιστροφή. Αντιλαμβάνομαι ωστόσο ότι οι πιο «φονταμενταλιστές» βενζινοαίματοι θα χρειαστούν κάμποσο χρόνο έως ότου προσαρμοστούν πλήρως στα νέα δεδομένα. Θα εξοικειωθούν όμως θέλοντας και μη, και μάλιστα πολύ πιο γρήγορα από όσο θα περίμεναν.
Μια απλή λύση άλλωστε για να συμβεί κάτι τέτοιο και... «αναίμακτα» τρόπο τινά, είναι να οδηγήσει κάποιος ορισμένα από τα κορυφαία μοντέλα του είδους. Όχι απαραίτητα ένα σπορ μοντέλο, αλλά ακόμα κι ένα SUV. Ή ακόμα καλύτερα δύο για να είμαι απόλυτα ακριβής, όπως η Mustang Mach-E GT και το Volvo C40 Recharge P8. Τότε, η όποια συζήτηση, να είστε σίγουροι ότι θα γίνει σε άλλη βάση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτρικά SUV: Jaguar I-Pace EV400 vs Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Ηλεκτρικό SUV σημαίνει πλέον σε μεγάλο ποσοστό και κουπέ SUV. Η ηλεκτροκίνηση έλυσε τα χέρια των σχεδιαστών οι οποίοι, μην έχοντας πλέον το βραχνά των αμέτρητων μηχανικών μερών ενός θερμικού συστήματος κίνησης, βρήκαν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να παίξουν ελεύθερα με τις σχεδιαστικές φόρμες.
Σαφώς και οι ντιζάινερς δεν ανακάλυψαν –ξανά- τον τροχό. Κουπέ SUV υπήρχαν και πριν τo big bang της ηλεκτροκίνησης. Η BMW άλλωστε, τα καθιέρωσε στη συνείδηση του κοινού ήδη από το μακρινό 2007 με την πρώτη γενιά X6. Η διαφορά όμως του χθες με το σήμερα έγκειται στο γεγονός ότι πλέον, ακόμα και σε ένα αμάξωμα που δεν ξεπερνά σε μήκος τα 4,5 m (όπως το Volvo C40 Recharge P8), η σπορ αισθητική μέσω του κουπέ σχεδιασμού είναι... παιχνιδάκι. Δίχως μάλιστα να υπάρχει ο και ο παραμικρός συμβιβασμός στον τομέα των διαθέσιμων χώρων.
Τρανό παράδειγμα, η δική μας περίπτωση. Και με την ίδια σχεδόν σχεδιαστική «ταυτότητα» θα προσθέσω, είτε μιλάμε για τις απλές εκδόσεις είτε για τις κορυφαίες της σειράς.
Τα δύο ηλεκτρικά κουπέ SUV της συντροφιάς μας, σε πείσμα της φόρμας τους, παραμένουν αν μη τι άλλο ευρύχωρα.
Μεγέθη | Mustang Mach-E GT | C40 Recharge P8 |
---|---|---|
Μήκος | 4.743 mm | 4.440 mm |
Πλάτος | 1.881 mm | 1.873 mm |
Ύψος | 1.586 mm | 1.591 mm |
Μεταξόνιο | 2.984 mm | 2.702 mm |
Πορτμπαγκάζ | 402-1.420 lt (+100 lt) | 513-1.205 lt (+31 lt) |
Κύκλος στροφής | 11,6 m | 11,8 m |
Στροφές τιμονιού | - | 2,7 |
Φρένα εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 385 mm | Αεριζόμενοι δίσκοι 345 mm |
Φρένα πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι 330 mm | Αεριζόμενοι δίσκοι 340 mm |
Ζάντες εμπρός | 8,0J x 20” | 7,5J x 19” |
Ζάντες πίσω | 8,0J x 20” | 8,5J x 19” |
Λάστιχα εμπρός | 245/45 R20 | 235/50 R19 |
Λάστιχα εμπρός | 245/45 R20 | 255/45 R19 |
Βάρος | 2.273 kg | 2.185 kg |
Η Mustang Mach-E GT, η απόλυτη έκδοση δηλαδή στην γκάμα, διαφέρει ελάχιστα από τους λοιπούς συγγενείς της. Θα την αναγνωρίσετε κυρίως από τους δύο μοναδικούς χρωματισμούς αμαξώματος: Grabber Blue και Cyber Orange. Οι πλέον παρατηρητικοί θα διαπιστώσουν ότι φορά επιπλέον τρισδιάστατη μάσκα βαμένη σε Dark Matter Grey και ανασχεδιασμένον εμπρός προφυλακτήρα με νέες εισαγωγές αέρα και σπόιλερ.
Στον αντίποδα, οι Σουηδοί έπαιξαν πολύ έξυπνα το παιχνίδι της διαφοροποίησης από το XC40. Όχι όμως και μεταξύ των εκδόσεων του C40 Recharge. Το κορυφαίο P8 και το πιο «γήινο» P6 (231 PS) έχoυν ελάχιστες οπτικές διαφορές. Παρότι το C40 Recharge βασίζεται στο XC40 Recharge, είναι αδύνατον κάποιος να τα μπερδέψει εάν δεν το αντικρίσει ανφάς... Βλέπετε, η κουπέ προσέγγιση στον σχεδιασμό αλλά και η εν γένει φιλοσοφία είναι πιο δυναμική σε σχέση με το έτερο premium ηλεκτρικό SUV των Σουηδών.
Πέρα από την SUV-κουπέ προσέγγιση, ένα ακόμα σημείο επαφής της Mach-E με το C40 είναι η απλότητα με την οποία προσεγγίζουν τον εσωτερικό κόσμο τους. Στην καμπίνα της Mustang Mach-E GT την παράσταση κλέβει η τεράστια οθόνη αφής των 15,5” που υπάρχει στο κέντρο του ταμπλό. Και από την οποίαα ο χρήστης μπορεί να χειριστεί όλες τις λειτουργίες του οχήματος. Την προσοχή τραβάνε βέβαια και τα μπάκετ που επιμελήθηκε αποκλειστικά για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκδοσης η Ford Performance.
Αντίθετα, στο C40 Recharge P8 μπορεί να μην υπάρχουν σπορ καθίσματα αλλά η λογική κι εδώ είναι ίδια: Μια βασική οθόνη αφής (στις 9”) που εδράζεται στο κέντρο του ταμπλό μέσω της οποίας χειρίζεσαι τα πάντα και ένας μεγάλος ψηφιακός πίνακας οργάνων 12” νέας γενιάς. Έχει δύο προγράμματα απεικόνισης (Calm, Navi) και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός για να είναι συνεχώς ενημερωμένος.
Αμφότερα τα συστήματα infotainment των δυο εταιρειών αποδεικνύονται φιλικά προς τον χρήστη, έχουν τάχιστη απόκριση και με οθόνη εξαιρετικής ευκρίνειας. Αυτό του Volvo βέβαια θυμίζει περισσότερο smartphone, καθώς διαθέτει και το ίδιο λογισμικό (Android) με αυτό που χρησιμοποιούν πολλά από τα έξυπνα κινητά της εποχής μας.
Επιπλέον, στο λειτουργικό του συστήματος της Volvo το «παρών» δίνει και ο ψηφιακός βοηθός της Google. Και παρότι η επικοινωνία μαζί του απαιτεί –προσώρας τουλάχιστον- την αγγλική γλώσσα, η διεπαφή του χρήστη με το αυτοκίνητο μέσω των φωνητικών εντολών είναι ίσως η καλύτερη που θα βιώσει κανείς σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής σήμερα.
Από ’κει και πέρα, υπάρχουν πολλές ακόμα ομοιότητες. Δυσκολεύεσαι για παράδειγμα πραγματικά να βρεις κατασκευαστικό ψεγάδι στα δύο αυτοκίνητα. Η συναρμογή των επιμέρους τμημάτων στην καμπίνα είναι εξαιρετική, ενώ αντίστοιχα υψηλού επιπέδου είναι και το φινίρισμα.
Κακά τα ψέματα, ο ποιοτικός πήχης έχει ανέβει πολύ και αυτό θα πρέπει να το πιστώσουμε στην ηλεκτροκίνηση που κατά κάποιο τρόπο απαγορεύει... κατασκευαστικές αστοχίες! Κάντε το εικόνα: Ένα αθόρυβο σύστημα κίνησης που δεν μεταφέρει ήχους από κινούμενα μηχανικά μέρη στο θάλαμο των επιβατών, «εκθέτει» ακόμα και τον παραμικρό τριγμό της καμπίνας.
Ένα ακόμη ατού όμως της ηλεκτροκίνησης είναι η δυνατότητα για άριστη χωροταξική εκμετάλλευση της καμπίνας. Κι αν στην περίπτωση της Mustang Mach-E GT περιμένεις τεράστιο χώρο λόγω διαστάσεων, στο πιο κόμπακτ C40 Recharge, εκπλήσσεσαι πραγματικά. Το δάπεδο είναι φλατ, καθώς δεν υπάρχει τούνελ που να δυσκολεύει τις κινήσεις των επιβατών. Και παρά την κεκλιμένη οροφή, ακόμα και υψηλόσωμα άτομα θα φιλοξενηθούν χωρίς το παραμικρό πρόβλημα στο πίσω κάθισμα.
Όλα τα παραπάνω, έχοντας μίνιμουμ αποθηκευτικού όγκου της τάξεως των 402 lt στην περίπτωση του Ford και 413 lt στο Volvo. Εάν μάλιστα προσθέσουμε τον έξτρα χώρο κάτω από τα εμπρός καπό, χωρητικότητας 100 και 31 lt αντίστοιχα, τότε μιλάμε για τιμές που παραπέμπουν σε σοβαρά ευρύχωρα οικογενειακά μοντέλα.
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα, όπως καταλαβαίνετε δεν θα μπορούσε να είναι μονολεκτική. Εξαρτάται βασικά από την οπτική που θα προσεγγίσεις το θέμα. Εάν καταπιαστείς με τους αριθμούς, τότε τα νούμερα που αναγράφονται στις προδιαγραφές των δύο μοντέλων για ισχύ και ροπή, προκαλούν σοκ και δέος. Η μεν Mustang Mach-E GT προσφέρει 487 PS και 860 Nm, το δε C40 Recharge P8, 408 PS και 660 Nm. Τιμές που θυμίζω για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, ότι αποδίδονται... από το «ραλαντί».
Επιδόσεις | Mustang Mach-E GT | C40 Recharge P8 |
---|---|---|
0-100 km/h | 3,7" | 5,2" |
Τελική ταχύτητα* | 200 km/h | 180 km/h |
* Ηλεκτρονικά περιορισμένη
Με τεχνικό φύλλο λοιπόν που παραπέμπουν σε σούπερκαρ, είναι απόλυτα λογικό η επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 km/h να έρχεται σε αντίστοιχο χρόνο. Για την ακρίβεια, το SUV της Ford απαιτεί μόλις 3,7”, ενώ το αντίστοιχο της Volo 4,7”, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 και 180 km/h αντίστοιχα.
Από τεχνικής σκοπιάς, η Mach-E GT διατηρεί τη διάταξη των δύο ηλεκτροκινητήρων των εκδόσεων AWD Extended Range. Μόνο που για την περίσταση η ομάδα της Ford Performance φρόντισε ώστε να φθάνει περισσότερη δύναμη στους πίσω τροχούς, με τον πίσω ηλεκτροκινητήρα να ψύχεται με λάδι προσφέροντας τη μέγιστη ροπή του μέσα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο!
Αποδοτικότητα | Mustang Mach-E GT | C40 Recharge P8 |
---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 25,1 kWh/100 km | 23,3 kWh/100 km |
Αυτονομία | 370-400 km | 350-400 km |
Μετρήσεις DRIVE
Παρόμοιας φιλοσοφίας είναι και το σύστημα κίνησης του C40 Recharge P8. Ένας ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει τους εμπρός τροχούς και ένας τους πίσω. Καθένας αποδίδει 204 PS, οπότε ο συνδυασμός τους μεταφράζεται -όπως προαναφέραμε- σε 408 PS και 660 Nm. Οι διαφορές βασικά εστιάζονται στις μπαταρίες των δυο μοντέλων. Όχι ως προς την τοποθέτηση, καθώς αμφότερες στεγάζονται στο δάπεδο αλλά ως προς την χωρητικότητα.
Οι μπαταρίες της Mach-E GT είναι ιόντων λιθίου με ωφέλιμη χωρητικότητα 88 kWh και σύμφωνα με τη Ford είναι σε θέση να προσφέρουν έως 500 km με μία φόρτιση. Σε ταχυφορτιστή 150 kW, ο συσσωρευτής μπορεί να ανακτήσει ενέργεια για την κάλυψη 99 km μέσα σε μόλις 10’ (ξεκινώντας από πολύ χαμηλό επίπεδο φόρτισης). Eνώ μέσα σε 1h 29’, φορτίζει από το 10% έως και το 80% της συνολικής χωρητικότητας με 50 kW που είναι η μάξιμουμ διαθέσιμη ισχύς στην πλειονότητα των ελληνικών τερματικών DC.
Αντίθετα, στο C40 Recharge P8 η ωφέλιμη χωρητικότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου της LG είναι 75 kWh, με τον Σουηδό κατασκευαστή να υπόσχεται μέγιστη αυτονομία 444 km. Όσο για τη φόρτιση, σε οικιακό ταχυφορτιστή AC 11 kW απαιτούνται οκτώ ώρες για το 100%, ενώ σε ταχυφορτιστή DC ισχύος 50 kW, η πλήρωση από το 10% στο 80% έρχεται σε μόλις 1h 14’.
Να σημειώσουμε βέβαια ότι και τα δύο ηλεκτρικά κουπέ SUV έχουν τη δυνατότητα για φόρτιση DC ισχύος 150 kW, με χρόνο 10%-80%, τα 45’ για τη Mustang και τα 37’ για το C40.
Μπαταρία | Mustang Mach-E GT | C40 Recharge P8 |
Είδος | Ιόντων λιθίου | Ιόντων λιθίου |
Χωρητικότητα* | 98,7 - 88 kWh | 78 - 75 kWh |
Βάρος | δ.α. | δ.α. |
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||
Max φόρτιση AC | 10,5 kW | 11,0 kW |
Max φόρτιση DC | 150 kW | 150 kW |
Χρόνος στα 7,4 kW | 14,5 ώρες | 12,0 ώρες |
Χρόνος στα 11 kW | 9,75 ώρες | 8,25 ώρες |
Χρόνος στα 50 kW | 1,48 ώρες (10-80%) | 1,25 ώρες (10-80%) |
Χρόνος στα 150 kW | 45’ (10-80%) | 33’ (10-80%) |
*Ονομαστική - ωφέλιμη
Πίσω από το τιμόνι, διαπιστώνεις για πολλοστή φορά τα πολλά κοινά σημεία «επαφής» των δύο μοντέλων. Είναι αθόρυβα, έχουν εξαιρετική ποιότητα κύλισης και σωστά μονωμένη καμπίνα που μεταφράζεται σε απόλυτη ηρεμία για οδηγό και επιβάτες. Η ανάρτηση βέβαια του C40 Recharge P8, που όπως και στο Ford αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, προσφέρει καθημερινή άνεση «άλλης κλάσης».
Δεν υπάρχει καμία ανωμαλία του οδοστρώματος που να της δημιουργεί πρόβλημα! Η απόσβεση είναι τέτοια που ακόμα και σε επιφάνειες με έντονο ανάγλυφο δεν θα μεταφέρει στα ενδότερα μήτε κραδασμούς μήτε ενοχλητικούς θορύβους. Παίζει ρόλο τόσο το πιο μαλακό set-up σε σχέση με της Mach-E GT όσο και τα λάστιχα (235/50 R19). Η Ford έχει επιλέξει πιο σπορ σειρά από την γκάμα της Pirelli (P Zero), με διάσταση 245/45R20.
Εκεί όπου αρχίζουν να γίνονται περισσότερο αισθητές οι διαφορές, είναι όταν αποφασίσεις να ανεβάσεις τέμπο. Διαπιστώνεις ότι η Mach-E GT έχει πιο σπορ λογική, μεταφέροντας περισσότερη δύναμη στους πίσω τροχούς. Προσφέρει έτσι τη βοήθεια που χρειάζεσαι για να την τοποθετήσεις ενδεδειγμένα, τόσο στην είσοδο όσο και στην έξοδο της στροφής.
Από την άλλη το C40 Recharge P8, μπορεί κατά βάση να δουλεύει «50-50». Έχει όμως μια εξαιρετική one pedal λειτουργία που σε κάνει να ξεχνάς εντελώς την ύπαρξη του πεντάλ του φρένου. Οπότε τοποθετηθείς εκεί ακριβώς που θες το αυτοκίνητο σηκώνοντας -με ελαφρά διόρθωση στο τιμόνι- απλώς, το πόδι από το γκάζι.
Και στα δυο ηλεκτρικά κουπέ SUV πάντως, αισθάνεσαι λιγότερο συμμετοχικό από όσο θα ήθελες το εμπρός μέρος. Κάπως «ξένο» σε σχέση με το υπόλοιπο αυτοκίνητο, ή έστω ελαφρώς πιο αποστειρωμένο ως προς την πληροφόρηση που προσφέρει.
Θα πρέπει επίσης να έχετε το νου σας στα λάστιχα. Η δύναμη είναι εντυπωσιακή, πλησιάζεις από τη μια στροφή στην άλλη λες και σε τράβηξε μαγνήτης, και -προφανώς- συχνά παρασύρεσαι. Ξεχνώντας όμως ότι οδηγείς αυτοκίνητα που το βάρος τους φθάνει τους 2,2 τόνους. Αντιλαμβάνεστε προφανώς το δύσκολο έργο των ελαστικών –και των φρένων- υπό συνεχή πίεση, αν και τα τελευταία δεν έδειξαν σημάδια κόπωσης...
Κόστος | Mustang Mach-E GT | C40 Recharge P8 |
---|---|---|
Βασική τιμή | Από €84.692 | Από €65.508 |
Τέλη κυκλοφορίας | - | - |
Εγγύηση | 2 έτη1/8 έτη2 ή 160.000 km | 5 έτη1/8 έτη ή 160.000 km2 |
Χρηματοδότηση | Ανάλογα με τον ντίλερ | Ανάλογα με τον ντίλερ |
1Αφορά τα μηχανικά μέρη, 2αφορά την μπαταρία
Συνοψίζοντας, εάν το ζητούμενο είναι αποκλειστικά το πόσο σπορ είναι αυτά τα δύο ηλεκτρικά κουπέ SUV; Η απάντηση είναι «αρκετά», έτσι ώστε να αισθάνεσαι ζωντανός πίσω από το τιμόνι. Ναι, χρειάζεται ακόμα μπόλικη δουλειά στον τομέα της αίσθησης. Υπάρχει μπόλικος χώρος για περισσότερη συμμετοχή του οδηγού στην εμπειρία.
Μπορείς όμως να κάνεις τα στραβά μάτια στον βαθμό που αυτό γίνεται, εύκολα. Ειδικά εάν κάτσεις και σκεφτείς λίγο πιο ψύχραιμα τι παίρνεις συνολικά, με €65.508 ή με €84.692 που κοστίζουν αντίστοιχα τα C40 Recharge P8 και η Mustang Mach-E GT.
Δύο «μηχανές», δύο ηλεκτρικά κουπέ SUV -μέσα ή έξω από εισαγωγικά- που πέραν των εντυπωσιακών ικανοτήτων υπό το οικογενειακό αλλά και καθημερινό πρίσμα, υπόσχονται επιπλέον ατόφια δύναμη. Μεταξύ μας, μεγαλύτερος παραμένει ο βραχνάς της αυτονομίας και της φόρτισης αυτών των οχημάτων, παρά οτιδήποτε άλλο...
Τεχνικό φύλλο | Mustang Mach-E GT | C40 Recharge P8 |
---|---|---|
ΗΛΕΚΤΡΟΜΟΤΕΡ 1 | ||
Είδος | Μόνιμου μαγνήτη, σύγχρονος | Μόνιμου μαγνήτη, σύγχρονος |
Θέση | Εμπρός | Εμπρός |
Ισχύς | δ.α. | 204 PS |
Ροπή | δ.α. | 330 Νm |
ΗΛΕΚΤΡΟΜΟΤΕΡ 2 | ||
Είδος | Μόνιμου μαγνήτη, σύγχρονος | Μόνιμου μαγνήτη, σύγχρονος |
Θέση | Πίσω | Πίσω |
Ισχύς | δ.α. | 204 PS |
Ροπή | δ.α. | 330 Νm |
ΑΠΟΔΟΣΗ | ||
Συνολική ισχύς | 487 PS | 408 PS |
Συνολική ροπή | 860 Nm | 660 Nm |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Τύπος | Ηλεκτρική τετρακίνηση | Ηλεκτρική τετρακίνηση |
Κιβώτιο | Αυτόματο μίας σχέσης | Αυτόματο μίας σχέσης |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα μακφέρσον | Γόνατα μακφέρσον |
Πίσω | Γόνατα μακφέρσον | Πολλαπλών συνδέσμων |
Ford Mustang Mach-E GT ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2021) Τεστ επιβατών #92% Τεστ παιδιών #86% Τεστ πεζών #69% Βοηθήματα #82%
Volvo C40 Recharge P8 Δεν έχει δοκιμαστεί