Το CrossPolo διαφοροποιείται από το στάνταρ σουπερμίνι της VW από τα άβαφα πλαστικά που ντύνουν τα χαμηλότερα τμήματα του αμαξώματος. Προστατευτικά, για να μην αφήνουν σημάδια οι πέτρες που πετούν οι τροχοί στην οδήγηση εκτός δρόμου.
Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουν να περάσουν. Για τον ίδιο λόγο άβαφοι είναι και οι προφυλακτήρες. Οι ζάντες είναι ειδικής σχεδίασης, 17 ιντσών, ενώ υπάρχουν και ράγες οροφής. Συνολικά, χωρίς να βγάζει μάτι, το CrossPolo καταφέρνει να δείχνει ξεχωριστό και πιο σκληροτράχηλο.
Στην καμπίνα η αίσθηση είναι οικεία. Τόσο που τη λες και βαρετή. Η σχεδίαση του ταμπλό δεν μας συνεπήρε ούτε καν την πρώτη φορά που μπήκαμε στο κάποτε νέο Polo. Πόσω μάλλον τώρα που έχουν περάσει και κάποια χρόνια. Η οθόνη του ηχοσυστήματος ψηλά στην κεντρική κονσόλα, καθώς κι αυτή μέσα στον πίνακα οργάνων, δίνουν πάντως μια αύρα κάπως premium. Τα γραφικά είναι προσεγμένα, ειδικά στο αυτοκίνητο της δοκιμής που διαθέτει και κάποια ιδιαίτερα στοιχεία έξτρα εξοπλισμού, όπως το προσαρμοζόμενο cruise control. Τα πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό είναι μαλακά, ευχάριστα στην αφή και στην όψη. Στα χαμηλά χρησιμοποιείται φθηνότερο, σκληρό υλικό. Η συναρμογή είναι συνολικά προσεγμένη και η κατασκευή συμπαγής.
Οι χώροι για μικροπράγματα είναι επαρκείς. Με μεγάλο ντουλαπάκι συνοδηγού, αρκετές θέσεις ανάμεσα στα καθίσματα και στο υποβραχιόνιο και τσέπες στις πόρτες. Οι χώροι για τους επιβάτες είναι μέτριοι. Πίσω από οδηγό 1,85–1,90 m, άνθρωπος πάνω από 1,70 m κάθεται μόνο για μικρές αποστάσεις. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά ψηλή. Όπως και το ίδιο το αυτοκίνητο. Σύμφωνα με το εργοστάσιο, η απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 1,5 cm. Και το νιώθεις από το πρώτο μέτρο. Το κάθισμα πάντως είναι άνετο και η σχεδίαση τύπου μπάκετ συνοδεύεται από ανάλογη πλευρική στήριξη.
Το αυτοκίνητο της δικής μας δοκιμής διαθέτει το έξτρα 7άρι DSG. Στην αυτόματη λειτουργία και στο πρόγραμμα D είναι ομαλό και όσο γρήγορο περιμένεις. Αλλάζει έξυπνα και διατηρεί τον κινητήρα μέσα στο ωφέλιμο φάσμα. Μόνο μειονέκτημα η συνεργασία με το stop/start. Ο κινητήρας σβήνει αμέσως, σχεδόν πριν ακινητοποιηθείς σε διασταύρωση. Και αργεί να πάρει όταν θέλεις να ξεκινήσεις. Στην ουσία αρπάζει όταν πατήσεις γκάζι και μάλιστα κάμποσο, ενώ θα έπρεπε να ξυπνά μόλις το πόδι φύγει από το φρένο.
Κάτω από το καπό συναντάμε το νέο αλουμινένιο 3κύλινδρο μοτέρ ντίζελ σύνολο του γκρουπ VW, με απόδοση 90 PS στις 3.500 rpm και ροπή 23,6 kgm από τις 1.500 rpm. Από αυτό το όριο και πάνω το τράβηγμα είναι θετικό. Η απόκριση είναι ζωηρή, αλλά όσο ανεβαίνουν οι στροφές το μοτέρ λαχανιάζει και το ωφέλιμο φάσμα ουσιαστικά τελειώνει στις 4.000 rpm. Στο πρόγραμμα S και με βαρύ πόδι στο γκάζι, το κιβώτιο κρατά τις σχέσεις και πάνω από αυτό το όριο, πράγμα που δεν έχει κανένα νόημα διότι ο κινητήρας εκεί απλώς αγκομαχάει, κούφιος από δύναμη.
Το παραπάνω φάνηκε και στις μετρήσεις επιδόσεων. Με το πρόγραμμα D έγραψε 0-100 km/h σε 13,6” και με το S ήταν ένα δευτερόλεπτο πάνω. Το πλεονέκτημα με το S είναι ότι κατεβάζει νωρίτερα, στη φάση της επιβράδυνσης και όχι μόλις ξαναπεράσεις στο γκάζι, ύστερα από την κορυφή. Ψιλά γράμματα, θα πείτε για αυτοκίνητο του είδους…
Παντός εδάφους
Στους δρόμους της περιφέρειας, η αυξημένη απόσταση από το έδαφος σε σχέση με το στάνταρ Polo και η πιο μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης μεταφράζονται σε μεγαλύτερη κλίση και περισσότερη αδράνεια. Το τιμόνι έχει ικανοποιητική αίσθηση και είναι γρήγορο, αλλά το πλαίσιο ανταποκρίνεται με καθυστέρηση. Και πάντα υποστροφικά. Ακόμη κι αν πας να εκμεταλλευτείς την μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης για να προκαλέσεις υπερστροφή με τη μεταφορά βάρους, το ESP που δεν απενεργοποιείται δεν θα το επιτρέψει. Στο φάσμα των 60-100 km/h εμφανίζει και μια ταλάντωση στις κυματοειδείς ανωμαλίες, η οποία σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου, δηλαδή 120-150 km/h εξαλείφεται. Ή τουλάχιστον δεν νιώσαμε να μας ενοχλεί.
Η δύναμη του 3κύλινδρου είναι οριακή. Οι επιδόσεις είναι χλωμές, αφού σε σύγκριση με το αντίστοιχης τιμής και ιπποδύναμης Nissan Juke 1.5 dCi, το Polo είναι 2” με 3” πιο αργό σε κάθε μέτρηση. Στο ταξίδι ωστόσο κρατά εύκολα κεκτημένη ταχύτητα 140-160 km/h και καλύπτει αποστάσεις με άνεση και ασφάλεια. Είναι σταθερό, ευθύβολο και τηρουμένων των αναλογιών ήσυχο. Παραδόξως το μοτέρ δεν το πιάνει το αυτί. Παρότι απέξω, στο ραλαντί, ακούγεται τραχύ και θορυβώδες. Είναι προφανώς καλά μονωμένο. Ο αεροδυναμικός θόρυβος κάνει ξεκάθαρα αισθητή την παρουσία του ύστερα από τα 120 km/h, αλλά δεν είναι κάτι που θα ενοχλήσει ιδιαίτερα.
Οι ενισχύσεις της ανάρτησης, οι νέες ρυθμίσεις και η αυξημένη απόσταση από το έδαφος θα επιτρέψουν στο CrossPolo να φτάσει ως την παραλία. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό (με επιλεκτική χρήση φρένων) εξασφαλίζει καλή πρόσφυση σε μπόσικο έδαφος, ενώ στις πέτρες, η απόσβεση κάνει το πέρασμα από κακοτράχαλα τερέν να μοιάζει εύκολο. Δεν θα πάει πολύ μακριά ούτε έχει τις δυνατότητες να περάσει κάποιο σοβαρό εμπόδιο. Αλλά έχεις την αίσθηση ότι δεν ταλαιπωρείς το αυτοκίνητο και αυτό είναι αρκετό για να καμφθούν οι αναστολές και να το οδηγήσεις μακριά από την άσφαλτο. Από την επιλογή αυτή επωφελείται και η άνεση στην πόλη, αφού το Cross περνά από σαμαράκια, καπάκια υπονόμων κ.λπ. πιο άνετα από οποιοδήποτε άλλο Polo.
Τι λέει το DRIVE
Αν και οι περισσότεροι τα αγοράζουν για τη διαφορετική εμφάνιση, αυτή η επιπλέον άνεση στην πόλη και η ικανότητα να πατά λίγο χώμα είναι ουσιαστικά πλεονεκτήματα. Είναι μάλλον το πιο ολοκληρωμένο γι’ αυτόν που βλέπει το Polo ως μικρό οικογενειακό, αλλά οι οριακές επιδόσεις και οι χώροι πίσω περιορίζουν το βεληνεκές του.
Τιμή από €19.150 (κιβώτιο DSG, όφελος απόσυρσης)
Τεχνολογία 1.422 cc, i3, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας. 90 PS/3.500 rpm, 23,6 kgm/1.500-2.500 rpm, ημιαυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,6”
0-140 km/h 24,9”
0-400 m 17,7”@123,8 km/h
0-1000 m 33,2”@149,6 km/h
100-0 km/h 37,8 m
50-80 km/h 4,0”
80-110 km/h 6,1”
Τελική ταχύτητα 177 km/h
Μέση κατανάλωση 5,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 98 g/km
Διαστάσεις 3.987 x 1.698 x 1.453 mm
Βάρος 1.210 kg
Μετρήσεις DRIVE