Εάν μπορούμε όλοι να συμφωνήσουμε σε κάτι για την πορεία της αυτοκίνησης τα τελευταία χρόνια, δεν είναι άλλο από την καθολική επικράτηση των SUV, όπως η Alfa Romeo Stelvio και το CUPRA Formentor σε κάθε επίπεδο.
Πρακτικά όλοι γλυκοκοιτάζουν την ευκολία στο μπες-βγες, τη ευρυχωρία στην καμπίνα, την ψηλή θέση οδήγησης αλλά και την πιο επιβλητική εμφάνιση. Όλα τους στοιχεία που απορρέουν κατά βάση από το μεγαλύτερο ύψος συγκριτικά με τα συμβατικά μοντέλα στα οποία κατά κανόνα βασίζονται.
Από την άλλη, αυτή η αύξηση ύψους συνεπάγεται περισσότερη μάζα και πιο ψηλό κέντρο βάρους. Αμφότερες παράμετροι που λογίζονται κάθε άλλο παρά ευνοϊκές για κάτι που κινείται. Μοιραία, σε αυτό το νέο φόντο το πικάντικο οδηγικό ταμπεραμέντο ξεκίνησε να χάνει την αίγλη του ως ζητούμενο, αλλάζοντας εν τέλει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε αλλά και χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα σήμερα. Όλο και λιγότεροι ενδιαφέρονται να απολαύσουν τον χρόνο πίσω από το τιμόνι κι αυτό διαμορφώνει εκ νέου τους νόμους της αγοράς.
Ευτυχώς -για όλους- εξαιρέσεις υπάρχουν και θα υπάρχουν. Αυτή ήταν η αντανακλαστική σκέψη μου μόλις συνειδητοποίησα ότι η φρεσκαρισμένη Alfa Romeo Stelvio και το CUPRA Formentor στην έκδοση των 310 PS που για πρώτη φορά πήραμε για δοκιμή θα συνυπήρχαν στο γκαράζ μας, για λίγες ημέρες πριν την καλοκαιρινή ανάπαυλα.
Με συνοπτικές διαδικασίες όλα ήταν ήδη κανονισμένα και με τη Stelvio παρκαρισμένη δίπλα μου, βλέπω από μακριά το θυμωμένο ρύγχος του Formentor να φτάνει φουριόζο στο σημείο του πρωινού ραντεβού που όρισε η καλλιτεχνική αυθεντία του Θανάση.
Οι ευθείες γραμμές του CUPRA Formentor μπορεί να μην κοντράρουν την κομψότητα της Alfa Romeo Stelvio, ωστόσο ξεχειλίζουν από δυναμισμό και επιβάλλονται χωρίς να προκαλούν
Ομολογώ πως δεν είχα συνειδητοποιήσει τη διαφορά στις διαστάσεις μεταξύ αυτών των δύο αυτοκινήτων. Η Alfa Romeo είναι σαφώς ογκωδέστερη αλλά ταυτόχρονα μοιάζει να έχει πιο λεπτό γούστο. Τα νέα 3+3 φώτα Full-LED Adaptive Matrix είναι πολύ ταιριαστά στην αισθητική της Stelvio και πολύ αποτελεσματικά στο σκοτάδι, προσφέροντας άπλετο φως χωρίς να απαιτούν πολλή ενέργεια όπως τονίζει η εταιρεία.
Πέραν αυτών δε θα εντοπίσεις σημαντικές αλλαγές λόγω του πρόσφατου φρεσκαρίσματος, κάτι που μόνο καλό μπορεί να είναι. Οι γραμμές είναι διαλεγμένες με προσοχή ώστε να κρύβουν αποτελεσματικά τον όγκο, δίνοντας ένα αποτέλεσμα που είναι από χιλιόμετρα αναγνωρίσιμο ως Alfa Romeo χωρίς να ξενίζει κανέναν.
Από την πλευρά του, το πρώτο αυθύπαρκτο μοντέλο της CUPRA -προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων CUP και RACING, είναι σαφώς πιο έντονο από την Ιταλίδα. Υποστηρίζοντας πολύ περισσότερο την επιθετική προσέγγιση, το Formentor φαίνεται μεγαλύτερο από όσο είναι στην πραγματικότητα. Οι ευθείες γραμμές του μπορεί να μην κοντράρουν την κομψότητα της Alfa Romeo, ωστόσο ξεχειλίζουν από δυναμισμό και επιβάλλονται χωρίς να προκαλούν.
Η Alfa Romeo είναι 23,7 cm πιο μακριά (4,69 m), 6,4 cm πιο φαρδιά (1,9 m) και 18,2 cm πιο ψηλή (1,69), διαφορές τεράστιες, που καθιστούν σαφές ότι εδώ δεν μιλάμε για ένα συγκριτικό αλλά για μια παράλληλη διαδρομή με κοινό σκοπό. Το ίδιο άλλωστε φαίνεται και από την τιμή.
Ταυτόχρονα, το μεταξόνιο της Stelvio είναι 13,8 cm πιο μακρύ (2,82 m), ενώ τα μετατρόχια +4,2 cm το εμπρός (1,63 m) και +11,5 cm το πίσω (1,67 cm). Προφανώς σε αντίστοιχο επίπεδο βρίσκεται και η διαφορά στο βάρος, που είναι στα 1.644 kg για το CUPRA και στα 1.820 για την Alfa Romeo, με τη δεύτερη να δηλώνει περήφανα ότι χρησιμοποιεί για την κατασκευή της αλουμίνιο (στην ανάρτηση) και ανθρακόνημα (στον άξονα μετάδοσης).
Είναι όλα τους στοιχεία που συνοδεύουν την πλατφόρμα Giorgio, τη βάση των Giulia και Stelvio. Πατώντας στο ιδανικό ζύγισμα που εξασφαλίζει η αρχιτεκτονική της Giorgio και με πετυχημένα ρυθμισμένη τη σκληρότητα στα εμπρός διπλά ψαλίδια και τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους, η Stelvio πατάει στο δρόμο ανάλαφρα. Και δεν κουράζει ποτέ με τον τρόπο που διαχειρίζεται τις κακοτεχνίες του δρόμου.
Το εμπρός σύστημα δεν έχει ταίρι στην αμεσότητα και το τιμόνι είναι ασύλληπτα κοφτερό μα καθόλου νευρικό. Βάζεις τη μουσούδα ακριβώς εκεί που θέλεις και τα υπόλοιπα γίνονται μόνα τους, κάνοντάς σε καλύτερο οδηγό. Όμως πρέπει να θυμάσαι ότι η Stelvio θέλει λεπτούς τρόπους και απόλυτη ακρίβεια στο τιμόνι για να μην υπερβάλλεις και ξυπνήσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα που ελέγχουν την ευστάθεια. Πρέπει δηλαδή να πλησιάζεις το όριο όσο πιο προοδευτικά γίνεται και να διατηρείσαι ακριβώς εκεί. Εάν περάσεις τη γραμμή του γλιστρήματος, τότε το σύστημα σου ρίχνει φάπα και σε κόβει.
Ωστόσο μέχρι εκεί όλα τα συστήματα λειτουργούν τέλεια και συνεργάζονται άψογα. Η τετρακίνηση που λειτουργεί με ενεργό κιβώτιο μεταφοράς αρκείται σε μόλις 150 ms για να στείλει ροπή και στους εμπρός τροχούς, προκειμένου να μεγιστοποιήσει την πρόσφυση και να ορίσει την τέλεια δυναμική ισορροπία, μαζί με το πίσω μπλοκέ διαφορικό στο επίπεδο εξοπλισμού Veloce. Η Stelvio έχει μικρή διαδρομή ανάρτησης και δε γέρνει σχεδόν καθόλου, δε χαζεύει πουθενά και έχει τη σπάνια πλέον ικανότητα να σε φέρει όσο κοντά χρειάζεται στο μηχανολογικό της υπόβαθρο.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ραθυμία του ντίζελ των 2,2 lt που αποδίδει τους 210 PS μόλις στις 3.750 rpm και 470 Nm στις 1.750 rpm, δεν μοιάζει εκτός τόπου και χρόνου. Ίσα ίσα που θα έλεγα ότι ταιριάζει στην περίσταση, ειδικά από τη στιγμή που η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική -με το προφίλ Dynamic- και η συνεργασία με το εξαιρετικό 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF τέλεια: Πυκνές σχέσεις να βοηθάνε το μοτέρ και γρήγορες, εύστοχες και ομαλές αλλαγές να δίνουν ό,τι χρειάζεται.
Για τις τελευταίες, μπορείς να αποκτήσεις τον πλήρη έλεγχο είτε μέσω του λεβιέ, είτε μέσω των χορταστικών paddles που είναι σταθερά στην κολόνα του τιμονιού ώστε να τα βρίσκεις πάντα. Έστω κι εάν δυσκολεύουν τη χρήση των μοχλοδιακοπτών των φλας και των καθαριστήρων.
Επιστρέφοντας στον κινητήρα, έχει το φούσκωμα που θέλεις για να δίνει ζωντάνια στην Stelvio ενώ από την άλλη έκαψε μόλις 8,2 lt/100 km στη δοκιμή, βάζοντας ακόμα ένα λιθαράκι στο απολαυστικό ταξίδι, παρότι η χροιά λειτουργίας είναι σίγουρα τραχιά. Ευτυχώς, η αποτελεσματική ηχομόνωση την κρατάει στην απόσταση που χρειάζεται.
Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, ο 2λιτρος TSI του CUPRA με τα 155 PS/lt φαίνεται σαρωτικός. Δεν είναι μόνο οι 310 PS και τα 400 Nm, αλλά και ο τρόπος που τα αποδίδει. Ουσιαστικά οι καμπύλες απόδοσης είναι δύο υψίπεδα που σχεδόν τέμνονται στις 5.500 rpm, καθότι η ροπή είναι μέγιστη από τις 2.000 έως τις 5.400 rpm και η ισχύς από τις 5.500 έως τις 6.500 rpm. Πρακτικά αυτό σημαίνει τράβηγμα που τα σπάει από τις 2.000 rpm και κάτι, μέχρι λίγο μετά τις 6.500 rpm που το 7άρι DSG ανεβάζει.
Ενεργοποιώντας το launch control η αίσθηση της επιτάχυνσης είναι αυτή ακριβώς που φαντάζεσαι διαβάζοντας για 0-100 km/h σε 4,9”, ενώ το παζλ ολοκληρώνεται με τον όσο πρέπει δυναμικό ήχο από κινητήρα, τούρμπο και εξάτμιση.
Όμως όπως έχουμε πει πολλές φορές, για να απολαμβάνεις την οδήγηση το πολύ γκάζι δεν είναι πάντα αρκετό. Η σπορ οντότητα του Formentor που βασίζεται την πλατφόρμα MQB του ομίλου Volkswagen βασίζεται στην ρύθμιση των μηχανικών μερών που ουσιαστικά είναι τα ίδια με ενός Leon. Στην ίδια ακριβώς λογική που η Stelvio μοιράζεται τα πάντα με μια Giulia.
Η Ιταλίδα έχει κάθε λόγο να ζηλεύει την απλώς τέλεια θέση οδήγησης του Formentor
Με τον πολύδισκο συμπλέκτη της τετρακίνησης να λειτουργεί πρακτικά τέλεια, πλέον δεν αντιλαμβάνεσαι καν την εμπλοκή του συστήματος παρά μόνο από το αποτέλεσμα. Χωρίς εσύ να ασχολείσαι με τίποτα, το 4DRIVE έχει απόλυτα ουδέτερη συμπεριφορά και μέγιστη πρόσφυση. Παρότι εξ ορισμού δεν μπορεί να έχει το ζύγισμα της Stelvio με τον κατά μήκος τοποθετημένο κινητήρα, το Formentor αναδεικνύει μια δυναμική ισορροπία ζηλευτή. Δεν νοιώθεις πολύ βάρος στο εμπρός σύστημα και οι πίσω πολλαπλοί σύνδεσμοι αναλύουν ιδανικά τα φορτία χωρίς να ζορίζονται ποτέ.
Με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ να δίνουν τα χαρακτηριστικά απόσβεσης που θέλεις ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ λειτουργίας, μπορείς να φέρεις το Formentor στα μέτρα σου, όποια κι εάν είναι αυτά. Το σίγουρο είναι πως μπορείς να κινείσαι ανατριχιαστικά γρήγορα, με απόλυτη ασφάλεια και ένα μεγάλο χαμόγελο στα χείλη.
Το εμπρός μέρος απέχει έτη φωτός σε αμεσότητα από της Stelvio, όμως ακρίβεια έχει, από πρόσφυση σκίζει και η συνεργασία των εμπρός MacPherson με τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους είναι άψογη. Άσε που βγάζοντας τα ηλεκτρονικά εκτός λειτουργίας το πίσω μέρος δε θα αρνηθεί να γυρίσει εάν το ζητήσεις και θα το κάνει σαν ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη.
Χωρίς φυσικά να είναι το ζητούμενο, μπορείς να είσαι πολύ πιο άγαρμπος από όσο στην Alfa Romeo Stelvio και να κάνεις το CUPRA Formentor ό,τι θέλεις χωρίς αυτό να ιδρώνει καν. Είναι πάντα στιβαρό, σταθερό, έτοιμο να σε υποστηρίξει όπως θέλεις, με σπορ ύφος όταν θέλεις και με απόλυτα εύχρηστο καθημερινό προφίλ υπό κανονικές συνθήκες.
Το CUPRA Formentor VZ είναι ακόμα πιο ισορροπημένο από το 5κύλινδρο θηρίο των 390 PS που ονομάζεται Formentor VZ5, οπότε ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορείς να ζήσεις μια ζωή και να ευχαριστιέσαι εξίσου την κάθε στιγμή. Άριστα είναι και τα φρένα που επιτρέπουν ακριβές οριακό φρενάρισμα χωρίς δράματα, έχοντας ως σύμμαχο κι ένα εξαιρετικό σε όλα του πεντάλ. Πολύ δυνατά είναι και τα φρένα της Stelvio που έχουν τετραπίστονες εμπρός δαγκάνες, χωρίς όμως η αίσθηση του πεντάλ να είναι εξίσου τέλεια.
Αφήνοντας έξω από την εξίσωση τις διαστάσεις, η διαμετρικά αντίθετη αρχιτεκτονική της πλατφόρμας που χρησιμοποιούν τα δύο μοντέλα σηματοδοτεί διαφορές και στην καμπίνα, για τις οποίες εξηγούμαι αμέσως: Η διαμήκης τοποθέτηση του κινητήρα της Stelvio σημαίνει ότι δε θα δεις να αντικατοπτρίζεται σε υπεροχή ευρυχωρίας το μεγαλύτερο μεταξόνιο.
Το καλύτερο packaging που συνεπάγεται η εγκάρσια τοποθέτηση του TSI στο Formentor σημαίνει εν τέλει ότι στο πίσω κάθισμα στην Alfa Romeo δεν έχει τον έξτρα χώρο που περιμένεις, αφού και το τούνελ μετάδοσης όπου φωλιάζει ο ανθρακονημάτινος άξονας είναι πιο ογκώδες. Οπότε μένει το αισθητά μεγαλύτερο ύψος να την κάνει να φαίνεται πιο ευρύχωρη, διατηρώντας βέβαια 105 lt πλεονεκτήματος για τις αποσκευές.
Από την άλλη τα υλικά είναι άψογα παντού, με προσεγμένο φινίρισμα και συναρμογή. Μιλάμε για ένα σαλόνι που σε κάνει να αισθάνεσαι υπέροχα και που παράλληλα δείχνει το δρόμο για την εργονομία των συστημάτων infotainment. Η οθόνη είναι όσο χρειάζεται μεγάλη και η αναλογία μεταξύ φυσικών χειριστηρίων και απτικών εντολών ιδανική, τη στιγμή που ο νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων συνδυάζει με έμπνευση την κλασική εικόνα με την ψηφιακή τεχνολογία. Η τελευταία δε, ολοκληρώνεται με το NFT, το ψηφιακό αρχείο του αυτοκινήτου που καταγράφει αδιάβλητα το ιστορικό του.
Το CUPRA έχει τελείως διαφορετική λογική, σύμφωνα με την οποία όλα ρυθμίζονται μέσα από την οθόνη. Μια επιλογή που δεν έχει αποδειχθεί πετυχημένη, αφού ακόμα και για τον κλιματισμό πρέπει να πάρεις τα μάτια από το δρόμο. Σε επίπεδο υλικών και αίσθησης απτής ποιότητας είναι σαφές ότι στην CUPRA τα έχουν δώσει όλα και τα έχουν καταφέρει περίφημα.
Έστω κι εάν λείπει η μοναδική φινέτσα της Stelvio. Από την άλλη, η Ιταλίδα έχει κάθε λόγο να ζηλεύει την απλώς τέλεια θέση οδήγησης του Formentor: Είναι σπορ και άνετη μαζί, σε κάνει «ένα» με το αυτοκίνητο και ολοκληρώνει με τον τρόπο της την εμπειρία της οδήγησης.
Τραβώντας τη γραμμή του «λογαριασμού» έχοντας περάσει μια ολόκληρη ημέρα πίσω από το τιμόνι της Stelvio και του Formentor, μόνο θετικά έχεις να σκέφτεσαι. Η απάντηση στο ερώτημα του εάν μπορείς να ευχαριστηθείς την οδήγηση με τα SUV είναι προφανώς καταφατική, εμφατικά καταφατική θα έλεγα. Με δεδομένα αυτά που κερδίζεις σε καθημερινή ευχρηστία, η θυσία σε σπορ δυναμική είναι σχεδόν αμελητέα. Λυτρωτικά μικρή, για να το θέσω με περισσότερη ακρίβεια.
Καταλαβαίνεις τη διαφορά; Προφανώς, είναι η απάντηση -αναμενόμενα περισσότερο στην Stelvio που είναι πιο ψηλή σε σχέση με την Giulia από όσο το Formentor σε σχέση με το Leon. Και ευτυχώς που την καταλαβαίνεις θα προσθέσω, αφού το αντίθετο μάλλον θα σήμαινε ότι το ένα από τα δύο αδερφάκια περισσεύει στην οικογένεια...
Όμως κάτι τέτοιο δε συμβαίνει, αφού το κάθε μοντέλο κάνει αυτό ακριβώς που υπόσχεται και έχει το δικό του κοινό. Αν μου το επιτρέπετε, θα το περιέγραφα αυτό ως μια ευχάριστη πραγματικότητα που πηγαίνει την αυτοκίνηση προς τα εμπρός…
Τεχνικό φύλλο Alfa Romeo και CUPRA | ||
---|---|---|
Stelvio 2.2D 210 PS Q4 | Formentor VZ 310 PS | |
Τεχνολογία | Κινητήρας ντίζελ, 2.146 cc, i4, 16v, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο VGT | Κινητήρας βενζίνης 1.984 cc, i4, 2 ΕΕΚ, 16v, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο |
Ισχύς | 210 PS/3.750 PS | 310 PS/5.450-6.500 rpm |
Ροπή | 470 Nm/1.750 rpm | 400 Nm/2.000-5.450 rpm |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||
0-100 km/h | 6,6” | 4,9” |
Τελική ταχύτητα | 215 km/h | 250 km/h |
Μετάδοση | Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση, μπλοκέ πίσω διαφορικό/αυτόματο οκτώ σχέσεων με μετατροπέα ροπής | Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση/αυτόματο διπλού συμπλέκτη εφτά σχέσεων |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος | Γόνατα MacPherson, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος |
Πίσω | Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος | Τεσσάρων συνδέσμων, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι 330 mm, 4πίστονες δαγκάνες/αεριζόμενοι δίσκοι 320 mm | Αεριζόμενοι δίσκοι 340 mm/αεριζόμενοι δίσκοι 310 mm |
Διαστάσεις | 4.687 x 1.903 x 1.693 mm | 4.450 x 1.839 x 1.510 mm |
Μεταξόνιο | 2.818 mm | 2.680 mm |
Μετατρόχιο ε-π | 1.627-1.674 mm | 1.585-1.559 mm |
Λάστιχα | 235/55 R20 | 245/40 R19 |
Βάρος | 1.820 kg | 1.644 kg |
Μέση κατανάλωση* | 8,2 lt/100 km | 10,5 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 159 g/km | 188-189 g/km |
Τιμή | Από €62.262 | Από €52.490 |
Τιμές κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE | ||
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |