Ο καιρός που η υβριδική τεχνολογία λογιζόταν ως ένα εντυπωσιακό πυροτέχνηµα χωρίς ξεκάθαρη ουσία για τη συνείδηση του κοινού, έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό έπαιξε βέβαια η Toyota, µαζί βεβαίως µε τα σύγχρονα δεδοµένα που «εξαφανίζουν» τα ντίζελ και καθιστούν κανόνα τον εξηλεκτρισµό, κατά συνέπεια και τα υβριδικά αυτοκίνητα.
Κάπως έτσι, στα σουπερµίνι δηµιουργήθηκε πρόσφορο έδαφος και για άλλες υβριδικές επιλογές πέραν του Yaris, µε διαφορετική προσέγγιση στο πώς συντίθεται ένα αυτοκίνητο πόλης. Οι επιλογές έπρεπε βέβαια να ξεφύγουν από το στενό όριο του ανταγωνισµού και να κάνουν τη διαφορά σε επίπεδο τεχνολογίας, για να δικαιολογήσουν τη διαφορά και σε επίπεδο τιµής συγκριτικά µε το best-seller Yaris.
Αυτές οι επιλογές είναι από τη µια το Honda Jazz e:HEV που εξαργυρώνει τη βαθιά πίστη της Honda στην υβριδική τεχνολογία, από την άλλη το Renault Clio E-Tech που έχει πλέον καθιερωθεί µε το τεχνολογικό υπόβαθρό του. Οι δύο εταιρείες ακολούθησαν τον δύσκολο δρόµο και επένδυσαν σοβαρά στο µοντέλο τους. Η Renault κράτησε για την υβριδική έκδοση του Clio την κορυφαία θέση της γκάµας, ενώ η Honda από την άλλη διαθέτει το Jazz µόνο ως υβριδικό. Και είναι το µοναδικό σουπερµίνι µε αυτό το χαρακτηριστικό.
Κατ’ αρχάς δεν γίνεται να µην ασχοληθούµε µε το αισθητικό κοµµάτι. Το Jazz διατηρεί και στη νέα γενιά του το πολυµορφικό αισθητικό προφίλ που το καθιέρωσε από την αρχή της πορείας του, πίσω στο 2001. Έχει βέβαια εξελιχθεί και βασίζεται σε πιο καµπύλες γραµµές για να ταιριάξει τόσο µε την εποχή όσο και µε την νέα γκάµα της Honda συνολικά. Οπότε παραµένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιµα και ξεχωριστά µοντέλα της κατηγορίας, χωρίς στοιχεία όπως τα φωτιστικά LED και οι ιδιαίτερες λεπτοµέρειες να λείπουν.
Μεγέθη | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
Μήκος | 4.044 mm | 4.050 mm |
Πλάτος | 1.694 mm | 1.798 mm |
Ύψος | 1.526 mm | 1.440 mm |
Μεταξόνιο | 2.517 mm | 2.583 mm |
Πορτμπαγκάζ | 304-1.205 lt | 300-979 lt |
Ρεζερβουάρ | 40 lt | 39 lt |
Κύκλος στροφής | 10,1 m | 10,42 m |
Στροφές τιμονιού | 2,5 | 2,5 |
Φρένα εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 262 mm | Αεριζόμενοι δίσκοι 280 mm |
Φρένα πίσω | Δίσκοι 239 mm | Ταμπούρα 260 mm |
Ζάντες | 6,0J x 15” | 7,0J x 17” |
Λάστιχα | 185/60 R15 | 205/45 R17 |
Βάρος* | 1.228/1.250* kg | 1.238/1.320* kg |
* Μέτρηση DRIVE
Το Clio αντίστοιχα, στην πέµπτη γενιά του αποτελεί µια πιο εκλεπτυσµένη και σύγχρονη εκδοχή της προηγούµενης, προβάλλοντας έντονο δυναµισµό σε ένα σχήµα που αρέσει σε όλους. Το µήκος των δύο αυτοκινήτων είναι παραπλήσιο, λίγο πάνω από τα 4 m, µε το Clio να είναι αρκετά πιο φαρδύ (1,80 αντί για 1,69 m) και το Jazz αρκετά πιο ψηλό (1,53 αντί για 1,44 m).
Το Jazz e:HEV είναι εστιασμένο στην άνεση ενώ Clio E-Tech ισορροπεί ιδανικά μεταξύ άνεσης και αποτελεσματικότητας, ούσα η πιο ευχάριστη οδηγικά επιλογή στα υβριδικά σουπερμίνι.
Έτσι αποκαλύπτεται και οπτικά η διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία στα δύο υβριδικά μοντέλα. Στο εσωτερικό και πάλι είναι ξεκάθαρη η διαφορετική προσέγγιση των δύο µοντέλων. Μπορεί σε κάθε περίπτωση η εικόνα να είναι ευχάριστη και σύγχρονη, µε µεγάλη οθόνη αφής, ψηφιακό πίνακα οργάνων και διάφορα συστήµατα άνεσης και υποβοήθησης της οδήγησης, το καθένα όµως εστιάζει σε συγκεκριµένους τοµείς.
Εξοπλισμός | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
Έκδοση | Elegance | Techno |
Αερόσακοι | 8 | 6 |
Cruise control/ενεργό | S/S | S/E |
LDW/LKA* | S/S | S/S |
CEB/BSD* | S/E | S/Ε |
Ζάντες αλουμινίου | S/15" | S/17" |
Αισθητήρες φωτός/βροχής | S/S | S/S |
Προβολείς ομίχλης/LED | E/S | S/E |
Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός | S/S | S/S |
Ψηφιακά όργανα/Infotainment/πλοήγηση | 7"/9"/S | 7"/7"/E |
Αισθητήρες πάρκινγκ εμπρός/πίσω | E/S | Ε/S |
Κάμερα οπισθοπορείας | Ε | S |
Δερμάτινο σαλόνι | Ε | Ε |
Μεταλλικό χρώμα | €0 | €570 |
S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection
Το µεν Renault Clio είναι πιο κοντά στο πρότυπο των κλασικών σουπερµίνι και ουσιαστικά δεν έχει διαφορές από τις υπόλοιπες εκδόσεις της γκάµας του. Το Jazz είναι εστιασµένο στην άνεση και στην πρακτικότητα όσο κανένα άλλο µοντέλο της κατηγορίας. Διαθέτει πολλές και πρακτικές θήκες, προσφέρει τέλεια ορατότητα προς όλες τις πλευρές µέσα από τις µεγάλες γυάλινες επιφάνειες και τις εξαιρετικά λεπτές εµπρός κολόνες. Ακόµα και ο τρόπος που κάθεσαι είναι διαφορετικός από τον κανόνα: Αναπαυτικά αλλά σε πιο όρθια στάση.
Η ποιότητα των πλαστικών είναι καλύτερη στο Clio που υπερέχει και στο φινίρισµα. Με δεδοµένη την τιµή του Jazz θα περιµέναµε κάτι καλύτερο σε αυτό το κοµµάτι από το µικρό ιαπωνικό µοντέλο. Το οποίο ωστόσο έχει καλύτερο εξοπλισµό και κορυφαία ποιότητα λειτουργίας σε όλους τους διακόπτες. Επιπλέον, δεν µπορείς να εκφράσεις κανένα παράπονο για την ευρυχωρία ή την άνεση της καµπίνας.
Τα Magic Seats κάνουν τεράστια διαφορά αν θελήσεις να µεταφέρεις κάτι ογκώδες, ενώ και στην καθηµερινότητα είναι ευχάριστο και άνετο. Το Clio µπορεί αντικειµενικά να ικανοποιεί σε χώρους, όµως η αντιπαράθεση µε το Jazz δεν του αφήνει κανένα περιθώριο. Εκεί που τα δύο µοντέλα δεν απέχουν πολύ είναι στο χώρο αποσκευών, µε το υβριδικό σύστηµα να τον περιορίζει και στα δύο. Το Clio χωράει 300 lt (έναντι 391 των συµβατικών εκδόσεων) και το Jazz 304 lt, τα οποία πάντως στο δεύτερο φορτώνονται πιο εύκολα.
Η τεχνολογία που ενσωµατώνουν τα δύο υβριδικά µοντέλα είναι ουσιαστικά και το αντικείµενο αυτής της κόντρας, καθώς οι δύο κατασκευαστές έχουν εφαρµόσει κορυφαίες επιλογές.
Το Jazz e:HEV εφοδιάζεται µε το υβριδικό σύστηµα της Honda, στην πιο κόµπακτ µορφή του για την περίσταση. Αποτελείται από έναν 1.500άρη κινητήρα i-VTEC που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και έχει θερµοδυναµική απόδοση 40,5%. Συνδυάζεται µε δύο ηλεκτροκινητήρες, ο ισχυρότερος εκ των οποίων έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλο το σύστηµα, ως ο κύριος υπεύθυνος για την κίνηση του αυτοκινήτου. Ο βενζινοκινητήρας κατά βάση κινεί τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα που έχει τον ρόλο γεννήτριας που τροφοδοτεί τον βασικό ηλεκτροκινητήρα ή φορτίζει τις µπαταρίες.
Θόρυβος dB (A) | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
140 km/h | 71 | 69 |
Όριο στροφών | 75 | 75 |
Μετρήσεις DRIVE
Βασικός πυλώνας λειτουργίας του συστήµατος είναι τα τρία προγράµµατα που διαθέτει. Στο EV Drive, ο ισχυρός ηλεκτροκινητήρας χρησιµοποιεί την ενέργεια των µπαταριών έως τα 40 km/h για την κίνηση. Αυτή η λειτουργία εναλλάσσεται µε τη Hybrid Drive (όταν δεν υπάρχει επάρκεια ενέργειας ή όταν ξεπεραστούν τα 40 km/h), οπότε και τίθεται σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Σε υψηλότερη ταχύτητα (περίπου στα 80 km/h και µε σταθερό φορτίο) ενεργοποιείται το πρόγραµµα Engine Drive: Ο θερµικός κινητήρας συνδέεται µε σταθερή σχέση µετάδοσης µε τους εµπρός τροχούς -χωρίς κλασικό κιβώτιο, δηλαδή- και τους κινεί απευθείας. Ουσιαστικά, αυτό γίνεται όταν το σύστηµα θεωρήσει ότι έτσι προσφέρει ενεργειακό πλεονέκτηµα.
Σηµειώστε δε, πως οι παραπάνω λειτουργίες αλλάζουν αυτόµατα, χωρίς η µετάβαση να γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό. Το µόνο που µπορεί να κάνει ο τελευταίος, είναι να επιλέξει το πρόγραµµα «ECON» για πιο οικονοµική οδήγηση και τη λειτουργία «Β» στο κιβώτιο για ενίσχυση της διαδικασίας ανάκτησης της ενέργειας. Η τελευταία αποθηκεύεται στην µπαταρία που είναι τοποθετηµένη κάτω από τον χώρο αποσκευών και χωράει 0,8 kWh.
Η Renault επέλεξε ένα επίσης περίπλοκο υβριδικό σύστηµα για το Clio, εµπνευσµένο από την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει µέσω της συµµετοχής της στη Formula 1.
Κι εδώ συναντούµε δύο ηλεκτροµοτέρ σε συνδυασµό µε θερµικό κινητήρα. Όµως σε αυτή την περίπτωση τη βασική δουλειά την κάνει ο τελευταίος, που είναι ατµοσφαιρικός 1.600άρης µε 91 ίππους. Και ο οποίος δεν συνδέεται µε κανένα από τα παρελκόµενα µέρη του αυτοκινήτου (αντλίες, συµπιεστής του κλιµατισµού) που τροφοδοτούνται από το ηλεκτρικό κύκλωµα.
Ο ισχυρότερος ηλεκτροκινητήρας των 49 PS και 205 Nm συγκατοικεί µε το κιβώτιο και είναι το βασικό µοτέρ της υβριδικής µονάδας. Ο δεύτερος των 20 PS και 50 Nm παίζει τον ρόλο γεννήτριας και ελέγχει το σύστηµα stop/start, το επίπεδο φόρτισης των µπαταριών και τον συγχρονισµό των στροφών του βενζινοκινητήρα µε το κιβώτιο.
Σε αυτό το σηµείο σηµειώνεται και η ειδοποιός διαφορά σε σχέση µε το Jazz e:HEV αλλά και το Yaris Hybrid. Το κιβώτιο του Clio E-Tech είναι το πιο «ψαγµένο» που µπορεί να βρει κάποιος στην κατηγορία και όχι µόνο. Το multi-mode dog gearbox, όπως το ονοµάζει η Renault, δεν έχει συµπλέκτη ούτε συγχρονιζέ, αφήνοντας τα ηλεκτρικά µοτέρ να κάνουν τη δουλειά τους, διαβαθµίζοντας ανάλογα τη σχέση µετάδοσης και απαλείφοντας τα κενά απόδοσης, µειώνοντας τις τριβές.
Οι ηλεκτροκινητήρες ρυθµίζουν µε ακρίβεια την ταχύτητα περιστροφής των γραναζιών και οι δύο άξονες µετάδοσης προσοµοιώνουν ένα κιβώτιο µε 15 διαφορετικά προγράµµατα λειτουργίας, ενσωµατώνοντας και λειτουργία για αύξηση της ανάκτησης ενέργειας.
Το υβριδικό σύστηµα συµπληρώνει η µπαταρία που βρίσκεται κάτω από τον χώρο αποσκευών -κλέβοντας 91 lt, όπως είπαµε. Έχει ωφέλιµη χωρητικότητα 0,85 kWh, καθώς και τα τρία προφίλ οδήγησης: Εco, MySenses και EV mode. To Clio ξεκινά πάντα ως ηλεκτρικό εκτός κι αν η θερµοκρασία είναι τόσο χαµηλή που χρειάζεται ο θερµικός κινητήρας.
Αποδοτικότητα | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 4,5 lt/100 km | 5,0 lt/100 km |
Min κατανάλωση | 3,4 lt/100 km | 4,4 lt/100 km |
Max κατανάλωση | 6,8 lt/100 km | 7,8 lt/100 km |
Αυτονομία | 889 km | 780 km |
Ρύποι CO2 | 102 g/km | 96-114 g/km |
Μετρήσεις DRIVE
Η λειτουργία EV επιτρέπεται εφόσον υπάρχει επάρκεια ενέργειας στην µπαταρία και µέχρι τα 70 km/h, όπου ενεργοποιείται το προφίλ MySenses και η υβριδική λειτουργία όταν χρειάζεται. Κάθε φορά που επιταχύνεις τίθεται σε λειτουργία και ο βενζινοκινητήρας. Σε φουλ πάτηµα του γκαζιού, συνεργάζονται και οι τρεις κινητήρες που δίνουν τους 140 ίππους της µέγιστης συνδυαστικής ισχύος.
Τόσο η Honda όσο και η Renault αναφέρουν πως το µοντέλο τους µπορεί να χρησιµοποιήσει την ενέργεια της µπαταρίας του για το 50% και 80% της κίνησής τους αντίστοιχα. Εννοείται πως αυτό έχει να κάνει µε τις αστικές συνθήκες. Αυτό στην πράξη σηµαίνει πως µιλάµε για δύο πραγµατικούς πρωταθλητές οικονοµίας καυσίµου. Το µεν Jazz έγραψε κατά τη διάρκεια της δοκιµής 4,5 lt/100 km και το Clio αντίστοιχα 5,0 lt/100 km.
Επιδόσεις | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
0-100 km/h | 9,6" | 9,6" |
0-120 km/h | 13,5" | 12,9" |
0-140 km/h | 21,3" | 19,2" |
0-400 m | 17,0" @ 131,1 km/h | 17,0" @ 132,3 km/h |
0-1.000 m | 31,9" @ 155,7 km/h | 31,2" @ 165,0 km/h |
50-80 km/h | 3,8" | 3,3" |
80-110 km/h | 5,0" | 4,2" |
110-140 km/h | 8,7" | 8,7" |
100-0 km/h | 39,9 m | 36,2 m |
110-0 km/h | 47,9 m | 44,8 m |
Τελική ταχύτητα | 175 km/h | 180 km/h |
Μετρήσεις DRIVE
Με βάση τα όργανα µέτρησης, οι επιδόσεις είναι σχεδόν πανοµοιότυπες, µε το Jazz να επιταχύνει καλύτερα µέχρι τα 80 km/h και το Clio να παίρνει το προβάδισµα από εκεί και πάνω. Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 9,6” και για τα δύο όπως και το 400άρι (17,0”). Το Clio ξεδιπλώνει την υπεροχή του σε πιο υψηλές ταχύτητες και στο χιλιόµετρο, µε 31,2” έναντι 31,9” του Jazz και έξοδο σχεδόν µε +10 km/h. Η µεγαλύτερη ισχύς του Clio δεν αποτυπώνεται ιδιαίτερα στις ρεπρίζ πάντως, πέραν της µέτρησης 80-110 km/h που χρειάζεται 4,2”, δηλαδή 0,8” λιγότερα από το κατά 70 kg ελαφρύτερο Jazz.
Στον δρόµο, η διαφορά των δύο µοντέλων στον τρόπο που επιταχύνουν δεν είναι εµφανής. Είναι όµως σαφής στη συνολική αίσθηση που αποκοµίζεις από την οδήγησή τους.
Το Jazz προβάλλει έναν ιδιαίτερα ευχάριστο αστικό χαρακτήρα που σε κερδίζει, ενώ το Clio δείχνει και είναι πιο ικανό συνολικά. Ακόµα και σε αυτή την έκδοση µε το έξτρα βάρος, καταφέρνει και διατηρεί την ισορροπία µεταξύ άνεσης και ενδιαφέρουσας οδικής συµπεριφοράς. Όταν το Jazz είναι σαφέστατα εστιασµένο στην άνεση. Και τα καταφέρνει καλά σε αυτό το µικρό Honda, παρότι υπολείπεται σε λεπτοµέρειες. Όπως στον θόρυβο κύλισης και στην απόσβεση των έντονων ανωµαλιών, απέναντι στο Clio που είναι κορυφαίο σε αυτό το κοµµάτι για τα δεδοµένα της κατηγορίας.
Παράλληλα, το γαλλικό σουπερµίνι προσφέρει πιο οµοιογενή αίσθηση όταν το πιέζεις, χωρίς το υβριδικό σύστηµα να αλλοιώνει την ταυτότητά του. Ικανότερα τέλος αναδείχθηκαν από τις µετρήσεις και τα φρένα του -µε ταµπούρα στους πίσω τροχούς: 36,2 m για τα 100-0 km/h όταν το Jazz χρειάζεται σχεδόν τέσσερα µέτρα παραπάνω, 39,9 m.
Κόστος | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
Έκδοση | e:HEV | E-TECH |
Βασική τιμή | €23.750 (Comfort) | €26.570 (Equilibre) |
Δοκιμής | €25.300 (Elegance) | €28.760 (Techno) |
Τέλη κυκλοφορίας | - | - |
Εγγύηση* | 5 έτη | 5/8 έτη ή 160.000 km η μπαταρία |
Χρηματοδότηση | Ανάλογα με τον ντίλερ | Ανάλογα με τον ντίλερ |
* Αφορά τα μηχανικά μέρη
Eν κατακλείδι µιλάµε για δύο υβριδικά σουπερµίνι µε εντυπωσιακή τεχνολογία χάρη στην οποία αποκτούν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Εκείνον της ελάχιστης κατανάλωσης δηλαδή, που συµπληρώνει τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους. Όπως είναι ο εξαιρετικός αστικός χαρακτήρας του Jazz, µαζί µε το πιο ευρύχωρο και µακράν πιο πρακτικό σαλόνι της κατηγορίας. Ή ο απολαυστικά ολοκληρωµένος και ευχάριστος κάτω από όλες τις συνθήκες χαρακτήρας του Clio που το κάνει εν τέλει και την επιλογή µας σε αυτό το συγκριτικό.
Τεχνικό φύλλο | Honda Jazz | Renault Clio |
---|---|---|
Έκδοση | e:HEV | E-TECH |
Κυβισμός | 1.498 cc | 1.598 cc |
Ψεκασμός | Άμεσος | Έμμεσος πολ. σημείων |
Τούρμπο | Όχι | Όχι |
Κύλινδροι | i4 | i4 |
Βαλβίδες | 4/κύλινδρο, μεταβλητό βύθισμα | 4/κύλινδρο |
Εκκεντροφόροι | 2 ΕΚ, μεταβλητός χρονισμός | 2 ΕΚ |
Ισχύς | 98 PS@5.500-6.400 rpm | 91 PS@5.000 rpm |
Ροπή | 131 Nm@4.500-5.000 rpm | 144 Nm@3.200 rpm |
Θέση e-μοτέρ 1 | Στο κιβώτιο | Στο κιβώτιο |
Ισχύς e-μοτέρ 1 | 109 PS | 49 PS |
Ροπή e-μοτέρ 1 | 253 Nm | 205 Nm |
Θέση e-μοτέρ 2 | Στο κιβώτιο | Στο κιβώτιο/γεννήτρια |
Ισχύς e-μοτέρ 2 | δ.α. | 20 PS |
Ροπή e-μοτέρ 2 | δ.α. | 50 Nm |
Μπαταρία | Li-ion 0,8 kWh | Li-ion 1,2 kWh (0,85*) |
Συνολική ισχύς | 109 PS | 140 PS |
Συνολική ροπή | 253 Nm | δ.α. |
Κιβώτιο | e-CVT | Αυτόματο 4άρι multi mode |
Κίνηση | Εμπρός | Εμπρός |
Ανάρτηση εμπρός | ΜcPherson, αντιστρεπτική | ΜcPherson, αντιστρεπτική |
Ανάρτηση πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας | Ημιάκαμπτος άξονας |
*Ωφέλιμη
Honda Jazz ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2020) Τεστ επιβατών #87% Τεστ παιδιών #83% Τεστ πεζών #80% Βοηθήματα #76%
Renault Clio ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2019) Τεστ επιβατών #96% Τεστ παιδιών #89% Τεστ πεζών #72% Βοηθήματα #75%