Η άλλοτε κραταιά στις ευρωπαϊκές πωλήσεις κατηγορία των οικογενειακών χάτσμπακ έχει από καιρό παραδώσει τα σκήπτρα της στα κάθε λογής και μεγέθους SUV.
Με αποτέλεσμα αρκετά μοντέλα που έγραψαν ιστορία τις προηγούμενες δεκαετίες είτε να έχουν μπει στο περιθώριο είτε να οδεύουν προς το… μουσείο. Τα Ford Focus και Peugeot 308 που συναντήθηκαν κάτω από τα γραφεία μας, επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο τρόπο τον παραπάνω ισχυρισμό.
308 και Focus, δύο καλές περιπτώσεις γι' αυτούς τους λίγους που έχουν απομείνει να αναζητούν ένα μικρό οικογενειακό χάτσμπακ για τα ταξίδια και τις καθημερινές μετακινήσεις
Παρά την ολική και πολύ ουσιαστική ανανέωση που δέχθηκε στη νέα γενιά του, το γαλλικό μοντέλο πορεύεται στη σκιά των 2008 και 3008. Το νέο Focus από την πλευρά του, ύστερα τα μύρια προβλήματα που αντιμετώπισε η αυτοκινητοβιομηχανία με τον Covid-19 αρχικά και τα γεγονότα της Ουκρανίας στη συνέχεια, τα οποία επηρέασαν την παραγωγή και το λανσάρισμά του, εδώ και κάποιους μήνες διατίθεται κανονικά στη χώρα μας. Για τελευταία φορά. Κι αυτό διότι όπως έχει ανακοινωθεί, το δημοφιλές μοντέλο που πριν από μερικές δεκαετίες άλλαξε τη ροή της ιστορίας της Ford στην ευρωπαϊκή αγορά, θα ακολουθήσει την πορεία του Fiesta και θα ρίξει οριστική αυλαία.
Όσον αφορά το παρόν Focus τώρα, η ελληνική αντιπροσωπεία έχει μεριμνήσει για τη διαθεσιμότητά του και έχει αυτή την περίοδο αρκετά ετοιμοπαράδοτα μοντέλα. Ειδικά στην έκδοση με τους 125 ίππους που συγκρίνουμε εδώ. Όπως και η αντίστοιχη του 308, κλείνει το μάτι στο κοινό που αντιστέκεται στα SUV και αναζητεί για τις οικογενειακές -και μη- μετακινήσεις ένα παραδοσιακό χάτσμπακ με πέντε πόρτες και ικανό χώρο αποσκευών. Χαρακτηριστικά που πληρούν και τα δύο μοντέλα, το καθένα με τον δικό του τρόπο.
Αμφότερα μπαίνουν στον στίβο της μάχης με την εμφάνιση σχετικά πρόσφατα ανανεωμένη και το μηχανολογικό και ψηφιακό υπόβαθρο αναβαθμισμένο στις επιταγές του σήμερα. Σε επίπεδο εικόνας, το τελευταίο φρεσκάρισμα του Focus δεν άλλαξε δραματικά την εικόνα του, με τις επεμβάσεις σε φώτα, μάσκα και προφυλακτήρες να δίνουν έναν πιο εκλεπτυσμένο τόνο στο κατά τα λοιπά δυναμικό προφίλ του.
Το 308 από την πλευρά του, περνώντας στην τρίτη γενιά, δέχθηκε ένα πιο extreme make over που είχε στόχο να αποκτήσει ο συνολικός χαρακτήρας του μια πιο premium υπόσταση. Και το πέτυχε σε μεγάλο βαθμό. Με την αίσθηση αυτή να είναι διάχυτη όχι μόνο στο σύνολο του αμαξώματος που ξεδιπλώνεται γύρω από το ανασχεδιασμένο έμβλημα της Peugeot στη μάσκα. Αλλά κυρίως στην καμπίνα που με την αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων (+11 cm σε μήκος) ωφελήθηκε και σε χώρους συγκριτικά με το παρελθόν του μοντέλου.
Περνώντας λοιπόν στα ενδότερα, δεν θα ήταν υπερβολή να σημειώσουμε ότι σε επίπεδο εικόνας και σχεδίασης το 308 έχει να επιδείξει το πιο σύγχρονο και καλαίσθητο εσωτερικό της κατηγορίας, παραπέμποντας σε ανώτερης τάξης αυτοκίνητο. Προσεγμένα και πολύ ποιοτικά υλικά, από το ταμπλό μέχρι τις επενδύσεις των άνετων καθισμάτων και σχεδιαστική πρωτοτυπία. Αλλά και ομοιομορφία με την κεντρική οθόνη αφής 10” του infotainment Peugeot i-Connect να είναι πλήρως ενσωματωμένη στις γραμμές του ταμπλό.
Πλήρως ψηφιακός είναι και ο παραμετροποιήσιμος πίνακας οργάνων που στις ανώτερες εκδόσεις εξοπλισμού (από την GT και πάνω) αποκτά επιπλέον τρισδιάστατη απεικόνιση των ενδείξεων. Η ρύθμιση των διαφόρων απεικονίσεων που προσφέρει είναι εύκολη, όπως και αυτή του συστήματος πολυμέσων που έχει αρκετά φιλικό μενού.
Στα εργονομικά συν περιλαμβάνονται ότι κάποιες βασικές ρυθμίσεις, όπως αυτή του κλιματισμού για παράδειγμα, εξυπηρετούνται εκτός από το μενού του infotainment και μέσω των φυσικών χειριστηρίων στο κέντρο της κεντρικής κονσόλας. Και ότι το πάνελ με τα πλήκτρα αφής ακριβώς πάνω από το infotainment δίνει άμεση πρόσβαση σε διάφορα υπομενού του.
Στην καμπίνα του Focus από την άλλη, την προσοχή τραβά η νέα ευμεγέθης οθόνη αφής του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στο κέντρο του ταμπλό, με την εντυπωσιακή διαγώνιο των 13,2”. Μέγεθος που δεν συναντάς σε κανένα άλλο αυτοκίνητο της κατηγορίας.
Αυτή είναι και η σημαντικότερη αναβάθμιση που δέχθηκε στο εσωτερικό του κόμπακτ χάτσμπακ της Ford. Με μόνο ίσως μεμπτό σημείο ότι μείωσε τον αριθμό των φυσικών διακοπτών, περνώντας το σύνολο σχεδόν των λειτουργιών και ρυθμίσεων του ηχοσυστήματος, του κλιματισμού κ.ά. στο σύστημα πολυμέσων SYNC. Αφαιρώντας έτσι πόντους από την εργονομία.
Από εκεί και πέρα, το ανανεωμένο Focus κινείται σε πιο απλές και παραδοσιακές γραμμές σε επίπεδο σχεδίασης. Μπορεί να μην έχει τη συνολική εντυπωσιακή εικόνα του Peugeot αλλά στέκεται στα γνώριμα ποιοτικά στάνταρ του Μπλε Οβάλ, με αφρώδες υλικό να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό.
Συνοδευόμενο στην έκδοση ST-Line που είχαμε στη διάθεσή μας, από μια διακοσμητική φάσα ανθρακονήματος κατά μήκος του. Συγκριτικά με το γαλλικό μοντέλο πάντως, τα υλικά είναι υποδεέστερα στα περισσότερα σημεία της καμπίνας.
Ειδικά στα χαμηλότερα πλαστικά στην κονσόλα και στα πλαϊνά των θυρών που είναι σκληρά. Παρότι δε έχουν πολύ προσεγμένο φινίρισμα, δυσκολεύονται μαζί με τη γενικότερη σχεδίαση της καμπίνας να κρύψουν τα χρόνια που μετρά το Focus στην αγορά. Ιδίως απέναντι σε νεότερα μοντέλα της κατηγορίας όπως το 308.
Οι χώροι από τη μεριά τους παραμένουν πολύ καλοί και το τοποθετούν στα άνω κλιμάκια της κατηγορίας. Τόσο όσον αφορά αυτούς των επιβατών όσο και των αποσκευών, με τη συνολική χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ να αγγίζει τα 392 lt.
Στην ίδια κατηγορία παίζει πλέον και το 308, με τις μεγαλύτερες διαστάσεις του να έχουν ωφελήσει σημαντικά τον χώρο που έχουν στη διάθεσή τους οι πίσω επιβάτες για τα γόνατα.
Ο χώρος αποσκευών μειώθηκε οριακά, προς όφελος της άνεσης των επιβατών, αλλά με τα 412 lt του παραμένει ελαφρώς μεγαλύτερος του Ford, προσφέροντας επιπλέον άλλα 28 lt κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ.
Σε επίπεδο κινητήρων και τα δύο χάτσμπακ ποντάρουν σε 3κύλινδρο μοτέρ με άμεσο ψεκασμό και τούρμπο. Με τον γαλλικό κινητήρα να έχει 200 κυβικά παραπάνω από τον 1.000άρη του Focus, ο οποίος όμως δέχθηκε στην τελευταία ανανέωση μια ένεση εξηλεκτρισμού.
Ο ήπιος υβριδισμός του Focus περιλαμβάνει μια ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG) που παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα. Επιτρέποντας έτσι την ανάκτηση και αποθήκευση της ενέργειας που συνήθως χάνεται κατά το φρενάρισμα και το ρολάρισμα. Ενέργεια που συσσωρεύεται σε μία μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακή χωρητικότητα 0,38 kWh. Το σύστημα λειτουργεί και ως μοτέρ, παρέχοντας με τη μέγιστη ισχύ των 16 PS, αλλά κυρίως με τα 50 Nm, έξτρα υποβοήθηση. Είτε για την αύξηση της συνολικής διαθέσιμης ροπής είτε για μείωση του φόρτου του θερμικού μοτέρ προς όφελος της κατανάλωσης.
Η συνδυαστική απόδοση του Ecoboost είναι στους 125 ίππους, με τη μέγιστη ροπή να φτάνει με τη χρήση overboost τα 170 Nm. Εδώ συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων που έχει μεστή και γρήγορή λειτουργία, αναδεικνύοντας τις αρετές του πολυβραβευμένου μοτέρ. Άψογο σε λειτουργία είναι και το 8άρι αυτόματο σασμάν του 308, με τον PureTech να αποδίδει 130 άλογα και 230 Nm ροπής.
Παρά τη μικρή διαφορά σε ισχύ, η υψηλότερη ροπή και το πιο δυνατό τράβηγμα του γαλλικού μοτέρ από χαμηλά εξασφαλίζουν στο 308 ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις: Από στάση με το 0-100 km/h να έρχεται σε 9,7” έναντι των 10,2” στο Focus. Και εν κινήσει, οπότε νιώθεις το μοτέρ πιο πρόθυμο να ανεβάσεις στροφές και το αυτοκίνητο να ξεμακραίνει οριακά πιο δυνατά.
Αφήνοντας στην άκρη τις παρεμφερείς επιδόσεις, αν κάτι χαρακτήριζε όλες τις γενιές του Focus αυτό ήταν η οδική συμπεριφορά και η σύνδεση με τον οδηγό. Στην τελευταία του εκτέλεση, παρότι το τιμόνι έχει απωλέσει λίγο από το βάρος και την αίσθησή του, το κόμπακτ της Ford εξακολουθεί να διαπρέπει σε αυτόν τον τομέα.
Με το τιμόνι να είναι άμεσο και πλούσιο σε πληροφορία, και την καλορρυθμισμένη ανάρτηση να προσφέρει υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και τη δυναμική συμπεριφορά που το χαρακτήριζε από την πρώτη γενιά του.
Κι όλα αυτά χωρίς να θέτει σε δεύτερη μοίρα την άνεση. Που με τη σειρά της παραμένει σε υψηλό επίπεδο για τα δεδομένα της κατηγορίας, καθώς η ανάρτηση φιλτράρει σε μεγάλο βαθμό τις κακοτεχνίες των δρόμων.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ποιότητα κύλισης: Η καμπίνα είναι καλά ηχομονωμένη και ο 3κύλινδρος κινητήρας ακούγεται από ελάχιστα έως και ευχάριστα όταν αποφασίζεις να τον πιέσεις λίγο παραπάνω.
Το 3κύλινδρο σύνολο του 308 έχει λίγο πιο τραχιά λειτουργία. Αλλά κι εδώ ο θόρυβος που περνά στην καμπίνα στις καθημερινές μετακινήσεις δεν αποτελεί ουσιαστικό μειονέκτημα, Από εκεί και πέρα σε κερδίζει με τη στρωτή και ελαστική λειτουργία και την αγαστή συνεργασία με το αυτόματο κιβώτιο. Και όπως προαναφέραμε, τις ελαφρά καλύτερες επιδόσεις που παρέχει τόσο στη μετακίνηση σε καθημερινές συνθήκες εντός πόλης όσο και σε πιο σβέλτες έξω από αυτή.
Η οδική συμπεριφορά του 308 είναι πιο κοντά από ποτέ στο Focus, με το κοφτερό τιμόνι να σου επιτρέπει να το τοποθετήσεις εκεί ακριβώς που θες μέσα στη στροφή και να διαγράψει τη καμπή με απόλυτη σταθερότητα και ασφάλεια.
Ακόμα και σε πιο σβέλτο ρυθμό, σου δίνει την αίσθηση του ακλόνητου όσον αφορά το κράτημα. Με τα εύσημα γι’ αυτό να αποδίδονται τόσο στο στιβαρό πλαίσιο όσο και την ρύθμιση της ανάρτησης: Μικρή κλίση στις στροφές, ισορροπημένες αντιδράσεις ακόμα και στο όριο.
Όπως και στην περίπτωση του Focus, το 308 υιοθετεί την κλασική διάταξη με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαπτο άξονα πίσω. Και αξίζει να σημειώσουμε ότι το upgrade σε οδική συμπεριφορά και αίσθηση δεν ήρθε σε βάρος της άνεσης που δείχνει να μένει ελάχιστα πίσω από του Focus μόνο σε κάποιες έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες, στις οποίες αντιδρά λίγο πιο «ξερά». Με εξαίρεση αυτή τη λεπτομέρεια, η γενικότερη άνεση και ποιότητα κύλισης ανταποκρίνεται στον premium χαρακτήρα που προσέδωσε η Peugeot στη νέα γενιά του 308.
Αποτελεσματικά και με καλή αίσθηση στο πεντάλ είναι και τα φρένα, συμπληρώνοντας ιδανικά το δυναμικό πακέτο του νέου 308. Για το οποίο όμως, ο οδηγός θα πρέπει να κάνει κάποιες υποχωρήσεις μόνο όσον αφορά την ιδιαίτερη θέση οδήγησης. Αν βολευτείς με το μικρό σε διάμετρο τιμόνι που πέφτει λίγο χαμηλά, τότε θα εκτιμήσεις συγκριτικά με το Focus και τα πιο άνετα καθίσματα που παρέχουν επιπλέον και καλύτερη πλευρική στήριξη.
Εκμεταλλευόμενο το μικρό όφελος του light εξηλεκτρισμού του, το Focus θα κινηθεί εντός και εκτός πόλης με λιγότερες απαιτήσεις σε καύσιμο. Τα 7,6 lt/100 km που μετρήσαμε στις μεικτές διαδρομές είναι μια πολύ καλή τιμή για ένα αυτόματο κόμπακτ χάτσμπακ. Και ελαφρώς καλύτερη από του 308 που απαιτεί σχεδόν 0,5 lt καυσίμου περισσότερο για κάθε 100 km που διανύει.
Σε επίπεδο τιμής, η απόκτηση της καλά εξοπλισμένης έκδοσης ST-Line στο Focus, απαιτεί να καταβάλλεις €30.745. Το αυτόματο 308 είναι διαθέσιμο από την έκδοση Active Plus, έναντι €31.500. Με εξαίρεση τη λίγο πιο σύγχρονη εικόνα μέσα έξω, αμφότερα έρχονται με όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό σε άνεση, συνδεσιμότητα και ασφάλεια, με το Focus να έχει ως επιπλέον μπόνους την 8ετή εργοστασιακή εγγύηση. Και το 308 τη δυνατότητα να εξοπλιστεί με ακόμα πλουσιότερο εξοπλισμό, εφόσον βέβαια είσαι διατεθειμένος να ανεβείς σε τελική τιμή.
Συνολικά, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι το νέο 308 σου αφήνει μια πιο θετική εντύπωση. Που ακόμα και στη βασική έκδοση παραμένει ένα ποιοτικό, καλοφτιαγμένο, άνετο και ευρύχωρο χάτσμπακ. Υπενθυμίζοντάς σου ότι τα SUV δεν πρέπει να αποτελούν μονόδρομο.
Το Focus, στην πιο ώριμη στιγμή της ιστορίας του, ακολουθεί από κοντά. Και μας αποχαιρετά προσφέροντας ένα επίσης ολοκληρωμένο και ελάχιστα πιο συμφέρον -σε όρους αγοράς- πακέτο. Μια προσφορά για τους λίγους που έχουν απομείνει να αναζητούν ένα μικρομεσαίο χάτσμπακ για τα ταξίδια και τις καθημερινές μετακινήσεις.
Ford Focus | Peugeot 308 | |
---|---|---|
Έκδοση | 1.0 EcoBoost 125 PS mHEV | 1.2 PureTech 130 EAT 8 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||
Τεχνολογία | MHEV, κινητήρας βενζίνης 998 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, ηλεκτρικό μοτέρ 16 PS/50 Nm, μπαταρία 0,38 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων | Κινητήρας βενζίνης 1.199 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο οχτώ σχέσεων |
Απόδοση | 125 PS/6.000 rpm, 170 Nm/1.400-4.500 rpm | 130 PS/5.500 rpm, 230 Nm/1.750 rpm |
Ανάρτηση εμπρός | Γόνατα MacPherson, αντιστρεπτική ράβδος | Γόνατα MacPherson, αντιστρεπτική ράβδος |
Ανάρτηση πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας | Ημιάκαμπτος άξονας |
Φρένα εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι | Αεριζόμενοι δίσκοι |
Φρένα πίσω | Δίσκοι | Δίσκοι |
Βάρος | 1.387 kg | 1.363 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||
0-100 km/h1 | 10,2” | 9,7” |
Τελική ταχύτητα1 | 195 km/h | 210 km/h |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | ||
Μήκος | 4.392 mm | 4.367 mm |
Πλάτος | 1.825 mm | 1.859 mm |
Ύψος | 1.459 mm | 1.441 mm |
Μεταξόνιο | 2.700 mm | 2.675 mm |
Μετατρόχιο εμπρός | 1.572 mm | 1.559 mm |
Μετατρόχιο πίσω | 1.548 mm | 1.553 mm |
Χώρος αποσκευών | 392 lt | 412 lt |
Ρεζερβουάρ | 52 lt | 52 lt |
Κύκλος στροφής | 11,0 m | 10,5 m |
Ζάντες | 7,0J x 17” | 6,5J x 16" |
Λάστιχα | 215/50 R17 | 205/55 R16 |
ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ | ||
Μέση κατανάλωση2 | 7,6 lt/100 km | 8,1 lt/100 km |
Ελάχιστη κατανάλωση2 | 5,3 lt/100 km | 5,5 lt/100 km |
Μέγιστη κατανάλωση2 | 10,1 lt/100 km | 10,8 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 125 g/km | 126 g/km |
EURO NCAP | ||
Αστέρια | 2019 | 2022 |
Ενήλικοι | 96% | 76% |
Παιδιά | 87% | 84% |
Ευάλωτοι χρήστες | 72% | 53% |
Βοηθήματα οδήγησης | 75% | 83% |
ΤΙΜΗ - ΕΓΓΥΗΣΗ - ΤΚ - ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ | ||
Βασική τιμή | €28.070 (ST-Line) | €28.200 (Active Plus) |
Έκδοση δοκιμής | €30.745 (ST-Line Auto) | €31.500 (Active Plus EAT8) |
Τέλη κυκλοφορίας | € 80 | € 81 |
Εγγύηση (μηχανικά) | 8 έτη ή 160.000 km | 5 έτη, έως 100.000 km |
Χρηματοδότηση | προκ/λή από 15%, έως 84 δόσεις | Από τους ντίλερ της εταιρείας |
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ | ||
ST-Line | Αctive Plus | |
Αερόσακοι | 6 | 6 |
Cruise control/ενεργό | S/E | S/E |
LDW/LKA* | S/- | S/- |
AEB/BSD* | S/E | S/E |
Ζάντες αλουμινίου | S | S |
Αισθητήρας φωτός | S | S |
Αισθητήρας βροχής | S | S |
Προβολείς ομίχλης/LED | S/S | E /S |
Αυτόματος κλιματισμός | S | S |
Διζωνικός κλιματισμός | S | S |
Ψηφιακός πίνακας | 4,2” | 10” |
Infotainment | 13,2” | 10” |
Πλοήγηση | S | - |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S | S/S |
Αισθητήρες εμπρός | S | E |
Αισθητήρες πίσω | S | S |
Κάμερα οπισθοπορείας | S | - |
Ρεζέρβα | Aνάγκης | Aνάγκης |
Μεταλλικό χρώμα | E | E |
1Μέτρηση κατασκευαστή 2Μέτρηση DRIVE S=στάνταρ Ε=έξτρα